Moottorin öljyn syönti

Tytteli-82

Auttakaas joku avutonta Opel-tyttöstä! Onko normaalia, että vm. -00 1.6 16 V -Astraan joutuu lisäämään moottoriöljyä 1 vuoden/15 tkm:n huoltovälin aikana noin 3 litraa. Huollon mukaan mitään vuotoja moottorissa ei näy, mutta eräs huoltoaseman kaveri (ei tosin ollut mikään Opel-spesialisti) epäili, että kyseessä olis joidenkin kumien (en muista nimeä tarkemmin) vaihtoa vaatia toimenpide, jolle tulis merkkiliikkeessä hintaa noin 1000 euroa. Ei yhtään huvittais maksaa pulittaa toimmoista summaa turhasta tai jos nykyisestä tilanteesta ei ole muuta haittaa kuin tuo öljyn kulutus. Auto on tosin ollut minulla 5 vuotta, ja on nuorenakin jo syönyt öljyä ihan vastaavalla tavalla, joten kyseessähän voi olla vain ihan normaali tilanne. AUTTAKAA JA KOMMENTOIKAA, PLIIS!

Tohon öljyn lisäämiseen tiedustelisin vielä, että onko sillä hirveesti väliä, jos lisättävä öljy on erimerkkistä, muttaa vastaavaa 5W-40-tavaraa kuin huollon yhteydessä laitettu? Vai pitäiskö lisättävä öljy olla aina saman merkkistä?

32

13334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peenaa

      ...ei ole normaalia. Venttiiliohjurien kumeja on tarkoittanut. Ja siinä kun näkyy olevan noita venttiilejä 16 kpl, onhan siinä tietysti oma hommansa. Ei se ole niin nuukaa, jos lisäät eri merkkistä öljyä. Enpä oikein osaa sanoa, onko parempi lisäillä vaan vai teettää remontti. Riippuu siitäkin, aiotko pitää sitä vielä vuosia. Joku voisi tehdä halvemmallakin tuon rempan??
      Voisihan tietysti kokeilla erilaista öljyä ja vaihtaa 2 kertaa vuodessa??

      • Tytteli-82

        Kiitos vastauksesta, juuri noista venttiiliohjurien kumeista se huoltoaseman kaveri puhui. Pystyyköhän niiden kuntoa tarkistamaan mitenkään ulkoisesti tai jotenkin testaamaan vai onkohan se vain sitten mentävä huoltoon ja ilmoitettava, että tällaisen rempan haluis tehdä?

        Tosin jos ainoa miinus on toi öljynkulutus, eikä nykytilasta aiheudu mitään haittaa (tehojen laskua, lisääntynyttä bensan kulutusta, vaaraa moottorin hajoamiselle tms.) moottorille, niin taidan pitäytyä tossa öljyn lisäilyssä... muutama litra öljyä vuodessa on kuitenkin pieni raha tonnin remppaan nähden. :-) Mutta jos jollain on vielä parempaa tietoa asiasta, niin lisäinformaatio otetaan mielellään vastaan.


      • peenaa
        Tytteli-82 kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta, juuri noista venttiiliohjurien kumeista se huoltoaseman kaveri puhui. Pystyyköhän niiden kuntoa tarkistamaan mitenkään ulkoisesti tai jotenkin testaamaan vai onkohan se vain sitten mentävä huoltoon ja ilmoitettava, että tällaisen rempan haluis tehdä?

        Tosin jos ainoa miinus on toi öljynkulutus, eikä nykytilasta aiheudu mitään haittaa (tehojen laskua, lisääntynyttä bensan kulutusta, vaaraa moottorin hajoamiselle tms.) moottorille, niin taidan pitäytyä tossa öljyn lisäilyssä... muutama litra öljyä vuodessa on kuitenkin pieni raha tonnin remppaan nähden. :-) Mutta jos jollain on vielä parempaa tietoa asiasta, niin lisäinformaatio otetaan mielellään vastaan.

        ..autoissa, joissa ei ollut katalysaattoria, tuon öljyn pääsemisen moottorin palotilaan sai pakoputken savua katsomalla paikallistettua. Sinun tapauksessasi se käsittääkseni se vaatisi pientä purkamista. Eli työtä jo pelkkä tarkastus. Voit lisäillä öljyä ja ajella. Hiukan se öljyn pääsy palotilaan voi aiheuttaa karstoittumista, mutta ajele sen verran "railakkaammin" välillä:) (mutta turvallisesti..)


