Tyttäreni todennäköisesti aloittaa lukion syksyllä,vielä hän ei tiedä mihin lukioon pääsee,mut keskiarvolla 8.6 luulis jonnekkin pääsevän.
Olen miettiny kustannuksia,minulla ei ole hajuakaan hinnoista,sen tiedän että 20-30e kappale,vähintään.
Eli osaako kukaan sanoa paljonko lukion kirjoille kertyy hintaa?Olen lueskellu näitä juttuja ja kovin tuntuu vaikeaa olevan käytettyjen kirjojen hankkiminen/käyttäminen.
Tyttäreni otti useita puh.numeroita koululla ylös,jonkun mat-kaaviokirjan jo ostimme,käytettynä.Mut eihän mitään voi ostaa ennenkuin tietää mitä kirjoja pitää ostaa?
Kannattako kirjoja tilata netistä ja mistä?Kannattaako avata joku tili esim.Suomalaiseen kirjakauppaan,paljon siinä on korkoa,maksuaikaa yms?
Olen yksinhuoltaja ja tulot eivät ole päätähuimaavat.Lapsilisä jää ensi keväänä pois ja opintotuki on varmaan jotain40-50kk?Sillähän ei saa kuin kirjan tai kaksi.
Kuinka usein ne kurssit vaihtuu,paljonko menee kerralla rahaa,jos ostaa kirjat kurssi kerrallaan?
Olen pitkin talvea yrittäny säästää,tavoite olis n.500e saada kasaan,riittääkö se edes yhdelle vuodelle?
kustannusarvioita?
29
3625
Vastaukset
- jeeeedg
Olen tämän kevään abin eli ajankohtaista tietoa pitäisi minulla olla. :)
Kirjojen hinnat lähtevät uusina noin kahdestatoista eurosta (esim. lyhyt matikka -kirjat) ja ovat korkeimmillaan noin 30 euroa (esimerkiksi biologian kahden kurssin kirja oli minulla noin kolmekymppiä samoin kun espanjan useamman kurssin kirja). Peruskirjan hinta pyörii siinä kahdenkympin molemmin puolin.
Käytettyjä kirjoja myy esimerkiksi Jamera Tampereella, Helsingissä, Jyväsjylässä ja Oulussa. Verkkokauppa on osoitteessa http://www.jamera.net/kauppa/tuotteet/1/25/, käytettyjen kirjojen hinnat ovat suunnilleen viisi euroa halvemmat kuin uusien. En ole tuota verkkokauppaa käyttänyt, siellä ei edes ole kaikkia kirjoja mutta myymälöissä on hyvät valikoimat.
Suomalaisen kirjakaupan ja Stockmannin kanta-asiakaskorteilla alennusta saa lukiokirjoista ainakin vielä 10%. Infon kortilla olen saanut alennusta 15%. Kanta-asiakaskortit ovat ilmaisia ja kirjakauppojen kortit saa heti käyttöön.
Varsinkin jos tyttäresi aloittaa isossa lukiossa jossa pakollisia kursseja järjestetään useasti vuoden aikana, kannattaa kirjojen ostoa lykätä jaksojen vaihtumisiin saakka. Minä ainakin olen lainaillut kavereilta kirjoja ja myynyt ja lainaillut heille omiani kun kurssit ovat olleet eri jaksoissa.
Jaksoja on lukuvuodessa viisi kappaletta eli ne kestävät noin pari kuukautta. Joka jaksossa kursseja on yleensä 4-8. Ykkösvuonna kursseja kertyy suunnilleen 30, joista kaikkiin esim liikuntaan ja kuvikseen ei kirjoja tarvitse. Jos ostaa esim 25 viidentoista euron kirjaa summaksi tulee alle 400 eli kyllä tuon viidensadan pitäisi hyvin riittää varsinkin jos ostaa kirjoja käytettyinä ja vaihtelee muiden kanssa. :)
Kirjalistoja voi kysellä koululta esimerkiksi ilmottautumisen yhteydessä kesäkuussa, silloin ainakin itse sain kolme vuotta sitten listan käteeni. Mutta tosiaan kaikkia kirjoja ei kannata heti rynnätä ostamaan kerralla jos kirjakauppa vaan on suht lähellä.
Ja sitten kirjojahan voi myydä eteenpäin eli rahaa saa takaisinkin. Jamera maksaa aika huonosti, 3-6€ per kirja. Oppis ostaa ja myy Tampereella ja Turussa mutta rahat saa vasta silloin tilille kun kirjat saadaan myytyä. Oppis ostaa postin kauttakin ja maksaa kirjoista paremmin kuin Jamera. Lisäksi Suomalaiset taitavat ostaa kirjoja. (oppis.fi on muistaakseni oppiksen nettisivut)
Toivottavasti oli jotain apua. :)- Abilaattori 08
Itsekin tämän vuoden abina haluaisin vielä vähän tarkentaa. Ainakin omassa lukiossani oli vuodessa kuusi jaksoa, mutta kurssien kokonaismääräänhän sillä ei ole vaikutusta.
