Hei vaan kaikki kohtalotoverit. :)
Olen noin 30-vuotias kaveri, joka onnistui vasta vaurioittamaan vahingossa kuuloaan niin, että tinnitus tuli vasempaan korvaan. Itse epäilen, että tinnitukseni aiheutui, kun aloin kuuntelemaan korvakuulokkeilla YouTube-videopätkää tietokoneellani, kunnes tajusin liian myöhään, että äänenvoimakkuus oli liian voimakkaalla. Poistin kuulokkeet välittömästi korvistani, mutta taisi käydä niin, että liian kova ääni-impulssi pääsi tekemään tuhojaan minun vasempaan korvaan.
Vaurio tapahtui Helmikuussa 2008 ja taisi olla heti seuraava päivä, kun aloin kuulemaan vasemmassa korvassa voimakasta, korkeataajuista suhinaa.
Kävin korvalääkärillä ja kuulotutkimuksissa, joissa paljastui, että korkeataajuisten äänien (7 Khz) taajuudella on merkittävä kuulon alentuma vasemmassa korvassa. Lääkärin mukaan kyseisen kohdan alentumassa on tyypillistä kuulla tinnitusta. Ja koska tinnitukseni on selvästi korkeataajuista suhinaa, niin kaikki natsasi yhteen - liian kova melu oli aiheuttanut kuulovaurion ja kohdistunut tiettyjen korkeataajuisten äänien taajuudelle.
Tinnitykseni on nyt kestänyt n. 2kk, mutta se on pienentynyt huomattavasti ja on nykyään suhteellisen pientä, korkeataajuista suhinaa.
Tinnitus tuntuu silti häiritsevältä, koska sen voimakkuus vaihtelee ja tämä onkin se, mikä minua kiinnostaa suuresti.
Mikä oikein aiheuttaa loppujen lopuksi tuon tinnituksen, jos sen voimakkuus voi välillä tippua käytännössä nollaan, jolloin et kuule sitä enää ollenkaan, kunnes se taas vahvistuu vähän ajan kuluttua? Esim. olen huomannut, että lenkin ja kuuman suihkun jälkeen, kun olen rentoutunut ja käynyt levolle, niin tinnitus on pienentynyt olemattomiin. Aamulla herätessäni suhisee taas selvästi jälleen. Onko kyseessä esim. jokin ihmisen hermojärjestelmä, joka on jollain tavalla mennyt sekaisin, mutta jota hoitamalla voitaisiin myös tinnitusta hoitaa? Olen lukenut että esim. hermoratahieronta voisi auttaa tinnitukseen, joten kokeilen sitä ehkä seuraavaksi.
Löysin netistä seuraavan mielenkiintoisen artikkelin, jonka mukaan tinnitys liittyisi jotenkin hermoverkon toimintaan (ja ehkäpä näin esim. hermoratahieronnasta voisi olla hyötyä):
"Useimmiten perimmäinen syy tinnitukseen on - - siihen liittyvä häiriö keskushermoston kuuloimpulssia välittävässä hermoverkostossa. Hermoverkoston häiriötä voi pahentaa autonomisen hermoston, limbisen järjestelmän ja ylimpien sensoristen spinaalihermojen stimulaatio.
Tinnitus ja hermoverkko
Tinnituksen alkuperäinen syy saattaa olla korvan toiminnan häiriö mutta tinnitus ei synny korvassa. Neurofysiologi Pavel Jastreboff on julkaissut 1990-luvulla selityksen tinnituksen mekanismista. - - Hermosolujen aktivoituneesta toiminnasta muodostuu aivokuorella tinnitusäänenä koettu aistimus."
Lue lisää osoitteesta:
http://personal.fimnet.fi/laaketiede/hanski.tapiovaara/tinnitus.htm
Joten nyt vaan kaikki hoitamaan hermojanne! ;)
Vaihteleva tinnitus
4
3368
Vastaukset
- mielenkiintoinen
juttu tinnituksesta !
Se on vuosia ajoittain vaivannut itseäni, ja yhtä kauan olen miettinyt, mikä sen aiheuttaa. En ole vielä löytänyt yhtäkään syy-yhteyttä, se voi alkaa ja loppua milloin vain.
Siis, että tinnitus ei synny korvassa, vaikka syy voi olla korvan toiminnan häiriö ??- diagnoosi
itselläni tinnitti kuukauden niin pirusti ja flunssa oli päällä.ihmettelin kun tinnitys korvaan ei ees vaikkua kerry! eikä se sano mitään vaikka kuinka puskis korvaan ilmaa sisäkautti(nenästä kiinni jne..)Päätin kokeilla todella josko nenästä kiinni pitämällä saisi eloa korvaan.Ja niinhän se ilma alkoi suhista tinnitys korvaan ja sen jälkeen tinnitys muuttui miedoksi suhinaksi(kuin kaataisi vissyä lasiin).Ja hieronta useasti hiljentää sen kokonaan eli toivoa on vaikka lääkäri ei sitä tarjoillutkaan.Eli eteenpäin vaan....
- Hannu
Tutustupa Marja Estola-Partasen väitökseen "Muscular Tension and Tinnitus" tuosta linkistä:
http://acta.uta.fi/pdf/951-44-4972-X.pdf - Zeukki
Kantsii katoa myös
www.ohmeni.fi
hyvä on tuo asia...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683209
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753077Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682942On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662621Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442132- 611699
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251657Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181649- 351645
- 591576