Missä ajassa tuo tila ilmaantuu, esim. jos aiheuttajana on joku lääkeaine?
Voiko tulla miten paljon viivästyneenä?
Anafylaktinen shokki
8
4923
Vastaukset
- penisilliinistä
siinä vajaa tunti lääkkeen oton jälkeen. Nykyisin minulla onkin sitten ihka oma adrenaliini, kynämuodossa, aina mukana. Ja olen yliherkkä muullekin kuin kys.lääkeaineelle jota tietenkin vältän nykyisin.
Tuskin siihen kovin pitkää viivästystä tulee jos reaktio on noinkin raju kuin anaf.sokki- tuli
Pari kertaa on tullut viidessä minuutissa. Mutta kerran tuli vasta kahden tunnin kuluttua (siedätyshoito) Tämä joka tuli vasta kahden tunnin kuluttua pysähtyi onneksi. Olin liikunta- ja puhekyvyttömänä kotona, en olisi pystynyt hankkimaan apua puhelimitse.
Nuo kaksi nopeasti tullutta olivat tosi rajuja. Luulin että kuolen siihen paikkaan. Kaikkia shokin oireita ei välttämättä aina tule yhtäaikaa, minulle tulee yleensä raju rytmihäiriö ja nielun turpoamista on ollut. - edelliseen
tuli kirjoitti:
Pari kertaa on tullut viidessä minuutissa. Mutta kerran tuli vasta kahden tunnin kuluttua (siedätyshoito) Tämä joka tuli vasta kahden tunnin kuluttua pysähtyi onneksi. Olin liikunta- ja puhekyvyttömänä kotona, en olisi pystynyt hankkimaan apua puhelimitse.
Nuo kaksi nopeasti tullutta olivat tosi rajuja. Luulin että kuolen siihen paikkaan. Kaikkia shokin oireita ei välttämättä aina tule yhtäaikaa, minulle tulee yleensä raju rytmihäiriö ja nielun turpoamista on ollut.Itse pidin oireitani aikaisempina vuosina jopa pelkkinä rytmihäiriöinä. Olen kysynyt allergialääkäriltä mitä ne oikein ovat oireitteni perusteella. He ovat vakuuttaneet että kyseessä on ollut yleisreaktion alku, joka on jostakin syystä pysähtynyt. Nuo kaksi kertaa olivat niin pahoja, että en olisi selvinnyt ellen olisi sattunut olemaan lääkärin lähettyvillä. Toisella kerralla oli kyse infulenssarokotuksesta, siksi se tuli niin nopeasti.
- ettäpä
Mitä nopeammin reaktio tulee, sitä rajumpi se on. Ja pitää muistaa erottaa anafylaktinen shokki ja allerginen reaktio. Osa oireista kun on samanlaisia.
- a.p.
Allerginen reaktio voi siis ilmeisesti tulla myöhemminkin?
Mietin vaan, kun yksi sukulaiseni on saanut outoja kohtauksia (hengitysvaikeuksia) syöpähoitojen jälkeen. Ekalla kerralla oli vielä sairaalassa ja kuulemma (yhden sukulaisen kertoman mukaan) diagnosoitiin anafylaktiseksi shokiksi.
Sittemmin lääkkeet vaihdettiin, mutta sai kuitenkin taas jonkun kohtauksen yöllä, kun oli jo ehtinyt kotiutua hoitojen jälkeen.
Kohtauksia on siis ollut ainoastaan tuon hoidon yhteydessä.
Mietin vaan mikä tuossa on takana etenkin, kun tuo toinen kohtaus tuli noin viivästyneenä.
Voiko jo pelkkä pelko uudesta kohtauksesta aiheuttaa tuollaista? En tiedä onko sitten ollut mitä muita oireita kuin tuo hengitysvaikeus.
- Pallonaama
Osuipas hyvään aikaan tämä keskustelu, etsin juuri tietoa anafylaksiasta ja allergisista reaktioista yleensäkin.
