Svenskhatet i Finland

Bara jag

Jag läser regelbundet diskussionerna här på Suomi24, och blir lika upprörd varenda gång jag surfar in på sidan. Dagligen finns här nystartade diskussioner av våra ugriska landsbröder, där deras enda syfte är att uttrycka sitt svenskhat. Ofta tar de fram "fakta" om hur finlandssvenskarna, och speciellt SFP, diskriminerar finskspråkiga och hur finlandssvenskar inte behöver följa samma regler och lagar som "äkta finnar". Vari grundar sig detta hat och denna okunskap? Är det något som går från generation till generation, eller är det något de lär senare i livet? Största delen av dessa patriotiska finnar har säkerligen aldrig ens mött en finlandssvensk, än mindre lärt känna en! De verkar tro att alla finlandssvenskar är ättlingar till svenska adeln, och att vi bor i stora herrgårdar, där stackars finska bönder arbetar som tjänstefolk. Om mig själv kan jag berätta så mycket att jag är hårt arbetande, förtjänar ca 10€/h, och jag har inte en droppe adelsblod i min släkt. Efterforskningar har visat att finlandssvenskar har funnits i Finland lika länge som ugrerna, speciellt här i Österbotten. Hur skall vi då lära ut detta åt våra kära finskspråkiga medfinländare? Att vi inte alla heter von winkelspittel eller af lagerstam och bor i en herrgård i Grankulla? Där har SFP något verkligt viktigt att arbeta för!

47

2981

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • min ny blog
      • Bara jag

        Det var just du och dina "patriotiska bröder" jag skrev om! Jag tog en titt på din fina blogg. Just denna okunskap om den finlandssvenska kulturen och finlandssvenskarnas historia borde fås bort. Vad vill du visa med videon över svenskspråkiga ungdomar i Vasa? Är du förvånad över att även svenskspråkiga kan dricka och härja, eller är du blott förundrad över varför de inte drar fram puukkon som ni finnar gör?


    • 5 språk