meri-VHF USA:sta

minor700

Oli vähän aikaa sitten tällä palstalla kysymys VHF:n ostosta Ameriikasta.
Nyt löysin taajuustaulukot, niitä on 4 erilaista, on kansainv kanavat, löytyy USA:n kanavat ja vielä Canadan kanavat, kaikki erilaisia.
Jos tilaa radiopuhelimen ja siinä on kansainv. kanavat niin OK, mutta USA:n eroaa niin paljon että sitä ei voisi käyttää täällä,siinä on muutama simplex- ja duplex-kanavaa ihan eri järjestyksessä.

25

2309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • allag

      aijaa.

    • VHF

      Kiinasta? Saako sieltä halvalla?

    • JJ69_

      Niin, mä ostin radion jenkeistä, jossa on kaikki nuo taajuusalueet. Napista vaihtamalla saa eri alueille vaihdettua. Saa jopa vielä ohjelmoitua uusia alueita jos tarvitsee. Maksoikin aivan törkeästi, 169 dollaria eli euroissa reilun satkun. DSC-numerokin tuli samassa asennettua kohdilleen, vanhaan Sailorin radioon olisi Suomesta saanut samalla hinnalla saanut kirjattua huollossa uuden MMSI-numeron.

      • Henrik Purjehtija

        ja mistä sen ostit? nettikaupastako?


      • ce merkki

        oliko CE merkkikin radiossa?


      • JJ69_
        Henrik Purjehtija kirjoitti:

        ja mistä sen ostit? nettikaupastako?

        Trinidadista otin kaupan hyllyltä kyytiin. CE-merkkikin löytyy ja malli on Quest Standard Horizon. Ainakin englannissa näin samoja myynnissä. Laite on lisäksi 3 vuoden takuulla vesitiivis ja sen voi asentaa vaikka ulkotiloihin. Monilla näkyi näitä avonaisissa moottoriveneiden ohjaamoissa.


      • JJ69_
        JJ69_ kirjoitti:

        Trinidadista otin kaupan hyllyltä kyytiin. CE-merkkikin löytyy ja malli on Quest Standard Horizon. Ainakin englannissa näin samoja myynnissä. Laite on lisäksi 3 vuoden takuulla vesitiivis ja sen voi asentaa vaikka ulkotiloihin. Monilla näkyi näitä avonaisissa moottoriveneiden ohjaamoissa.

        Korjataan sen verran että siis kun ekassa viestissä kirjoitin että jenkeistä, niin Triniltä sen ostin, firma oli kuitenkin jenkkifirma, jonka Trinidadin toimipaikasta se tuli kyytiin. Ameriikan markkinoille toi lähinnä on tarkoittettu.


    • kysymys veneilyssä

      Kuinka säästän satasen laitteessa, jonka arvioitu käyttöikä on 10-20 vuotta. Mutta mikäpä siinä jos sattuu olemaan matkalla Trinidadissa ;/

      • JJ69_

        Eikös tässä kuitenkin ollut kyse enemmän siitä että, laitteessa toimii kätevästi kaikki taajuusalueet ja nimenomaan laitteesta, joka on jenkkimarkkinoilta. Vene nyt sattui olemaan Trinidadissa kun uuden VHF:n osto oli ajankohtaista. Sitä on helppo käyttää myös niiden alusten kanssa, jotka käyttävät USA- tai Canada-kanavia. Toimii silti myös silloin kun vene palaa Suomeen. Kovasti optimistinen olet myös elektronisten laitteiden kestoiästä jatkuvassa käytössä merellä. Säästö verrattuna Suomen hintoihin oli vähintään puolet, luultavasti enemmän. Sama koskee kaikkea venetarviketta kun verrataan Suomen ja Atlantin toisen puolen hintoja. Hyvä esimerkki oli eräs suodatin, jonka Suomesta ostin hintaan 39 E. Saman suodattimen olen joutunut ostamaan kahdesti muualta maailmasta ja hinnat olivat ensin 10 USD ja toisella kertaa 7 USD. Molemmat ulkomaiset kaupat olivat erikoistuneita veneliikkeitä kuten suomalainenkin. Se perimmäinen kysymys minusta on, että miksi se sama venetarvike muuttuu moninverroin kalliimmaksi kun se siirretään suomalaisiin venetarvikeliikkeisiin.