Sain juuri toissapäivänä, ilmeisesti yhden uuden lääkkeen takia, aika ikävän reaktion: oksensin rajusti (en ehtinyt edes pöntölle asti), naama turposi varsinkin leuan alta ihan piukeaksi, kurkku turposi ja kirveli (luulin sen johtuvan oksentamisesta), ja sitten olin ihan tutiseva ja veltto.
Olo parani muutamassa tunnissa, mutta vieläkin heikottaa ja tutisuttaa.
Kauanko teillä muilla on reaktiosta toipuminen kestänyt?
Samanlaisia reaktioita olen saanut ennenkin, mm. ampiaisenpistosta, joskus ne ovat menneet ohi päivässä, mutta joskus on kestänyt pidempään. Kaikkien syytä en tiedä - ilmeisesti joku ruoka-aine, mutta aika kivuliasta kokeilla!
Minulla on allerginen nuha ja atopia.- Lyyli
nähnyt 5- vuotiaan poikani anafylaksian (siitepölyallergian takia ristiallergia omenaan, jota oli totuttu syömään päivittäin!), enkä toivo sitä kenenkään kokevan enkä näkevän. Toivottavasti alkuperäinen kirjoittaja on jo hakeutunut lääkärin vastaanotolle ja hankkinut adrenaliinikynän tai parikin, että on aina myös käsilaukussa, reissussa, töissä jne. Tari Haahtelan opastuksen mukaan; ensioireisiin, jos nielemään pystyy, heti antihistamiini, 20 mg kortisonitabletti (nämä siis auttavat toipumisessa) ja ehdottomasti ensiapuun (hengenpelastukseen) se adrenaliinikynä. Katso allergia- ja astmayhdistyksen sivuilta aiheesta. Myös tapahtuman jälkikäsittely on tärkeää - onhan kyse hyvin traumaattisesta tilanteesta.
Suomalainen voi kerrankin ajatella, ettei ylireagoi turhasta vaan reagoi aiheesta niin kauan kuin on hengissä. - Vaimo kauhuissaan
Lyyli kirjoitti:
nähnyt 5- vuotiaan poikani anafylaksian (siitepölyallergian takia ristiallergia omenaan, jota oli totuttu syömään päivittäin!), enkä toivo sitä kenenkään kokevan enkä näkevän. Toivottavasti alkuperäinen kirjoittaja on jo hakeutunut lääkärin vastaanotolle ja hankkinut adrenaliinikynän tai parikin, että on aina myös käsilaukussa, reissussa, töissä jne. Tari Haahtelan opastuksen mukaan; ensioireisiin, jos nielemään pystyy, heti antihistamiini, 20 mg kortisonitabletti (nämä siis auttavat toipumisessa) ja ehdottomasti ensiapuun (hengenpelastukseen) se adrenaliinikynä. Katso allergia- ja astmayhdistyksen sivuilta aiheesta. Myös tapahtuman jälkikäsittely on tärkeää - onhan kyse hyvin traumaattisesta tilanteesta.
Suomalainen voi kerrankin ajatella, ettei ylireagoi turhasta vaan reagoi aiheesta niin kauan kuin on hengissä.Miehellä ei adrenaliiniruiskua mukana, ja ampiainen pisti kaulaan. Punotus ja turvotus alkoi heti. Sairaalaan matkaa ensin huonoa tietä yht 54 km. Lähdimme ajamaan ambulanssia vastaan ja sitä ennen kyypakkauksen lääkkeet, Itse olin nitron varassa ja kuskina huonokuntoinen, mutta mentävä oli.
Kävi niin, että tavoitimme ambulanssin 10 km:n päästä ja saimme siellä asiallisen ensiavun matkalla sairaalaan.Mehiläisen piikki olisi pitänyt poistaa.
Edellisellä kerralla meni huonommin, mutta henki pelastui.
Millä nyt pesä tuhotaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2257007Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää431280Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271082- 75911
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a62867Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal49865Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.94819Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38801Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14766- 43743