Haluaisin painottaa vielä yhtä asiaa, jota en ainakaan pikalukemalta huomannut keskusteluissa, nimittäin kurssien määrää. Sillä luonnollisesti mitä enemmän kursseja suoritat, sitä enemmän tarvitaan kirjoja. Itse tiedän tämän kokemuksesta, sillä lukion aikana tuli kasaan 94,5 kurssia, eli lähes 20 enemmän kuin pakolliset 75, mikä luonnollisesti tiesi 20:ta "lisäkirjaa".
Kurssien määrä sitten tietysti heijastuu suoraan koemaksuihin (koska kirjoitettavia aineita tulee luultavasti enemmän), itselläni meni syksyn kirjoituksiin (kaksi ainetta) n. 70€ ja kevään kirjoituksiin 170-180€, kun kuusi ainetta silloin kirjoittelin. Eli yhteensä hinta kapusi tuonne 250€ tienoille, verrattuna siihen, että kirjoittaa yhdellä kerralla esim. viisi ainetta (kuten jotkut tekevät), voi kirjoituksiin upota toisilla 100€ enemmän kuin toisilla.
Itselläni meni joka jaksossa kirjoihin (yleensä 4-6kpl) n. 60-100€ (huom. kuuden jakson järjestelmässä!). Lukion alussa meni ehkä hieman enemmän koska piti ostaa taulukkokirja, kielten kielioppikirjat ja laskin.
Huomaa, että en halunnut tällä pelotella laajan tutkinnon vaativan valtavaa kukkaroa, kirjoja saa (varsinkin nyt kun uusi ops. on ollut jonkin aikaa käytössä) edullisestikin jos jaksaa käytettyjä kirjoja etsiä ja lainailla kavereilta. Muutenkin suosittelisin ennemmin laajaa tutkintoa kuin 75 kurssin käyntiä. Varsinkin kieliä kannattaa ottaa, jos joutuisin nyt aloittamaan lukion käynnin uudelleen ottaisin vielä ainakin yhden kielen lisää, vaikka lukiossa saksan aloitinkin.
Ja sitten vielä yksi lisäkustannuksia aiheuttava tekijä, nimittäin koulumatkat. Jos ette asu kovin kaukana koulusta, tämä tuskin tuottaa ongelmia. Itse kun kuljin linja-autolla ykkösvuonna meni matkaan yhteen suuntaan ehkä n. 2€ per matka (tämä siis ladattavilla korteilla). Koulumatkatukea saa kelalta jos matkaa on yli 10km (itselläni oli 9, nim. ikuisesti katkera). Jos saat koulumatkatukea joudut maksamaan n. 50€ (vähän alle muistaakseni) kuussa, ja koulu järjestää kyyditykset (Jos linja-autoliikennettä ei ole sopivaan aikaan niin tarvittaessa pääsee vaikka taksilla.). Mutta tämä kokemus on sitten korvesta, eli kaupungissa tilanne voi olla toinen. Mutta joka tapauksessa sen voin sanoa että koulumatkoihinkin luultavasti joskus rahaa uppoaa.
Tämän enempää en kustannuspuolesta osaa sanoa, mutta eiköhän tässä tekstiä ihan riittävästi tullut.
- ----
Kyllähän noihin kirjoihin tosiaan saa rahaa uppamaan satoja euroja koko lukion aikana, itse ainakin laskeskelin että kyllä menee tonnin puolelle jos ei enemmänkin. Mutta käytettyinä on mahdollista saada halvalla hyviä kirjoja, kannattaa seurata kauppojen ja koulujen ilmoitustauluja, siellä monesti opiskelijat myyvät muutamalla eurolla vanhoja kirjojaan pois. Ihan satavarma en ole, mutta lukiolaisten kirjakaupasta saattaa olla mahdollista ostaa myös käytettyjä kirjoja, mutta mitään tietoa ei ole paljonko niillä on hintaa. Kannattaa tutkia sieltä nettisivuilta. Ja joskushan on mahdollista lainata kalleimpia kirjoja esimerkiksi kavereilta jos he eivät kyseistä kirjaa tarvitse samaan aikaan.
Riippuu paljon kirjasta paljonko maksaa, mutta tuo 20-30 euroa on aika lähellä. Joskus tietysti joku kirja maksaa enemmän, joskus toinen vähemmän.
Totta, kirjoja on hankala ostaa ennen kuin tietää mitä kirjoja tarvitaan. Itse tilasin joka jakson kirjat aina lukiolaisten kirjakaupasta ennen uuden jakson alkua, jolloin tiesin tarkasti mitä kursseja kyseisessä jaksossa on. En siis tiedä kamalasti muista tavoista hankkia kirjoja, kun itse tosiaan aina tilasin lukiolaisten kirjakaupasta (voi tilata netissä).
Vaikea sanoa riittäisikö 500e yhdelle vuodelle, kun se riippuu pitkälti siitä kuinka paljon kursseja yhden vuoden aikana suorittaa, mutta kyllä tuolla varmasti ainakin lähelle pääsee.
Kallista hommaahan tuo lukio oli, mutta kyllä siitä selviää vaikkei tulot päätähuimaavia olisikaan. Maailman typerin väite muuten se että lukio olisi muka ilmaista! - abi08
Tämän kevään abiturientti minäkin.
