Heippa!
Mulla on nyt päälle vuoden ollu jatkuva todella häiritsevä tinnitus, ajoittaisia huimauskohtauksia sekä tunnottomuutta kasvoissa päänsärkyä. Audiogrammi näytti kuuloni alentuneen reilusti ja nyt toukokuussa oon menossa aivorunkoaudiometriaan (aivorunkovastetutkimus). Luuletteko, että siellä voi olla kasvain kuulohermossa? Onko kokemuksia akustikusneurinoomasta? Todettiinko se teillä magneetissa, vai käytiinkö ensin tuossa aivorunkovastetutkimuksessa?
Kiitos paljon jo etukäteen kaikille vastanneille!
Huoli on suuri...
vestibulaari schwannooma
21
7979
Vastaukset
- Waltteri 50v
Kiinnostuin kirjoituksestasi, koska minulla on ollut ihan samantapaisia oireita, mutta lääkärit eivät selvyyttää saa, eikä kukaan niistä ole kunnolla asiaan puolestani perehtynytkään, vaikka oireita on ollut vuosikausia ja kymmeniä lääkärärikäyntejä on takana.
Kalliiksi on tullut, mutta diagnoosia ei.
Se mistä kirjoitit, on ihan uusi yllättävä juttu minulle, yritin heti googlata, mutta ei löytänyt suomeksi mitään akustikusneurinoomasta.
Tiedätkö itse jotain sivuja, haluaisin lukea lisää.
Odotan sinun kanssasi vastauksia, jaksamisia sinulle, kasvain ei ole kuitenkaan elämän loppu - kuulohermossakaan. - epäuskoinen
voitteko tarkemmin kertoa oireitanne, vähän samaa on ollut myös mulla haittana ja häiriönä ja pahenee hitaasti, mutta läääkäreitten mielestä se on asentohuimausta. en ihan allekirjoittaisi sitä itse.
- akustikusneurinooma
Oireet alko tosiaan 20.3.2007, muistan päivän tarkkaan, sillä mulla oli sillon seuraavana päivänä viimeinen ylioppilaskirjoitus. Yhtäkkiä tiedostin tinnituksen ja suhinan, päätä särki järkyttävästi, puolet kasvoista ikään kuin katosi ja tuntui puutuneelta. Kävin jopa päivystyksessä sinä iltana, sillä epäilin aneurysmaa (lääkäri eli siis keikkaileva kandi määräsi mulle vain vahvempia särkylääkkeitä, pisti tuntemukset kirjoituksista aiheutuneen stressin piikkiin ja passitti mut kotiin olankohautuksella). Mulla epäiltiin sillon migreeniä, mutta syksyllä menin uudestaan lääkärille valittaen tinnituksen pahentumisesta sekä kyytipoikana tulleesta huimauksesta. Omalääkäri passitti mut nenä-, korva-, kurkkulääkärille, joka tutki mun korvan, otti pienen verenkuvan sekä tyroksiiniarvot ja lähetti mut audiogrammiin. Verenkuva oli ok, tyroksiiniarvot samoten, mutta audiogrammi näytti kuulon alentuneen reilusti. Noh, tämä erikoislääkäri ei kuitenkaan suostunut uskomaan, että mulla voisi olla mikään akustikusneurinooma, vaan lähetti mut kotia. Kävin sit tammikuussa (taas kerran) omalääkärilläni valittaen edelleen, etten pysty enää keskittymään edes lukemiseen/telkkarin katsomiseen, kun tinnittää niin kovasti huimaa ja särkee päätä. Nyt tämä lääkäri sentään laittoi mulle lähetteen keskussairaalaan tutkimuksiin, jonneka pääsen (huhhuh) reilu puolen vuoden jälkeen, eli nyt toukokuun puolessavälissä. Tosiaan, saa nyt nähä mikä sieltä paljastuu. Ite oon sen verran tehnyt tätä "tutkimustyötä" netissä, että oon melkosen varma, että mulla on toi vestibulaari schwannooma eli akustikusneurinooma eli kasvain kuulohermossa. Tosin eihän pieni sairaanhoitajaopiskelija voi näillä tiedoillaan mennä mitään varmaksi väittämään, mutta oireet täsmäävät. Samoiten se tosiasia, että tää kasvain on hidaskasvuinen, ja oireet pahenevat hitaasti mutta varmasti. Toivottavasti vastaus selviää, sillä epätietoisuus on pahinta. Alkaa nimittäin jo pänniä, kun ei pysty keskittymään mihinkään...
