Pyörän vuosimalli on kai -90. Keväthuoltoa meinasin tehä, öljyt, tulpat, renkaat vaihdetaan, venttiilinvälykset tarkistetaan kun joku kertoo mikä/mitkä ne on. Mitä muuta? Ei kai tässä mallissa ole tehonrajoittimia. Tuommosenaan kulkee 180 saako siitä enempi irti.
XJ600 venttiilinvälykset
6
2055
Vastaukset
- rd125
haynesin kirjan mukaan ne on imu 0,11-0,15 pako 0,16-0,20 säätö on paloilla.
- Kra
Paksuuksia 0,05 mm välein, paksuusmitta on merkitty (285 = 2,85mm jne..)laserilla säätölevyn pintaan. Laita säätölevyn niinpäin että teksti on alaspäin, muuten se teksti saattaa kulua pois.
Erikoistyökalulla venttiilin paininta painetaan sen verran irti nokka-akselista, että säätölevyn saa pujotettua välistä pois ja takaisin paikalleen. Ei kannata sen takia nokka-akseleita irrottaa.
Jos joudut säätölevyjä hankkimaan, niin ota ainakin yksi vanha malliksi mukaan ja varmista mittaamalla että tarjottu säätölevy on oikean mittainen, tarkoitan ulkohalkaisijaa. Minulle myytiin joskus (olisko ollut suzukin säätölevy väärässä laatikossa??)väärän kokoinen säätölevy merkkiliikkeestä. Onneksi ei sopinut paikalleen, kun oli muistaakseni 0,5 mm isompi.
Mittaus tehdään kylmänä.
Kuluessaan välysmitta yleensä pienenee, eli jos on tarvetta säätää, niin säädä aina toleranssin yläpäähän.
Venttiilikopan tiiviste (jos tarvii uusia) tarvii liimata ensin kunnolla venttiilikoppaan kiinni, muuten homma menee varmuudella pieleen.
Tiivisteen liimaus onnistuu kun laitat liiman kovettumisen ajaksi kopan puristuksiin jotain tasaista pintaa vasten, mieluummin yön yli niin tarttuu kunnolla kiinni. - matkajuhta
Kra kirjoitti:
Paksuuksia 0,05 mm välein, paksuusmitta on merkitty (285 = 2,85mm jne..)laserilla säätölevyn pintaan. Laita säätölevyn niinpäin että teksti on alaspäin, muuten se teksti saattaa kulua pois.
Erikoistyökalulla venttiilin paininta painetaan sen verran irti nokka-akselista, että säätölevyn saa pujotettua välistä pois ja takaisin paikalleen. Ei kannata sen takia nokka-akseleita irrottaa.
Jos joudut säätölevyjä hankkimaan, niin ota ainakin yksi vanha malliksi mukaan ja varmista mittaamalla että tarjottu säätölevy on oikean mittainen, tarkoitan ulkohalkaisijaa. Minulle myytiin joskus (olisko ollut suzukin säätölevy väärässä laatikossa??)väärän kokoinen säätölevy merkkiliikkeestä. Onneksi ei sopinut paikalleen, kun oli muistaakseni 0,5 mm isompi.
Mittaus tehdään kylmänä.
Kuluessaan välysmitta yleensä pienenee, eli jos on tarvetta säätää, niin säädä aina toleranssin yläpäähän.
Venttiilikopan tiiviste (jos tarvii uusia) tarvii liimata ensin kunnolla venttiilikoppaan kiinni, muuten homma menee varmuudella pieleen.
Tiivisteen liimaus onnistuu kun laitat liiman kovettumisen ajaksi kopan puristuksiin jotain tasaista pintaa vasten, mieluummin yön yli niin tarttuu kunnolla kiinni.Hei Kra,olipa hyvä kun näin tämän venttiilin säätö jutun,Ajattelin itse tarkistaa omasta xj:900sta
venttiilit ja ei tullut mieleen että vois säätää ilman nokka akseleitten purkua.Millainen työkalu itselläsi on ja mistä kannattas kysellä? - Kra
matkajuhta kirjoitti:
Hei Kra,olipa hyvä kun näin tämän venttiilin säätö jutun,Ajattelin itse tarkistaa omasta xj:900sta
venttiilit ja ei tullut mieleen että vois säätää ilman nokka akseleitten purkua.Millainen työkalu itselläsi on ja mistä kannattas kysellä?Ei minulla ole kyseiseen peliin mitään Yamahan originaalia erikoistyökalua.
Homma hoituu kyllä varovaisuutta noudattaen ihan tavallisella isolla "miinusmeisselilläkin" tukien nokka-akselin koneistamattomasta pinnasta kampeamalla venttilinpaininta irti nokka-akselista. Silloin kun kyseinen nokka osottaa ylöspäin, eli nokan perusympyrä osoittaa säätöpalaan päin. Voihan sinne laittaa jonkin sopivan palikan väliin työn ajaksi jos tuntuu että kädet loppuu kesken.
Säätölevyn saa ylös poterostaan kun tunkee kevyesti jonkun teräväkärkisen (vaikka neulankärjen) painimen reunan loven kohdalta säätölevyn väliin.
