Olen ostanut asunto-osakkeen. Kun isännöitsijä pyytää varainsiirtoverolaskelmaa osakkeen rekisteröimistä varten, niin tarkoittaako se käytännössä, että varainsiirtovero tulee olla maksettu ja laskelma on maksukuitti jo maksetusta verosta, vai mitä se tarkoittaa?
Vastaukset 9
- : )
nimenomaan laskelmaa. Sillä kuitilla isännöitsijä ei tee mitään. Eli käyt kaikkien papereiden kanssa verotoimistossa ja he leimaavat sinulle sen täytetyn laskelman : )
- santtu
ei merkitä, ennen kuin on varainsiirtovero maksettu, eli ensin maksu (ja kuitti) ja sitten isännöitsijän luo ja hän merkitsee uuden omistajan yhtiön osakasrekisteriin.
- Kyllä
Kyllä tarkoittaa. Eli ensin verotoimistoon maksukuitin kanssa, jossa saat leiman siihen laskelmaan, ja sitten isännöitsijälle kauppakirjan, osakekirjkopion (jossa näkyy siirtomerkintä) ja leimatun varainsiiroverolaskelman kanssa.
- osakkeen myyjä
Olen myynyt asuntoni ja ostaja on siihen muuttanut. Ostaja ei kuitenkaan ole toimittanut isännöitsijälle varainsiirtoverolaskelmaa tai osakekirjan kopiota, jotka isännöitsijä tarvitsee rekisteröintiä varten. Kauppakirja isännöitsijällä on. Eli osakkeet on myyty, mutta osakeluettelossa on vanhan omistajan tiedot, koska ostaja ei ole toimittanut tarvittavia tietoja. Tästä johtuen nyt sitten isännöitsijä lähettää minulle eli vanhalle omistajalle vastikelappuja jne.
Kukas nyt sitten vastaa, jos vastike jää maksamatta? osakkeen myyjä kirjoitti:
Olen myynyt asuntoni ja ostaja on siihen muuttanut. Ostaja ei kuitenkaan ole toimittanut isännöitsijälle varainsiirtoverolaskelmaa tai osakekirjan kopiota, jotka isännöitsijä tarvitsee rekisteröintiä varten. Kauppakirja isännöitsijällä on. Eli osakkeet on myyty, mutta osakeluettelossa on vanhan omistajan tiedot, koska ostaja ei ole toimittanut tarvittavia tietoja. Tästä johtuen nyt sitten isännöitsijä lähettää minulle eli vanhalle omistajalle vastikelappuja jne.
Kukas nyt sitten vastaa, jos vastike jää maksamatta?Lain mukaan osakasluetteloon merkitty omistaja vastaa velvotteista yhtiötä kohtaan.
Käytännössä kauppakirja riittää siihen että vastikekuitit lähetetään uudelle omistajalle, eli merkintä ikään kuin "on roikkumassa" kunnes varainsiirtovero on maksettu. Ja jos sinulla olisi kopio siirtomerkinnöllä varustetusta osakekirjasta, niin asia olisi sillä selvä, eli siirtomerkintä siirtää omistusoikeuden.
Tällä palstalla väitetään usein että välittäjästä ei ole itään hyötyä. Olisiko tämäkin tilanne vältetty käyttämällä välittäjää, joka lakisääteisesti huolehtii siitä että varainsiirtovero maksetaan kaupantekotilaisuudessa, ja toimittaa kaikki tarvittavat asiakirjat isännöitsijälle?
- tittelintuure
Olen ensi asunnon ostaja ja olen luonnollisesti vapautettu varainsiirto verosta! Mutta kävin tänään isännöitsijä toimistossa toimittamassa papruja ja hän sanoi minulle, että en ole maksanut varain siirtoveroa vaikka tiesi että olen ensi asunnon ostaja!! Miksi niin? eihän tietoni ole väärä että olen vapautettu? Ja missä ajassa korkotodistukset ja ilmoitukset varainsiirto verosta tulisi toimittaa verottajalle?
- ...
Vaikka olisit ensiasunnon ostaja, se varainsiirtoverolaskelma täytyy käydä leimauttamassa verotoimistossa. Toki mitään veroa ei tarvitse maksaa.
- tittelintuure
... kirjoitti:
Vaikka olisit ensiasunnon ostaja, se varainsiirtoverolaskelma täytyy käydä leimauttamassa verotoimistossa. Toki mitään veroa ei tarvitse maksaa.
Niin toki, mutta isännöitsijä sanoi että aikaa on maksaa vain pari viikkoa? en ymmärrä...
Muutimme asuntoon 16 päivä ja kaupat teimme 11 päivä. - nimimerkin vai en?
tittelintuure kirjoitti:
Niin toki, mutta isännöitsijä sanoi että aikaa on maksaa vain pari viikkoa? en ymmärrä...
Muutimme asuntoon 16 päivä ja kaupat teimme 11 päivä.Ei se isännöitsijä mikään 'jumala' ole. Kun olet osakas, hän on sinun juoksupoika ja renki. Jos käy ryppyilemään, hommaa itsesi taloyhtiön hallitukseen ja hommaa potkut.
Hyvä isännöitsijä on kohtelias, antaa oikeita neuvoja. Ei hänellä ole mitään oikeuksia sinua pompottaa.
Ensiasunnon ostajana olet vapautettu varainsiirtoverosta. Luonnollisesti toimitat tästä todistuksen isännöitsijälle, jonka jälkeen sinut merkitään taloyhtiön osakkaaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä on totta mikä ei?
Onko juoru vai ei että nimeltä mainitsematon henkilö on tehnyt naiselle/naisille jotain joka on väärin?212184Päivän aivopieru Trumpilta
Trump julisti sodan hyttysiä vastaan. Myös punkit ovat Trumpin sodan kohteena. Eikö vieläkään USA:n kansa tajua tuon uko821352- 132948
Just saying
Mies joka antaa naiselle turvallisen olon, on seksikäs. Ei kieroja kikkoja ja haluaa olla vain sen yhden naisen mies.142727- 54656
Löytyikö syy miksi Martina on Muhiksen kanssa
Saipa naurut Gekkosen kuvasta, missä ovat ravintola Hookissa Immu fight night ottelun jälkeen, Muhoksella pullottaa hirv95652Jos selviäisi että kaivattusi
Olisi savant asperger? Rakastaisitko vielä? Savant-lahjakkuus olisi kapea-alaista neroutta liittyen mekanisiin ja tilan95588- 13587
Jorma Uotinen läväytti härskin heiton - Paljastus uudesta TTK-romanssista?
Tuomari Jorma Uotisen linja on välillä hyvinkin rohkea TTK:ssa. Hän näpäytti Jaakko Parkkalille ja Kastanja Rauhalalle v11573- 65551
Toivotko vielä viestiä
Minulta? En rohkene enää ottaa yhteyttä, kun varmasti jo uusia naisia elämässä. Nolaisin vain itseni.44549Jokin ei täsmää
Joskus yksi vuosiluku saa katsomaan koko tarinaa uudestaan. Löysin gradun. Matematiikka ei oikein täsmää siihen, mitä mi298546- 42525
Oliko Jani Halmeen aika jo tippua TTK:sta?
Jani Halme ja Claudia Ketonen joutuivat jättämään TTK:n. Halme ja Ketonen saivat viimeiseksi jäänestä tanssista, sambas28498Kuka kaipaa T m?
Kerro nainen kirjaimesi vaan... Haluan miettiä kuka tulee ekana mieleeni.. kuin kurkistus tunteiden meren pinnalle, jota36490- 124484
- 76473
Miksi jotku naiset on niin tyhmiä
Että elättelevät turhaa toivoa toisen kustannuksella. Onko ne kaikki kaappilesboja vai mikä niitä vaivaa? Sitten itketä51457- 58447
- 41444