Muuten, kyllä tosta akustikusneurinoomasta varmasti löytyy googlettamalla tietoa. Laitat vaan hakusanaksi akustikusneurinooma tai vestibulaari schwannooma (hakukielellä suomi!), niin johan löytyy. Erityisesti therapiaFennican sivuilla on kattavaa (tosin sisältää aika paljon lääketieteellisiä termejä) tietoa.
Tsemiä ja kiitos tuesta! :) - akustikusneurinooma
akustikusneurinooma kirjoitti:
Oireet alko tosiaan 20.3.2007, muistan päivän tarkkaan, sillä mulla oli sillon seuraavana päivänä viimeinen ylioppilaskirjoitus. Yhtäkkiä tiedostin tinnituksen ja suhinan, päätä särki järkyttävästi, puolet kasvoista ikään kuin katosi ja tuntui puutuneelta. Kävin jopa päivystyksessä sinä iltana, sillä epäilin aneurysmaa (lääkäri eli siis keikkaileva kandi määräsi mulle vain vahvempia särkylääkkeitä, pisti tuntemukset kirjoituksista aiheutuneen stressin piikkiin ja passitti mut kotiin olankohautuksella). Mulla epäiltiin sillon migreeniä, mutta syksyllä menin uudestaan lääkärille valittaen tinnituksen pahentumisesta sekä kyytipoikana tulleesta huimauksesta. Omalääkäri passitti mut nenä-, korva-, kurkkulääkärille, joka tutki mun korvan, otti pienen verenkuvan sekä tyroksiiniarvot ja lähetti mut audiogrammiin. Verenkuva oli ok, tyroksiiniarvot samoten, mutta audiogrammi näytti kuulon alentuneen reilusti. Noh, tämä erikoislääkäri ei kuitenkaan suostunut uskomaan, että mulla voisi olla mikään akustikusneurinooma, vaan lähetti mut kotia. Kävin sit tammikuussa (taas kerran) omalääkärilläni valittaen edelleen, etten pysty enää keskittymään edes lukemiseen/telkkarin katsomiseen, kun tinnittää niin kovasti huimaa ja särkee päätä. Nyt tämä lääkäri sentään laittoi mulle lähetteen keskussairaalaan tutkimuksiin, jonneka pääsen (huhhuh) reilu puolen vuoden jälkeen, eli nyt toukokuun puolessavälissä. Tosiaan, saa nyt nähä mikä sieltä paljastuu. Ite oon sen verran tehnyt tätä "tutkimustyötä" netissä, että oon melkosen varma, että mulla on toi vestibulaari schwannooma eli akustikusneurinooma eli kasvain kuulohermossa. Tosin eihän pieni sairaanhoitajaopiskelija voi näillä tiedoillaan mennä mitään varmaksi väittämään, mutta oireet täsmäävät. Samoiten se tosiasia, että tää kasvain on hidaskasvuinen, ja oireet pahenevat hitaasti mutta varmasti. Toivottavasti vastaus selviää, sillä epätietoisuus on pahinta. Alkaa nimittäin jo pänniä, kun ei pysty keskittymään mihinkään...
Muuten, kyllä tosta akustikusneurinoomasta varmasti löytyy googlettamalla tietoa. Laitat vaan hakusanaksi akustikusneurinooma tai vestibulaari schwannooma (hakukielellä suomi!), niin johan löytyy. Erityisesti therapiaFennican sivuilla on kattavaa (tosin sisältää aika paljon lääketieteellisiä termejä) tietoa.
