Siis gynelle haluaisin, mutten tiedä mistä varaan ajan sinne?! asun uudellamaalla ja olen yrittänyt netistä etsiä, mutten löydä..?! E-neuvoloita löydän, mutta nehän ovat sellaisia varten jotka haluavat esim. e-pillerit tai jo käyttävät niitä.. Terveyskeskuksessakin kai voi jonkinlaisia gynetarkastuksia tehdä, mutta haluaisin siis ihan kunnon gynelle??
haluaisin sinne, koska minulla esiintyy outoa vuotoa, sekä haluaisin että tehtäisiin papakoe jne...
Miten varaan gyneajan?
12
11023
Vastaukset
- ölköl
Ehkäisyneuvolan gynekologit eivät suinkaan ole vain niitä varten, jotka käyttävät pillereitä tai haluavat sellaiset. Nimenomaan e-neuvolaan sinun kannattaa ottaa yhteys tai vaihtoehtoisesti terveyskeskukseen. Eiköhän tk:stakin löydy naistentautien erikoislääkäri. Sitten tietysti voit mennä yksityiselle, jos haluat maksaa itsesi kipeäksi.
- tyyhhmä
e-neuvolaan (noin vuosi sitten) ja olisin halunnut varata ajan ihan perustarkastusta varten (en ollut koskaan ollut gynellä enkä missään, ja halusin vain että paikat tutkitaan "ihan varmuuden vuoksi" jne), niin sieltä sanottiin, että jos en halua pillereitä enkä mitään, niin silloin en voi varata e-neuvolaan aikaan, koska se on kuulema vain ehkäisyasioita varten :O
Sitten menin terveyskeskukseen ja omalle lääkärilleni sain ajan, mutta se oli vain sellainen nopea tarkastus, ja siis kun haluaisin myös ihan sen papakokeen jne.. Että ihan kunnon gynelle haluaisin..
- tyhmähkö
1) Etsi haluamasi lääkäriasema tai terveyskeskus.
esim. http://www.suomenyritykset.fi/maakunnasta/Uusimaa/toimialalta/L%E4%E4k%E4reit%E4 ja l%E4%E4k%E4rikeskuksia
tai www. kunnannimi. fi
2) Soita lääkäriasemalle tai terveyskeskukseen
3) tervehdi ja esittele itsesi
4) sano vastaanottohenkilölle, että haluat ajan gynekologille
5) merkitse aika kalenteriisi
6) "kiitos, kuulemiin"- nalle22
ei se välttämättä ole niin helppoa kaikille...
eli jos uudellamaalla asut, niin tässä muutaman lääkäriaseman internetosoite:
www.diacor.fi
www.mehilainen.fi
www.laakariin.fi
www.femeda.fi
näissä ainakin on kaikissa asiansa osaavia gynejä.
on ihan totta, että jos haluaa kunnon tarkastuksen, papan yms. on sitä vaikea saada terkkarista, varsinkaan jos ei ole mitään vikaa, vaan haluaa vaan pitää itsestään huolta ja käydä tarkistuksessa. yksityisessä on myös se hyvä puoli että lääkärinsä saa valita.
- ..................
saat ajan lääkärille, joka ottaa papa-kokeen, sen ottamiseen ei tarvita erityisesti gyneä. Minä olen käynyt kahdesti papa-kokeessa nimenomaan tk:ssa lääkärin vastaanotolla. Aikaa varatessasi vain sanot, että haluat papa-kokeen ja jos valkovuodon määrä tai laatu on ongelma, niin sanot sen myös.
Gynelle toki voi mennä yksityiselle puolelle, mutta se on aika kallista touhua. Papa kuuluu käsittääkseni julkisen puolen palveluihin, joten kokeen saamisessa tk:sta ei pitäisi olla mitään ongelmia.
Kannattaa gynen sijasta etsiä luetteloista yksityisiä terveysasemia, joilla gynet toimivat. Nalle22:lla oli hyvät vinkit :) .- terkkarissa
papan ottaa sairaanhoitaja. Mutta eihän se ole sama asia kuin gynekologinen tutkimus!
- .................
terkkarissa kirjoitti:
papan ottaa sairaanhoitaja. Mutta eihän se ole sama asia kuin gynekologinen tutkimus!