Useimpiin lukioihin pääsee 8.6 keskiarvolla, joten siitä ei pitäisi olla huolta. Ellei sitten ole hakenut pelkästään erikoislukioihin.
Kuten edellä jo mainittiin keskiverto hinta on 20e. Kahden kurssin kirjat maksavat noin 30e ja äidinkielen kirjat ovat alle 15e. Äidinkielen käsikirja maksaa noin 30e.
Joka tapauksessa suurin osa kirjoista maksaa sen 20e.
Kirjakauppojen välillä on suuriakin hintaeroja. Esim Lukiolaisten kirjakauppa alkaa mainostamaan jo kesäloman aikana että tilaa kirjat nyt, saat 20% alennusta ja voit jatkaa lomailua pitkälle kesään.
Mielestäni tuo 20 % alennus on kusetusta, koska itse tilasin kaikki kirjani pienestä paikallisesta kirjakaupasta ja niiden lähtöhinnatkin olivat pienemmät kuin lukiolaisten kirjakaupan alennetut hinnat. Kaiken lisäksi sain 10% alennusta lukiokirjoista.
Uusi opetussuunnitelma tuli voimaan 2005 vuonna, eli silloin kun minä aloitin lukion. Meidän lukiossa kaikkien aineiden kirjat vaihtuivat, eli jouduin ostamaan kaikki kaupasta, koska käytettyjä ei ollut tarjolla.
Onneksi opetussuunnitelma ei vaihdu niin usein, joten nyt on käytettyjä kirjoja tarjolla. Kannattaa aktiivisesti kysellä netissä ja koulusssa käytettyjä kirjoja. Kirjojen kanssa kannattaa kuitenkin olla tarkkana ettei tule ostaneeksi vanhan opetussuunitelman mukaisia kirjoja, kuten allekirjoittanut teki.
Kirjoja ei kannata ostaa koko vuodelle kerrallaan, vaan jakso kerrallaan.
Nettien käytettyjen kirjojen hinnat ovat paljon suuremmat kuin yksityisten henkilöiden myymät kirjat.
Tsemppiä lukioon-- gdgsgf
Itse ostin 1. vuoden kaikki kirjat kerralla uutena, jolloin hinnaksi tuli melko tarkkaan 500e. Toki käytettynä saa halvemmalla. Ja sitten sen verran voisin sanoa, että jos ei ole kiinnostunut musiikista, niin se kirja on ihan turha. En suosittele ostamaan. Oponkaan kirja ei ole kovinkaan hyödyllinen, koska siitä ei ole koetta.
- näitä nyt
löytynee aika edullisestikin taas esim. käytettynä. Kuten monet tämän vuoden abit ovat jo sanoneet, opetussuunnitelma vaihtui meidän tullessamme kouluun ja itsekin jouduin ostamaan kaikki kirjat uutena. Miltei joka vuosihan nuo lykkäävät uudet painokset kirjoista markkinoille nykyisinkin, mutta niin radikaaleja muutoksia ei liene nyt tiedossa. Itse olen myynyt kirjojani huuto.netissä n. puoleen hintaan tai alle, siellä paljon muitakin myyjiä. Kannattaa tutustua mielestäni nimenomaan niihin sivustoihin netissä, joilla ei ole välikäsiä (lukuun ottamatta postia tietty), eli opiskelijat itse myyvät.
Useimmat kirjat kannattaa ehdottomasti ostaa vasta jakso jaksolta. Tämä toimi ainakin minulle, koska mieli muuttui monen aineen suhteen lukiossa. Peruskoulun perusteella kun ei tiedä, mistä aineesta pitää/missä on hyvä lukiossa. Monilla kavereilla kävi juuri noin köpelösti, tilasivat sellaisen määrän kurssikirjoja, että eivät millään jaksaneet osallistua joka kurssille. Esim. lukion alussa annetaan oppilaille kurssitarjotin, minkä usein esitellään olevan melkeinpä "sitova" ilmoittautuminen kursseille. Sitä se EI kuitenkaan ole, vaan sen mille kursseista osallistuu, voi päättää kunkin jakson alussa. Keskimäärin mukava tahti väh. 75 kurssin suorittamiseen kolmessa vuodessa olisi n. 5-6 kurssia/jakso.- laskin
maksoi 150 €. Ainakin pitkässä matikassa sitä tarvitaan.
- laskin
laskin kirjoitti:
maksoi 150 €. Ainakin pitkässä matikassa sitä tarvitaan.
Suusin osa luokasta hankki laskimen yhteistilauksena kirjakaupasta. Eli koulussa suosittelivat juuri ko.laskinta. Halvemmallakin pääsee.
- äiti=maksaja
laskin kirjoitti:
Suusin osa luokasta hankki laskimen yhteistilauksena kirjakaupasta. Eli koulussa suosittelivat juuri ko.laskinta. Halvemmallakin pääsee.
Kiitos infosta,olinkin ollut aika lähellä arvoissani.Kyllä me suunniteltiin että ostetaan hyväkuntoisia käytettyjä kirjoja,missä ei ole merkintöjä yms.