Tsemiä ja kiitos tuesta! :)Tuli vain mieleen tähän omaan ongelmaani liittyvästä huimauksesta, että se on sellaista epämääräistä, ilman tiettyä selvää komponenttia. Esimerkiksi, joskus kun kävelen koululle, tuntuu etten pysy pystyssä, vaan jalat alkaa "viettää sivulle", tai kun käännän päätä ja istun samalla, tuntuu kuin tippuisin tuolilta. Toisaalta aika huvittavaa... :D
- Waltteri 50v
Tuli vain mieleen tähän omaan ongelmaani liittyvästä huimauksesta, että se on sellaista epämääräistä, ilman tiettyä selvää komponenttia. Esimerkiksi, joskus kun kävelen koululle, tuntuu etten pysy pystyssä, vaan jalat alkaa "viettää sivulle", tai kun käännän päätä ja istun samalla, tuntuu kuin tippuisin tuolilta. Toisaalta aika huvittavaa... :D
Tiedän tunteen huimauksista, kun istuu töissä palaverissa ja luulee putoavansa tuolilta, ei paljon naurata.
Äkkinäisiä päänliiikkietä täytyy erikoisesti varoa.
Tinnitusta minulla ei ole pahasti, mutta kuulo on alentunut.
Keskittymiskyky on minullakin mennyt, koska tämä tauti ilman diagnoosia vie päivittäisestä energiasta pohjan pois.
Onneksi olen jo 50 v,
toivon sinulle nuorena ihmisenä hyvää tulevaisuutta ja pikaista oikeaa diagnoosia ja hoitoa ! - akustikusneurinooma
Waltteri 50v kirjoitti:
Tiedän tunteen huimauksista, kun istuu töissä palaverissa ja luulee putoavansa tuolilta, ei paljon naurata.
Äkkinäisiä päänliiikkietä täytyy erikoisesti varoa.
Tinnitusta minulla ei ole pahasti, mutta kuulo on alentunut.
Keskittymiskyky on minullakin mennyt, koska tämä tauti ilman diagnoosia vie päivittäisestä energiasta pohjan pois.
Onneksi olen jo 50 v,
toivon sinulle nuorena ihmisenä hyvää tulevaisuutta ja pikaista oikeaa diagnoosia ja hoitoa !No eihän se ole.. On monesti meinannu (ja on tullutkin!) itku tulla, kun ei kykene keskittymään tentteihin, luennoilla ei kuule luennoitsijaa, koska korvissa soi jatkuvasti, telkkarin katselunkin voi sillon-tällön jättää suosiolla väliin ja muutenkin, illalla ei saa unta! Toivon todellakin, että tähän löytyy ratkaisu, sillä tää vaikuttaa jo niin paljon mun jokapäiväiseen elämään, ettei oo tosikaan...
Mutta sullekin jaksamista! Mikäli toi oikeasti haittaa, niin kantsii mennä vielä lääkärin puheille ja nostaa esille ton akustikusneurinooman mahdollisuus. Sinulleko ei siis ole kerrottu tämän sairauden olemassaolosta mitään/ehdotettu mahdollisia jatkotutkimuksia sairauteen liittyen? - Waltteri 50v
No eihän se ole.. On monesti meinannu (ja on tullutkin!) itku tulla, kun ei kykene keskittymään tentteihin, luennoilla ei kuule luennoitsijaa, koska korvissa soi jatkuvasti, telkkarin katselunkin voi sillon-tällön jättää suosiolla väliin ja muutenkin, illalla ei saa unta! Toivon todellakin, että tähän löytyy ratkaisu, sillä tää vaikuttaa jo niin paljon mun jokapäiväiseen elämään, ettei oo tosikaan...
Mutta sullekin jaksamista! Mikäli toi oikeasti haittaa, niin kantsii mennä vielä lääkärin puheille ja nostaa esille ton akustikusneurinooman mahdollisuus. Sinulleko ei siis ole kerrottu tämän sairauden olemassaolosta mitään/ehdotettu mahdollisia jatkotutkimuksia sairauteen liittyen?ko. taudista.
Useimmiten väittävät, että asentohuimausta vain on eikä mieluummin kannata tulla uudestaan kuormittamaan terveydenhuoltoa, koska pahemminkin sairaita on.
13 vuotta olisi työuraa jäljellä, aina vaan raskaammaksi menee.
Olen tutkinut osa-aikaeläkemahdollisuuksia, mutta siihenkin on vielä toivottaman pitkältä tuntuva aika.
Ehkä jonain päivänä jotain ratkeaa totaalisesti päässä, ja otetaan vakavasti ?