      • Navigateur
        JJ69_ kirjoitti:

        Eikös tässä kuitenkin ollut kyse enemmän siitä että, laitteessa toimii kätevästi kaikki taajuusalueet ja nimenomaan laitteesta, joka on jenkkimarkkinoilta. Vene nyt sattui olemaan Trinidadissa kun uuden VHF:n osto oli ajankohtaista. Sitä on helppo käyttää myös niiden alusten kanssa, jotka käyttävät USA- tai Canada-kanavia. Toimii silti myös silloin kun vene palaa Suomeen. Kovasti optimistinen olet myös elektronisten laitteiden kestoiästä jatkuvassa käytössä merellä. Säästö verrattuna Suomen hintoihin oli vähintään puolet, luultavasti enemmän. Sama koskee kaikkea venetarviketta kun verrataan Suomen ja Atlantin toisen puolen hintoja. Hyvä esimerkki oli eräs suodatin, jonka Suomesta ostin hintaan 39 E. Saman suodattimen olen joutunut ostamaan kahdesti muualta maailmasta ja hinnat olivat ensin 10 USD ja toisella kertaa 7 USD. Molemmat ulkomaiset kaupat olivat erikoistuneita veneliikkeitä kuten suomalainenkin. Se perimmäinen kysymys minusta on, että miksi se sama venetarvike muuttuu moninverroin kalliimmaksi kun se siirretään suomalaisiin venetarvikeliikkeisiin.

        St Martinin Simpson Bayn marina toimi usan taajuuksilla. Meillä ei ollut näitä taajuuksia puhelimessa, joten varsin pientä tarvetta meillä niihin oli. Voihan muualla olla enemmän käyttöä.
        Eikös olekin hyvää ajanvietettä käydä tällä palstalla kun sattuu olemaan netti alla. Itsekin kävin tällä palstalla aina kun oli netti käytössä...


      • minor700
        Navigateur kirjoitti:

        St Martinin Simpson Bayn marina toimi usan taajuuksilla. Meillä ei ollut näitä taajuuksia puhelimessa, joten varsin pientä tarvetta meillä niihin oli. Voihan muualla olla enemmän käyttöä.
        Eikös olekin hyvää ajanvietettä käydä tällä palstalla kun sattuu olemaan netti alla. Itsekin kävin tällä palstalla aina kun oli netti käytössä...

        voi turvallisesti ostaa ulkomailta, se on pääasia, en ole tosiaan tutustunut näihin uusiin malleihin, itsellä on Belcom vm. 1982.
        Ilman muuta kannattaa satsata uuteen tekniikkaan ja saada DSC-toiminta mukaan, me joilla on vanhat puhelimet pärjäämme vielä,jos tulee tarve voi ostaa uuden sitten joskus.
        Mutta vanhoja laitteita ei kannata heittää roskikseen, niitä voi korjata (riippuu vähän viasta)ja käyttää vielä monta vuotta,tuttavien VHF- puhelimet on korjattu, ja vanhoja puhelimia on korjattu ja asennettu toiseen veneeseen,minulla on tiedossa monta jotka mielellään maksaisi esimerkiksi 40- 50 Euroa vanhasta VHF:stä ja sillä pärjää hyvin.


      • JJ69_
        Navigateur kirjoitti:

        St Martinin Simpson Bayn marina toimi usan taajuuksilla. Meillä ei ollut näitä taajuuksia puhelimessa, joten varsin pientä tarvetta meillä niihin oli. Voihan muualla olla enemmän käyttöä.
        Eikös olekin hyvää ajanvietettä käydä tällä palstalla kun sattuu olemaan netti alla. Itsekin kävin tällä palstalla aina kun oli netti käytössä...

        Palsta on melkoinen kukkojen tunkio. Joskus on joitain hieman järkeviä juttuja, joihin voisi osallistua enemmänkin kuin mitä nyt tekee mieli. Enempi tulee seurattua ulkomaisia palstoja. Joskus saa kyllä hyvät naurut, enempi kyllä nykyisin itkettää nämä jutut ja toisten mollaukset. Netti on veneessä kuitenkin sen verran harvinainen luonnonvara, että tulee kyllä kurkattua tätäkin palstaa kun tilaisuus siihen tulee.