      • astra kuski
        Tytteli-82 kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta, juuri noista venttiiliohjurien kumeista se huoltoaseman kaveri puhui. Pystyyköhän niiden kuntoa tarkistamaan mitenkään ulkoisesti tai jotenkin testaamaan vai onkohan se vain sitten mentävä huoltoon ja ilmoitettava, että tällaisen rempan haluis tehdä?

        Tosin jos ainoa miinus on toi öljynkulutus, eikä nykytilasta aiheudu mitään haittaa (tehojen laskua, lisääntynyttä bensan kulutusta, vaaraa moottorin hajoamiselle tms.) moottorille, niin taidan pitäytyä tossa öljyn lisäilyssä... muutama litra öljyä vuodessa on kuitenkin pieni raha tonnin remppaan nähden. :-) Mutta jos jollain on vielä parempaa tietoa asiasta, niin lisäinformaatio otetaan mielellään vastaan.

        laita auto myyntiin ni ei tarvii murehtii


    • mobiloil

      tuo on niillä rajoilla. Tietysti öljy on voitelu aine ja täytyyhän sen vähän kuluttaakin kulutusta tietenkin vähentää jos käyttäää kokoajan samaa öljyä niin sanottuja longlife öljyä

    • Vaarassa

      Eihän se öljyn kulutus nyt vielä aivan mahdottoman suurta ole mutta onhan siinä vaara että ventiileitä palaa.Sit se on kallista.Kyllä moottori koneistamot tekee noita ohjurikumien vaihtoja n.300€:lla

    • pölähtelee sinistä

      sitten on remontin aika.

      • peenaa

        ...nykyautot savuta vaikka öljyä palaisikin. Se kun on se katalysaattori.


    • Ei edes Opelissa. Useita sellaisia omistaneena, ei tosin 1.6/16V mutta 2.0/16V kylläkin. Paljonkohan tuolla nyt on ajettu? Jos söi öljyä samaan malliin jo 5v sitten niin jotainhan on pielessä. Noin suurta kulutusta ei selitetä enää ventt.varren kumienkaan kulumisella vaan mäntien ohi täytyy mennä eli koneremontti on edessä. Voit tietysti ajella öljyä lisäillen niinkauan kuin pinna kestää.

      • Tytteli-82

        Autolla on ajettu 151 tkm ja katsastuskin tuli juuri suoritettua... eikö toi mahdollinen vika aiheuta mitään häikkää päästöissä (leima on tullut vuosittain ensi yrittämällä)?


      • Tytteli-82 kirjoitti:

        Autolla on ajettu 151 tkm ja katsastuskin tuli juuri suoritettua... eikö toi mahdollinen vika aiheuta mitään häikkää päästöissä (leima on tullut vuosittain ensi yrittämällä)?

        Kyllä se saattaa joskus vielä näkyä päästöissäkin kunhan katti ikääntyy. Älä sitten lisää sitä öljyä ennenkuin pinta on alamerkissä. Voisi myös kokeilla esim. 5W50 viskositeettia eli kuumassa päässä hieman tukevampaa tavaraa. Eipä tuohon kannata koneremonttia tehdä ainakaan omaan piikkiin. Ventt.varren kumien vaihto pudottaa kyllä kulutusta mutta ei kokonaan. Ei se tonnia saa maksaa, max. 400.


      • remontin
        Faari45 kirjoitti:

        Kyllä se saattaa joskus vielä näkyä päästöissäkin kunhan katti ikääntyy. Älä sitten lisää sitä öljyä ennenkuin pinta on alamerkissä. Voisi myös kokeilla esim. 5W50 viskositeettia eli kuumassa päässä hieman tukevampaa tavaraa. Eipä tuohon kannata koneremonttia tehdä ainakaan omaan piikkiin. Ventt.varren kumien vaihto pudottaa kyllä kulutusta mutta ei kokonaan. Ei se tonnia saa maksaa, max. 400.

        sitten maksaa jollei itse.
        eikä tuo kulutus niin hurja vielä ole.
        kaupunkiajo kuluttaa enemmän myös öljyä eikä ainoastaan polttoainetta.


