Olen suunnittelemassa hieman entistä (flipper 510) isomman retkiveneen hankintaa. Yksi vaihtoehto on flipper 620, joita tuntuu käytettynä löytyvän aika mukavasti.
Olisi hauska kuulla käyttäjien kokemuksia. Miten tilat toimivat, miten vene kulkee noin ylipäätään jne. Minkälaisessa kelissä sillä vielä pärjää?
Flipper 620
12
8798
Vastaukset
- kokemusta
Minulla oli flipper 620 ja olin siihen erittäin tyytyväinen, osta sen verran uusi malli jossa on lasikuitu kattoluukku.
Flipper 620 vaatii ehdottomasti min.115-max135hv koneen, muutoin sen ajo ominaisuudet on aivan päin persettä, niitä on kyllä jopa 90hv koneillakin, mutta se kone on aivan liian pienitehoinen.
Nelitahtikoneista ei mahdu moottorikaivon pienuuden takia kuin Honda 90hv tai Yamaha 100hv mutta ne on aivan liian pienitehoisia ja Liian painavia koneita.
Kun koneena on vähintään 115hv tai suurempi niin on todella hyvä vene ajella kelissä kuin kelissä ja matkanopeutena tuollainen 24-26 solmua on todella taloudellinen vauhtii ajella.
Omat Flipper 620 monivuotiset kokemukseni merikäytössä oli todella myönteiset joka suhteessa myös tilojen toimuvuudessa.
Kokoluokassaan Flipper 620 on varmasti yksi parhaista veneistä kunhan vain kone on riittävän tehokas eli todella minimiteholtaan 115hv. eikä missään tapauksessa pienempi tehoinen, tottahan ne kenellä on 90hv kone, niin kehua retostavat jotta kulkee silläkin hyvin, muutta ne Ei edes tiedä miten hyvät ajo ominaisuudet siihen tulee suuremmalla koneella jolloin ei tarvitse jatkuvasti kaasu täysillä ajella ja isommalla koneella polttoaine kulutkin on pienemmät!- totta puhut
Olen Flipperi 620 omistajana aivan samaa mieltä kanssasi.
- kiinnostunut
Kerroit, että 115 hv koneella taloudellinen matkanopeus on luokkaa 24-26 solmua. Paljonko kulutus on em. nopeudella? Entä paljonko huiput on 115 hv koneella?
- Skipper
620 kulkee mainiosti 90:llä 4-tahtisella.
Honda mahtuu muuten hyvin, mutta kipatessa tulee moottorikaivon etuseinä vastaan.
Vertailevaa kokemusta on, koska edellinen kone oli 115hv 2-tahtinen....
25 solmua on varmaan tyynellä järvellä ihan jees, mutta merellä "reilu" 20 on riittävä. Vene tuntuu myös "viihtyvän" siinä nopeudessa.(alunperin suunniteltu 70hv:lle...)
90:ssä on vakiopotkuri ja huiput 30 solmua. Viimeksi viiden aikuisen kuormalla, tankki täynnä, vene lähti kevyesti plaaniin.
Kulutus täysillä; reilu 30l/h
Matkavauhdilla; alle 20l/h
Jos veneessä on pressukattoluukku... Tee tai teetä kunnon luukku. - alkuperäinen
Skipper kirjoitti:
620 kulkee mainiosti 90:llä 4-tahtisella.
Honda mahtuu muuten hyvin, mutta kipatessa tulee moottorikaivon etuseinä vastaan.
Vertailevaa kokemusta on, koska edellinen kone oli 115hv 2-tahtinen....
25 solmua on varmaan tyynellä järvellä ihan jees, mutta merellä "reilu" 20 on riittävä. Vene tuntuu myös "viihtyvän" siinä nopeudessa.(alunperin suunniteltu 70hv:lle...)
90:ssä on vakiopotkuri ja huiput 30 solmua. Viimeksi viiden aikuisen kuormalla, tankki täynnä, vene lähti kevyesti plaaniin.
Kulutus täysillä; reilu 30l/h
Matkavauhdilla; alle 20l/h
Jos veneessä on pressukattoluukku... Tee tai teetä kunnon luukku.Kiitos kommenteistanne. Mielipiteet menevät vähän ristiin, kuten yleensäkin. Myynnissä olevat käytetyt ovat muuten useimmiten 90 hp koneella, (tai ainakin näppituntuman perusteella). Miksiköhän?
Jos kulutus matkavauhdilla on alle 1L/maili, niin sehän on aika taloudellista. Hyvä niin.
Mikä siinä pressukattoluukussa on niin huonoa, kun kaikki sitä mollaatte. Ymmärrän tietty että käyttömukavuus ei ole samaa kuin kovalla luukulla, mutta onko jotain muuta vikaa myös?
Asia johon haluaisin vielä lisää komentteja on veneen "merikelpoisuus". Itse veneilen merellä, joten juuri niitä komentteja kaipaisin. Kuinka kovalla tuulella/ korkeassa aallokossa voi ajaa vielä liu´ussa ilman että kyyti on epämiellyttävää (=lue lapset ja vaimo kirkuu)? - Skipper
alkuperäinen kirjoitti:
Kiitos kommenteistanne. Mielipiteet menevät vähän ristiin, kuten yleensäkin. Myynnissä olevat käytetyt ovat muuten useimmiten 90 hp koneella, (tai ainakin näppituntuman perusteella). Miksiköhän?
Jos kulutus matkavauhdilla on alle 1L/maili, niin sehän on aika taloudellista. Hyvä niin.
Mikä siinä pressukattoluukussa on niin huonoa, kun kaikki sitä mollaatte. Ymmärrän tietty että käyttömukavuus ei ole samaa kuin kovalla luukulla, mutta onko jotain muuta vikaa myös?
Asia johon haluaisin vielä lisää komentteja on veneen "merikelpoisuus". Itse veneilen merellä, joten juuri niitä komentteja kaipaisin. Kuinka kovalla tuulella/ korkeassa aallokossa voi ajaa vielä liu´ussa ilman että kyyti on epämiellyttävää (=lue lapset ja vaimo kirkuu)?Suhteellisen loivapohjaisena ja leveänä veneenä alkaa "paukutus" jo aika pienessä aallokossa.
Trimmitasot auttaa asiaa.Itse ajoin yhden kesän ilman ja nyt kaksi kesää niiden kanssa.Paras keksintö sitten pyörän...
Pressuluukku on hidas ja jäykkä ja pitemmän päälle hermoille käyvää askartelua...
- bach
puhut paskaa. Bella tekee mallia 620, Flipperin malli on 630. Puupää.
Nykyään kyllä mutta tässä puhutaankin FLIPPER 620-mallista jonka valmistus on jo lopetettu mutta joka on yleinen ja hyväksi havaittu vene. Eli ehkä Bachin kannattaisi vain olla hiljaa kun luin jo kommenttisi Bayliner-keskustelusta!
- flippereistä
bachille: senkin tollo! katso esimerkiksi linkki
http://www.saunalahti.fi/virtaus/L-L/flipper.htm
- on......
flipper 620 patrol. se on vanha poliisivene jossa on volvopenta 130hv turbodiesel vetolaite on 290 db. kävin kesällä tallinnassa 3kertaa ja hyvin meni, vaikka välillä oli aikamoiset mainingit.vene on tukevampi kuin tavallinen 620 onhan se ollut ammattikäytössä. matkavauhti on jotain 24-26solmua ja huippu32-34.vuosimalli on -89 koneen- 94. olen itse tyytyväinen veneeseeni. helppo laituroida ja ajaa
- Tuomas
Onko 620:stä todella Patrol malli ja sisäperällä?
Olen nähnyt vai seitensatasia. - on...
Tuomas kirjoitti:
Onko 620:stä todella Patrol malli ja sisäperällä?
Olen nähnyt vai seitensatasia.siinä on kova ovi takana ja takakannen alla on kone. siihen saa myös pressun taakse, mutta meillä ei sellaista ole kun haluttiin pressuton vene. vene ostettiin poliisien huutokaupasta sisävesiltä. saatiin "halvalla" ei ollut muita kiinnostuneita.kone oli ainakin papereiden mukaan huollettu kunnolla ja usein, olihan se poikien työmaa.kaupanpäälle tuli tutka, vhf,kaiku ja 2luokan katsastusvarusteet . uskoakseni patrolmalleja ei ole tehty ainakaan monta yksityiskäyttöön. hyvä ja varma peli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244606- 883714
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313463075- 542657
- 512589
- 2032583
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522318
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1071521