Millaisia vaikutuksia kokemustenne mukaan on iällä esim. nokkeluutta ja nopeaa omaksumiskykyä vaativassa työssä?
Tein nuorena ÄO-testin ja selvisin siitä keskinkertaista paremmin. Nyt 50 vuotiaana kuitenkin tuntuu, että työelämässä en pärjää nopeaa omaksumiskykyä vaativissa tehtävissä 20..30 vuotiaille alkuunkaan. Opin selvästi hitaammin, mutta sitten kun opin, niin homma kyllä sujuu.
Kyllä se ikä omat haasteensa aiheuttaa.
Ikä ja työelämä
9
476
Vastaukset
Ei olla enää nuoria!
On oppiminen selvästi hitaampaa mutta oppi kuitenkin vielä päähän tarttuu. Mutta töitä saa tehdä.
Enempi minua rassaa tuo fyysinen puoli. Saa oikeasti tehdä töitä pitääkseen itsensä siinä kunnossa että jaksaa töissä käydä. Kymmenisen vuotta pitäis vielä jaksaa.
Ennen työssä jaksaminen oli itsestäänselvyys mutta ei enää. Käyn jumpassa ja lenkillä että saa kunnon pidettyä sillä tasolla että jaksan.
Koitetaan jaksaa!- kiike1
Ajattele lähtökohtia niin helpottaa. Sait aivosi paljon aikaisemmin kuin nämä nuoremmat ja se tieto ja käyttövalmius on rakentunut sinun nuorenelämäsi pohjalle ja on siellä tietoverkkoina ja kaikki uusi mitä kohtaat, opettelet ja omaksut kulkevat ensin näissä sisäisissä prosesseissa. Kun vastinetta ei ehkä löydykkään joudut nypläämään uusia verkoston kohtia ja samalla ehkä luopumaan joistakin kannattavista säikeistä. Nuoremmilla ei ole tätä sinun "vanhaa" problematiikka pohjausta vaan he ovat syntymästään saakka eläneet todeksi elämässään informaatioyhteiskunnan impulssitarjontaa. Kun he joutuvat saman omaksumisprosessin eteen kuin sinä, heille sen elementit ovat ennestään tuttua ja normaalia infoa jonka lisäelementit on helppo liittää mukaan kokonaisuuteen. Sinun plussanasi on kriittinen arviointi muokkautumisvaiheessa.
- Pirre*
testaamaan eroa.
Tietotekniikkaa tarvihen tämän mitä tässä kotona tarvian. - eipä sen väliä.
Telkkarissa oli äsken juttua ÄO-testeistä. Siinä oli mm. tehty testi ihmisryhmälle jotka oli testattu nuorina koululaisina. Nyt he olivat muistaakseni kahdeksissa kympeissä ja testi oli sama kuin edellinen.
Mieleen jäi että kaikki jotka eivät olleet dementoituneet saivat paremman tuloksen kuin nuorena.
Asiassa on sellainen vika että ei tuollainen ole oikein vertailu kelpoinen juttu. Ihminen opii ja jos muistikin toimii, on kokemusta jne. Toisekseen testejä oppii tekemään jos niitä enenpi tekee. Itse olen käynyt kai kolmesti jossain testeissä ja tehnyt nettitestejäkin. Tulos on aina parantunut. Vieläkö vähän treenaisi niin voisi hakea mensaan.
Voihan nuorena olla tavallaan nopeampi, vaikuttaahan siihen monetkin asiat. Mutta oppiminen on eriasia kuin älykkyys. Kyllä tyhmäkin aina jotain saa opittua kun aikansa opettelee.
Itse tykkään opetella itsekseni. Jos jotain atk- juttuja pitänyt opetella niin ensin kirjakauppaan, sitten pänttäämään ja treenaamaan. Mutta aina kun teen töitä niin vieressä on kirja. Ei ihan kaikea opi ulkoa eikä kaikkea edes tarvitse osata.
Olen ollut joissain koulutuksissa missä tehtiin ryhmätöitä ja istuttiin luennolla. En oppinut juuri mitään koskaan, itse piti opetella omalla tavallaan. Seurasin nuorempien puuhia. He todellakin tavallaan oppivat kaiken kerralla. Eivät ehkä sisäistäneet asioita, heillä tuntui olevan ulkoa-opetteleminen systeeminä. Sormet lensivät näppiksillä ne. Ja kerkesivät tekemään enempi virheitä kuin minä :D
Se että vanhemmiten kertyy kaikenlaisia vaivoja on jotenkin minusta ihan luonnollista. Mutta eniten melkein pelkään dementoitumista. Sittten ei enää opiskella eikä tehdä töitä jos pahasti dementoituu. - torivahti
tätä asiaa, oikein tohtorismies, ja sanoo, että oppimiskyky sinänsä ei alene iän myötä. Uudet asiat, esim. uudet teknologiat, kuitenkin vaativat enemmän taustatietoa kuin aiemmin, jotta ne voisi omaksua ja niitä voisi käyttää ja nuorille tämä tieto on annettu. Nykynuorten ei ole tarvinnut tuhlata aikaansa sellaisiin turhuuksiin, kuin meillä aikanamme, kuten esimerkiksi kasvien keräys ja niiden heimojen, lajien ja latinalaisten nimien opettelu. Eikä virsiäkään enää tarvitse opetella ulkoa...
- En kerro kuka
tehtävistä älykäs suoriutuu yhtä nopeasti (ja usein ylivoimaisesti) kuin nuorempana. Ei älykkyys vähene iän lisääntyessä, jos ei paljon lisäännykään.
Joskus epäilin itse samaa asiaa kuin sinäkin, mutta olen tullut testanneeksi tilanteen omalla kohdallani useampaankin kertaan. Aina kun olen tosissani paneutunut esim. opiskelemaan, lopputulokset ovat johtaneet jonkinlaiseen erityishuomioon. Joskus se on ollut ihan mieleistäkin. - Älykkyys ja nopea oivalluskyky on usein myös taakka.
Yritetään pitää huolta fyysisestä kunnosta ja iloitaan siitä, että järki toimii vielä kirkkaasti. Huominen tarjoaa huomisen ilot ja tulevista vastoinkäymisistä on turhaa huolehtia etukäteen. Juuri yritin vaihtaa tulostimeen väriä ja olin ihan hermostunut, kun ei tahdo tulla mitään. Osaan kyllä aika näppärästi käyttää tietokonetta ja tekstinkäsittelykin onnistuu mutta, tuo tekniikka kun pitäis lukea käyttöohjeita saa mut hulluksi.
Pää punotta ja huokailen ja huokailen. Sitten hermo meinaa mennä ihan kokonaan. Ei oikein luonnista tuo ohjeiden lukeminen, kun pitäis noudattaa käskymuotoja. Tosi hermostuttavaa, mutta on voinut olla jo nuorempanakin ongelmana nuo käskyjen noudattamiset. Aikaisemmin ei vaan ole tullut niin paljon eteen tuota tekniikkaa, kuin nykyisin.Mutta epäilenpä, että pahenee vaan ikää myöten.
Työni on enemmänkin luovaa ja itsenäistä ei paljon ohjeita tarvi kuulla eikä lukea ja niitä totella. Luojan kiitos. Mutta nyt olisin kuitenkin halunnut kopioida yksiä kivoja juttuja ja mies joutui tulemaan apuu. Voi mua raukkaa.- silema
Tämä tietotekniikka teettää paljon työtä. Työssä ja kotona. On muuten mukava tunne, kun saa jonkun asian eteenpäin. Että ei tässä ihan tumpeloita ollakaan. Muttä töitä se teettää.
- opi! Niinpä vaan oppii
ja soveltaa ennen oppimaansa uuteen, jos soveltaa voi! MUTTA, kun se minkä aikoinamme opimme, on kumottu jo aikaa sitten! Eli ihan kaikkea ei kannata edes varastoida!
Ja sutena vaan uuden tekniikan kimppuun!
Sekaan vaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271944
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001690Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy561306Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?731265Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M311008Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47916Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51913Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44872- 108830
Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37830