    • jusu

      Itsellä myös tuon ikäne astra,ajettu 116tkm.
      Vaihdan oljyt noin 8000km välein,vuodessa ei tuu enempää kilsoja.Öljyn pinta on silloin noin puolesssa välissä asteikolla.Oliskohan tohon mun pirssiin sitte tehty toi korjaus aiemmin.Sinuna en alkas niitä kumeja vaihtaan.Itsellä 0w50 öljyt koneessa,mobilia.

    • ,.,.

      Vaihda öljyiksi Valvoline 10w40 maxlife,autooi mulla tohon vaivaan,ilmeisesti ooppeli ei pidä valvolinen mausta;)

    • ......

      Jos Opelin huoltokorjaamolta kysyt asiaa, niin 1L/5000 km on heidän mielestään täysin normaalia ja voi sanoa, että on myös Opelin moottorille ihan normaalia.

    • syönti

      on opelin 16v koneiden ominaisuus. Lisäile vaan öljyä, jos et jaksa lisäillä niin auto vaihtoon. Öljyn syönti vähenee kun alkaa olemaan päälle 200tkm mittarissa, tiedän useamman bensaopelin jossa näin käynyt.
      Mutta jos käynnistäessä pöläyttää siniset savut niin venttiiliohjurien kumet ovat vaihtokunnossa.

      • katti

        mitään pöläytä.


      • mmakine
        katti kirjoitti:

        mitään pöläytä.

        Katalysaattorin pitäisi kai olla lämmin toimiakseen, eikös kylmästä moottorista saa ihan pölläyksenkin näkyviin?


    • SYÖ

      Käyttöohjekirjassasi kuin myös minun lukee että auto syö 0,6 ltr 1000 km llä öljyä. Jos ajaa maantieajoa tuo toteutuu.

      On siinä hyvätkin puolensa. Nyky bensat ovat niin hyvin "putsattuja" että ne ovat ns. sti kuivia ja öljystä siis voitelusta vapaat.

      Bensa siis ei voitele.

      Autosi kestää todennäköisesti mäntien ja männänrenkaiden osalta iskussaan pitempään ja ei mene holoksi niin nopeasti.

      Itselläni on astra 03 1.6 eco koneella sekä 1,9 ltr pumppusuutin diesel volsuryhmästä.

      Hyvä se on vaan...

      jatka menoo... laita aurinkolippaan muistilappu ja tsekkaa öljyt 2000-3000 välil.

      litra laitetaan mun härviläs kun öljytikku näyttää alakohtaa. helppoa. älä ylitäytä koska kampikammioon syntyy liikaa painetta ja se voi johtaa moottorivaurioihin.

      • 1,6 8V vm2002

        Eka huoltojen välillä (30 tkm) ei tarvinnut lisätä öljyä.

        Suunnilleen 150 tkm jälkeen on pitänyt lisätä litra 10-15 tkm jälkeen.

        Öljynkulutus on siis lisääntynyt. Autolla ajettu nyt n. 200 tkm.

        En kait kuiteskaan vielä huolestu?


    • opel....

      Astra G-00 ja öljyä menee tasaisesti varmaan saman verran ja on uusittu venttiilivarren kumitkin; eipä se paljon auttanut. Myyjäliike maksoi puolet (250€)
      Olen auton toinen omistaja ja kysyin ekalta omistajalta auton tietoja mutta eipä vaan maininnut mitään öljyn kulutuksesta vaikka erikseen asiaa kyselin:(( tosin oli nainen että jos ei vaikka ollut itse lisäillyt ;)
      Näissähän voi olla myös mäntävikaisia, siis liian
      pienet männät oli juurikin noissa vuosimalleissa mahdollisia jo tehtaalta tullessa ja hiukkasen harmittaa että itsekkin sekaannuin astraan vaikka olin tietoinen asiasta.
      Lisäile vaan öljyä ei se siitä rikki mene vaikka syökin öljyä; ehkä suurin vaara on venttiilin palaminen kun tarpeeksi karstoittuu, mutta annat välillä kenkää kunnolla, siis kierroksia koneeseen .
      Muuten tällä on hyvä ajella ja juuri käytin katsastuksessa. Tosin ajovalojen korkeussäätö ei toiminut, mutta eipä tuo hylkyyn mennyt.
      Siin'ä säätölaitteessa on sellanen pieni nuppi päässä ja pitää osua sinne umpion sisällä olevaan hahloon ja sitten toimii. Mulla oli joku tumpelo irrottanut sen moottorin ja sitten olikin mennyt väärn takasin paikalleen joten ei toiminut. Nyt on taas kunnossa ;))