Ei ole sama asia kuin gynekologinen tutkimus, jos sairaanhoitaja ottaa papan. Meidän terveyskeskuksessa ei voi valita lääkäriä (tiettyä lääkäriä), mutta aikaa varatessa pitää kertoa vähän suuntaa, missä tarkoituksessa on lääkärille tulossa. Jos haluaa puhua gynekologisista asioista (kuukautishäiriöt, alavatsakivut, epäilykset sukupuolitaudista, hiivasta jne) niin vastaanottoavustaja varaa ajan lääkärille jolla on naistentautien puolellekin perusopinnot suoritettuna (on kuitenkin tavallinen lääkäri, ei gyne). Minä olen tosiaan käynyt tietyntasoisessa gynekologisessa tutkimuksessa ja papassa tavallisella tk-lääkärillä, jolta sain myös lähetteen sukupuolitautitesteihin. Tämäkin näköjään vaihtelee paikkakunnittain. Omassa tk:ssani ei ole gyne-palveluja, ja lähetettä ei erikoislääkärille saa muussa tapauksessa kuin todellisessa ongelmassa (pahat kuukautiskivut ja -ongelmat, endoepäily, raskauteen liittyvät asiat). Muissa tilanteissa on täysin turha yrittää tk:n kautta lähetettä, vaan on suunnattava suoraan yksityiselle. Olisi paljon halvempaa käydä sillä lähetteellä gynellä ja maksaa vain polimaksu. Yksityisellä jo pelkkään käyntiin ja pikaiseen sisätutkimuksiin (ilman laitteita!) menee aika tukku rahaa. Laitteiden käytöstä peritään lisämaksu.
- gynellä
................. kirjoitti:
Ei ole sama asia kuin gynekologinen tutkimus, jos sairaanhoitaja ottaa papan. Meidän terveyskeskuksessa ei voi valita lääkäriä (tiettyä lääkäriä), mutta aikaa varatessa pitää kertoa vähän suuntaa, missä tarkoituksessa on lääkärille tulossa. Jos haluaa puhua gynekologisista asioista (kuukautishäiriöt, alavatsakivut, epäilykset sukupuolitaudista, hiivasta jne) niin vastaanottoavustaja varaa ajan lääkärille jolla on naistentautien puolellekin perusopinnot suoritettuna (on kuitenkin tavallinen lääkäri, ei gyne). Minä olen tosiaan käynyt tietyntasoisessa gynekologisessa tutkimuksessa ja papassa tavallisella tk-lääkärillä, jolta sain myös lähetteen sukupuolitautitesteihin. Tämäkin näköjään vaihtelee paikkakunnittain. Omassa tk:ssani ei ole gyne-palveluja, ja lähetettä ei erikoislääkärille saa muussa tapauksessa kuin todellisessa ongelmassa (pahat kuukautiskivut ja -ongelmat, endoepäily, raskauteen liittyvät asiat). Muissa tilanteissa on täysin turha yrittää tk:n kautta lähetettä, vaan on suunnattava suoraan yksityiselle. Olisi paljon halvempaa käydä sillä lähetteellä gynellä ja maksaa vain polimaksu. Yksityisellä jo pelkkään käyntiin ja pikaiseen sisätutkimuksiin (ilman laitteita!) menee aika tukku rahaa. Laitteiden käytöstä peritään lisämaksu.
yksityisellä. Perustutkimus olisi maksanut vähän yli 50 euroa, josta jää Kelakorvauksen jälkeen maksettavaksi jotain 30. Ei se minusta ole kauhean iso raha, vaikka köyhä olenkin. Ongelma on tietysti se, että etenkin kun ikää tulee, niin nuo perustutkimuksen ilman "laitteita" on yhtä tyhjän kanssa. On pakko ottaa ultra, labratestejä jne.
Sekin on mielenkiintoista, että miksi puolta kansasta rangaistaan sillä, että gynekologipalveluja ei kerta kaikkiaan julkisella ole tarjolla! Samaan hengenvetoon kuitenkin syyllistetään naisia, että jos et käy joka vuosi, niin tulet kalliiksi, jos sairastut vaikkapa syöpään.
Hammaslääketieteen osalta tilanne on jo lainsäädännöllä korjattu. Koskakohan me naiset alamme olla tasa-arvoisia terveytemme hoidon suhteen? Terkkarin kautta ei gynelle monella paikkakunnalla pääse, ennen kuin on kuolemassa käsiin. Menepä sanomaan ajanvaraukseen, että ei ole mitään vaivaa, mutta voitaisiinko se vuositarkastus tehdä. Ulos sut nauretaan. - ..................
gynellä kirjoitti:
yksityisellä. Perustutkimus olisi maksanut vähän yli 50 euroa, josta jää Kelakorvauksen jälkeen maksettavaksi jotain 30. Ei se minusta ole kauhean iso raha, vaikka köyhä olenkin. Ongelma on tietysti se, että etenkin kun ikää tulee, niin nuo perustutkimuksen ilman "laitteita" on yhtä tyhjän kanssa. On pakko ottaa ultra, labratestejä jne.
Sekin on mielenkiintoista, että miksi puolta kansasta rangaistaan sillä, että gynekologipalveluja ei kerta kaikkiaan julkisella ole tarjolla! Samaan hengenvetoon kuitenkin syyllistetään naisia, että jos et käy joka vuosi, niin tulet kalliiksi, jos sairastut vaikkapa syöpään.
Hammaslääketieteen osalta tilanne on jo lainsäädännöllä korjattu. Koskakohan me naiset alamme olla tasa-arvoisia terveytemme hoidon suhteen? Terkkarin kautta ei gynelle monella paikkakunnalla pääse, ennen kuin on kuolemassa käsiin. Menepä sanomaan ajanvaraukseen, että ei ole mitään vaivaa, mutta voitaisiinko se vuositarkastus tehdä. Ulos sut nauretaan.Minä pulitin yksityiselle ensimmäisestä ja ns. peruskäynnistä 89e, josta 9e toimistokuluja. Käyntiin ei siis sisältynyt ultraa. Siitä veloitettiin lisähintaa. En muista tarkalleen paljonko sain kelalta myöhemmin takaisin, jotain 20-30e. Ei se ehkä noin yksittäin tunnu isolta summalta, mutta jouduin käymään lyhyessä ajassa useamman kerran yksityisellä, kun julkiselle ei todellakaan päässyt..
Olen kanssasi aivan samaa mieltä, että gynelle pitäisi päästä helpommin, ja julkisella puolella.
- ninnnukka
Heippa hei!
Elikkä jokaisella ihmisellä on oma lääkäri omassa terveyskeskuksessa joka suorittaa nuo gyne tarkastukset. Hän myös laittaa lähetteen laboratorioon papaa ja muita tutkimuksia varten.
Jos omalääkärisi havaitsee jotain poikkeavaa tai lisätutkimuksia vaativaa ogelmaa niin todennäköisesti hän laittaa sitten lähetteen sinulle naistentautien klinikalle tai muuhun vastaavaan. Itselläni ainakin ollut näin jo monta vuotta.
Paras keino tutkituttaa itsensä sukupuolitautien varalta on sukupuolitautien poliklinikka: http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,958,1608,3148
Onnea!- haluavansa
"oikealle gynelle". Terveyskeskuksen omalääkäri on yleislääkäri, jolla ei ole gynekologian erikoispätevyyttä.
- ...............
asut ja tarkoitatko viestilläsi omalääkäritoimintaa vai mitä, mutta omalääkärisysteemi ei todellakaan toimi lähellekään joka paikkakunnalla. Minun paikkakunnalla sellainen "oma-lääkäri" -mahdollisuus on ollut ehkä joskus 80-luvun alussa. Nykyään mennään sille, jonka vastaanotolle sattuu pääsemään, jos sattuu pääsemään kenenkään luo. Minä soittelin aina ajanvaraukseen kun ajat olivat jaossa (kerran kuussa jaetaan seuravan kuun ajat). Kolmannen kuun ajanvarauksesta viimein sain ajan kuun loppupuolelle (olin näin odottanut käytännössä jo yli 3kk aikaa itselleni). Parin päivän kuluttua tuli soitto, että valitettavasti aika joudutaan siirtämään vielä melkein seuraavan kuun puoliväliin saakka, että mahtaako sopia? Pakkohan sen oli sopia..
Olkoon onnellisia ne, joilla omalääkäritoiminta toimii. Vaikka viimeaikaisten tietojen perusteella sitäkin systeemiä ollaan ajamassa alas..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442490Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2001181Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 66868
- 91867
- 53851
- 46839
- 56803