Tällä tutulla tytöllä jolta maol-taulukot-kirja ostettiin,oli tosi siistejä kirjoja,enimmäkseen jotain historian kirjoja jotain muutakin,varmaan yli 10 kpl.Sovittiin et me tullaan oitis syksyllä,kun tiedetään mitä aletaan hankkia.
Nille muille tytöille en ole vielä soittanut,pitää ottaa yhteyttä tällä viikolla.Sit on vielä tanssivalmentaja(tytön showtanssista)jolta ei olla ehditty kysyä vaik aikomus on.
Mutta varmaan uusia joutuu paljon hankkimaan,kun sais edes pienenkin osan edullisemmin,se olis pelkkää säästöä.Onhan tytön isäkin olemassa.Minusta on vaan niin kurjaa pyydellä rahaa,vaikka hänellä on vastuu kuluista myöskin.Hän maksaa juuri showtanssi-harrastuksestakin puolet kuluista,samoin rippijuhlat.
Tässä kohtaa tekeekin taas mieli kysyä,onko sivulla sellasia nuoria,jotka ovat yh-perheestä,kuinka heillä on "maksuvastuuta"jaettu äidin ja isän kanssa?
Kyselin kelalta opintotukiasiasta,hän heitti arviona n.63e,kun se lasketaan tulojen mukaan,siitä menee veroa 10%,eli 6.30e jos oikein ymmärsin.Mut se oli tämän vuoden tilanteelle laskettu,summahan korotetaan joka vuosi,samoin minun tulot on suuremmat kuin tänä vuonna.Mut arviolta tuon verran.
Sit vielä kysyn kun olen lukenu monesta viestistä että kun aletaan kirjoittaa tulee siitäkin maksu ja paljon ne sit mahtaa olla?Ja eiks niin että kirjoituksia suoritetaan moneen kertaan,et siinä touhussa menee kuukausia aikaa,kun kaikki on suoritettu?
Tää on niin outo ja uusi elämäntilanne,itse en ole käynyt lukiota vaan amiksen,joten en tiedä systeemistä mitään.Siskoni kävi lukion vuonna tikku ja nakki,ajat on muuttuneet moneen kertaan. - jeedg
äiti=maksaja kirjoitti:
Kiitos infosta,olinkin ollut aika lähellä arvoissani.Kyllä me suunniteltiin että ostetaan hyväkuntoisia käytettyjä kirjoja,missä ei ole merkintöjä yms.
Tällä tutulla tytöllä jolta maol-taulukot-kirja ostettiin,oli tosi siistejä kirjoja,enimmäkseen jotain historian kirjoja jotain muutakin,varmaan yli 10 kpl.Sovittiin et me tullaan oitis syksyllä,kun tiedetään mitä aletaan hankkia.
Nille muille tytöille en ole vielä soittanut,pitää ottaa yhteyttä tällä viikolla.Sit on vielä tanssivalmentaja(tytön showtanssista)jolta ei olla ehditty kysyä vaik aikomus on.
Mutta varmaan uusia joutuu paljon hankkimaan,kun sais edes pienenkin osan edullisemmin,se olis pelkkää säästöä.Onhan tytön isäkin olemassa.Minusta on vaan niin kurjaa pyydellä rahaa,vaikka hänellä on vastuu kuluista myöskin.Hän maksaa juuri showtanssi-harrastuksestakin puolet kuluista,samoin rippijuhlat.
Tässä kohtaa tekeekin taas mieli kysyä,onko sivulla sellasia nuoria,jotka ovat yh-perheestä,kuinka heillä on "maksuvastuuta"jaettu äidin ja isän kanssa?
Kyselin kelalta opintotukiasiasta,hän heitti arviona n.63e,kun se lasketaan tulojen mukaan,siitä menee veroa 10%,eli 6.30e jos oikein ymmärsin.Mut se oli tämän vuoden tilanteelle laskettu,summahan korotetaan joka vuosi,samoin minun tulot on suuremmat kuin tänä vuonna.Mut arviolta tuon verran.
Sit vielä kysyn kun olen lukenu monesta viestistä että kun aletaan kirjoittaa tulee siitäkin maksu ja paljon ne sit mahtaa olla?Ja eiks niin että kirjoituksia suoritetaan moneen kertaan,et siinä touhussa menee kuukausia aikaa,kun kaikki on suoritettu?
Tää on niin outo ja uusi elämäntilanne,itse en ole käynyt lukiota vaan amiksen,joten en tiedä systeemistä mitään.Siskoni kävi lukion vuonna tikku ja nakki,ajat on muuttuneet moneen kertaan.http://www.ylioppilastutkinto.fi/ylioppilastutkinto/hinnasto/ tuolta löytyy yo-maksut. Yleensä kirjoitetaan yksi tai kaksi ainetta abisyksynä, jolloin tulee tutkintomaksu ja sen yksi tai kaksi koemaksua, n. 50-70€. Keväällä sitten taas tutkintomaksu ja jokaisesta aineesta oma koemaksunsa. Jos kirjoittaa esim neljä ainetta keväällä niin siitä tulee sitten noin 150€ reilusti pyörennettyä. Riippuu tosin siitä montako ainetta kirjoittaa, mutta noin 200€ yo-koemaksuihin pitää varata.
YTL:n sivuilta löytyy myös kokeiden päivämäärät. Keväisin äidinkielen tekstitaitokoe ja kielten kuunnellunymmärtämiset ovat helmikuun alkupuolella, muut kokeet alkavat maaliskuun toisen viikon tienoilla. Kokeita on kuun loppuun maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.
Sitten vielä muita rahareikiä lukiossa: laskin todellakin maksaa, pitkällä matikka voi mennä se sata euroa mutta lyhyen matikan laskimeen menee parhaillaan joku kaksikymppiä. Laskinta ostaessa kannattaa tarkistaa että sitä ei ole kielletty ylioppilaskokeissa. Kuviskursseilla on usein materiaalimaksu 10-15€ ja liikuntatunneilla saattaa olla maksullista ohjelmaa, itse opiskelin isossa kaupungissa ja parin euron maksuja meni esim uimiseen ja joogaan. Lisäksi koepaperit pitää ostaa itse mutta siitä ei tule kuin pari euroa koeviikkoa kohden. - on kirjoittaa
jeedg kirjoitti:
http://www.ylioppilastutkinto.fi/ylioppilastutkinto/hinnasto/ tuolta löytyy yo-maksut. Yleensä kirjoitetaan yksi tai kaksi ainetta abisyksynä, jolloin tulee tutkintomaksu ja sen yksi tai kaksi koemaksua, n. 50-70€. Keväällä sitten taas tutkintomaksu ja jokaisesta aineesta oma koemaksunsa. Jos kirjoittaa esim neljä ainetta keväällä niin siitä tulee sitten noin 150€ reilusti pyörennettyä. Riippuu tosin siitä montako ainetta kirjoittaa, mutta noin 200€ yo-koemaksuihin pitää varata.
YTL:n sivuilta löytyy myös kokeiden päivämäärät. Keväisin äidinkielen tekstitaitokoe ja kielten kuunnellunymmärtämiset ovat helmikuun alkupuolella, muut kokeet alkavat maaliskuun toisen viikon tienoilla. Kokeita on kuun loppuun maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.
Sitten vielä muita rahareikiä lukiossa: laskin todellakin maksaa, pitkällä matikka voi mennä se sata euroa mutta lyhyen matikan laskimeen menee parhaillaan joku kaksikymppiä. Laskinta ostaessa kannattaa tarkistaa että sitä ei ole kielletty ylioppilaskokeissa. Kuviskursseilla on usein materiaalimaksu 10-15€ ja liikuntatunneilla saattaa olla maksullista ohjelmaa, itse opiskelin isossa kaupungissa ja parin euron maksuja meni esim uimiseen ja joogaan. Lisäksi koepaperit pitää ostaa itse mutta siitä ei tule kuin pari euroa koeviikkoa kohden.kaikki kerralla, niin se yleinen koemaksu menee siinä tapauksessa vain kerran. Ja maksut todennäköisesti nousevat ennen kuin lapsesi ehtii kirjoittamaan, joten neljänkin aineen kirjoittaminen maksanee siinä vaiheessa jotain 130 euroa, jos kerralla kirjoittaa.
- tarene
on kirjoittaa kirjoitti:
kaikki kerralla, niin se yleinen koemaksu menee siinä tapauksessa vain kerran. Ja maksut todennäköisesti nousevat ennen kuin lapsesi ehtii kirjoittamaan, joten neljänkin aineen kirjoittaminen maksanee siinä vaiheessa jotain 130 euroa, jos kerralla kirjoittaa.
Täällä ei ole vielä mainittu äidinkielen 3.kurssissa tulevaa pakollista teatteri käyntiä.(en tiedä onko kaikissa lukioissa) Se pitää luonnollisesti maksaa itse ja hinta pyörii siinä 20€ paikkeilla.
Täytyy toki muistaa, että laskimiakin saa käytettynä. (varsinkin lyhyen matematiikan lukijat myyvät laskimiaan kirjoutusten jälkeen pois) - eräs apua saanut
äiti=maksaja kirjoitti:
Tää on niin outo ja uusi elämäntilanne,itse en ole käynyt lukiota vaan amiksen,joten en tiedä systeemistä mitään.Siskoni kävi lukion vuonna tikku ja nakki,ajat on muuttuneet moneen kertaan.Olen nykyisin itse iltalukiossa, mutta noin nelisen vuotta sitten ollessani päivälukiossa MLL jakoi avustuksia (siis auttoivat kirjahankinnoissa) vähävaraisten perheiden opiskelijoille. Itse sain kasan uusia lukion kirjoja ihan ilmaiseksi. Kannattaa kysellä onko tälläistä mahdollisuutta enää (itselläni siis oli myös äiti yh, isä ei juurikaan osallistunut kustannuksiin).
- .....
Kannattaa tsekata http://www.lukiolaistenkirjakauppa.fi
- äiti=maksaja
Olenkin saanut ihan valtavasti infoa,kirjoittelen tässä muistiin noita linkkejä ja hyviä neuvoja.Hyvää kesää kaikille vastaajille!
- köyhän äidin tytär
Täällä yksi yh-äidin tytär, tänä keväänä valmistuva viiden ällän ylioppilas toivottavasti, haluaa vielä puuttua keskusteluun :)
Eli ennen lukion alkua pyydettiin koulumme opolta jonkunnäköisiä laskelmia siitä, mitä lukio tulisi maksamaan. En muista laskelman tarkkaa lopputulosta, mutta n. 1500 euron paikkeilla se taisi pyöriä. Itselläni kustannuksia lisäksi ainakin lisäsi pitkän matematiikan graafinen laskin (yli 100 euroa).
Kirjoja voi aika hyvin lainailla kavereilta, jos kursseja menee eri aikoihin - esim. historiaahan on 4 pakollista kurssia, mutta harva sitä kuitenkaan kirjoittaa, eli ei niillä kirjoilla mitään tee. Kavereitten kanssa niitä voi vaihdella ja myydä vähän halvemmalla, minulle on moni kaveri ihan ilmaiseksikin lainannut omansa. Ainahan voi vaikka ostaa jonkun kirjan puoliksikin, mutta tietty jos samalla kurssilla sitä pitäis käyttää, niin koeviikolla voi olla vähän ongelmia, että kumpi sitä nidettä saa lukea... Toki voi yrittää lukea kaverin kanssa yhdessä, sehän voisi vaikka toimia :)
Kynät, vihot sun muut tilpehöörit pitää tottakai myös itse maksaa, ja kyllä niistäkin 3 vuoden aikana menoja kertyy - kurssejahan on suoritettava vähintään 75, ja- äiti=maksaja
Noista historiankirjoista,ilmankos sillä tytöllä oli juuri historiankirjoja useita kappaleita.Jos käsitin oikein niin ne kannattaa ostaa käytettynä,jos historiaa harva kirjoittaa?
Siis en ennen syksyä kylläkään vielä ryntää niitä ostamaan,sovittiin että tyttö pitää meitä varten kirjat jemmassa.Kun haluan olla tasan varma oikeista ostoksista,minulle kun 5e turha ostos on arvokasta rahaa,sillä saa vaikka 5 maitopurkkia kaupasta.
Lueskelen kyllä syksyyn saakka tätä palstaa,(ja varmaan koko lukion ajan)kaikki uusi tieto on aina tervetullutta.Olen aina ollu "tietokone-vastainen"mut nyt alan taipua.Kyllä netistä saa paljon hyödyllistä tietoa.
Kun minä olin nuori,oltiin ihan ummikoita joka asiassa,nykyajan 14-vuotias tietää asioista enemmän kuin minä. - tarene
äiti=maksaja kirjoitti:
Noista historiankirjoista,ilmankos sillä tytöllä oli juuri historiankirjoja useita kappaleita.Jos käsitin oikein niin ne kannattaa ostaa käytettynä,jos historiaa harva kirjoittaa?
Siis en ennen syksyä kylläkään vielä ryntää niitä ostamaan,sovittiin että tyttö pitää meitä varten kirjat jemmassa.Kun haluan olla tasan varma oikeista ostoksista,minulle kun 5e turha ostos on arvokasta rahaa,sillä saa vaikka 5 maitopurkkia kaupasta.
Lueskelen kyllä syksyyn saakka tätä palstaa,(ja varmaan koko lukion ajan)kaikki uusi tieto on aina tervetullutta.Olen aina ollu "tietokone-vastainen"mut nyt alan taipua.Kyllä netistä saa paljon hyödyllistä tietoa.
Kun minä olin nuori,oltiin ihan ummikoita joka asiassa,nykyajan 14-vuotias tietää asioista enemmän kuin minä.Ostitteko siltä tytöltä minkä vuoden painoksen Maolista?
Kun täälläpäin ainakin ruvetaan ruikuttamaan, jos ei ole juuri sitä tietyn vuoden painosta. (07 aloittaineille vuoden 2006 painos oli suositeltava)
Ihmettelen vain miksei vanhempaa painosta muka voisi käyttää, koska kuitenkin sieltä löytyy samat kaavat kuin edellisestäkin. Kaava saattaa toki olla eri sivulla, mutta asia on joka tapauksessa sama.. - ei muutu
tarene kirjoitti:
Ostitteko siltä tytöltä minkä vuoden painoksen Maolista?
Kun täälläpäin ainakin ruvetaan ruikuttamaan, jos ei ole juuri sitä tietyn vuoden painosta. (07 aloittaineille vuoden 2006 painos oli suositeltava)
Ihmettelen vain miksei vanhempaa painosta muka voisi käyttää, koska kuitenkin sieltä löytyy samat kaavat kuin edellisestäkin. Kaava saattaa toki olla eri sivulla, mutta asia on joka tapauksessa sama..Maolin voi ostaa vaikka yli 10v vanhan, ei mitään eroa muuta kuin ulkonäkö.
- abiiiiiii
äiti=maksaja kirjoitti:
Kun minä olin nuori,oltiin ihan ummikoita joka asiassa,nykyajan 14-vuotias tietää asioista enemmän kuin minä.Eli itse ainakin ostin monet kirjani viimeisenä vuonna aivan koulun omasta kirjajärjestelmästä. Yksi koulun opiskelija, ei siis koulu itse, pitää/piti omassa koulussani niin sanottua kirjakirpparia, minne kukin opiskelija pystyi rekisteröitymään ja mistä sai käytännössä uutukaisia (täysin ilman merkintöjä siis) kirjoja 4-10 eurolla. Idea perustuikin siihen, että kukaan "ei vedä välistä" kun kaupat tapahtuu suoraan oppilaiden välillä. Yleensä siis monet laittavat kirjansa tuonne myyntii heti kurssin jälkeen jos tietävät etteivät tule niitä kirjoittamaan.
Hyötynä on lisäksi se, että tuolta saa ainoastaan omassa koulussa käytössä olevia kirjoja, niin ei tarvitse edes tutkia onko kyseessä oikea kirja; tai siis kunhan katsoo onko oikean kurssin kirja niin voi varmistua että itse kirja ei ole vanha tms.
Vaikka tuo onko periaatteessa vain koulun oppilaille, niin kannataa kysyä tuolta yhteydenotto/palaute osiosta, josko sinne saa rekisteröityä joku muukin kuin koulun oppilas.
En tiedä, miten muualla, mutta näin ainakin Espoossa Kuninkaantien lukiossa:
http://kirjakirppari.dy.fi/ - aloittaja
abiiiiiii kirjoitti:
Eli itse ainakin ostin monet kirjani viimeisenä vuonna aivan koulun omasta kirjajärjestelmästä. Yksi koulun opiskelija, ei siis koulu itse, pitää/piti omassa koulussani niin sanottua kirjakirpparia, minne kukin opiskelija pystyi rekisteröitymään ja mistä sai käytännössä uutukaisia (täysin ilman merkintöjä siis) kirjoja 4-10 eurolla. Idea perustuikin siihen, että kukaan "ei vedä välistä" kun kaupat tapahtuu suoraan oppilaiden välillä. Yleensä siis monet laittavat kirjansa tuonne myyntii heti kurssin jälkeen jos tietävät etteivät tule niitä kirjoittamaan.
Hyötynä on lisäksi se, että tuolta saa ainoastaan omassa koulussa käytössä olevia kirjoja, niin ei tarvitse edes tutkia onko kyseessä oikea kirja; tai siis kunhan katsoo onko oikean kurssin kirja niin voi varmistua että itse kirja ei ole vanha tms.
Vaikka tuo onko periaatteessa vain koulun oppilaille, niin kannataa kysyä tuolta yhteydenotto/palaute osiosta, josko sinne saa rekisteröityä joku muukin kuin koulun oppilas.
En tiedä, miten muualla, mutta näin ainakin Espoossa Kuninkaantien lukiossa:
http://kirjakirppari.dy.fi/Se maol-kirja on painettu 2005 :(Toivottavasti se kelpaa?
Me asutaan Lpr,et en tiedä mikä meininki meidän lukioilla on.No,syksyllähän se selviää... aloittaja kirjoitti:
Se maol-kirja on painettu 2005 :(Toivottavasti se kelpaa?
Me asutaan Lpr,et en tiedä mikä meininki meidän lukioilla on.No,syksyllähän se selviää...Hei
ylioppilaskirjoituksissa saa käyttää 2 viimeisintä painosta (vanhempi vihreäkantinen ja uudempi keltakantinen. Vanhaa sinikantista ei kannata hankkia, sillä sen käyttö kirjoituksissa on kielletty.
Vielä tukiasioista. Omassa kaupungissani on esim. Pelastakaa lapset-järjestön toiminta ollut aktiivista ja he ovat tukeneet kirjahankintoja. Omassa koulussani on myös joiltakin opettajilta saattanut saada kirjan kurssin ajaksi käyttöön, jos heillä on ollut ylimääräinen kappale. Lähetä reippaasti lapsesi lukioon, kun hänellä on halua ja kykyjä. Monenlaista tukea löytyy.- hyi
ei muutu kirjoitti:
Maolin voi ostaa vaikka yli 10v vanhan, ei mitään eroa muuta kuin ulkonäkö.
itsehän joudun ostamaan uuden maolin näin kakkosvuoden lopussa, koska siinä ei ole numeeristen menetelmien kaavoja.
- Teekkari
Minä ostin omaksi vain tarpeellisimmat kirjat, ja nekin pyrin löytämään käytettynä mm. huuto.netistä. Jatkon kannalta turhat kirjat lainasin kirjastosta.
Jotkut lukiot on todella niuhoja sen suhteen, mikä kirjan painos on käytössä. Olin itse onnekas eikä kukaan valittanut hieman vanhemmista painoksista.
En osaa sanoa paljonko meni rahaa, varmaan yhteensä alle 300 euroa.
Nyt yliopistossa rahaa menisi varmasti yli kymmenkertainen määrä kirjoihin, jos ne tosiaan ostaisi uutena tai edes käytettynä. Onneksi kirjastosta saa suurimman osan.
Tietty tuo on hyvin kuntakohtainen kysymys. Ainakin Helsingistä löytyi hienosti kaikki tarpeellinen. Monet olivat lainassa mutta 50 sentin varausmaksu on aika pieni. - itsensä elättäjä
Moro kaikille!
Puutunpa minäkin keskusteluun.
Joo kuten jo mainittiin, niin kirjasto on erittäin oiva apu myös, tulee paljon halvemmaksi. Joitain kirjoja sieltä sain lainattua, jotka eivät ole kirjoitussuunnitelmissa, esim. jonkin terveystiedon pakollisen kurssin kirjan. Riippuu ihan kirjastosta miten hyvin niitä saa, ehkä vähän nihkeästi nyt kun se ops vaihtui, eivätkä kaikki kirjastot ole välttämättä uusineet oppikirjavalikoimiaan. Itse olen myös yliopiston kirjastosta saanut joitain kirjoja.
Kirjat tosiaan kannattaa hankkia vasta kun on varma, mihin kouluun menee, ettei tule vikaostoksia. Toisaalta tuolla keskiarvolla luulisi pääsevän suht kepeästi minne vain, mutta turhaa hössöttää kirjoista etukäteen. Itse kyllä tykkään ostaa kirjat kerralla tai ainakin useamman jakson satseissa kahdesta syystä. Ensinnäkin siksi, että tosi monesti juuri jakson vaihtuessa on kirjakaupasta tietyt kirjat loppu (käyn maakunnan suurinta lukiota, jolloin tosi moni on tietysti rynnännyt ostamaan omansa). On vähän ikävä tilanne joutua odottelemaan kirjaa tilauksen saapumiseen saakka.. Toinen syy on se, että on aivan hirveää, kun jakson vaihtuessa pitäisi maksaa vuokra ja sitten vielä kirjalasku voi käydä melko isoksi, itselläni viimeksi yli sata euroa (kirjat kahdeksalle kurssille... :/ ) ja siinä pitäisi vielä ruokaa ostaa - eli itse tykkään ostaa ne silloin kun rahaa esim. kesätöistä vielä on.
Laskimista. Riippuu tietysti meneeköp pitkälle vai lyhyelle matikalle. Lyhyellä ei tarvitse olla graafista laskinta. Jos lähtee tilaamaan koulun yhteistilauksen kanssa, voi saada vähän halvemmalla kuin jos esim. kirjakaupasta ostaisi (ainakin omalla paikkakunnallani Suomalainen kirjakauppa pitää sellaista monopolia että melkeinpä heikottaa). Kuitenkin on yksi reitti jota ei varmaan heti tulisi ajatelleeksi: ulkomailta tilaaminen. Eli, menee nettiin ja etsii sopivan laskimen (jos aikoo jatkaa luma- tai teknillisillä aloilla, voi kerralla tilata paremman, kunhan varmistuu, että se on yo:ssa sallittu). Ei tule mitään maahantuojan kustannuksia kuin mitä tulisi jos tilaisi Suomesta. EU:sta tilattuna edullisin vaihtoehto, itse säästin useita kymmeniä euroja. - Pyhä_Olavi
Ihmeellistä, täällä on valiteltu käytettyjen kirjojen sivuille tehdyistä merkinnöistä! Juuri nämä merkinnät ovat mielestäni yksi käytettyjen kirjojen parhaimmista puolista! Eivät ne alleviivailut ja jotkut marginaaliin kirjoittelut lukemista haittaa. Itseasiassa olen saanut joskus apua joltain kirjan edelliseltä omistajalta, joka on esittänyt kirjan marginaalissa asioita tiivistetysti. Yhteen matematiikan kirjaan oli joku kirjoitellut itselleen ylös vinkkejä tehtäviä varten. Niistä oli minullekin hyötyä asioiden tajuamisessa. Valmiiksi tehdyt alleviivaukset voivat myös helpottaa lukemista, jos ne on hyvin tehty. Tietää minne silmänsä suuntaa. Lisäksi on jotenkin mielyttävä tuntea, että tällä kirjalla on historia. Joku muukin on sitä päntännyt joskus juuri niin kuin minä nyt...
- khhkkkkkk
Jos lainailee kavereilta, ostaa ja myy käytettynä ei tartte välttämättä ostaa kuin reilu 20 kirjaa koko lukion aikana. Käytettynä kun ostaa, niin nää maksaa yhteensä sen 200 euroa. Jos siis säästeliäästi on liikkeellä, niin onnistuu helposti 200 egen hinnalla. Kannattaa ostaa kirja jaksoksi käytettynä ja sitten myydä heti pois. Monet kurssit menee myös helposti ilman kirjaa, itse vedin ussaa ja terveystietoa ilman kirjoja ja hyvin pärjäs.
- lukion tokalle
lukion toisen vuoden vanhojen tanssit vievät taatusti paljon rahaa etenkin tytöillä, koska on mekkojen kampausten yms. hankintaa. Tansseihin ei tietääkseni ole pakko osallistua mutta ne luovat yhden lukio perinteen merkittävimmistä asioista. itselläni nämä ovat edessä ensivuodelle. olenkin yrittänyt etsiä tietoa summista.
- äprfawhg
Ja kirjastoa kannattaa hyödyntää.
Kirjat on hyvä ostaa vasta syksyllä, että näkee minkälainen kansi kirjalla on, tietää ostaa samanlaisen. Liian vanhoissa sisältö voi nimestä huolimatta olla eroava.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315326- 363701
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833263- 112505
- 292102
- 121987
- 1631866
- 1051352
- 141298
- 1371144