      • syötilkanöljyy

        Kun oli vielä nesteen öljyt käytössä niin sai jatkuvasti lisätä.
        Vaihdoin mobiliin niin eipä tarvitse enää juurikaan lisäillä.
        Terve kone syö öljyä,muttei kuitenkaan litrakaupalla


    • TuomoT

      Minulla on samanlainen Astra -99. Ajettu 180 000. Hyvin kulkee ja öljyä kuluu lähes saman verran. Mutta...

      Tyttöystävällä on Tigra -00 1,6 ja ongelmat samat, ellei vieläkin pahemmat.
      Tyhjäkäynnillä kone rupesi ääntelemään tosi oudosti pari viikkoa sitten.
      Eilen öljyn vaihdon yhteydessä moottori "putsattiin" sisältä "pesuaineella". Pesu ilmeisesti pelastaa venttiilien palamiselta, kun öljyä valuu koko ajan venttiilien päälle.

      Siispä kun moottorin ääni muuttuu "sottaiseksi" kannattanee se putsauttaa. Huolto tehtiin Opelin merkkihuollossa.

      • Obeliksi

        Omaan -99 1.6 16v vectraan maksoi noiden kumien vaihto n. 340 egeä merkkiliikkeessä, varmistivat kierteillä että kumien pitäisi pysyä paikallaan (ecotec-moottoreiden tyyppivika että irtoilevat). Syöpötteli alkuun semmosta 0,7 litraa tonnilla, kyllä mulle ainakin sanoivat puhelimessa ettei se ihan normaalia ole ja voi venttiilit palaa jos vaan ajelee ja lisäilee. Korjauksen jälkeen sanoivat että puolet venttiilivarren kumeista oli irronneet.

        Alkuun 1000km jälkeen vaikuttikin että öljyt pysyy nätisti tikun ylämerkissä mutta yhtäkkiä se näytti taas puolta vaikkei edellisestä tarkastuksesta ollut ku ehkä viikko/pari eikä kilsoja paljo mitään. No lisäsin öljyä ylämerkkiin ja nyt kun taas vähän myöhemmin tarkastin niin näytti kun öljyä olis ollut liikaa. Ja aina kylmällä koneella tarkastin. Mihin lie jemmaa Opeli öljyjä, ei vissiin näytä tikku välttämättä aina oikeeta öljytilannetta. Parempi kai yrittää pitää se öljytaso siinä merkkien keskellä ettei mene kovin paljon liikaa.


      • googi17
        Obeliksi kirjoitti:

        Omaan -99 1.6 16v vectraan maksoi noiden kumien vaihto n. 340 egeä merkkiliikkeessä, varmistivat kierteillä että kumien pitäisi pysyä paikallaan (ecotec-moottoreiden tyyppivika että irtoilevat). Syöpötteli alkuun semmosta 0,7 litraa tonnilla, kyllä mulle ainakin sanoivat puhelimessa ettei se ihan normaalia ole ja voi venttiilit palaa jos vaan ajelee ja lisäilee. Korjauksen jälkeen sanoivat että puolet venttiilivarren kumeista oli irronneet.

        Alkuun 1000km jälkeen vaikuttikin että öljyt pysyy nätisti tikun ylämerkissä mutta yhtäkkiä se näytti taas puolta vaikkei edellisestä tarkastuksesta ollut ku ehkä viikko/pari eikä kilsoja paljo mitään. No lisäsin öljyä ylämerkkiin ja nyt kun taas vähän myöhemmin tarkastin niin näytti kun öljyä olis ollut liikaa. Ja aina kylmällä koneella tarkastin. Mihin lie jemmaa Opeli öljyjä, ei vissiin näytä tikku välttämättä aina oikeeta öljytilannetta. Parempi kai yrittää pitää se öljytaso siinä merkkien keskellä ettei mene kovin paljon liikaa.

        kun lisäät tai vaihdat öljyt niin ÄLÄ kaada öljyä siihen MAX merkin asti vaan yritä että oljyn taso olisi siinä max ja min keskellä!
        opel insinöörit laittoivat liian lyhyen mittatikun. joskus tuo ohje auttaa..


    • ÖÖppeli

      Mulla kans astra g 1.6 16v -00 ja syö öljyä 2-4 dl / 1000km. Autolla ajettuna karvan verran päälle 200tkm ja hyvin on kulkenut. Metroautolta kyselin venttilien kumien vaihtoa ja tais olla "tarjous" siinä 1000-1200 e, eipä ole järkeä tuollaista korjausta maksaa neljän tonnin autoon.. Ärsyttäväähän tuo lisäily on mutta tarkastan viimeistään kun käy tankilla niin on rajoissa pysynyt, tosin kerran pääsi unohtumaan ja nakuttamaanhan tuo rupesis. Muistaa taas hetken aikaa lisäillä :D Perheautona tuo on ollut oikein passeli, tilaa yllättävän paljon :)

    • Eipä ole iso homma tuo kumienvaihto jos on vähääkään taipumusta autojen ropailuun. ei tarvitse irrottaa kanttakaan jos saa tulpan reijjästä paineistettua sylinterin ettei venat tipu männän päälle. Ja sit vaan vena koppa auki ja keinuvivut ja venttiilin jouset pois lautasineen. Ja kumit on käsillä ja eiköhän noissa ole hydrauliset nostajat et ei vaadi mitään ventiilin välyksen säätämisiäkään.

    • vectra nolla nolla2

      itse nostin kannen ylös kun näissä ecotekeissä ollu tota kansipahvi ongelmaa aika paljon. itsellä oli vectra b -00 2.0 16v ja kulutti 1L/1000km. koneistamolla vaihtoivat uudet venttiilin ohjurikumit. sanoivat että suurin osa oli irronnut ja loput kivikovia. samalla tein jakopääremontinkin ku seki olisi ollut kohta edessä. rahaa remonttiin meni yhteensä 400€ joka sisältää kaikki kulut. rauhakseen ja ajatuksella kun tuon tekee niin onnistuu. kuvia on hyvä ottaa liittimistä ja letkuista kun niitä on jokunen.

      • vectra nolla nolla

        niin ja ajoin autolla n. 2-3000km ja sinä aikana ei vienyt yhtään öljyä.


      • x1.6szr
        vectra nolla nolla kirjoitti:

        niin ja ajoin autolla n. 2-3000km ja sinä aikana ei vienyt yhtään öljyä.

        Kumituttien vaihto 8v koneella on ihan turhaa hommaa, jos öljynkulusta haluaa tiputtaa. Joku varmanpäälle-insinööri on ne sinne suunnitellut. Välykset on venttiilivarsissa luokkaa olemattomat jo muutenkin. Mutta jos kannen irrottaa kannentiivisteen vaihtoa varten, niin samallahan se menee ja mielenrauha säilyy (á 2...3EUR/kpl). Pytytkin on näissä jotain kovakromausta l. ei nekään ihan heti kulu. Oman ritsan kansi oli auki 480kkm paremmalla puolen ja mitään olakkeita ei pytyn yläreunassa männänrenkaiden jäljiltä sormin tuntuen ollut. Mitä jää jäljelle? Vuotavat tiivisteet, ehkä paras vuotaja on öljypohja mikä x16szr:ssä on peltiä, ja vaatii tiivisteen lisäksi kittipalkoja öp:n pähin, ja kiinni jämähtäneet männän(öljy)renkaat?


    • normaalia vain

      Täysin normaalia.. kaverilla oli mazda 6 ja vei 3litraa 1,2tkm:llä.. sylinterit on niissä vakiona kierot..en sillä että olis myös opelissa vaan sillä että toi on todella vähän ja omakin vie enemmän mutta kaikki soi ja toimii normaalisti! (huom. niin normaalisti kun ooppelit yleensä toimii) :DD

      • normaalia vain

        P.S. samalla hinnalla ostat öljyä 10vuotta ku viet hultoon korjauttaa jotain osaa joka maksaa 10e ja työt 80e.. :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2603
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2400
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2071
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1470
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1423
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe