Moi,
Vein auton renkaan vaihtoon ja hain illalla ...
Tasapainoitus tehty aluvanteen näkyvlle puolelle punnuksin jotka kiinnitetty renkaan reunaan???
Ymmärränkö nyt väärin, eikös alut tasapainoiteta sis. puolelle "tarroin"? Varsin on ruman näköinen varsinkin yksi rengas johon painoja laitettu ihan kaksin kappalein!
Mietin valitusta liikkeelle, kommentit kiinnostaa ennen sitä. Vaihdon hoisi iso Suomalainen rengasketju jonka uskoin osaavan?
Vanteessa liikaa jälkiä vaihdon seurauksena. Varauduin että jotakin tulee mutta muutamia ihan selkeitä huolimattomuus koloja mm. pulttien ympärillä. Kele, Tu.. tana... tästä valitan ihan ehdottomasti kyllä, laitanko punnusten kanssa samaan.
Kiitän kommenteista... ja vaihdan renkaat jatkossa eri liikkeessä! Ensimmäinen kerta kun näinkin...
Aluvanteet ja tasapainoitus - Ei kai näin oikeasti?
13
9868
Vastaukset
- hoitaa....
Nuo renkaiden asennustyöt sesonkiajan ulkopuolella mikäli mahdollista.
Silloin useimmiten liikkeessä on hiljaista ja paikalla usein vain omistaja itse, eikä mikään sesonkiajan vanteita murjova räkänokkainen apupoika. - Alloy wheel
Kyllä nykyaikana aluvanteet pitäisi tasapainottaa
pelkillä liimapainoilla ja jos mahdollista vielä puolien taakse.
En kyllä ymmärrä miksi rengasliikkeiden pitää hakata noita lyöntipainoja jopa uusiinkin vateisiin.
Siinähän lähtee heti lakat vanteesta ja muutaman kuukauden käytön jälkeen on vanne syöpynyt painon kohdalta.
Onneksi nykyään on softline-vanteita mihin ei ainakaan ulkopuolelle saa hakattua painoja.
Osaamattomuutta ja välinpitämättömyyttä asiakkaita kohtaan löytyy rengasalalta aivan liikaa.
Sitten kaiken lisäksi aluvanteiden pultit kiristetään pulttipyssyillä,eikä käsin momenttiavaimella. - terppa11972
alumiinivanteet pitää laittaa kiinni koneeseen sisäpuolelta jäälkiä ei tule ammattiliikkeissä tarrapainoja tulee vanteesta,renkaasta riippuen sekä sisä että ulkopuolelle
Jos vanteessa on ulkopuolella "huuli" mihin paino tarttuu hyvin niin voi käyttää lyöntipainoa.
Vanhemmissa tälläisissä vanteissa ei ole vanteen sisäpinnalla edes riittävän sileää pintaa liimapainon käyttöön.
Liimapainon voi laittaa myös vanteen ulkoreunalle, mikäli vanteessa on riittävä tila sellaiselle.- naarmut eivät?
Tuo painojen kanssa pelaaminen on vähän niin ja näin. Itselleni on aina laitettu vannetyypistä tai merkistä riippumatta painot puolien sisäpuolelle liimapainoin ja ongelmia ei pysymisenkään kanssa ole ollut. Joissain aluvanteissahan on oikein ura painoja varten sisäpinnassa. Ulkopuolelle asennettuja puristepainojakin näkee aika usein autojen vanteisiin asennettuna, mikä tietysti herkkää silmää ei miellytä mutta on varmaan toimiva ratkaisu sinäänsä. Sen sijaan minkäänlaisia naarmuja ei pidä hyväksyä asennuksen jälkeen, tosin näyttökysymykset varsinkin käytetyssä vanteessa voivat olla vaikeita. mikä on vanha naarmu ja mikä asennuksessa tullut?? Uusisshan ei liene epäselvyyttä milloin naarmut ovat tulleet. itse vaihdan asennuspaikkaa välittömästi kun ensimmäinen munaus tulee, koska valinnan varaa ainakin kaupunkialueella piisaa isoita ketjuista pieniin yrittäjiin (jotka usein muuten tekevät erinomaisen työn).
- Näillä mennään
Moi,
Tiedoksi että vanteet ja auto 2y vanha. Syy renkaiden vaihtoon näin nopeasti naulat joita tuli rakennustyömailla renkaisiin ed. vuonna (taloa rakentaessa) ja kaikki paikat ei pitänyt. En siis puhu vanhoista vanteista...
Alunperin tasapainoitus tehty tarroilla sis. puolelle autoliikkeessä, nyt siis Vianor.
Nyt puhdistan vanteet ja keskustelen jäljistäkin siis huomenna. Laitan tietoa mikä on tulos. ON kuitenkin varma että kyseisestä liikkeestä renkaat otan säilöstä pois ja vaihdan toimijaa... Sen verran jokatapauksessa että yritys jossa olen töissä, alueen suurin, on monen työkaverin osalta tekemässä myös siiroa pois tämän pohjalta joten kyllä virhe tulee jo kys. liikkeelle kalliimaksi kun kauppa minkä tein.- vielä..
Tokihan voit mainita kun renkaita viet jatkossa asennettavaksi/tasapainotettavaksi, että haluat puntit pois näkyvistä eli sisäpuolelle. Noissa rengasliikkeissä kun pyörii monenlaista soheltajaa, niinkuin täälläkin palstalla on kokemuksissa esiin tullut ja jälki voi olla ihan mitä vaan....useinhan varsinkin sesongin ulkopuolella auto otetaan heti sisään ja sitä pääsee itse seuraamaan touhua - silloin ainakin kannattaa avata suu, jos vanteita viskellään tai touhu on muuten liian roheata. Jos hyvän liikkeen löydät, pidä se, toistuva asiakkuus palkitaan usein paremmalla palvelulla ja tarjouksilla....
- liikkeeseen
Itellä oli lätkitty liimapainot vanteen ulkoreunalle. Oli muuten aika koomisen näköistä. Vein vanteet takaisin ja pysyin tasapainottamaan niin, että liimapainot olivat vanteen sisäpuolella piilossa. Ei tullut mutinoita vastaan.
- llkkkl
jos sulle on laitetettu paljon painoa vanteen ulkolaidalle niin puolan taakse saa laittaa TOSI paljon, koska se paino siinä puolan takana on lähempänä keskipistettä ja ei vaikuta niin paljon ku ulkolaita. Mutta voi hyvinkin olla tyhmä tekijä. Itse laitan aina puolien taakse jos mahdollista... yleensä on.
moro. voi olla että he ei ole saaneet sun vanteisiin muualle painoi kiinni että jos se on sen verta huonost kunnos :/ ne on joskus sellasii mutta kannattaa asia käydä mainitse massa tietty kysy sellasta jos niihin saa puolan takasen painotuksen se pysyy piilos :)
- Tuho
Iisalmen Vianorissa laitatin pari Nokialaista aluvanteille. Siellä myös hakataan painot ulkopuolelle tosi paskan näköistä jälkeä. Toset kaksi laitatin Vannetukussa ei ensimmäistäkään painoa näkyvissä.
- OleHyvä
Tarkoititko näin: Toiset kaksi laitatin Vannetukussa, eikä ensimmäistäkään painoa näkyvissä.
- Tasapainoon
Nykyiset tasapainotuskoneet näyttää painojen paikat myös keskilinjasta poikkeavasti jos on tarvetta. Moniin aluvanteisiin ei edes ulkoreunalle saa painoja kiinnitettyä vaan ne on aina kiinnitettävä sisäpuolelle, eli ulkoreunan paino tulee kiinnittää niin lähelle ulkoreunaa sisäpuolelle kuin vain on mahdollista. Kokenut tasapainottaja osaa valita oikean linjapoikkeamasta aiheutuvan korjauksen koneen osoittamasta arvosta, tai painon linjan voi määritellä koneeseen ja silloin kone määrittelee painon massan ennakoidun sijainnin mukaan. Mitä lähemmäksi keskilinjaa painon joutuu sijoittamaan, niin painon massaa joudutaan vastaavasti suurentamaan. Ja kun sivuttaisepätasapainon poistoon tarvitaan lähempänä keskilinjaa enmmän massaa, niin tästä seuraa myös se että säteensuuntainen tasapainottaminen vaatii myös lisää massaa vastakkaisella puolella.
Mahdollisimman isolle etäisyydelle keskilinjasta sijoitetetuilla painoilla voi olla oleellisestikin merkitystä tarvittavaan painojen kokonaismassaan. Ja kaikkia vannemalleja ei edes saada tasapainotettua ainoastaan sisäpuolelle sijoitetuin painoin - riippuu tietenkin "alkutilanteesta".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174316
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842469Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731627Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella231197Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641177Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42922- 171904
Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä74883- 106880
Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72820