Täällä tyhmä kyselee latvomisesta.Mulla on esim. samettiruusua,köynnöskrassia,ruiskaunokkia,kehäkukkaa,keskipäivänkukkaa ja koristekurpitsaa.Kaikki on hyvin lähtenyt kasvamaan.Pelkään ,että niistä tulee honteloita.Latvotaanko silloin,kun niissä on kaksilehteä?Eli siis toinenko niistä pois.Kyselee vasta hortonomian harrastuksen löytänyt.Kiitos.
Latvomisesta
7
4085
Vastaukset
- luulen seuraavaa:
ne kaksi ensimmäistä ovat muistaaksi ns. sirkkalehtiä, joiden jälkeen kasvaa oikeat lehdet ja kun niitä on 3-6 paria, voinee latvoa.
latvomisen tarkoitus on kasvattaa uusia sivuversoja, tuuheuttaa kasvia. vähän se myös hidastaa kasvua ja jossain tapauksissa kukintaa ?
kaikkia ei ehkä latvota ollenkaan ?- Ammattislangia
Latvoen kasvi haaroo ja tukevoituu. On kaksi tapaa latvoa tai oikeastaan kolmekin. 1) katkaistaan yksivartisen taimen latvasta osa pois niin,että jää muutama lehtipari, silloin joka lehtihangasta alkaa uusi oksa ja kasvi haarautuu hyvin. 2) katkaistaan vain kasvupiste, eli uusin alkava kasvin kärki. 3) nypitään pois kaikki kukkanuput, kasvi haaroo eikä käytä vielä ravinteita kukkimiseen.
Esim. ahkeraliisa on hyvä esim. siitä, että kun latvoo sen ekan varren, kasvaa uusia oksia, jotka nekin voi latvoa. Jos malttaa odottaa,että uudessa oksassa on jo vähän varttakin, latvotut oksankärjet voi juurruttaa kunkin omaksi uudeksi taimeksi. Ahkealiisa on nopeakasvuinen ja näin onnistuu saamaan uusia taimia. Pelargoni ja verenpisarakin juurtuvat hyvin, jos näyttää,että kasvaa pitkiä honteloita taimia, sen katkaistun osan voi hyvin juurruttaa uudeksi kasviksi. - hyvä vastaus !
Ammattislangia kirjoitti:
Latvoen kasvi haaroo ja tukevoituu. On kaksi tapaa latvoa tai oikeastaan kolmekin. 1) katkaistaan yksivartisen taimen latvasta osa pois niin,että jää muutama lehtipari, silloin joka lehtihangasta alkaa uusi oksa ja kasvi haarautuu hyvin. 2) katkaistaan vain kasvupiste, eli uusin alkava kasvin kärki. 3) nypitään pois kaikki kukkanuput, kasvi haaroo eikä käytä vielä ravinteita kukkimiseen.
Esim. ahkeraliisa on hyvä esim. siitä, että kun latvoo sen ekan varren, kasvaa uusia oksia, jotka nekin voi latvoa. Jos malttaa odottaa,että uudessa oksassa on jo vähän varttakin, latvotut oksankärjet voi juurruttaa kunkin omaksi uudeksi taimeksi. Ahkealiisa on nopeakasvuinen ja näin onnistuu saamaan uusia taimia. Pelargoni ja verenpisarakin juurtuvat hyvin, jos näyttää,että kasvaa pitkiä honteloita taimia, sen katkaistun osan voi hyvin juurruttaa uudeksi kasviksi.Kiitos kiitos kiitos !
- krassiharrastaja
hyvä vastaus ! kirjoitti:
Kiitos kiitos kiitos !
Älä latvo krasseja, ne eivät sitä tarvitse :)
- Pohjoisen pikkumyy
Odota kuitenkin vielä,että taimissasi on oikeita kasvulehtiä ja pituuttakin; koska joka lehtihankaan kasvaa niitä uusia haaroja. Kaikkia em. en edes latvoisi. Ruiskaunokki ja kehäkukka ehtivät hyvin ilman esikasvatustakin ja ne minä kyllä suorakylvän kesäkuun alkupäivinä suoraan maahan, koska näin niistä ei tule honteloita.Krassit laitan vasta toukokuun puolivälissä. Minä asunkin kyllä täällä Rovaniemellä ja meillä suositellaan,että kesäkukat laitetaan vasta reilusti kesäkuun puolella ja taimista tosiaankin tulee honteloita lämpimissä huoneissa. On minulla kovasti esikasvatettavia jo purkeissa, odotan vain aurinkoisia päiviä,että taimet saa kantaa ulos päivällä karaistumaan ja tanakoitumaan. Kerroppa vielä pitkin kevättä, kuinka onnistuit. Täällä on kiva vaihtaa kuulumisia ja kuulla kuinka kevät edistyy eri puolilla Suomea. Meillä on vielä metriset hanget, tiet alkaa olla sulat mutta yöpakkasia on ollut joka yö. Vihreää kevään jatkoa sinulle toivoo toinen harrastelija.
- Rovaniemelle !
täältä "etelämpää", kyllä olette niin kivoja ihmisiä, vaikka vain kolme kertaa eläissäni on ollut tilaisuus käydä !
ja samaa mieltä sun kanssa, ei ruiskaunokkeja ja kehäkukkia ym. latvota.
Terveisin puikulaperinansyöjä, laittaisivat vaan ne kasvattajat vähän isompiakin tänne etelän markettien myyntipusseihin, suurennuslasilla saa perunaa etsiä pussista, mutta maukasta on !!
- Anonyymi
Täällä hyvät ohjeet: https://www.suomela.fi/latvominen-kay-helposti-lopputuloksena-tuuheat-kasvit/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005338586Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo5368824h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?72203Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1601194Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17836Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.40754Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57742Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?68716- 46705
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36647