Svenskhatet i Finland

Bara jag

Jag läser regelbundet diskussionerna här på Suomi24, och blir lika upprörd varenda gång jag surfar in på sidan. Dagligen finns här nystartade diskussioner av våra ugriska landsbröder, där deras enda syfte är att uttrycka sitt svenskhat. Ofta tar de fram "fakta" om hur finlandssvenskarna, och speciellt SFP, diskriminerar finskspråkiga och hur finlandssvenskar inte behöver följa samma regler och lagar som "äkta finnar". Vari grundar sig detta hat och denna okunskap? Är det något som går från generation till generation, eller är det något de lär senare i livet? Största delen av dessa patriotiska finnar har säkerligen aldrig ens mött en finlandssvensk, än mindre lärt känna en! De verkar tro att alla finlandssvenskar är ättlingar till svenska adeln, och att vi bor i stora herrgårdar, där stackars finska bönder arbetar som tjänstefolk. Om mig själv kan jag berätta så mycket att jag är hårt arbetande, förtjänar ca 10€/h, och jag har inte en droppe adelsblod i min släkt. Efterforskningar har visat att finlandssvenskar har funnits i Finland lika länge som ugrerna, speciellt här i Österbotten. Hur skall vi då lära ut detta åt våra kära finskspråkiga medfinländare? Att vi inte alla heter von winkelspittel eller af lagerstam och bor i en herrgård i Grankulla? Där har SFP något verkligt viktigt att arbeta för!

47

2981

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • min ny blog
      • Bara jag

        Det var just du och dina "patriotiska bröder" jag skrev om! Jag tog en titt på din fina blogg. Just denna okunskap om den finlandssvenska kulturen och finlandssvenskarnas historia borde fås bort. Vad vill du visa med videon över svenskspråkiga ungdomar i Vasa? Är du förvånad över att även svenskspråkiga kan dricka och härja, eller är du blott förundrad över varför de inte drar fram puukkon som ni finnar gör?


    • 5 språk

      så pass mycket deltar jag i denna debatt att jag vill delge min glädje över att kunna 5 språk, alla inte lika starka som finskan och svenskan men klarar mig dock bra. Barnen har fått lära sig både finska och svenska samtidigt och är även de lyckliga att behärska 4 språk vid flytten till högstadiet. Samtidigt är de priviligierade nog att kunna känna empati, sympati, öppenhet och vidsynthet inför främmande kulturer och språk. Finns det något negativt att säga om detta? säkert om man skriver under signaturen "inskränkt"..

      • pishui

        skrev har väl mången funderat över, men jag tror att det är just SFP-ledningen och deras sätt som bidrar till den finskspråkiga befolkningens hat mot oss finlandssvenskar.
        SFP- ledningen har nog fjärmat sig från den "vanliga" människan, vi är ej i samma båt


      • Anonyymi

        Så härligt att höra att barnen behärskar så många språk , och samtidigt vill en del hindra sina barn lära sig mer än finska . Måste vara fel på tankemönster nånstans .
        Att kunna flera språk är väl alltid plus när barnen blir stora och ska söka jobb. För kunskap kan väl inte vara tungt att bära på


    • Jukka
      • Anonyymi

        Vad ska man säga Om folk blir irriterad om allt möjligt, som dom själva inte har i sin vardag så
        Då är det illa. Att sjunga tex på snapsvisor när man har större bjudning är väl enbart trevligt .
        Att reta upp sig om andras kulturella saker är ju löjligt.
        Så det måste vara brist på nånting i hjärnan när man hatar för hatandes skull


    • Fennomaan

      mutta vastustan voimakkaassti RKP:tä ja suomen kutsumista kaksikieliseksi maaksi, koska se ei ole sitä koskaan historian aikana kaksikielinen edes ollut ja toivottavasti ei siksi koskaan tule.

      Freudenthal sanoi, että suomessa on kaksi kansaa, mutta tämä on aina ollut suuri VALHE!!!

      Saamelaiset mitätöitiin kokonaan sekä kielelliseeti, että kansan ryhmänä kun alettiin tuollaista valhetta maastamme virallisesti levittämään.

      Ruotsissa sekä suomenkieli, että saamenkielet ovat kansallisia vähemmistö kieliä, mutta suomessa saamenkielet ovat pelkästään vähemmistö kieliä, ei muuta.