      • menkääpä ulkomaille käymään
        minor700 kirjoitti:

        voi turvallisesti ostaa ulkomailta, se on pääasia, en ole tosiaan tutustunut näihin uusiin malleihin, itsellä on Belcom vm. 1982.
        Ilman muuta kannattaa satsata uuteen tekniikkaan ja saada DSC-toiminta mukaan, me joilla on vanhat puhelimet pärjäämme vielä,jos tulee tarve voi ostaa uuden sitten joskus.
        Mutta vanhoja laitteita ei kannata heittää roskikseen, niitä voi korjata (riippuu vähän viasta)ja käyttää vielä monta vuotta,tuttavien VHF- puhelimet on korjattu, ja vanhoja puhelimia on korjattu ja asennettu toiseen veneeseen,minulla on tiedossa monta jotka mielellään maksaisi esimerkiksi 40- 50 Euroa vanhasta VHF:stä ja sillä pärjää hyvin.

        todettakoon vielä että vanhat VHF puhelimet ovat laittomia monessa maassa. Vanhalla VHF puhelimella voi huudella esim kanavalla 70 joka on nykyään varattu DSC kutsuille. Mites on AIS kanavien kanssa?

        Esim. Saksassa vanhan VHF puhelimen käytöstä saa roimat sakot. Taitaa riittää että veneestä löytyy VHF puhelin jonka voi virittää puhetta varten kanavalle 70.

        Syykin on ihan selvä, jos VHF:n saa kanavavalitsimella DSC:lle varatuille kanaville sillä voi häiritä / blokata DSC hätäkutsut.

        Suomessa Ficoran olisi syytä huomioida tämä ja seurata muun maailman esimerkkiä ja kieltää vanhojen VHF puhelimien käyttö ja hallussapito.


      • ihmettelee ...
        menkääpä ulkomaille käymään kirjoitti:

        todettakoon vielä että vanhat VHF puhelimet ovat laittomia monessa maassa. Vanhalla VHF puhelimella voi huudella esim kanavalla 70 joka on nykyään varattu DSC kutsuille. Mites on AIS kanavien kanssa?

        Esim. Saksassa vanhan VHF puhelimen käytöstä saa roimat sakot. Taitaa riittää että veneestä löytyy VHF puhelin jonka voi virittää puhetta varten kanavalle 70.

        Syykin on ihan selvä, jos VHF:n saa kanavavalitsimella DSC:lle varatuille kanaville sillä voi häiritä / blokata DSC hätäkutsut.

        Suomessa Ficoran olisi syytä huomioida tämä ja seurata muun maailman esimerkkiä ja kieltää vanhojen VHF puhelimien käyttö ja hallussapito.

        "laittomia" VHF-puhelimia. Olen käynyt veneelläni yli 30 maassa eikä koskaan kukaan ole tarkastanut VHF:ääni. Call sign on kysytty usein mm. Englannin kanaalissa. Australian tullin lentokoneet kutsuvat purjeveneitä kaukana maan rannikosta ja tiedustelevat yleensä veneen nimeä, kotisatamaa, miehistön lukua, seuraavaa ´port of call´:ia ym. VHF kannattaa pitää aina päällä, kun seilaa kotivesiä kauempana! Tapana on myös kutsua ´harbor masteria´ ja pyytää lupa satamaan menoon. Siihen ei Itämerellä olla totuttu.

        Olisikohan niin, että vain epäasiallinen VHF-liikenne voi johtaa sakkoihin ja luvan sekä laitteiden tarkastukseen. En jaksa uskoa, että vanhan VHF:n hallussapidosta voi olla jotain seuraamuksia, jos radiolupa on kunnossa eikä ole törttöilyt väärillä kanavilla. DSC ei tietääkseni ole pakollinen. VHF kanavien osaaminen edellytetään radiolupaa haettaessa.

        Laita linkki omien väitteitesi tueksi! Olisi kiva lukea niistä kielletyistä vanhoista laitteista. Mikä mahtaa olla liian vanha VHF?


      • miltä näyttää???
        ihmettelee ... kirjoitti:

        "laittomia" VHF-puhelimia. Olen käynyt veneelläni yli 30 maassa eikä koskaan kukaan ole tarkastanut VHF:ääni. Call sign on kysytty usein mm. Englannin kanaalissa. Australian tullin lentokoneet kutsuvat purjeveneitä kaukana maan rannikosta ja tiedustelevat yleensä veneen nimeä, kotisatamaa, miehistön lukua, seuraavaa ´port of call´:ia ym. VHF kannattaa pitää aina päällä, kun seilaa kotivesiä kauempana! Tapana on myös kutsua ´harbor masteria´ ja pyytää lupa satamaan menoon. Siihen ei Itämerellä olla totuttu.