Onpas vaikeasti sanottu, mutta kun sinulla on paikat auki ja luet tämän, niin hoksaat kyllä heti mitä tarkoitan.
Kannattaa kysyä löytyykö virallista kampeamistyökalua, tuo esittämäni tapa vaatii kyllä vakaata kättä tekijältään. Vaarana on että kolhii paikkoja.
Kun tein saman homman joskus kaverin 1000Z-Kawaan, siihen löytyi virallinen työkalu muutamalla €urolla. Se toimi paremmin kuin tuo meisselijuttu.
Tuolla jotain juttua säätötyökaluista:
http://www.google.fi/search?q=venttilien säätötyökalu&hl=fi&start=0&sa=N
miinusmeisseli = "lättäpäämeisseli"
plussameisseli = ristipäämeisseli
Ps. Turhaa purkamista/kasaamista kannattaa välttää huoltohommissa........ saattaa vielä rikkoa paikkoja joihin oikeasti ei olisi tarvinnut kajota - yamahassa
Kra kirjoitti:
Ei minulla ole kyseiseen peliin mitään Yamahan originaalia erikoistyökalua.
Homma hoituu kyllä varovaisuutta noudattaen ihan tavallisella isolla "miinusmeisselilläkin" tukien nokka-akselin koneistamattomasta pinnasta kampeamalla venttilinpaininta irti nokka-akselista. Silloin kun kyseinen nokka osottaa ylöspäin, eli nokan perusympyrä osoittaa säätöpalaan päin. Voihan sinne laittaa jonkin sopivan palikan väliin työn ajaksi jos tuntuu että kädet loppuu kesken.
Säätölevyn saa ylös poterostaan kun tunkee kevyesti jonkun teräväkärkisen (vaikka neulankärjen) painimen reunan loven kohdalta säätölevyn väliin.
Onpas vaikeasti sanottu, mutta kun sinulla on paikat auki ja luet tämän, niin hoksaat kyllä heti mitä tarkoitan.
Kannattaa kysyä löytyykö virallista kampeamistyökalua, tuo esittämäni tapa vaatii kyllä vakaata kättä tekijältään. Vaarana on että kolhii paikkoja.
Kun tein saman homman joskus kaverin 1000Z-Kawaan, siihen löytyi virallinen työkalu muutamalla €urolla. Se toimi paremmin kuin tuo meisselijuttu.
Tuolla jotain juttua säätötyökaluista:
http://www.google.fi/search?q=venttilien säätötyökalu&hl=fi&start=0&sa=N
miinusmeisseli = "lättäpäämeisseli"
plussameisseli = ristipäämeisseli
Ps. Turhaa purkamista/kasaamista kannattaa välttää huoltohommissa........ saattaa vielä rikkoa paikkoja joihin oikeasti ei olisi tarvinnut kajotapalat ainakin lähtee ruuvimeisselillä helposti,sellanen meisseli vaan joka mahtuu siitä lovesta säätöpalan alle,vähän nitkuttelee niin lähtee helposti.takasin menee kun kääntää sen ruuvimeisselin toisinpäin ja työntää sillä tylpällä päällä
- matkajuhta
Kra kirjoitti:
Ei minulla ole kyseiseen peliin mitään Yamahan originaalia erikoistyökalua.
Homma hoituu kyllä varovaisuutta noudattaen ihan tavallisella isolla "miinusmeisselilläkin" tukien nokka-akselin koneistamattomasta pinnasta kampeamalla venttilinpaininta irti nokka-akselista. Silloin kun kyseinen nokka osottaa ylöspäin, eli nokan perusympyrä osoittaa säätöpalaan päin. Voihan sinne laittaa jonkin sopivan palikan väliin työn ajaksi jos tuntuu että kädet loppuu kesken.
Säätölevyn saa ylös poterostaan kun tunkee kevyesti jonkun teräväkärkisen (vaikka neulankärjen) painimen reunan loven kohdalta säätölevyn väliin.
Onpas vaikeasti sanottu, mutta kun sinulla on paikat auki ja luet tämän, niin hoksaat kyllä heti mitä tarkoitan.
Kannattaa kysyä löytyykö virallista kampeamistyökalua, tuo esittämäni tapa vaatii kyllä vakaata kättä tekijältään. Vaarana on että kolhii paikkoja.
Kun tein saman homman joskus kaverin 1000Z-Kawaan, siihen löytyi virallinen työkalu muutamalla €urolla. Se toimi paremmin kuin tuo meisselijuttu.
Tuolla jotain juttua säätötyökaluista:
http://www.google.fi/search?q=venttilien säätötyökalu&hl=fi&start=0&sa=N
miinusmeisseli = "lättäpäämeisseli"
plussameisseli = ristipäämeisseli
Ps. Turhaa purkamista/kasaamista kannattaa välttää huoltohommissa........ saattaa vielä rikkoa paikkoja joihin oikeasti ei olisi tarvinnut kajotaKiitos kra ! Nyt olen taas vähän viisaampi.Tämä tieto lämmitti ja helpotti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan603368Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282970- 1212366
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452- 111396
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13812