Sirkkalehti?

ruusufani

Ja mikä on sirkkalehti? Onko niin, et kun siemen itää ja siihen tulee 2 sellasta pikkuruista lehteä päähän, niin ne on sirkkalehtiä? Pitääkö ne taimenalut sillon istuttaa omaan purkkiinsa, vai pitääkö niiden vielä antaa kasvaa isommiksi? Kuinka isoiksi?

10

6758

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kansakoululainen

Olen vain kansakoulunkäynyt, mutta kasviopin tunnilta muistan, että ensin kasviin kehittyvät "sirkkalehdet", ne on kai ne ekat lehdet, jotka siemestä putkahtaa ulos ?
      Niitten jälkeen kasvavat varsinaiset lehdet, jotka ovat jo ihan mini-minikokoisena oikeitten lehtien näköiset.
      Ei ole käsittääkseni kauhean kiirettä istuttaa eri purkkiin vielä siinä vaiheessa heti, kun ensimmäisiä "oikeita lehtiä" on tullut.
      Riippuu tietenkin siitäkin kuinka tiheän kylvön olet tehnyt.
      Pienen kasvin juuria rikkomatta kuitenkin se ns. koulimisvaihe pitäisi tehdä.
      Ei ne kasvit niin kamalan herkkiä olentoja ole, isosta kylvöstä jää taatusti riittävästi elinkelpoisia !
      Älkää ihan neuroottisen varovaisesti suhtautuko hommaan !

• kesä tulee ihanaa !

Minulla on kasvamassa mm. lehtosinilatvaa ja akileijoja.
        Aika kauan kesti ennenkuin tuli pikkuriikkiset varsinaiset lehdet, mutta tuli ! Hiphurraa ! En enää uskonutkaan, että mitään tulisi, meinasin heittää idätyspurkit männikköön !
        Ensi viikonloppuna koulin, eli istutan yksittäisen taimen omaan pikku purkkiinsa - hyvin pieneen edelleenkin ja aloitan antaa merileväuutetta, ehkä voisi voimakkaamminkin lannoitta, en tiedä, lantaa pitää kyllä nyt alkaa antaa, että voimistuvat.
        Katsotaan, pitääkö laittaa vielä isompaan purkkiin kerran ennen ulosistutusta...hmh...
        Luottaakaa järkeenne ja vaistoihinne :)
        Näin olen edennyt minäkin ensikertalaisena ja kohtuullisen hyvin ?

• vastaa meille ?
        kesä tulee ihanaa ! kirjoitti:

Minulla on kasvamassa mm. lehtosinilatvaa ja akileijoja.
        Aika kauan kesti ennenkuin tuli pikkuriikkiset varsinaiset lehdet, mutta tuli ! Hiphurraa ! En enää uskonutkaan, että mitään tulisi, meinasin heittää idätyspurkit männikköön !
        Ensi viikonloppuna koulin, eli istutan yksittäisen taimen omaan pikku purkkiinsa - hyvin pieneen edelleenkin ja aloitan antaa merileväuutetta, ehkä voisi voimakkaamminkin lannoitta, en tiedä, lantaa pitää kyllä nyt alkaa antaa, että voimistuvat.
        Katsotaan, pitääkö laittaa vielä isompaan purkkiin kerran ennen ulosistutusta...hmh...
        Luottaakaa järkeenne ja vaistoihinne :)
        Näin olen edennyt minäkin ensikertalaisena ja kohtuullisen hyvin ?

toivon mukaan, kiapaan valistusta minäkin !
        terveisin cornus alba

• epäviksu
        vastaa meille ? kirjoitti:

toivon mukaan, kiapaan valistusta minäkin !
        terveisin cornus alba

Sirkkalehdet ovat juuri ne ensimmäiset pikkulehdet.

Paras koulimisaika riippuu kasvista ja kylvötiheydestä. Useimpiin kait saisi tulla ne ensimmäiset oikeat lehdet, mutta ovat vielä niin pieniä, että juuristo ei ole vielä liikoja levinnyt. Todellakaan tässä asiassa ei ole mitään tarkkaa sääntöä, minä päivänä se täytyy tehdä!

• ystävällisiä
        epäviksu kirjoitti:

Sirkkalehdet ovat juuri ne ensimmäiset pikkulehdet.

Paras koulimisaika riippuu kasvista ja kylvötiheydestä. Useimpiin kait saisi tulla ne ensimmäiset oikeat lehdet, mutta ovat vielä niin pieniä, että juuristo ei ole vielä liikoja levinnyt. Todellakaan tässä asiassa ei ole mitään tarkkaa sääntöä, minä päivänä se täytyy tehdä!

vastauksia, hermot on meinannut mennä, kun ei tiedä mitä ja milloin pitäisi tehdä ja jos ei tee, meneekö kaikki pilalle.

• minä vaan...
        ystävällisiä kirjoitti:

vastauksia, hermot on meinannut mennä, kun ei tiedä mitä ja milloin pitäisi tehdä ja jos ei tee, meneekö kaikki pilalle.

Sirkkalehdet ovat todellakin ne ensimmäiset lehdet. Perinteisesti kasveja on jaoteltu yksisirkkaisiin ja kaksisirkkaisiin. Noilla kaksisirkkaisilla juuri tulee ne 2 ensimmäistä lehteä. Yksisirkkaisilla taas ei. Yksisirkkaisilla taimi näyttää kasvavan vain yhtä pötköä ylöspäin. Eli yksisirkkaisilla on turha odotella niitä sirkkalehtiä. Eli se "pötkö" on sen sirkkalehti. (Voiko tätä enää sekavammin selittää ;)

• aala01

Entäs jos kissa söi ne?

• Seminaarin hortonomi

Taimenalut voi koulia heti kun ovat sen verran kasvaneet, että niistä saa otteen. Koulimisajankohta siis riippuu kasvattajan sorminäppäryydestä.

• Anonyymi

Keijumekot niin hentoisia ,uskaltaako koulia heti ensimmäisten varsinaisten lehtien ilmett?

• Anonyymi

Hentoisia taimia pitää käsitellä varoen. Voi siirtää muutaman taimen paakkuina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      26
      2866
    2. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      25
      2058
    3. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      112
      1568
    4. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      76
      1329
    5. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      7
      1258
    6. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      138
      1196
    7. En tunne muita

Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      1036
    8. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      954
    9. Ollaan kuin yö ja päivä

Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.
      Ikävä
      70
      901
    10. Oletko joskus lähestynyt jotakin

väärällä identiteetillä? Miksi?
      Ikävä
      102
      877
    Aihe