      RKP jyräsi saamelaiset kokonaan ja katsoivat, että heillä itsestään selvänä kuuluu enemmän kuin saamelaislle!

      Minusta on raukkamaista, että RKP:n vastustaminen leimataan ruotsalaisuus vihaksi, koska siitä ei ole millään tavalla kyse.

      Onko Hitlerin vihaaminen sitten saksalais vihaa?

      • Anonyymi

        Kyllä kuule se on ruotsalais vihaa , jo lapsena sai kuunnella miten suomenruotsalaisista puhuttiin. , ja olen jo eläkeläinen . Asuimme aika lähellä ruotsinkielistä vyöhykettä Suomessa, Ja meidän kylässä oli yksi perhe jotka olivat suomenruotsalaisia , voi niitä akkojen kommetteja jo silloin heistä kas kun eivät pystyneet oikein juoruamaan näistä ihmisistä koska kirjoittamaton laki oli siihen aikaan ettei heitä saa olla huomaavinaan . Kun ne luulevat olevansa jotakin. Sanoi akat ja ettei ne ole yhtään hienompia kun me ” aidot ” suomalaiset . Siis kyse oli huonosta itseluottamuksesta , ja alemmuuden tunteesta jotenkin . Niin että ns” hurri vihaa” meihin lapsiinkin yritettiin istuttaa.
        Onnekisi omat vanhempani eivät olleet rasisteja ja sain ainakin sanoa heit sen talon lapsille kun kohdattiin kylätiellä . Joten eikö olisi aika jo jättää tuo niin turha viha ja tunnustaa itselleen ettei ole kapasitettia oppia ruotsia kun kieli käänny, ja antaa ihmisten elää ilman alituista jankuttamista suomenruotsalaisista negatiivisessä merkityksessä .


    • Skandinaven

      För mig som är inflyttad till denna delen av Norden/Skandinavien(mitt fosterland) från Sverige, kan säga att detta svenskhatet var för mig en mycket stor schock! I Sverige så är i regel finnar/finländare(kalla det vad du vill) mycket omtykta. Jag intresserade mig mycket för det finska språket som ung även om de har endast ca 5miljoner talare. Tyvärr så hade jag inte chansen att ens få lära mig språket förrän jag flyttade till Finland. För mig så råder mycket respekt från svenskt(Sverige) håll mot hela det finska folket, men tyvärr har jag varit tvungen att konstatera att många gånger är hatet stort åt det andra.

    • 3113w

      Svenskhatet bara ökar.Alla disskusioner om pakkoruotsi har gjort att det är tillåtet att säga vad för skit som helst om oss finlandsvenskar.Vi är parasiter och vi har enorma förmåner i jämförelse med finskspråkiga.Jag är över 60 år och har aldrig märkt att det skulle vara lättare för att man talar svenska,tvärtom måste man alltid bevisa att man är lika bra som en finskspråkig.

    • Gunbritt

      Finnar i allmänhet är alldeles OK det är mest de som inte personligen känner någon svenskspråkig som härjar och har sig.De här som talar om ,bättre folk och att alla svenskspråkiga är rika osv.

    • avoimesti...

      Minä vihaan SUOMENruotsalaisia sydämeni pohjasta! Pidän heitä toisenluokan kansalaisina ja sitä he todellakin ovat!

      Aina ovat olleet pilkkaamassa Suomalaisia ja pitäneet itseään parempina, missä on näyttö tästäkin asiasta? Suomalaisia suurmiehiä on vaikka kuinka paljon ja asenne, että Suomalaiset ovat kaikki rumia ja tyhmiä, vituttaa kaikista eniten kun vielä tietää, että ne jotka oikeasti ovat aivan tyäs dillejä ovat juurikin ne SUOMENruotsalaiset!

      Heille on jokin ylpeilyn aihe jo itsessään se, että he ovat SUOMENruotsalaisia, se kertoo jo paljon näistä toisenluokan kansalaisista! Nimittäin kaikki SUOMENruotsalaiset jotka minä tiedän ( onneksi en tunne ) ovat aivan tavallisia työväenluokan ihmisiä mutta silti hekin pitävät itseään parempina kuin me, vaikka heidän naapurissaan asuisi Herra Kenraali, niin silti he pitävät tätä Suomalaista Kenraalia huonompana, koska hän ei ole SUOMENruotsalainen jne.... Logiikka on loppumaton SUOMENruotsalaisilla!



      HYI. mikä rotu..!

      • 228w

        Det är väl klart att man måste vara stolt över sitt modersmål,det är ju du också.Skillnaden är den att jag kallar inte dig för andra klassens medborgare,parasit eller annat skit som vi svenskspråkiga hela tiden får höra.Om du en gång inte känner någon finlandssvensk,hur kan du säga att vi alla är lika hemska?Jag har inget emot finskspråkiga, vi är alla bara människor.


      • svenskarules

        hejs du, sök vård.


      • Eget folk

        Mä häpeän sun puolesta velisuomalainen. Suomenruotsalaiset on suomalaisiaMME. Nu skäms jag för mina egna landsmän, att vara en sån enkel rasist mot sitt eget folk.


      • Anonyymi

        Minä en Ole koskaan nähnyt muiden pilkkaavan kun suomalaisten , ruotsin suomalaisia ja niin on ollut aina niin kauan kun muistan
        . Sinä niputat ihmiset ryhmään jos joku on tehnyt jotakin niin heti sanot kaikki , minä koen ruotsin suomalaiset ihan vaan tavallisina ihmisinä , mutta minulla ei olekaan alemmuus komplexia mitenkään vaikka alkujaan; olen suomalainen ja asunut suomenkielisessä ympäristössä .
        Minulle ei ole kukaan ruotsinsuomalainen ollut ilkeä mitenkään , ja miksipä olisikaan koska minä hyväksyn heidät ihmisinä siinä kun suomenkielisetkin . Eikä heidän elämänsä mitenkään poikkea muiden elämästä , ystävällistä väkeä ivat olleet ainakin minua kohtaan .
        Sitten j
        On jokaisella omia tapojensa elämässä. Ja niin saa ollakin . Ruotsinsuomalaisen juhlat on kivoja , ei siellä kukaan ähellä pöydän alla ympäri päissään , vaan heillä on iloista keskustelua ja ruokapöydässä on tarjolla tavaraa.
        Joten turha vihata ketään , etekkin jos kukaan ei ole tehnyt mitään rikollista sinua kohtaan


      • Anonyymi

        Sinullakin huono itseluottamus koet ihmiset pilkkaajina jotenkin koska heillä ehkä on hieman toisia tapoja kun sinulla , joten naurettavaa jaarittelua sinänsä . Minä en ole kokenut suomenruotsalaisia mitenkään sen kummempana kun suomenkieltä käyttäviäkään


      • Anonyymi
        Eget folk kirjoitti:

        Mä häpeän sun puolesta velisuomalainen. Suomenruotsalaiset on suomalaisiaMME. Nu skäms jag för mina egna landsmän, att vara en sån enkel rasist mot sitt eget folk.

        Det har jag gjort i alla år jag har sett detta konstiga sätt hur purfinne behandlar sina landsmän . Skammen sitter i Långt in i hjärtat , fast jag skulle inte behöva känna så
        Men det är inte okay nånstans att hata


      • Anonyymi
        Eget folk kirjoitti:

        Mä häpeän sun puolesta velisuomalainen. Suomenruotsalaiset on suomalaisiaMME. Nu skäms jag för mina egna landsmän, att vara en sån enkel rasist mot sitt eget folk.

        Rasismen sitter väl i gener , efter som en del finländare hatar en människa som man inte känner ens .
        Hur många gånger tror du att jag har känns skam över dessa obildade landsmän , som sprider hat om finlands svenskar.utan att ens kunna motivera varför för dessa människor har inte gjort någon illa, men lika förbannad har finnen problem 😈


    • Ylpeästi Suomalainen

      Lässytä rantasvedu mitä lässytät mutta olette tunnetusti ala-arvoisin rotu mitä maa päällään kantaa!Mitään ei olla, mutta silti mennään nokkapystyssä ja luullaa itsestään vaikka mitä ilman kuitenkaan mitään syytä. Siinä on katsoppas se ero Suomalaisen ja SUOMENruotsalaisen välillä, että jos / kun Suomalainen on rikas / jne niin tämä pysyy silti inhimillesellä tasossa, mutta ootappas kun SUOMENruotsalainen saa jostain vähän ylimääräistä rahaa niin johan nousee nokka pystyyn ja se ruma pikkurilli siihen kuuluisaan svedumaiseen asentoon....!En ymmärrä edes alkuunkaan ( kuten ei moni muukaan ) että mitä vittua te täällä Suomessa,MEIDÄN maassamme teette kun kerta Suomalaiset on huonoja joka-asiassa teidän mielestänne, menkää sinne ruotsiin sitten kulkemaan se pikkurilli " svedu " asennossa, kun siellä on niin hienoa.Teiltä jää muuten muutaman tosiasia huomioimatta aina kun arvostelette esim suorissa televisio lähetyksissä Suomea ja Suomalaisia : Suomalaiset on ensinnäkin maailmalla, esim . Saksalaisten , Amerikkalaisten silmissä paljon tärkeämpiä ihmisiä ja ennen kaikkea Suomi on tärkeämpi teollisuusmaa kuin ruotsi. Kuten kaikissa muissakin asioissa heidän vinkkelistään katsottuna Suomi on parempi ja hienompi maa kun se ruotsinne...eli sinne sitten saan hopp hop, kun ei kerran kelpaa!

      • aaa8

        Vem iall sin dar har nu tid att gå och spreta med lillfingret,man måste ju jobba och betala skatt för att få leva och må bra i vårt älskade fosterland.Är du säker på att DU är äkta finländare?Min släkt har funnits här i hundratals år.


      • svenskarules

        fan va du ansträngde dig, orka inte läsa men du, tänk på blodtrycket , finlandsfinnarna ligger dåligt till...


      • setä adolf

        ala-rotu? jumalauta no oo germaaneja. onko germaaneja alarotu.?


      • Suomalaisia/finnar

        Kuules. Suomenruotsalaisilla ei ole mitään tekemistä Ruotsin kanssa. Siksi he ovat SUOMENruotsalaisia. Ruotsissa asuva väestö on eri porukkaa...suomenruotsalaiset ovat suomalaisia. Monesti satoja vuosia asuneet Suomessa. Sukujuuret syvällä suomenmaassa!!


      • Är han?
        aaa8 kirjoitti:

        Vem iall sin dar har nu tid att gå och spreta med lillfingret,man måste ju jobba och betala skatt för att få leva och må bra i vårt älskade fosterland.Är du säker på att DU är äkta finländare?Min släkt har funnits här i hundratals år.

        Mäkin arvelen onko hän edes suomalainen kun tota epäisänmaallisuutta
        tällä palstalla kylvee...


      • Anonyymi

        Häpeä jos osaat sanoja nokka pystyssä jne niin asiatonta perustelua. En ole nähnyt kenenkään kulkevan nokka pystyssä . Ja mitä huolehdit kenenkään raha asioista luulen että olet niitä elämän kovan koulun käyneitä , ilman mitään merkitsevää koulutusta, se näkyy siitä mitä kirjoitat . Syy on sula kateus muita kohtaan , ja jos olisin Suomenruotsalainen niin en todellakaan edes katsoisi tuollaista netti ilkeilijää jolla ei ole edes järkeviä argumentteja siihen mitä kirjoittaa .


      • Anonyymi
        Är han? kirjoitti:

        Mäkin arvelen onko hän edes suomalainen kun tota epäisänmaallisuutta
        tällä palstalla kylvee...

        On se suomalainen kun käyttää tommoista kieltä , ei kukaan muu sivistynyt ihminen vittuja huutele , kun kouluttamaton ihminen jolla ei ole mitään kokemusta ihmisistä joita alentaa.
        Puhuu toistan rahoittaminen luullen että se on hänen oikeutensa jotenkin, siinähän niitä syitä riittääkin kun on niin kateellinen että on varmaan vihreä naamaltaan .
        Mutta sivistynyt ihminen ei kirjoittele sillä lailla . Joten saa jättää omaan arvoonsa


    • SUOMALAINEN.

      Te SUOMENruotsalaiset olette haiseva ja saastainen vähemmistö jotka joudatte olemaan meidän kunnon SUOMALAISTEN palvelijoita.


      Palatkaamme Hitlerin aikaan. Juutalaiset oliva t aina sortamassa Saksalaisia ja miten kävi? Yksi mies nousi valtaan ja alkoi puolustamaan rotuaan ja maataan ja teki lopun niistä jotka heitä pilkkasivat...


