Mitä HYVÄÄ- huonoa ILOMANTSISSA

kiinnostaa tietää

Kertokaapa mitä hyvää ja mitä huonoa on Ilomantsissa. Olkaa rehellisiä ja pankaa ylös vain se minkä todella tiedätte. Luulot pois ja haukkumisjutut voisivat myös muuttua asiallisiksi.
Ynnätään sitten päivittäin saldo.

44

3101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      on ihana luonto ja rauha ! Matkailualan yrityksiä on sekä merkittyjä patikkareittejä. Kirkonkylä on kyllä pieni.Linja-autoasemasta olen kuullut valitettavan. Sikajuhlat pidetään Ilomantsissa joka kesä ! Parppeinpirtissä herkulliset karjalaiset eväät. Asun itse Joensuussa. Jos haluaa hälinää pakoon - eikun matsiin vaen.

      • pellava

        on uudelleenrakennettu. Siinä on nyt toimistotiloja ja liiketiloja, myös taksi. Kaljapaikat on poistettu, eikä joutosakkia enää istuskele siellä. Linja-autoa odottaville ei taida olla tiloja, mutta muuten on paikka puhdistunut.


    • "muualta tullut

      Ilomantsissa on paljon hyviä asioita ja paljon huonoja asioita. Ilomantsilaiset ihmiset ovat mukavia, yhteisö on tosin erittäin sisäänpäin lämpiävä. Ilomantsin luonto on upea, paitsi kesällä ovat kiusana hyttyset ja muut pörriäiset. Ilomantsiin kotiutuminen ei ole helppoa sillä, ilomantsilaiseksi synnytään, kukaan ei muutu ilomantsilaiseksi pelkästään tänne muuttamalla. Paitsi jos olet näkyvällä paikalla, esim. akateemisen koulutuksetn saanut ja ehdottomasti aikaansaapa, pääset sisäpiiriin helposti ja ehkä kotiudut helpommin.
      Pääsääntöisesti avoimiin virkoihin ja toimiin valitaan jonkun serkku, sisko tai sen veli. Nykyään on alettu onneksi jo palkata muualta tulleitakin.
      Ilomantsissa välitetään vielä ihmisistä ja yritetään auttaa pulaan joutunutta. Ilomantsissa on terveen ihmisen hyvä asua, terveyskeskus palvelut ovat hyviä ainakin tällähetkellä, mutta lääkäritilanne vaihtelee. Terveyskeskuksessa on muutamia "helmiä" töissä, jotka todella paneutuvat asiakkaisiin ja heidän ongelmiinsa.
      Ilomantsissa saa apua jos on vaikeuksia ja ongelmia kun vaan rohkeasti hakee.
      Ilomantsi on turvallinen paikka asua jos elää siivosti ja asiallisesti. Pienessä kylässä on omat hyvät ja omat huonot puolet, joskus kylällä tiedetään asiasi paremmin kuin sinä itse.
      En vaihtaisi nykyistä kotiseutuani, tosin joudun luultavasti vanhana lähtemään täällä ei ole sukulaisia.

      • totuutta silmiin

        Ei se noin ole. Ei täällä suosita sukulaisia yhtään enemmän kuin muualla Suomessa. Ja katsopa nykyisiä valintoja, kaikki johtavat paikat täytetty ulkopuolelta tulleilta - hyvä niin. Kuitenkin jos olet syntynyt täällä on sinulla yksi lisäominaisuus, osaat suhtautua kaltaistesi katkeriin puheisiin huumorilla.
        Kysypä muihin kuntiin muuttaneilta muuttuvatko he kuntalaiseksi noinvain. Tuskin, sillä valitettavasti suomalainen yhteiskunta ei helpolla ota muuttajaa jäsenekseen, muutitpa mistä tahansa ja minnetahansa.
        Älä katkeroidu, vaan ryhdy harrastamaan kun Ilomantsissa on hyvä kansalkaisopisto, paljon harrastuksia virittäviä yhdistyksiä, urheiluseuroja, seurakuntia jne.
        Älä käperry katkeruuteen ja hanki ystäviä, niin huomaat että hyvä täällä on asua. Kun on hyvä terveyskeskus, erinomainen hammashoito ja paljon hoivakoteja vanhuksille.
        PS jos olet yksin etsi seuraa. Rohkeutta.