        Olisikohan niin, että vain epäasiallinen VHF-liikenne voi johtaa sakkoihin ja luvan sekä laitteiden tarkastukseen. En jaksa uskoa, että vanhan VHF:n hallussapidosta voi olla jotain seuraamuksia, jos radiolupa on kunnossa eikä ole törttöilyt väärillä kanavilla. DSC ei tietääkseni ole pakollinen. VHF kanavien osaaminen edellytetään radiolupaa haettaessa.

        Laita linkki omien väitteitesi tueksi! Olisi kiva lukea niistä kielletyistä vanhoista laitteista. Mikä mahtaa olla liian vanha VHF?

        http://www.bundesnetzagentur.de/media/archive/3030.pdf


      • lisätietoa pyydetään
        miltä näyttää??? kirjoitti:

        http://www.bundesnetzagentur.de/media/archive/3030.pdf

        "Esim. Saksassa vanhan VHF puhelimen käytöstä saa roimat sakot. Taitaa riittää että veneestä löytyy VHF puhelin jonka voi virittää puhetta varten kanavalle 70."

        En jaksanut lukea joka sanaa siitä saksankielisestä linkistä, mutta ei huomannut sakotuslausetta. Viitsisitkö antaa suomen- tai englanninkielisen linkin siitä, että vanhan VHF:n hallussapito olisi laitonta. Kyllä omassa ei-DSC-vhf:ssäni on Ch 70, mutta eihän sitä tietenkään pidä käyttää puheyhteyteen!

        Mikä on vanhentunut ja käyttökieltoon pantu vhf??
        Asia on tärkeä, jos väitteilläsi on perää. Onko tällaisesta tiedotettu Suomessa? Olen seilannut ulkomailla vuosia ja asia on minulle uusi.


      • tilanne Saksassa
        lisätietoa pyydetään kirjoitti:

        "Esim. Saksassa vanhan VHF puhelimen käytöstä saa roimat sakot. Taitaa riittää että veneestä löytyy VHF puhelin jonka voi virittää puhetta varten kanavalle 70."

        En jaksanut lukea joka sanaa siitä saksankielisestä linkistä, mutta ei huomannut sakotuslausetta. Viitsisitkö antaa suomen- tai englanninkielisen linkin siitä, että vanhan VHF:n hallussapito olisi laitonta. Kyllä omassa ei-DSC-vhf:ssäni on Ch 70, mutta eihän sitä tietenkään pidä käyttää puheyhteyteen!

        Mikä on vanhentunut ja käyttökieltoon pantu vhf??
        Asia on tärkeä, jos väitteilläsi on perää. Onko tällaisesta tiedotettu Suomessa? Olen seilannut ulkomailla vuosia ja asia on minulle uusi.

        tilanne Saksassa: huviveneissä joissa ei VHF pakkoa: mihinkään ei saa asentaa VHF laitteita jotka eivät täytä RTTY ym. standardeja, toisinsanoen DSC ja AIS kanavat tulee olla blokattuja puheliikenteeltä. Jos vanha VHF on vielä asennettuna veneeseen ja omistaja vaihtuu, vanha VHF tulee poistaa (uutta radiolupaa ei saa vanhanmalliselle laitteelle).

        En kyllä ymmärrä miksi se on näille vanhoille kääpille vaikeaa sijoittaa sitä 130 euroa uuteen DSC-VHF puhelimeen? Uudet laitteet eivät häiritse digitaaliliikennettä vahingossakaan.


      • tilanne saksassa2
        tilanne Saksassa kirjoitti:

        tilanne Saksassa: huviveneissä joissa ei VHF pakkoa: mihinkään ei saa asentaa VHF laitteita jotka eivät täytä RTTY ym. standardeja, toisinsanoen DSC ja AIS kanavat tulee olla blokattuja puheliikenteeltä. Jos vanha VHF on vielä asennettuna veneeseen ja omistaja vaihtuu, vanha VHF tulee poistaa (uutta radiolupaa ei saa vanhanmalliselle laitteelle).

