Varainsiirtoverolaskelma

Miia.L.

Olen ostanut asunto-osakkeen. Kun isännöitsijä pyytää varainsiirtoverolaskelmaa osakkeen rekisteröimistä varten, niin tarkoittaako se käytännössä, että varainsiirtovero tulee olla maksettu ja laskelma on maksukuitti jo maksetusta verosta, vai mitä se tarkoittaa?

9

7216

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • : )

nimenomaan laskelmaa. Sillä kuitilla isännöitsijä ei tee mitään. Eli käyt kaikkien papereiden kanssa verotoimistossa ja he leimaavat sinulle sen täytetyn laskelman : )

• santtu

ei merkitä, ennen kuin on varainsiirtovero maksettu, eli ensin maksu (ja kuitti) ja sitten isännöitsijän luo ja hän merkitsee uuden omistajan yhtiön osakasrekisteriin.

• Kyllä

Kyllä tarkoittaa. Eli ensin verotoimistoon maksukuitin kanssa, jossa saat leiman siihen laskelmaan, ja sitten isännöitsijälle kauppakirjan, osakekirjkopion (jossa näkyy siirtomerkintä) ja leimatun varainsiiroverolaskelman kanssa.

• osakkeen myyjä

Olen myynyt asuntoni ja ostaja on siihen muuttanut. Ostaja ei kuitenkaan ole toimittanut isännöitsijälle varainsiirtoverolaskelmaa tai osakekirjan kopiota, jotka isännöitsijä tarvitsee rekisteröintiä varten. Kauppakirja isännöitsijällä on. Eli osakkeet on myyty, mutta osakeluettelossa on vanhan omistajan tiedot, koska ostaja ei ole toimittanut tarvittavia tietoja. Tästä johtuen nyt sitten isännöitsijä lähettää minulle eli vanhalle omistajalle vastikelappuja jne.

Kukas nyt sitten vastaa, jos vastike jää maksamatta?

• osakkeen myyjä kirjoitti:

Olen myynyt asuntoni ja ostaja on siihen muuttanut. Ostaja ei kuitenkaan ole toimittanut isännöitsijälle varainsiirtoverolaskelmaa tai osakekirjan kopiota, jotka isännöitsijä tarvitsee rekisteröintiä varten. Kauppakirja isännöitsijällä on. Eli osakkeet on myyty, mutta osakeluettelossa on vanhan omistajan tiedot, koska ostaja ei ole toimittanut tarvittavia tietoja. Tästä johtuen nyt sitten isännöitsijä lähettää minulle eli vanhalle omistajalle vastikelappuja jne.

Kukas nyt sitten vastaa, jos vastike jää maksamatta?

Lain mukaan osakasluetteloon merkitty omistaja vastaa velvotteista yhtiötä kohtaan.

Käytännössä kauppakirja riittää siihen että vastikekuitit lähetetään uudelle omistajalle, eli merkintä ikään kuin "on roikkumassa" kunnes varainsiirtovero on maksettu. Ja jos sinulla olisi kopio siirtomerkinnöllä varustetusta osakekirjasta, niin asia olisi sillä selvä, eli siirtomerkintä siirtää omistusoikeuden.

Tällä palstalla väitetään usein että välittäjästä ei ole itään hyötyä. Olisiko tämäkin tilanne vältetty käyttämällä välittäjää, joka lakisääteisesti huolehtii siitä että varainsiirtovero maksetaan kaupantekotilaisuudessa, ja toimittaa kaikki tarvittavat asiakirjat isännöitsijälle?

• tittelintuure

Olen ensi asunnon ostaja ja olen luonnollisesti vapautettu varainsiirto verosta! Mutta kävin tänään isännöitsijä toimistossa toimittamassa papruja ja hän sanoi minulle, että en ole maksanut varain siirtoveroa vaikka tiesi että olen ensi asunnon ostaja!! Miksi niin? eihän tietoni ole väärä että olen vapautettu? Ja missä ajassa korkotodistukset ja ilmoitukset varainsiirto verosta tulisi toimittaa verottajalle?

• ...

Vaikka olisit ensiasunnon ostaja, se varainsiirtoverolaskelma täytyy käydä leimauttamassa verotoimistossa. Toki mitään veroa ei tarvitse maksaa.

• tittelintuure
        ... kirjoitti:

Vaikka olisit ensiasunnon ostaja, se varainsiirtoverolaskelma täytyy käydä leimauttamassa verotoimistossa. Toki mitään veroa ei tarvitse maksaa.

Niin toki, mutta isännöitsijä sanoi että aikaa on maksaa vain pari viikkoa? en ymmärrä...
        Muutimme asuntoon 16 päivä ja kaupat teimme 11 päivä.

• nimimerkin vai en?
        tittelintuure kirjoitti:

Niin toki, mutta isännöitsijä sanoi että aikaa on maksaa vain pari viikkoa? en ymmärrä...
        Muutimme asuntoon 16 päivä ja kaupat teimme 11 päivä.

Ei se isännöitsijä mikään 'jumala' ole. Kun olet osakas, hän on sinun juoksupoika ja renki. Jos käy ryppyilemään, hommaa itsesi taloyhtiön hallitukseen ja hommaa potkut.

Hyvä isännöitsijä on kohtelias, antaa oikeita neuvoja. Ei hänellä ole mitään oikeuksia sinua pompottaa.

Ensiasunnon ostajana olet vapautettu varainsiirtoverosta. Luonnollisesti toimitat tästä todistuksen isännöitsijälle, jonka jälkeen sinut merkitään taloyhtiön osakkaaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      476
      1723
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      378
      1487
    3. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1338
    4. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1299
    5. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      100
      895
    6. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      856
    7. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      46
      777
    8. Miten kesäsi meni?

Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?
      Ikävä
      65
      736
    9. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      7
      722
    10. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      15
      701
    Aihe