    • junantuomana

      Hyviä puolia:
      - puhdas luonto
      - hersyvää huumoria
      - hyvät kaupat
      - komeat kirkot
      - iloisten ihmisten kylät
      - työtäkin löytyy
      - hyvää lampaanlihaa
      - makeaa perunaa
      - muheva murre
      - kauniit naiset
      - vilkkaat lapset

      Mustia pisteitä:

      - turhaa kateutta
      - iloton kyläilme
      - muuttoliike
      - mäyräkoiran kantajat
      - asiattomat haukkujat pahanpuhujat
      - muutama suussoittaja pilaamassa hienon kunnan mainetta ja "tietämässä" asioista, vaikka ovat vain turhautuneita napaansa tuijottajia

      Hyvä kunta asua kun kunnoittaa lähimmäistään, tekee työtä ja harrastaa

      • aika sentään

        oliko Suomessa niitä hyviä kuntija noin 450kpl jotain sellaista.


      • sadejns

        ei varmaan tarkoita Murrea?Muhevana aikä muutenkaan lounaaksi laitettuna....


      • on muualta
        sadejns kirjoitti:

        ei varmaan tarkoita Murrea?Muhevana aikä muutenkaan lounaaksi laitettuna....

        tulleissa mukavaa, kun eivät ala ruveta lounaaks laittamaan.


      • siirtomaata
        on muualta kirjoitti:

        tulleissa mukavaa, kun eivät ala ruveta lounaaks laittamaan.

        Metsät hakattu, vedet turveröpöllä pilattu. Rahat valuneet etelään, haitat jääneet tänne.

        Läpinäkyviä hariskoita metsiksi matkailu ylistää "erämaina".

        Ulkopaikkakuntalaisesta ei tule sadassa vuodessakaan ilomantsilaista. Siitä pitävät "reten-ilomantsilaiset" huolen!

        Reten-ilomantsilainen on uskomaton sekoitus olematonta itsetuntoa ja "minä olen maailman napa, olenhan ilomantsilainen" -öykkäröintiä.


      • olet siis reteen
        siirtomaata kirjoitti:

        Metsät hakattu, vedet turveröpöllä pilattu. Rahat valuneet etelään, haitat jääneet tänne.

        Läpinäkyviä hariskoita metsiksi matkailu ylistää "erämaina".

        Ulkopaikkakuntalaisesta ei tule sadassa vuodessakaan ilomantsilaista. Siitä pitävät "reten-ilomantsilaiset" huolen!

        Reten-ilomantsilainen on uskomaton sekoitus olematonta itsetuntoa ja "minä olen maailman napa, olenhan ilomantsilainen" -öykkäröintiä.

        Vanha sanonta, niin metsä vastaa kuinka sinne huutaa pitää Ilomantsissakin paikkansa. Ja mitä tulee tuohon surkeiluusi olet juuri sitä mistä reteen-ilomantsilaisia syytät. Maltahan nyt mielesi äläkä ole itseäsi viisaampi neuvoja.


      • edellä olevassa
        olet siis reteen kirjoitti:

        Vanha sanonta, niin metsä vastaa kuinka sinne huutaa pitää Ilomantsissakin paikkansa. Ja mitä tulee tuohon surkeiluusi olet juuri sitä mistä reteen-ilomantsilaisia syytät. Maltahan nyt mielesi äläkä ole itseäsi viisaampi neuvoja.

        kirjoituksessa olleen neuvoja. Näin siinä vain lähtötilanteen toteamisen, josta on hyvä alkaa.


      • olet aggressiivisempi
        olet siis reteen kirjoitti:

        Vanha sanonta, niin metsä vastaa kuinka sinne huutaa pitää Ilomantsissakin paikkansa. Ja mitä tulee tuohon surkeiluusi olet juuri sitä mistä reteen-ilomantsilaisia syytät. Maltahan nyt mielesi äläkä ole itseäsi viisaampi neuvoja.

        muita, olet myös päsmäri, joka ei ymmärrä sanan reten -merkitystä. Reteen ja reten -ovat kaksi eri asiaa. Ja neuvot vielä muita!


      • Osa kaksi
        olet siis reteen kirjoitti:

        Vanha sanonta, niin metsä vastaa kuinka sinne huutaa pitää Ilomantsissakin paikkansa. Ja mitä tulee tuohon surkeiluusi olet juuri sitä mistä reteen-ilomantsilaisia syytät. Maltahan nyt mielesi äläkä ole itseäsi viisaampi neuvoja.

        Kommentti kirjoitukseeni oli juuri 100-prosenttisen ehdasti ilomantsilainen!