      Sama asia on ollut Suomen historiassa kautta aikojen. SUOMENruotsalaiset ovat aliarvioineet, pilkanneet, pitäneet huonompina ihmisinä meitä Suomalaisia aina! Ja minkä takia? Siksi koska he pitävät ruotsalaisia parempina ja he ovat ylpeitä kun he ovat kaksikielisiä. Jollain ihmeellisellä tavalla he myös KAIKKI luulevat olevansa jotain aatelisia vaikka todellisuudessa heitä on ehkä promille kaikista SUOMENruotsalaisista, vähemmän kuin mitä meitä Suomalaisia on.


      Omat taustani ovat taatusti ns. " hienommat " kuin yhdenkään tämän maan ranta-svedun, eli tästä aiheesta ei ole enää puhuminen. Kun minun esi-isäni pitivät tässä maassa valtaa, niin SUOMENruotsalaiset olivat heidän palvelijoitaan jne, että se siitä teidän " hienoudestanne " !

      • aaa8

        Förfärligt att du har såna grymma mindrevärdskomplex.Jag har aldrig känt något behov av att vara varken,adel eller bättre folk.Det räcker så bra att vara människa och stolt över sitt land och modersmål.Det är väl du också?


      • ociviliserad hurri
        aaa8 kirjoitti:

        Förfärligt att du har såna grymma mindrevärdskomplex.Jag har aldrig känt något behov av att vara varken,adel eller bättre folk.Det räcker så bra att vara människa och stolt över sitt land och modersmål.Det är väl du också?

        Suomalainen var säkert vid riksdagshuset och demonstrerade mot obligatorisk svenska.Där syntes en hel del av de här civiliserade finskspråkiga som skrek sig hesa.


      • så obehagligt
        ociviliserad hurri kirjoitti:

        Suomalainen var säkert vid riksdagshuset och demonstrerade mot obligatorisk svenska.Där syntes en hel del av de här civiliserade finskspråkiga som skrek sig hesa.

        Var just och läste kommentarer på Senioripuoluens debatt,där finns mycket rent rasistiska åsikter.


      • ingen censur
        så obehagligt kirjoitti:

        Var just och läste kommentarer på Senioripuoluens debatt,där finns mycket rent rasistiska åsikter.

        Den som vill läsa riktigt hårresande inlägg skall besöka iltalehti.Där tror man inte sina ögon ibland.


      • Voe voe

        Sä slät 1700 luvulla. Han lever fortfarande på 1700 - talet. Millä savosta ei meillä ole noin huono itsetunto, dålig självkänsla-, självförtroende!


      • Anonyymi
        ociviliserad hurri kirjoitti:

        Suomalainen var säkert vid riksdagshuset och demonstrerade mot obligatorisk svenska.Där syntes en hel del av de här civiliserade finskspråkiga som skrek sig hesa.

        Som är så rädda att ungarna deras ska skulle kunna mer än en språk . Sp jäkla löjligt och barnsligt mannen utan självförtroende .


    • knivfinne

      Måste säga att hela den där diskussionen väcker upp åsikter åt alla riktningar. Jag har alltid tyckt att starka raserande opinioner är ynkliga. Har själv upplevt båda sidorna, svenska minoritetens situation och som modersmål finska talandes läge.
      Förstår alltså helt och hållet varför finnarna blir lätt så vansinniga över det småborgerligheten som flera finlandsvenskar driver.
      Man kan ju inte bara av hysa svenska folket bort från Finland. Dom har ju funnit här lika länge som vi helt vanliga kniv finnarna. Än så länge tycker jag att Sveriges kungamakt har gett oss mycket! Tänk till exempel vår lagstiftning som friade 18- hundratalet oss från markslaveri. Jag själv har inget emot svenskarna i Finland. Dom har lika rätt till sina skolor som det finns till exempel i Sverige finska skolor. Apropå svensk språkiga universiteter kan jag förstå att många RKP politer har så låg IQ, eftersom det krävs inte så mycket förnuft att komma in till motsvarande svenska fakulteten som finnarna har. Men det som finlandsvenskarna borde ta i hänsyn är att försöka hålla fötterna i marken. Gör det snälla för er själva skull! Jag känner till så jäkligt många finlandsvenskar som trots att de är vuxna beter sig så himla löjligt.... :)

      • %

        Om jag vore en finlandssvenska skulle jag vara jätteglad. Varför ? Jag vet inte. Jag skulle vilja prata bättre svenska eller jag gör mig till åtlöje. Tyvärr , Jag vill inte tala "muminspråk" som många snackar i Finland.
        Jag skulle vilja flytta till Sverige i framtiden. För det förstä , Sverige är bättre plats än Finland. Jag måste lära mig svenska.


