XJ600 venttiilinvälykset

pitäs saada

Pyörän vuosimalli on kai -90. Keväthuoltoa meinasin tehä, öljyt, tulpat, renkaat vaihdetaan, venttiilinvälykset tarkistetaan kun joku kertoo mikä/mitkä ne on. Mitä muuta? Ei kai tässä mallissa ole tehonrajoittimia. Tuommosenaan kulkee 180 saako siitä enempi irti.

6

2055

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rd125

      haynesin kirjan mukaan ne on imu 0,11-0,15 pako 0,16-0,20 säätö on paloilla.

      • Kra

        Paksuuksia 0,05 mm välein, paksuusmitta on merkitty (285 = 2,85mm jne..)laserilla säätölevyn pintaan. Laita säätölevyn niinpäin että teksti on alaspäin, muuten se teksti saattaa kulua pois.

        Erikoistyökalulla venttiilin paininta painetaan sen verran irti nokka-akselista, että säätölevyn saa pujotettua välistä pois ja takaisin paikalleen. Ei kannata sen takia nokka-akseleita irrottaa.
        Jos joudut säätölevyjä hankkimaan, niin ota ainakin yksi vanha malliksi mukaan ja varmista mittaamalla että tarjottu säätölevy on oikean mittainen, tarkoitan ulkohalkaisijaa. Minulle myytiin joskus (olisko ollut suzukin säätölevy väärässä laatikossa??)väärän kokoinen säätölevy merkkiliikkeestä. Onneksi ei sopinut paikalleen, kun oli muistaakseni 0,5 mm isompi.

        Mittaus tehdään kylmänä.
        Kuluessaan välysmitta yleensä pienenee, eli jos on tarvetta säätää, niin säädä aina toleranssin yläpäähän.

        Venttiilikopan tiiviste (jos tarvii uusia) tarvii liimata ensin kunnolla venttiilikoppaan kiinni, muuten homma menee varmuudella pieleen.
        Tiivisteen liimaus onnistuu kun laitat liiman kovettumisen ajaksi kopan puristuksiin jotain tasaista pintaa vasten, mieluummin yön yli niin tarttuu kunnolla kiinni.


      • matkajuhta
        Kra kirjoitti:

        Paksuuksia 0,05 mm välein, paksuusmitta on merkitty (285 = 2,85mm jne..)laserilla säätölevyn pintaan. Laita säätölevyn niinpäin että teksti on alaspäin, muuten se teksti saattaa kulua pois.

        Erikoistyökalulla venttiilin paininta painetaan sen verran irti nokka-akselista, että säätölevyn saa pujotettua välistä pois ja takaisin paikalleen. Ei kannata sen takia nokka-akseleita irrottaa.
        Jos joudut säätölevyjä hankkimaan, niin ota ainakin yksi vanha malliksi mukaan ja varmista mittaamalla että tarjottu säätölevy on oikean mittainen, tarkoitan ulkohalkaisijaa. Minulle myytiin joskus (olisko ollut suzukin säätölevy väärässä laatikossa??)väärän kokoinen säätölevy merkkiliikkeestä. Onneksi ei sopinut paikalleen, kun oli muistaakseni 0,5 mm isompi.

        Mittaus tehdään kylmänä.
        Kuluessaan välysmitta yleensä pienenee, eli jos on tarvetta säätää, niin säädä aina toleranssin yläpäähän.

        Venttiilikopan tiiviste (jos tarvii uusia) tarvii liimata ensin kunnolla venttiilikoppaan kiinni, muuten homma menee varmuudella pieleen.
        Tiivisteen liimaus onnistuu kun laitat liiman kovettumisen ajaksi kopan puristuksiin jotain tasaista pintaa vasten, mieluummin yön yli niin tarttuu kunnolla kiinni.

        Hei Kra,olipa hyvä kun näin tämän venttiilin säätö jutun,Ajattelin itse tarkistaa omasta xj:900sta
        venttiilit ja ei tullut mieleen että vois säätää ilman nokka akseleitten purkua.Millainen työkalu itselläsi on ja mistä kannattas kysellä?


      • Kra
        matkajuhta kirjoitti:

        Hei Kra,olipa hyvä kun näin tämän venttiilin säätö jutun,Ajattelin itse tarkistaa omasta xj:900sta
        venttiilit ja ei tullut mieleen että vois säätää ilman nokka akseleitten purkua.Millainen työkalu itselläsi on ja mistä kannattas kysellä?

        Ei minulla ole kyseiseen peliin mitään Yamahan originaalia erikoistyökalua.
        Homma hoituu kyllä varovaisuutta noudattaen ihan tavallisella isolla "miinusmeisselilläkin" tukien nokka-akselin koneistamattomasta pinnasta kampeamalla venttilinpaininta irti nokka-akselista. Silloin kun kyseinen nokka osottaa ylöspäin, eli nokan perusympyrä osoittaa säätöpalaan päin. Voihan sinne laittaa jonkin sopivan palikan väliin työn ajaksi jos tuntuu että kädet loppuu kesken.
        Säätölevyn saa ylös poterostaan kun tunkee kevyesti jonkun teräväkärkisen (vaikka neulankärjen) painimen reunan loven kohdalta säätölevyn väliin.
        Onpas vaikeasti sanottu, mutta kun sinulla on paikat auki ja luet tämän, niin hoksaat kyllä heti mitä tarkoitan.