        "Älä sinä tule itseäsi viisaampaa neuvomaan...jne"

        Ilomantsissa ei saisi sanoa mitään ellet ole a) kepulainen, b) tehometsätaloutta viimeiseen piiruun saakka kannattava metsänomistaja, c)lompsa pullota aukkohakkuilla hankituista metsärahoista d) olet mies ja viimeiseksi se tärkein: e) OLET SYNTYPERÄINEN ILOMANTSILAINEN.

        Mutta ähäkutti, minäkin olen RETEN.


      • tarkistaa
        Osa kaksi kirjoitti:

        Kommentti kirjoitukseeni oli juuri 100-prosenttisen ehdasti ilomantsilainen!

        "Älä sinä tule itseäsi viisaampaa neuvomaan...jne"

        Ilomantsissa ei saisi sanoa mitään ellet ole a) kepulainen, b) tehometsätaloutta viimeiseen piiruun saakka kannattava metsänomistaja, c)lompsa pullota aukkohakkuilla hankituista metsärahoista d) olet mies ja viimeiseksi se tärkein: e) OLET SYNTYPERÄINEN ILOMANTSILAINEN.

        Mutta ähäkutti, minäkin olen RETEN.

        paksusta punaisesta kirjasta nimellä Pogostan Pakinoita, johon on koottu Pogostan Sanomien edeltäjän, 60-luvulla ilmestyneen vihkosen Pogostan Pakinan numeroita.

        Siinä jossain paikkeilla Erkki A. Sivonen käyttää kyseistä sanaa mm. merkityksessä "reten-ilomantsilainen".


      • Osa kolme
        Osa kaksi kirjoitti:

        Kommentti kirjoitukseeni oli juuri 100-prosenttisen ehdasti ilomantsilainen!

        "Älä sinä tule itseäsi viisaampaa neuvomaan...jne"

        Ilomantsissa ei saisi sanoa mitään ellet ole a) kepulainen, b) tehometsätaloutta viimeiseen piiruun saakka kannattava metsänomistaja, c)lompsa pullota aukkohakkuilla hankituista metsärahoista d) olet mies ja viimeiseksi se tärkein: e) OLET SYNTYPERÄINEN ILOMANTSILAINEN.

        Mutta ähäkutti, minäkin olen RETEN.

        Reten ilomantsilainen tarkoittaa siis Erkki A Sivosen mukaan aitoa alkuperäistä ilomantsilaista.
        Reten sanaan sisältyy myös sisältö "kunnon".

        "Onpa reten purku", suomeksi siis onpa kunnon purku.

        Niin, minua ei ikävä kyllä voi käypäläiseksi sanoa, sillä olen minäkin alkuperäinen ilomantsilainen. Vaikka poikkeuksellisesti pyrin säilyttämään itsenäisen ajattelun kykyni.


      • tuota sanoa,
        Osa kolme kirjoitti:

        Reten ilomantsilainen tarkoittaa siis Erkki A Sivosen mukaan aitoa alkuperäistä ilomantsilaista.
        Reten sanaan sisältyy myös sisältö "kunnon".

        "Onpa reten purku", suomeksi siis onpa kunnon purku.

        Niin, minua ei ikävä kyllä voi käypäläiseksi sanoa, sillä olen minäkin alkuperäinen ilomantsilainen. Vaikka poikkeuksellisesti pyrin säilyttämään itsenäisen ajattelun kykyni.

        vain eihän tuo männyt perille.


      • reten huhuslainen

        Jotta ymmärtää oman kuntansa arvon kannattaa käydä ja asua eripuolilla Suomea. Ja hyvin täällä menee kun osaa arvostaa asuinseutuaan.
        Voihan sitä olla reten huhuslaisena tyytyväinen kun on tuo Koiterekin.


      • reten maukkulalainen
        reten huhuslainen kirjoitti:

        Jotta ymmärtää oman kuntansa arvon kannattaa käydä ja asua eripuolilla Suomea. Ja hyvin täällä menee kun osaa arvostaa asuinseutuaan.
        Voihan sitä olla reten huhuslaisena tyytyväinen kun on tuo Koiterekin.

        Itsetunto kun on kunnossa voi arvostaa omaa asuinpaikkaa olipa se missä tahansa, mutta jos "kolottaa" voi joku olla ärtyinen asuipa missä tahansa. Se, että haukkuu omaa asuinpaikkaansa, syyttää milloin mitäkin puoluetta, kyläläisiä, sukuja tai muuta vastaavaa johtuu varmaan siitä, että ei ole tullut vilkaistua peiliin.