Lähimpään kekskussairaalaan, jossa tutkimuksia voitaisiin tehdä, on viitisenkymmentä kilometriä. Ei sinne meidän kirkonkylältä hevin lähetetä.
Yksityislääkärillä olen käynyt, kun isolle kirkolle on tärkeää asiaa muutenkin. - akustikusneurinooma
Waltteri 50v kirjoitti:
ko. taudista.
Useimmiten väittävät, että asentohuimausta vain on eikä mieluummin kannata tulla uudestaan kuormittamaan terveydenhuoltoa, koska pahemminkin sairaita on.
13 vuotta olisi työuraa jäljellä, aina vaan raskaammaksi menee.
Olen tutkinut osa-aikaeläkemahdollisuuksia, mutta siihenkin on vielä toivottaman pitkältä tuntuva aika.
Ehkä jonain päivänä jotain ratkeaa totaalisesti päässä, ja otetaan vakavasti ?
Lähimpään kekskussairaalaan, jossa tutkimuksia voitaisiin tehdä, on viitisenkymmentä kilometriä. Ei sinne meidän kirkonkylältä hevin lähetetä.
Yksityislääkärillä olen käynyt, kun isolle kirkolle on tärkeää asiaa muutenkin.ihan älytöntä! Tollasella asenteella "ei-hoitoa-ennen-kun-on-kuoleman-kielissä" ei pitkälle pötkitä. Onkos ne kattonu sulta audiogrammin? Ehkä ne ei suostu lähettää jatkotutkimuksiin, jos ei oo selvää näyttöä kuulon alentumasta tms?
- Yksi monista
Mikä se on ja miten se tehdään ?
Jos ei kukaan kerro, niin kerro sinä sen jälkeen, kun olet ollut toukokuussa !
Kiitos etukäteen !
Itse olin magneettikuvassa sitä varten, että todettaisiin onko kuulohermokasvain, jota ei ollut.
Tutkimukset loppuivat siihen siltä erää.
Ainoa diagnoosi nyt on Meniere-EPÄILY.
Vahvistusta ei ole sillekään.
Epämääräinen oireilu jatkuu.
Kuulo on huonontunut vähän ja se vaihtelee, silmässä oireilua, taustasärkyä silmän pohjalla ja joskus kummallista tunnottomuutta saman silmän vieressä ohimolla ja otsassa.
Olen ajatellut, että tässä on kaksi eri juttua.
Jotain vikaa silmässä, vaikka näkö ei ole heikentynyt, mitä nyt ikänäköä tulee, kun olen kohta 48.
Olen pitänyt muita oireita jonain erillisenä juttuna, joitten syistä en yhtään ymmärrä.
Terveyskeskuksessa sanotiin, että huimaus voi johtua jännittyneistä niskalihaksista.
Yksi hoitaja piti kaikkea mielikuvituksen tuotteena,
stressi voi teettää kaikenlaista kuulemma.
Ennen oireita minulla ei ollut mitään erikoisempaa stressiä !- akustikusneurinooma
tehdään korvapolilla. Sillä tutkitaan hermoimpulssin johtumista korvakäytävästä aivorunkoon sekä aivojen kuuloalueille. Tutkimus on kivuton; otsaan sekä korvan taakse asetetaan elektrodit, joilla mitataan aikaa, jona aktiopotentiaali (hermoimpulssi) saapuu aivorunkoon. Ääniä (pieni "klik") päästetään tutkittavan korville asetettavien kuulokkeiden kautta. Tietokone toimii analysoiden ärsykkeiden ja aktiopotentiaalien suhdetta, ja lääkäri lopulta analysoi tulostetun version.
Itse olen siis menossa vasta toukokuun puolella tähän tutkimukseen, mutta olen tehnyt itse "tutkimustyötä" netissä lueskellen tästä bser-tutkimuksesta sekä vestibulaari schwannoomasta. Pelottaa kyllä vähän mennä tonne..
Lisäksi kun tämä bser ei ole kovin tarkka akustikusneurinooman diagnosoimisen suhteen. Vaatisin kyllä itselleni tehtävän varjoainetehosteisen magneettitutkimuksen, mutta kai se lääkäri tietää sit paremmin..