        Kannattaa kysyä löytyykö virallista kampeamistyökalua, tuo esittämäni tapa vaatii kyllä vakaata kättä tekijältään. Vaarana on että kolhii paikkoja.

        Kun tein saman homman joskus kaverin 1000Z-Kawaan, siihen löytyi virallinen työkalu muutamalla €urolla. Se toimi paremmin kuin tuo meisselijuttu.

        Tuolla jotain juttua säätötyökaluista:

        http://www.google.fi/search?q=venttilien säätötyökalu&hl=fi&start=0&sa=N

        miinusmeisseli = "lättäpäämeisseli"
        plussameisseli = ristipäämeisseli

        Ps. Turhaa purkamista/kasaamista kannattaa välttää huoltohommissa........ saattaa vielä rikkoa paikkoja joihin oikeasti ei olisi tarvinnut kajota


      • yamahassa
        Kra kirjoitti:

        Ei minulla ole kyseiseen peliin mitään Yamahan originaalia erikoistyökalua.
        Homma hoituu kyllä varovaisuutta noudattaen ihan tavallisella isolla "miinusmeisselilläkin" tukien nokka-akselin koneistamattomasta pinnasta kampeamalla venttilinpaininta irti nokka-akselista. Silloin kun kyseinen nokka osottaa ylöspäin, eli nokan perusympyrä osoittaa säätöpalaan päin. Voihan sinne laittaa jonkin sopivan palikan väliin työn ajaksi jos tuntuu että kädet loppuu kesken.
        Säätölevyn saa ylös poterostaan kun tunkee kevyesti jonkun teräväkärkisen (vaikka neulankärjen) painimen reunan loven kohdalta säätölevyn väliin.
        Onpas vaikeasti sanottu, mutta kun sinulla on paikat auki ja luet tämän, niin hoksaat kyllä heti mitä tarkoitan.

        Kannattaa kysyä löytyykö virallista kampeamistyökalua, tuo esittämäni tapa vaatii kyllä vakaata kättä tekijältään. Vaarana on että kolhii paikkoja.

        Kun tein saman homman joskus kaverin 1000Z-Kawaan, siihen löytyi virallinen työkalu muutamalla €urolla. Se toimi paremmin kuin tuo meisselijuttu.

        Tuolla jotain juttua säätötyökaluista:

        http://www.google.fi/search?q=venttilien säätötyökalu&hl=fi&start=0&sa=N

        miinusmeisseli = "lättäpäämeisseli"
        plussameisseli = ristipäämeisseli

        Ps. Turhaa purkamista/kasaamista kannattaa välttää huoltohommissa........ saattaa vielä rikkoa paikkoja joihin oikeasti ei olisi tarvinnut kajota

        palat ainakin lähtee ruuvimeisselillä helposti,sellanen meisseli vaan joka mahtuu siitä lovesta säätöpalan alle,vähän nitkuttelee niin lähtee helposti.takasin menee kun kääntää sen ruuvimeisselin toisinpäin ja työntää sillä tylpällä päällä


      • matkajuhta
        Kra kirjoitti:

        Ei minulla ole kyseiseen peliin mitään Yamahan originaalia erikoistyökalua.
        Homma hoituu kyllä varovaisuutta noudattaen ihan tavallisella isolla "miinusmeisselilläkin" tukien nokka-akselin koneistamattomasta pinnasta kampeamalla venttilinpaininta irti nokka-akselista. Silloin kun kyseinen nokka osottaa ylöspäin, eli nokan perusympyrä osoittaa säätöpalaan päin. Voihan sinne laittaa jonkin sopivan palikan väliin työn ajaksi jos tuntuu että kädet loppuu kesken.
        Säätölevyn saa ylös poterostaan kun tunkee kevyesti jonkun teräväkärkisen (vaikka neulankärjen) painimen reunan loven kohdalta säätölevyn väliin.
        Onpas vaikeasti sanottu, mutta kun sinulla on paikat auki ja luet tämän, niin hoksaat kyllä heti mitä tarkoitan.

        Kannattaa kysyä löytyykö virallista kampeamistyökalua, tuo esittämäni tapa vaatii kyllä vakaata kättä tekijältään. Vaarana on että kolhii paikkoja.

        Kun tein saman homman joskus kaverin 1000Z-Kawaan, siihen löytyi virallinen työkalu muutamalla €urolla. Se toimi paremmin kuin tuo meisselijuttu.

        Tuolla jotain juttua säätötyökaluista:

        http://www.google.fi/search?q=venttilien säätötyökalu&hl=fi&start=0&sa=N

        miinusmeisseli = "lättäpäämeisseli"
        plussameisseli = ristipäämeisseli

        Ps. Turhaa purkamista/kasaamista kannattaa välttää huoltohommissa........ saattaa vielä rikkoa paikkoja joihin oikeasti ei olisi tarvinnut kajota

        Kiitos kra ! Nyt olen taas vähän viisaampi.Tämä tieto lämmitti ja helpotti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      60
      3368
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2970
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2366
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1396
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      812
    Aihe