      • ojvoj
        % kirjoitti:

        Om jag vore en finlandssvenska skulle jag vara jätteglad. Varför ? Jag vet inte. Jag skulle vilja prata bättre svenska eller jag gör mig till åtlöje. Tyvärr , Jag vill inte tala "muminspråk" som många snackar i Finland.
        Jag skulle vilja flytta till Sverige i framtiden. För det förstä , Sverige är bättre plats än Finland. Jag måste lära mig svenska.

        Nu när debatten rasar om Wallin och Dragsvik är det bäst att bara tala teckenspråk,annars blir man verbalt lynchad.


    • Anonyymi

      Bryr sig SFP om finlandssvenska småfolket? Finns det överhuvud ett homogent folk som heter finlandssvenskar? På sätt och vis ja och på sätt och vis nej. Kan till exempel vi nylänningar förstå österbottniska "dialekter"? Jag tror inte det. Som tur har vi ännu svenskspråkiga skolor här i landet där alla lär sig samma svenska. Så jag klarar mig i Närpes eftersom alla kan svenska, fast jag inte förstår nånting när dom talar sin "dialekt".

    • Anonyymi

      Muumiruotsi Suomessa ennen minua , myös jälkeheni jää, fennot ! Vituttaako ?

      Kuuntelen :-D

    • Anonyymi

      Hellre en finne i skogen än tio i röven !

      Bisin

    • Anonyymi

      Tjenis , Fenix nu kom snön första gången här, oh så vacker den såg ut när den lös upp himlen vid 18.tiden!

    • Anonyymi

      Finlandssvenskar har funnits i Finland sedan urminnestider. De flesta av oss, åtminstone här i Österbotten är vanliga, enkla människor. Här har varit många fiskare, småbrukare, skogshuggare och vanliga arbetare. Jag kan inte förstå, att vi vanliga enkla människor jämförs med den finlandssvenska aristokratin! Jag personligen känner ingen adelsman eller godsägare!

    • Anonyymi

      Så sant , jag har sett detta också , kan inte bara förstår varför man måste beter sig så elakt mot människor som bor samma land och är finska medborgare .Men du ska veta att detta hatet om detta ämne varit så länge jag minns ,
      mitten av 60 talet jobbade jag på en restaurang i Vasa , som sommarvikarie och träffade på jobbet en pojke som hette Harry , han var Finlands svensk . Vi fattade lite tycke om varandra, och när jag åkte till hembyn så fick jag höra att jag var ” hurri slampa ” och fick frågor varför det duger inte med riktiga finska killar osv

      Så vet inte varför det måste vara så , måste vara nån slags avundsjuka .
      Så jag har läst också på Suomi24 dessa elakheter , och man blir upprörd , efter som det finns inte logistiskt orsak för alla elakheter .
      Som sagt, detta har varit eviga diskussions ämne bland finnar , och skulle det inte kunna vara möjligt nån gång att detta onödiga elakhet skulle sluta , och människor skulle vara trevliga med varandra .

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Jag tror att svensk hatten bottnar på nån sorts avundsjuka och dålig självförtroende hos finländare som pratar enbart finska. Redan för 40 år sen fick man höra kommentarer om Finlands svenska år som Dom de tror att de är nånting” så klart är en levande människa lektid nånting . Och sedan om att ” tror de att de är finare på nåt sätt” allt så vuxna människor yttrade sig , utan att känna en enda svensktalande . Jag blir också arg varje gång jag löser on alla dessa idiotiska kommentarer som medlar som oftast att det är den som kommenterar elakt som äger problemet . Det sitter djupt hos somliga , speciellt hos dem som skulle aldrig lära sig tala svenska ens . Att hitta på historier om andra bevisar en mycket lågt intelligens .

      • Anonyymi

        Rättelse inte hatten utan hatet .


    Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1739
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1708
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      14
      1229
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1154
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1132
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      9
      1057
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1011
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      994
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      985
    10. 10
      980
    Aihe