Vaunut vai kantoliina?

Neppis05

Hei, meillä harkitaan kolmatta lasta, ja ajattelin kysyä mitä mieltä kantoliinaan tutustuneet äidit ovat, voiko pärjätä vauvavuoden ilman vaunuja jos vauvaa ulkoiluttaa kantoliinassa? Kuulostaa ehkä hölmöltä, mutta kerkesimme jo myydä kaikki vauvatavaramme ja haluaisimme pärjätä mahdollisimman vähällä rekvisiitalla. Voiko vauvat nukkua hyviä päiväunia kantoliinassa, pärjäisikö siihen asti kunnes voisi laittaa pienempiin rattaisiin joissa vain puoli-istuva asento mahdollinen? Sellaiset meillä vielä on..
Kiitos etukäteen vinkeistä!

9

1255

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti 5/07

Uskon, että pelkällä kantoliinalla voi hyvin pärjätä. Meillä poika nukkui ekat 4kk melkein kaikki päiväunet liinassa. Ensin oli käytössä trikoinen joustavampi liina ja sitten, kun painoa vauvalle tuli enempi niin kudottu kankainen liina.(Hoppediz-merkkinen) Paljon käytettiin liinaa mm. kauppareissuilla ja kaupungilla ja esim. joillain messuilla käydessä.
      Ergo-reppu on myös hyvin suosittu ja ilmeisesti erittäin hyvä kantovälinen sit vähän isommalle vauvalle ( tai en oo varma voiko siinä kantaa jo vastasyntynyttä) Mutta muutamat ystävät on tykänneet paljon ja yksi kantaa 2v tyttöään siinä vielä.

• tyttö 09/07

Meidän tyttö on kohta 7kk ikäinen ja kantoliinalla on pärjätty loistavasti. Rattaatkin löytyy (sellaiset jotka saa täysin makuuasentoon), mutta ne lojuu käyttämättöminä...

• ........

pitämään vauvaa pelkästään kantoliinassa,jos paljon ulkoilette.nylyisten tutkimusten mukaan liian ahkera kantoliinan tai rintarepun käyttö voi aiheuttaa lapselle lonkkavian tai vieheasentoja jalkoihin.samassa tutkimuksessa sanottiin ettei vauvaa suositella pidettäväksi 20 minuuttia kauempaa kerrrallaan kantoliinassa/repussa.
      pidän kyllä itse silloin tällöin pitempiä aikoja, mutta en kyllä jatkuvasti pitäis.meillä tosin vauva nukkuukin kahet päiväunet parvekkeella vaunuissa. Toisekseen mulla ainakin tulee selkä herkästi kipeeks jos vauva on kauanki kantoliinassa tai repussa.
      eli mun mielipide tähän tutkimukseen ja omaan kokemukseen perustuen on se, että osta ne vaunut vaikka käytettynä.itekin ostin käytetyt,suht udet ja tosi hyvät, makso 120e...

• äiti 5/07

mikä tutkimus on kyseessä?
        Vauvahan on nimenomaan hyvinkin ergonomisessa asennossa kantoliinassa, kasvot äitiin päin. Rintarepussa asento ei vauvan lonkille ole läheskään yhtä hyvä, kun jalat roikkuu lähes suorina.Liinassa ne saa tuettua pienillä liinan sisään ja isommillakin polvitaipeista asti ettei jalat roiku.

• ei todella pidä paikkaansa!

Jos tuommoisia tuloksia on saatu, niin sitten rintarepun käytöstä. Mielellään linkki tutkimukseen, kiitos, nyt on selkeästi menneet vellit ja puurot sekaisin.

Lapsi voi täysin turvallisesti suunnilleen asua liinassa, kunhan liina on sidottu oikein ja lapsi on siinä oikeassa asennossa. Liinan sammakkoasento on nimenomaan edullinen lapsen lonkkien ja selän kehitykselle, joissain maissa liinassa kantamista käytetään lonkkaluksaatiovauvoilla hoitomuotona lonkkalastan sijaan! Ja silloin tarvitaan monien tuntien päivittäistä kantamista.

• mäenjaksais

Mä en kyllä jaksais jokapäivä nukuttaa päikkyjä liinassa.... mutta meillä nukkuikin alkuun 4-5h päiväunia....

Mutta liinalla, turvakaukalolla ja niillä puolimakaavilla rattailla, voisin ehkä selvitäkin vauvavuodesta. Ja voihan vauvan laittaa pihalle/parvekkeelle nukkumaan vaikka pahvilaatikossa, ei siihen vaunuja välttämättä tarvitse, jos ei halua lenkille lähteä.

• +++

Voit hyvin tehdä niin että ostat vain hyvän kantoliinan, ja katsot, kuinka pitkään pärjäätte ilman vaunuja/rattaita. Sitten, jos alat kärryjä kaipaamaan, osta sellaiset, millaisia tarvitsette.

• liinailija

Meillä oli kyllä vaunut (kun sellaiset kerran "kuuluu" olla joka vauvaperheessä...) mutta hyvin vähälle käytölle jäivät. Nukutin vauvaa kyllä yhdet päikkärit päivittäin pihalle, mutta yhtä hyvin olisin voinut nukuttaa vaikka terassilla olevaan kehtoon tms., kun ei niillä vaunuillakaan sieltä minnekään liikuttu.

Liikkeellä ollessa vauva oli aina liinassa, ja mm. monia ulkomaanreissuja tehtiin ihan ilman rattaita. Meidän tyttö nukkui tosi helposti liinaan ja nukkui siinä kunnon pitkiä päikkäreitä. Koin liinan kanssa liikkumisen paljon helpompana, busseihin mahtui aina ja lenkillä saattoi helposti poiketa metsään.

Olen itseasiassa käyttänyt minkäänlaisia rattaita vasta ihan muutaman kerran nyt kun tyttö on yli 2 vuotta ja olen aivan viimeisilläni raskaana :) Muuten on pärjätty kantaen.

Voihan olla että vauvasi ei viihdy liinassa aivan näin hyvin, mutta helposti uskaltaisin jättää vaunujen hankinnan vasta vauvan syntymän jälkeiseen aikaan. Kyllä sellaiset sitten jostain saa jos toteaa ettei ilman pärjää.

• Neppis05

Kiitos vastauksista! Kiva kuulla että se periaatteessa voisi olla mahdollista. Saahan ne vaunut sitten ostettua jos alkaa vaikuttaa hankalalta. Hyvää päivänjatkoa kaikille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      64
      5160
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      2347
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      262
      2342
    4. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2339
    5. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1574
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      219
      1438
    7. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      49
      1028
    8. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      996
    9. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      12
      929
    10. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66
      927
    Aihe