      • eriarvoisuuden
        reten maukkulalainen kirjoitti:

        Itsetunto kun on kunnossa voi arvostaa omaa asuinpaikkaa olipa se missä tahansa, mutta jos "kolottaa" voi joku olla ärtyinen asuipa missä tahansa. Se, että haukkuu omaa asuinpaikkaansa, syyttää milloin mitäkin puoluetta, kyläläisiä, sukuja tai muuta vastaavaa johtuu varmaan siitä, että ei ole tullut vilkaistua peiliin.

        ärtymystä aiheuttavana.

        Esimerkki:
        Työtoverini ja minä olimme molemmat samoja töitä tekeviä samapalkkaisia yksinhuoltajia. Työtoverini oli syntymäpaikkakunnallaan ja hänellä oli yksi lapsi, josta lapsen isä maksoi elatusmaksua. Minä olin Ilomantsista muuttanut ja avioeron jälkeen kahden lapsen yksinhuoltaja, jolle eksä ei tuolloin maksanut elatusmaksuja.

        Työtoveri sai asumistukea 50% ja minä 20%. Ja tämä oli vain yksi esimerkki epätasa-arvosta, jota ilmeni kaikessa.


      • omaaetua valvottava
        eriarvoisuuden kirjoitti:

        ärtymystä aiheuttavana.

        Esimerkki:
        Työtoverini ja minä olimme molemmat samoja töitä tekeviä samapalkkaisia yksinhuoltajia. Työtoverini oli syntymäpaikkakunnallaan ja hänellä oli yksi lapsi, josta lapsen isä maksoi elatusmaksua. Minä olin Ilomantsista muuttanut ja avioeron jälkeen kahden lapsen yksinhuoltaja, jolle eksä ei tuolloin maksanut elatusmaksuja.

        Työtoveri sai asumistukea 50% ja minä 20%. Ja tämä oli vain yksi esimerkki epätasa-arvosta, jota ilmeni kaikessa.

        Oliko se juuri noin. Miksi et valittanut päättäjille.Ei auta jälkikäteen purnata. Itse pitää valvoa etunsa asuipa missä tahansa ja olipa mistä kotoisin


      • ja kuitenkin
        omaaetua valvottava kirjoitti:

        Oliko se juuri noin. Miksi et valittanut päättäjille.Ei auta jälkikäteen purnata. Itse pitää valvoa etunsa asuipa missä tahansa ja olipa mistä kotoisin

        esität kysymyksiä ja selityksiä!
        Ja tuskin tajuatkaan mitään, vaikka sulle selittäis.

        Sutiiko aivosi tyhjää siinä kohdassa, jossa olin kirjoittanut epätasa-arvoa ilmenneen kaikessa?

        Sutiiko aivosi siinä, kun kerron miten kiireinen ja väsynyt yksinhuoltaja on?

        Nousin aamulla kuudelta valmistelemaan lapsia päivähoitoon ja menin sitten töihin. Kun hain lapset puoliviideltä, oli vielä kotimatkalla käytävä kaupassa ja laitettava ruokaa, pestävä pyykkiä ja siivottava, käytävä suihkussa.

        Ei kuule tullut mieleen käyttää viikonloppuja valitusten tekemiseen.


      • otin töistä
        ja kuitenkin kirjoitti:

        esität kysymyksiä ja selityksiä!
        Ja tuskin tajuatkaan mitään, vaikka sulle selittäis.

        Sutiiko aivosi tyhjää siinä kohdassa, jossa olin kirjoittanut epätasa-arvoa ilmenneen kaikessa?

        Sutiiko aivosi siinä, kun kerron miten kiireinen ja väsynyt yksinhuoltaja on?

        Nousin aamulla kuudelta valmistelemaan lapsia päivähoitoon ja menin sitten töihin. Kun hain lapset puoliviideltä, oli vielä kotimatkalla käytävä kaupassa ja laitettava ruokaa, pestävä pyykkiä ja siivottava, käytävä suihkussa.

        Ei kuule tullut mieleen käyttää viikonloppuja valitusten tekemiseen.

        vapaata ja kävin sentään sosialivirastossa tekemässä ilmoituksen siitä, että en saanut elatusmaksuja.
        Asia ei hoitunut ja töistä poissaolo vähensi tietysti palkkaani.