Mutta tosiaan tää tinnitus ja tasapainohäiriöt sekä kuulon alentuminen alkavat jo niin pahasti vaikuttaa mun jokapäiväiseen elämään, että tuun kohta hulluksi, jos en saa vastausta! Meniere tää tuskin on, sillä mulla ei oo selviä huimauskohtauksia - lähinnä tasapainohäiriöitä äkillisissä liikkeissä sekä pimeällä.. :/ - huimaaja
tehdään korvapolilla. Sillä tutkitaan hermoimpulssin johtumista korvakäytävästä aivorunkoon sekä aivojen kuuloalueille. Tutkimus on kivuton; otsaan sekä korvan taakse asetetaan elektrodit, joilla mitataan aikaa, jona aktiopotentiaali (hermoimpulssi) saapuu aivorunkoon. Ääniä (pieni "klik") päästetään tutkittavan korville asetettavien kuulokkeiden kautta. Tietokone toimii analysoiden ärsykkeiden ja aktiopotentiaalien suhdetta, ja lääkäri lopulta analysoi tulostetun version.
Itse olen siis menossa vasta toukokuun puolella tähän tutkimukseen, mutta olen tehnyt itse "tutkimustyötä" netissä lueskellen tästä bser-tutkimuksesta sekä vestibulaari schwannoomasta. Pelottaa kyllä vähän mennä tonne..
Lisäksi kun tämä bser ei ole kovin tarkka akustikusneurinooman diagnosoimisen suhteen. Vaatisin kyllä itselleni tehtävän varjoainetehosteisen magneettitutkimuksen, mutta kai se lääkäri tietää sit paremmin..
Mutta tosiaan tää tinnitus ja tasapainohäiriöt sekä kuulon alentuminen alkavat jo niin pahasti vaikuttaa mun jokapäiväiseen elämään, että tuun kohta hulluksi, jos en saa vastausta! Meniere tää tuskin on, sillä mulla ei oo selviä huimauskohtauksia - lähinnä tasapainohäiriöitä äkillisissä liikkeissä sekä pimeällä.. :/http://opetus.stadia.fi/mote/kasikirja/huimaustutkimukset.html
- akustikusneurinooma
huimaaja kirjoitti:
http://opetus.stadia.fi/mote/kasikirja/huimaustutkimukset.html
...on KUULO HUONONTUNUT ja tinnittää ja SIVUOIREENA noita tasapainohäiriöitä/huimausta.. menieren tautiin sopii toi huimaus paremmin....
- ym. ym.
Itselläni on kuulohermokasvain, joka löytyi mri kuvissa.
Akujen omat sivut löytyvät tästä osoitteesta:
http://groups.msn.com/Akut/general.msnw- akustikusneurinooma
oireet yksiselitteisiä? Itselläni jatkuvaa tinnitusta, ajoittaista tunnottomuutta kasvoissa, kuulon alenema, tasapainohäiriöitä... Ja miks toi tohtori ottaa multa eka ton aivorunkoaudiometrian? Miksei suoraan mriin?
- ...
Täytyy sanoa heti ekaksi, että akustikus on harvinainen. Potilaita leikataan n.70 vuodessa.
Tietoa: http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,651,2175,3031,3032,18884,5951
Itse olen vielä nuori potilas, mutta siltikin kasvain oli suht iso. Oireesi sopivat kyllä akustikukseen ja mri-kuvaus on ainoa keino selvittää onko päässäsi kasvain. Mulla oireita olivat lähinnä toispuoleiset kasvokivut, tinnitusta, päänsärkyä..- alkoi ilmetä ?
Mistä huomattiin tai alettiin epäillä kuulohermokasvainta ?
- akustikusneurinooma
alkoi ilmetä ? kirjoitti:
- tinnitus (24/7, todella häiritsevä - nukahtamisvaikeuksia, keskittymisvaikeuksia...)
- oikean korvan "tukkoisuus", kuulonalenema
- kasvojen tunnottomuus oikealla puolella
- päänsäryt (os frontalesin ja os zygomaticumin kohdalla lähinnä)
- epämääräinen olo, väsymys, itkuisuus
- tasapainohäiriöitä (epämääräisiä, ilman selvää komponenttia.. lähinnä äkillisissä liikkeissä, koulumatkoja kävellessä jne.) - ...
alkoi ilmetä ? kirjoitti:
oli jo vuosia jatkuneita kovia kipuja kasvossa..lääkärissä ravasin useampaan otteeseen, mutta "kireiden niskalihaksien" piikkiin ym. (milloin minkäkin)laitettiin. Yksityisen neurologin kautta pääsin omalla kustannuksella pään mri:n ja sain saman tien tietää, että päässä oli pingispallon kokoinen kasvain. Olihan se aikamoinen shokki silloin... mulla oli itseasiassa täysin normaali kuulo leikatulla puolella, joten mitään kuulonalenemia tms. ei ollut..joskus korva tinnitti, mutta en sen kummemmin kiinnittänyt huomiota siihen. Huimausta ja päänsärkyjä oli myös. Leikkauksessa kuulo meni täysin toisesta korvasta ja pysyvä tinnitus 24 h jäi.
- Helsky
Hei vaan !
En ole vähään aikaan käynyt täällä sivuilla ja nyt jostain syystä "poikkesin" tänne.
Tällä hetkellä en oikein pitkää viestiä kirjoittele, mutta suosittelen sivuja: http://groups.msn.com/Akut/general.msnw
Tuntuu pahalta toivottaa tervetulleeksi kyseiseen
ryhmään- haluaisin kuitenkin, että kaikkilla olisi terveyttä--, mutta kun vaikeuksia tulee niin ryhmän tuki on todella tärkeää.
Siellä on myöskin minunkin juttuni kirjoitettu, nimim "Helsky" jos kiinnostaa käykää tutustumassa ja jos haluatte kysellä lisää niin seurailen tätä keskustelua nyt taas aktiivisesti ja vastailen mielelläni, jos jollekin olisi hyötyä näistä kokemuksistani.
Myöskin tällä palstalla olen joskus silloin 2005-2006 kirjoitellut jotain juttuja- löytyvät sanalla --Helsky-- hakukentästä. (On siellä tosin muitakin juttuja kyseisellä hakusanalla.)
ps Olen tällä hetkellä seurannassa.
Oikein paljon jaksamista Teille kaikille jotka seuraatte tätä keskustelua.
Nautitaan keväästä ja kauniista sinivuokoista, jota ovat tällä hetkellä ehdottomia YKKÖSIÄ luonnossa.
Terveisin Helsky - akustikusneurinooma
Noniin, tänään kävin siis aivorunkoaudiometriassa. ABR oli normaali (thank god) mutta audiogrammissa näkyi selvä kuulonalenema. Välikorva on kuitenkin terve, eikä vika löydy siis sieltä.
Päänsärkyjen ja kasvojen tunnottomuuden takia lääkärini kuitenkin laittoi lähetteen neurologille sekä tasapainotutkimuksiin.
Ahdistaa tämä diagnoosin metsästäminen... Onneksi kuitenkin vältyin vestibulaari schwannoomalta.... :)
Aurinkoista kevättä kaikille! - Toiskorvainen
Hei, oireesi sopisivat hyvin tähän vestibulari schwannomaan/akustikus neurinoomaan. Magneetti-tutkimus lienee ainut luotettava, jolla se selvitetään. Minulla ainakin se löytyi yli vuosi sitten kuvauksessa.
Olen ollut viime vuoden helmikuusta asti tarkkailussa ja yksi uusi magneettitutkimuskin jo tehtiin, jossa todettiin (onnekseni) että kasvaimeni ei ollut lainkaan kasvanut. Nyt seuraava kuvaus kahden vuoden päästä.
Kuulo on jo mennyt toiseta korvasta ja kaupanpäällisenä k.o. korva kohisee paljon ja toisessa tinnitys.
Tasapainoni on korjaantunut eli toinen on ominut sen puuttuvan roolin todennäköisesti - kuten minulle sanottiinkin. Oireita ei ole onneksi mitään lisää tullut ja entisten kanssa jo jotenkin olen tullut sinuiksi.
Akustikusyhdistyksen sivuilla on tosi helppo ja kiva keskustelu-palsta. Sinne vaan lisää keskustelijoita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931438Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 83979
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66905Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v78888Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841