        En kyllä ymmärrä miksi se on näille vanhoille kääpille vaikeaa sijoittaa sitä 130 euroa uuteen DSC-VHF puhelimeen? Uudet laitteet eivät häiritse digitaaliliikennettä vahingossakaan.

        niin ja siis vanha ja käyttökieltoinen VHF on sellainen jolla voi valita puhekanavan 70.


      • minor700
        menkääpä ulkomaille käymään kirjoitti:

        todettakoon vielä että vanhat VHF puhelimet ovat laittomia monessa maassa. Vanhalla VHF puhelimella voi huudella esim kanavalla 70 joka on nykyään varattu DSC kutsuille. Mites on AIS kanavien kanssa?

        Esim. Saksassa vanhan VHF puhelimen käytöstä saa roimat sakot. Taitaa riittää että veneestä löytyy VHF puhelin jonka voi virittää puhetta varten kanavalle 70.

        Syykin on ihan selvä, jos VHF:n saa kanavavalitsimella DSC:lle varatuille kanaville sillä voi häiritä / blokata DSC hätäkutsut.

        Suomessa Ficoran olisi syytä huomioida tämä ja seurata muun maailman esimerkkiä ja kieltää vanhojen VHF puhelimien käyttö ja hallussapito.

        Kummallinen asenne,tietenkin vanhemmat VHF- puhelimet voi käyttää ja korjata vielä kauan,kanavalla 16 saat apua.
        Se on sitten toinen asia jos kuuntelu kan 16 loppuisi ja veneessä on oltava DSC-laite jotta saat apua,mutta palataan asiaan sitten kun se on aiankohtaista!Ja sitäpaitst jokainen tietää että kan 70:n käyttö on kielletty, ei se sen kummempaa ole.


      • Anna faktaa!
        tilanne saksassa2 kirjoitti:

        niin ja siis vanha ja käyttökieltoinen VHF on sellainen jolla voi valita puhekanavan 70.

        Rupesi kiinnostamaan tuo väite, että ei-DSC-vhf:t muka olisivat kiellettyjä. Omassa vhf:ssä on Ch70, mutta en tietenkään ole kokeillut voiko sitä käyttää puheen lähetykseen.
        Viitsiskö joku, joka oikeasti tietää "vanhentuneista" meri-vhf:stä jotain, antaa linkin luettavaksi. Googlesta en löytänyt kansainvälisiä määräyksiä, että vanhat laitteet olisi pantu käyttökieltoon. Ohjeet kanavien käytöstä ovat jokaiselle tutut, ainakin pitäisi olla. Tässä muutama valikoitu viite:
        http://www.ficora.fi/attachments/suomi_M_Q/1156442572870/Files/CurrentFile/Meri-VHF-kanavien_kayttotarkoitukset.pdf
        http://www.veneilynjokamiesluokka.fi/veneilyn-perustiedot/viestintae-vesillae
        http://www.uscgboating.org/safety/fedreqs/equ_radio.htm


      • no katoppa vaan
        Anna faktaa! kirjoitti:

        Rupesi kiinnostamaan tuo väite, että ei-DSC-vhf:t muka olisivat kiellettyjä. Omassa vhf:ssä on Ch70, mutta en tietenkään ole kokeillut voiko sitä käyttää puheen lähetykseen.
        Viitsiskö joku, joka oikeasti tietää "vanhentuneista" meri-vhf:stä jotain, antaa linkin luettavaksi. Googlesta en löytänyt kansainvälisiä määräyksiä, että vanhat laitteet olisi pantu käyttökieltoon. Ohjeet kanavien käytöstä ovat jokaiselle tutut, ainakin pitäisi olla. Tässä muutama valikoitu viite:
        http://www.ficora.fi/attachments/suomi_M_Q/1156442572870/Files/CurrentFile/Meri-VHF-kanavien_kayttotarkoitukset.pdf
        http://www.veneilynjokamiesluokka.fi/veneilyn-perustiedot/viestintae-vesillae
        http://www.uscgboating.org/safety/fedreqs/equ_radio.htm

        http://www.ofcom.org.uk/static/archive/ra/publication/ra_info/ra364.htm

        eli englannin telecom regulaattori ofcom / vastaa suomen ficoraa.