        Tiedoksi känkkäränkälle totean, että tämä ei ollut valitus. Tämä oli kuvaus 70-luvun todellisuudesta eräässä rannikkokaupungissa.
        Ja tiedoksi muutosta haaveilijoille, etteivät kuvittelisi ihan joka paikassa muualla olevan paremmin kuin syntymäseudullaan.


      • vetelihtijä
        siirtomaata kirjoitti:

        Metsät hakattu, vedet turveröpöllä pilattu. Rahat valuneet etelään, haitat jääneet tänne.

        Läpinäkyviä hariskoita metsiksi matkailu ylistää "erämaina".

        Ulkopaikkakuntalaisesta ei tule sadassa vuodessakaan ilomantsilaista. Siitä pitävät "reten-ilomantsilaiset" huolen!

        Reten-ilomantsilainen on uskomaton sekoitus olematonta itsetuntoa ja "minä olen maailman napa, olenhan ilomantsilainen" -öykkäröintiä.

        tarkoittaa aitoa, alkuperäistä ja pysyvää. Ollaanhan sitä Ilomantsilaisia reten kuttkulleen.


      • Anonyymi

        totta joka sana,Ilomantsi ei ole entisensä ennen oli ihmiset iloisempia,vanhan kansan ihmiset vieläkin,nykypolvi hyppii silmillä .tiedän mistä puhun.
        esim.olin ollut tasan vajaa kolme päivää uudessa kodissa,jo naapuri teki valituksen että poltan ketjussa tupakkaa,ja autojani huom.autojani pidän pitkin nurmikoita,vaikka on yksi auto ja muutto kesken oli.en valitettavasti polta ollenkaan ,eikä tuo viinakaan ole maistunut ,on niin märkä suu ettei tupakka mpala.luultiin rttä tulen jostakin huitsin nevadasta,vaikka syntynyt ja kasvanut Ilomantsissa,ja puhdasjalkainen ilomantsilainen.
        USKOMATONTA.OIKEIN ISÄNNÖITSIJÄLLE NÄITÄ PERÄTTÖMIÄ PUHEITA VIETIIN.ASIA ON NYT VIETY VIRALLISTA TIETÄ ETEENPÄIN,JA NÄINHÄN SE ON ,SITÄ SAA MITÄ TILAA.


    • beeebeee

      Kovin on epätasaisia mielipiteitä. Tosiasia on, että jos Ilomantsissa ei ole hyvä elää ja olla voi kokeilla asumista muualla. Melko nopeasti huomaa missä on hyvä ja missä ei. Onneksi takaisin pääsee "maitojunassa" ja hyvä niin sillä täällä on hyvä elää ja asua.
      Ilomantsi on yhtä hyvä paikka asua kuin mikä tahansa muu pikku kunta.
      Lauloihan Juicekin aikanaan;"Ilomantsi paratiisi on voittaa, voittaa television".
      beeebeee = kaikkea muuta kuin reten-ilomantsilainen

    • ei niuhottajille

      Ilomantsilaiset ovat ihan kunnon kansaa. Heillä on myös huumorintajua, vaikka jotkut toispaikkakuntalaiset ja urputtajat yrittävät pilata tunnelmaa.

    • suomi24

      Miksi joku henkilö saa harjoittaa RASISMIA?

      • törkyilijän

        Todella Ilomantsin pitäjää koskevassa osiossa on yksi rodullista ja uskonnollista rasismia levittävä kirjoittelija. Asia on ilmoitettu sekä Suomi24 vartialle, että Suojelupoliisille , Suopolle. toivottavasti tuollaisen tekstin kirjoittajaa hiukan kovistellaan kun tulee sotkemaan.


      • pellava
        törkyilijän kirjoitti:

        Todella Ilomantsin pitäjää koskevassa osiossa on yksi rodullista ja uskonnollista rasismia levittävä kirjoittelija. Asia on ilmoitettu sekä Suomi24 vartialle, että Suojelupoliisille , Suopolle. toivottavasti tuollaisen tekstin kirjoittajaa hiukan kovistellaan kun tulee sotkemaan.

        uhkailetkin. Eikös sekin ole rikos.


      • ainakin, ketä
        törkyilijän kirjoitti:

        Todella Ilomantsin pitäjää koskevassa osiossa on yksi rodullista ja uskonnollista rasismia levittävä kirjoittelija. Asia on ilmoitettu sekä Suomi24 vartialle, että Suojelupoliisille , Suopolle. toivottavasti tuollaisen tekstin kirjoittajaa hiukan kovistellaan kun tulee sotkemaan.

        tai mitä kansanosaa kohtaan rasistista kirjoittelua on ilmennyt.
        Minulla on epäilyksiä, että nyt ei ole kyse perinteisistä rasismin kohteista.


      • meneillään kiero
        ainakin, ketä kirjoitti:

        tai mitä kansanosaa kohtaan rasistista kirjoittelua on ilmennyt.
        Minulla on epäilyksiä, että nyt ei ole kyse perinteisistä rasismin kohteista.

        peli, jossa joutuu arvailemaan kuka, tai millaisesta maailmankuvastaan käsin ruikuttaja on havainnut palstalla rikollista rasismia?

        Menen suoraan asiaan toteamalla, että noloa se onkin ruikuttaa poliisilta apua, kun siihen on itse syyllistynyt kirjoittelemalla mitä aggressiivisemmin ja komenneltuaan muita kirjoittajia!


      • kolmannella
        meneillään kiero kirjoitti:

        peli, jossa joutuu arvailemaan kuka, tai millaisesta maailmankuvastaan käsin ruikuttaja on havainnut palstalla rikollista rasismia?

        Menen suoraan asiaan toteamalla, että noloa se onkin ruikuttaa poliisilta apua, kun siihen on itse syyllistynyt kirjoittelemalla mitä aggressiivisemmin ja komenneltuaan muita kirjoittajia!

        viestillä, ja arvailen että palstan aggressiivinen henkilö on halunnut vaikuttaa toiselta kirjoittajalta, eikä omalta itseltään.


    • kiinnostaa tietää

      Kun tiistaina 22.4. laitoin tämän kyselyn ajattelin, että ilomantsilaiset käyvät kertomaan mitä he pitävät hyvänä kotiseudullaan ilomantsissa ja mitä on heidän mielestä hyvää.
      Hämmästys oli suuri kun nyt lauantaina 26.4. sadon.

      • missä tekijä!

        hullu, jonka ainoat vahvuudet ovat aggressiivisuus ja kierous.


      • koko palsta
        missä tekijä! kirjoitti:

        hullu, jonka ainoat vahvuudet ovat aggressiivisuus ja kierous.

        Rasistit, kanssaihmisten haukkujat ja tökyviestien lähettäjät ovat jälleen vallanneet nämä palsta. On ihmeellistä, että heille ei suomi24 operaattori saa kuria.
        Nytkin rasismia tulee päivittäin lisää. Onko totta, että näin irvokasta keskustelua annetaan olla ja .........


      • eivät osaa katua
        koko palsta kirjoitti:

        Rasistit, kanssaihmisten haukkujat ja tökyviestien lähettäjät ovat jälleen vallanneet nämä palsta. On ihmeellistä, että heille ei suomi24 operaattori saa kuria.
        Nytkin rasismia tulee päivittäin lisää. Onko totta, että näin irvokasta keskustelua annetaan olla ja .........

        He ovat niin itsessään, että uskovat kaiken olevan sallittua, vaikka syyllistyvät rikoksiin.
        Sitten itketään kun rangaistus tulee, että kun en tiennyt ????


      • joosepit krapulassa
        eivät osaa katua kirjoitti:

        He ovat niin itsessään, että uskovat kaiken olevan sallittua, vaikka syyllistyvät rikoksiin.
        Sitten itketään kun rangaistus tulee, että kun en tiennyt ????

        Joosepit ovat krapulassa tai putkassa, joten siistimpää nyt.


      • taxi autoilija
        joosepit krapulassa kirjoitti:

        Joosepit ovat krapulassa tai putkassa, joten siistimpää nyt.

        johan nuo tull putkasta. olivat vieläkin hiivassa kun joltakin saivat lisää viinoo. kaljoo ostelivat kymmenkunta mäyrää, joten kohta on kotoiset olot eukolla ja puoskilla ku naapuriin pakenoovat.


    • kameran käyttäjä

      jo on sopivalla paikalla Ilomantsin vesitorni kun siitä saa maisemakuvia. Järvet, vaarat ja peltoaukeat taloineen saa talteen talven iloksi.

    • Anonyymi

      Parasta on parppeinpirtin pitopöytä ja huonointa hullut akat.

      • Anonyymi

        Ja myös hullut ukot😊


    • Anonyymi

      Hyvää naiset antaa pildeä helposti Huonoa niitä ei ole

    • Anonyymi

      Minä olen hyvää Muut huonoa

    • Anonyymi

      Tuu tämme kirjaston vessaan ip niin minä teen sinulle hyvää, pe käy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5369
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4785
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3036
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1653
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe