Varainsiirtoverolaskelma

Miia.L.

Olen ostanut asunto-osakkeen. Kun isännöitsijä pyytää varainsiirtoverolaskelmaa osakkeen rekisteröimistä varten, niin tarkoittaako se käytännössä, että varainsiirtovero tulee olla maksettu ja laskelma on maksukuitti jo maksetusta verosta, vai mitä se tarkoittaa?

9

6891

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • : )

      nimenomaan laskelmaa. Sillä kuitilla isännöitsijä ei tee mitään. Eli käyt kaikkien papereiden kanssa verotoimistossa ja he leimaavat sinulle sen täytetyn laskelman : )

      • santtu

        ei merkitä, ennen kuin on varainsiirtovero maksettu, eli ensin maksu (ja kuitti) ja sitten isännöitsijän luo ja hän merkitsee uuden omistajan yhtiön osakasrekisteriin.


    • Kyllä

      Kyllä tarkoittaa. Eli ensin verotoimistoon maksukuitin kanssa, jossa saat leiman siihen laskelmaan, ja sitten isännöitsijälle kauppakirjan, osakekirjkopion (jossa näkyy siirtomerkintä) ja leimatun varainsiiroverolaskelman kanssa.

      • osakkeen myyjä

        Olen myynyt asuntoni ja ostaja on siihen muuttanut. Ostaja ei kuitenkaan ole toimittanut isännöitsijälle varainsiirtoverolaskelmaa tai osakekirjan kopiota, jotka isännöitsijä tarvitsee rekisteröintiä varten. Kauppakirja isännöitsijällä on. Eli osakkeet on myyty, mutta osakeluettelossa on vanhan omistajan tiedot, koska ostaja ei ole toimittanut tarvittavia tietoja. Tästä johtuen nyt sitten isännöitsijä lähettää minulle eli vanhalle omistajalle vastikelappuja jne.

        Kukas nyt sitten vastaa, jos vastike jää maksamatta?


      • osakkeen myyjä kirjoitti:

        Olen myynyt asuntoni ja ostaja on siihen muuttanut. Ostaja ei kuitenkaan ole toimittanut isännöitsijälle varainsiirtoverolaskelmaa tai osakekirjan kopiota, jotka isännöitsijä tarvitsee rekisteröintiä varten. Kauppakirja isännöitsijällä on. Eli osakkeet on myyty, mutta osakeluettelossa on vanhan omistajan tiedot, koska ostaja ei ole toimittanut tarvittavia tietoja. Tästä johtuen nyt sitten isännöitsijä lähettää minulle eli vanhalle omistajalle vastikelappuja jne.

        Kukas nyt sitten vastaa, jos vastike jää maksamatta?

        Lain mukaan osakasluetteloon merkitty omistaja vastaa velvotteista yhtiötä kohtaan.

        Käytännössä kauppakirja riittää siihen että vastikekuitit lähetetään uudelle omistajalle, eli merkintä ikään kuin "on roikkumassa" kunnes varainsiirtovero on maksettu. Ja jos sinulla olisi kopio siirtomerkinnöllä varustetusta osakekirjasta, niin asia olisi sillä selvä, eli siirtomerkintä siirtää omistusoikeuden.

        Tällä palstalla väitetään usein että välittäjästä ei ole itään hyötyä. Olisiko tämäkin tilanne vältetty käyttämällä välittäjää, joka lakisääteisesti huolehtii siitä että varainsiirtovero maksetaan kaupantekotilaisuudessa, ja toimittaa kaikki tarvittavat asiakirjat isännöitsijälle?


    • tittelintuure

      Olen ensi asunnon ostaja ja olen luonnollisesti vapautettu varainsiirto verosta! Mutta kävin tänään isännöitsijä toimistossa toimittamassa papruja ja hän sanoi minulle, että en ole maksanut varain siirtoveroa vaikka tiesi että olen ensi asunnon ostaja!! Miksi niin? eihän tietoni ole väärä että olen vapautettu? Ja missä ajassa korkotodistukset ja ilmoitukset varainsiirto verosta tulisi toimittaa verottajalle?

      • ...

        Vaikka olisit ensiasunnon ostaja, se varainsiirtoverolaskelma täytyy käydä leimauttamassa verotoimistossa. Toki mitään veroa ei tarvitse maksaa.


      • tittelintuure
        ... kirjoitti:

        Vaikka olisit ensiasunnon ostaja, se varainsiirtoverolaskelma täytyy käydä leimauttamassa verotoimistossa. Toki mitään veroa ei tarvitse maksaa.

        Niin toki, mutta isännöitsijä sanoi että aikaa on maksaa vain pari viikkoa? en ymmärrä...
        Muutimme asuntoon 16 päivä ja kaupat teimme 11 päivä.


      • nimimerkin vai en?
        tittelintuure kirjoitti:

        Niin toki, mutta isännöitsijä sanoi että aikaa on maksaa vain pari viikkoa? en ymmärrä...
        Muutimme asuntoon 16 päivä ja kaupat teimme 11 päivä.

        Ei se isännöitsijä mikään 'jumala' ole. Kun olet osakas, hän on sinun juoksupoika ja renki. Jos käy ryppyilemään, hommaa itsesi taloyhtiön hallitukseen ja hommaa potkut.

        Hyvä isännöitsijä on kohtelias, antaa oikeita neuvoja. Ei hänellä ole mitään oikeuksia sinua pompottaa.

        Ensiasunnon ostajana olet vapautettu varainsiirtoverosta. Luonnollisesti toimitat tästä todistuksen isännöitsijälle, jonka jälkeen sinut merkitään taloyhtiön osakkaaksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10722
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3043
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2859
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1709
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1656
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 83
      1496
    Aihe