        Avain on se että radiolaitetta joka ei täytä R&TTE direktiivin määräyksiä, jotka sisältää vaatimuksia esim. kanavajaosta (eli DSC, AIS kanavat blokattu jne. "In order to comply with the licence terms any channel(s) not covered by the licence should be rendered incapable of transmission.") ei saa tuoda markkinoille tai _ottaa käyttöön_. _ottaa käyttöön_ viittaa esim. siihen että uusia radiolupia vanhoille laitteille ei enää saa esim. Saksassa.

        Mikä siinä on niin vaikeaa? Luulisi olevan selvää että jos kanavajakoa on uudistettu niin vanhoja laitteita ei pitäisi käyttää.


      • semantiikka
        no katoppa vaan kirjoitti:

        http://www.ofcom.org.uk/static/archive/ra/publication/ra_info/ra364.htm

        eli englannin telecom regulaattori ofcom / vastaa suomen ficoraa.

        Avain on se että radiolaitetta joka ei täytä R&TTE direktiivin määräyksiä, jotka sisältää vaatimuksia esim. kanavajaosta (eli DSC, AIS kanavat blokattu jne. "In order to comply with the licence terms any channel(s) not covered by the licence should be rendered incapable of transmission.") ei saa tuoda markkinoille tai _ottaa käyttöön_. _ottaa käyttöön_ viittaa esim. siihen että uusia radiolupia vanhoille laitteille ei enää saa esim. Saksassa.

        Mikä siinä on niin vaikeaa? Luulisi olevan selvää että jos kanavajakoa on uudistettu niin vanhoja laitteita ei pitäisi käyttää.

        Käyttöön otetaan uusia laitteita. Jos VHF on ollut käytössä, ei omistajan vaihdos tarkoita enää käyttöön ottoa. Ullakolla varastossa olleelle laitteelle et enää lupaa saa. Ei sen todellakaan pitäisi olla vaikeaa.


      • lueppa se saksankielinen te...
        semantiikka kirjoitti:

        Käyttöön otetaan uusia laitteita. Jos VHF on ollut käytössä, ei omistajan vaihdos tarkoita enää käyttöön ottoa. Ullakolla varastossa olleelle laitteelle et enää lupaa saa. Ei sen todellakaan pitäisi olla vaikeaa.

        no esim. Saksassa lain tulkinta on selvitetty paikallisten veneilyjärjestöjen puolesta. Jos veneen omistaja vaihtuu niin vanha VHF on heitettävä pois. Uusi omistaja joutuu hakemaan uuden aluksen radioluvan omistajanvaihdoksen vuoksi, ja uuteen radiolupaan ei vanha laite kelpaa.

        Näin muualla, härmässä tietenkin ollaan perässä.


      • kuten arvelin
        lueppa se saksankielinen te... kirjoitti:

        no esim. Saksassa lain tulkinta on selvitetty paikallisten veneilyjärjestöjen puolesta. Jos veneen omistaja vaihtuu niin vanha VHF on heitettävä pois. Uusi omistaja joutuu hakemaan uuden aluksen radioluvan omistajanvaihdoksen vuoksi, ja uuteen radiolupaan ei vanha laite kelpaa.

        Näin muualla, härmässä tietenkin ollaan perässä.

        Vanha vhf ei siis ole äkillisesti muuttunut "laittomaksi" ja sen hallussapito rangaistavaksi.
        Kysymyshän on aivan toinen, kun olet hankkimassa lupaa ensimmäiselle vhf:llesi. Silloin ei tietenkään pidä ostaa historiallista tai muuta laitetta, jolla ei ole viranomaisten hyväksyntää.

        Eikä "härmässä" olla mitenkään perässä, ei tietenkään. Kaikessa ei kannata ihannoida saksalaista pikkutarkkaa byrokratiaa.

        Varmaan olette hoksanneet, että 80-luvulla tai aikaisemmin hankittu ´rajoitettu radiopuhelimenhoitajan lupakirja´(vai mikä sen virallinen nimi nyt olikaan) on täytynyt uusia ja suorittaa uusi tutkinto. Lupatutkinnon tiedoilla kukaan ei käytä vhf-kanavia väärin ja osaa nykyaikaisen hätäliikenteen. Siihen käy vanhakin vhf - vaikka Saksassa. Niitä pohjoismaisia L-kanavia ei muuten pidä käyttää maailmalla, koska ne eivät ole siellä lörpöttelykanavia.


    • tietämätön2

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5792
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4364
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3237
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2951
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1549
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      62
      1276
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1206
    9. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

      Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe