Vaihdoin kahden hevosen yksiakseliseen koppiin renkaat niin huomasin että vanteiden keskireikä on huomattavasti isompi kuin olake pyörän navassa. Vanne siis tukee pelkästään pultteihin.
Onko tämä vaarallista vai pitäisikö jotain sovitinholkkia etsiä jostain?
Vanteen keskireikä liian iso
10
12599
Vastaukset
- aikaisemmista
keskusteluista, löytyy kyllä tietoa/mielipiteitä.
- asentaja..
Peltivanteissa ei käytetä milloinkaan soviterenkaita. Alumiinivanteissa asennuksen helpottamiseksi voidaan käyttää soviterenkaita. Vanne on aina kiinnittty vain ja ainoastaan pulteilla tai muttereilla.
- Faktaa on olemassa
Missähän liikkeessä asentaja on töissä kun ei vielä tiedä, että vanne keskittyy nykyautoissa keskireiästä.
Pultit on vanteen kiinnittämistä varten.Katsoppas joskus rengasliikkeessä mistä pyörä keskitetään tasapainotuskoneeseen.Jos keskireikä on liian suuri niin ensimmäisessä montussa pyörä siirtyy keskiöstä pois ja tasapainotus on pielessä. - eikö tuo ole itsestäänselvää
Faktaa on olemassa kirjoitti:
Missähän liikkeessä asentaja on töissä kun ei vielä tiedä, että vanne keskittyy nykyautoissa keskireiästä.
Pultit on vanteen kiinnittämistä varten.Katsoppas joskus rengasliikkeessä mistä pyörä keskitetään tasapainotuskoneeseen.Jos keskireikä on liian suuri niin ensimmäisessä montussa pyörä siirtyy keskiöstä pois ja tasapainotus on pielessä.Tuommoisia sieltä amiksesta nykyään tulee ja jollei tule niin vanhat duunarit opettavat sen nopeasti talon tavoille (nähtävästi 1930-luvulle).
Pitää tosiaan paikkansa ettei suomalaisen rengasliikkeen duunaria päästetä saksassa edes lattioita lakaisemaan. Siellä kun vanteita painottaisi ja asentaisi tällainen "kyllä se pulteilla keskittyy"-tyyppi niin joka autobahnin pientareet olisivat kuusen oksilla roikkuvia bemareita väärällään.
Tarkalleen ottaen se kyllä väitti että vanne pysyy kiinni vain ja ainoastaan pulteilla mikä pitääkin paikkansa. Keskireikä ainoastaan keskittää vanteen, ei se sitä mitenkään kiinnitä. - asia
Faktaa on olemassa kirjoitti:
Missähän liikkeessä asentaja on töissä kun ei vielä tiedä, että vanne keskittyy nykyautoissa keskireiästä.
Pultit on vanteen kiinnittämistä varten.Katsoppas joskus rengasliikkeessä mistä pyörä keskitetään tasapainotuskoneeseen.Jos keskireikä on liian suuri niin ensimmäisessä montussa pyörä siirtyy keskiöstä pois ja tasapainotus on pielessä.tuo tasapainotus, tottakai pyörä pitää olla keskellä silloin. Ei kai niillä nyt joka auton pyörän napaa ole koneessa johon vanteen kiinnittäisi. Eli käytetään niitä holkkeja joilla keskitetään.
Mutta, pyörä ei taatusti siirry mihinkään ajossa jos pultit on väännetty tarpeeksi tiukalle. Oli sovite keskiöön sopiva tai ei. - kun ei
asia kirjoitti:
tuo tasapainotus, tottakai pyörä pitää olla keskellä silloin. Ei kai niillä nyt joka auton pyörän napaa ole koneessa johon vanteen kiinnittäisi. Eli käytetään niitä holkkeja joilla keskitetään.
Mutta, pyörä ei taatusti siirry mihinkään ajossa jos pultit on väännetty tarpeeksi tiukalle. Oli sovite keskiöön sopiva tai ei.niitä pultteja ihan älyttömän tiukkaan saa vetää. ja kyllä se antaa periksi sittenkin vaikka vetäiski. Miten sillä voi siinä tasapainotuksessa olla väliä miten se rengas siinä on jos ei siinäkään ole miten se autossa on?
- Reifen
eikö tuo ole itsestäänselvää kirjoitti:
Tuommoisia sieltä amiksesta nykyään tulee ja jollei tule niin vanhat duunarit opettavat sen nopeasti talon tavoille (nähtävästi 1930-luvulle).
Pitää tosiaan paikkansa ettei suomalaisen rengasliikkeen duunaria päästetä saksassa edes lattioita lakaisemaan. Siellä kun vanteita painottaisi ja asentaisi tällainen "kyllä se pulteilla keskittyy"-tyyppi niin joka autobahnin pientareet olisivat kuusen oksilla roikkuvia bemareita väärällään.
Tarkalleen ottaen se kyllä väitti että vanne pysyy kiinni vain ja ainoastaan pulteilla mikä pitääkin paikkansa. Keskireikä ainoastaan keskittää vanteen, ei se sitä mitenkään kiinnitä.Ihan asiaaa puhut tuosta saksalaisesta työstä.Olen muutamassa saksalaisessa rengasliikkeessä käynyt ammatinkin puolesta ja se touhu siellä on todella laadukasta.On todella siistiä ja kaikki työt tehdään asiakaslähtöisesti ja ammattimaisesti.
Tasapainotuskoneiden keskitysvarusteet pidetään aina puhtaana ja välykset tarkastetaan säännöllisesti eli max. välys koneen akselin ja keskityskartioiden sekä holkkien välillä saa olla 0,02 mm.
Tämähän merkitsee sitä,että vanteen reiän tulee olla myös pyörän navan kokoinen tai se tehdään soviterenkailla.
Vanne ei pysy keskiössä pelkillä pulteilla vaikka kuinka yritetään inttää vastaan vaan se liikkuu yli tuon maximi välyksen.
Tämän asian tietää lähes kaikki rengasalan ammattilaiset, mutta ei näköjään kaikki ns.kotiasentajat. - hoo hoo hoo
asia kirjoitti:
tuo tasapainotus, tottakai pyörä pitää olla keskellä silloin. Ei kai niillä nyt joka auton pyörän napaa ole koneessa johon vanteen kiinnittäisi. Eli käytetään niitä holkkeja joilla keskitetään.
Mutta, pyörä ei taatusti siirry mihinkään ajossa jos pultit on väännetty tarpeeksi tiukalle. Oli sovite keskiöön sopiva tai ei.Aluvanteissa käytettävä kiristysmomentti on aika pieni. Ei niitä kiristetä niin että soi. Kellä se vannen tarvitsee sen keskiökontaktin.
- tiukalle
hoo hoo hoo kirjoitti:
Aluvanteissa käytettävä kiristysmomentti on aika pieni. Ei niitä kiristetä niin että soi. Kellä se vannen tarvitsee sen keskiökontaktin.
tarkoittaa juuri sitä oikeaa momenttia, olisiko nyt paremmin ymmärrettävissä. Ja eikös noissa aluvanteissa ole myös kartiokeskitys aivan niinkuin peltivanteissakin. Siis niissä pulteissa/muttereissa.
- asennusapu
tiukalle kirjoitti:
tarkoittaa juuri sitä oikeaa momenttia, olisiko nyt paremmin ymmärrettävissä. Ja eikös noissa aluvanteissa ole myös kartiokeskitys aivan niinkuin peltivanteissakin. Siis niissä pulteissa/muttereissa.
Monissa aluvanteissa sovitus on hiukan väljä, ja keskittyminen tapahtuu juuri pultti/mutteri kartioiden avulla. Lisäksi alu-vanteessa oleva pyörän "napatila" saattaa olla niin viistetty, että minkään asennusrenkaan käyttö ei ole edes mahdollista - kummassakin autossani on tällaiset levypyörät, ja keskittyminen tapahtuu juuri pulttien kartiokantojen avulla. Eikä ne muoviset asennusapurenkaat edes kestä mitään kuormaa - sen kuorman ottaa vastaan pyöränpultit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1726303- 1471744
- 1131528
- 511280
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️46962Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢32889Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu98864Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?5819Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan231775- 41769