Eli jos masennus on vaivannut enemmän tai vähemmän koko eliniän, niin millaiset ovat oireet, kun se alkaa muuttumaan syvään masennukseen ja psykoosiin? Tajuaako siinä vaiheessa enää itse hakeutua hoitoon?
Psykoosin oireet...
11
6669
Vastaukset
- minä vain
Yritän muistaa mahdollisimman monia.
Tyypillinen oire on, että psykoottinen uskoo mielikuvituksensa tuottamat kuvitelmansa todeksi. Hän on täysin vakuuttunut jostain selkeästi mahdottomasta asiasta.
Poikkeava käyttäytymistä mm. puhumattomuus. Se voi olla täydellistä tai puhuu vain tietyissä tilanteissa tai tiettyjen ihmisten kanssa.
Silloin tällöin esiintyy paikalleen jäykistymistä. Pahimmillaan on silloin kun ei edes syö eikä juo, on täysin liikkumaton.
Joskus taas mahdoton olla hiljaa tai paikallaan (yleinen oire)
Toimiminen päinvastoin kuin pyydetään.
Omituinen ääntely.
Oman puhekielen luominen: keksii omia uusia sanoja ja sanontoja. Tai puhe samanlainen kun muilla, mutta eri merkitys. (yleistä)
Ajatushäiriöt: Vaikea pitää koossa puhetta ja ajatuksiaan. (yleistä)
Aistiharhat: Kuulee ääniä, näkee näkyjä, haistaa ja tuntee ihollaan olemattomia.- minä vain
Harhaluulot. Niitä on monenlaisia:
Potilas uskoo jotain mieletöntä. Yleisiä on, että joku kuulee hänen ajatuksensa ja että hänen päähänsä laitettu vieraita ajatuksia tai että ajatuksia varastetaan häneltä pois.
Tuntemus, että häneen vaikutetaan säteillä.
Epäilys kaikkea ja kaikkia kohtaan. Tyypillinen epäilys että ruokansa on myrkytetty, hoitajat varastavat häneltä rahaa.
Sitten yleinen harhaluulo on myös, että henkilö luulee muiden puhuvan hänestä tai että esim lehdissä ja televisiossa käsitellään hänen asioita.
Nyt ei tule muuta mieleen. Toivottavasti sait selkoa :) Mutta kyselehän lisää jos jotain vielä haluat tietää.
Niin, sitä on vaikea sanoa tajuaako lähteä hoitoon tuossa vaiheessa. Monesti käy niinkin, ettei itse hoksi. - ..vastauksestasi
minä vain kirjoitti:
Potilas uskoo jotain mieletöntä. Yleisiä on, että joku kuulee hänen ajatuksensa ja että hänen päähänsä laitettu vieraita ajatuksia tai että ajatuksia varastetaan häneltä pois.
Epäilys kaikkea ja kaikkia kohtaan. Tyypillinen epäilys että ruokansa on myrkytetty, hoitajat varastavat häneltä rahaa.
Sitten yleinen harhaluulo on myös, että henkilö luulee muiden puhuvan hänestä tai että esim lehdissä ja televisiossa käsitellään hänen asioita.
Nyt ei tule muuta mieleen. Toivottavasti sait selkoa :) Mutta kyselehän lisää jos jotain vielä haluat tietää.
Niin, sitä on vaikea sanoa tajuaako lähteä hoitoon tuossa vaiheessa. Monesti käy niinkin, ettei itse hoksi.Eiköhän tuossa jo ollutkin melko paljon selvennystä!
- minä vain
minä vain kirjoitti:
Niin, sitä on vaikea sanoa tajuaako lähteä hoitoon tuossa vaiheessa. Monesti käy niinkin, ettei itse hoksi.yleisiä harhaluuloja vielä
Somaattiset harhaluulot: hän saattaa väittää raajansa olevan halvaantunut, eikä pysty sitä liikuttamaan.
Nihilistiset harhaluulot: esim uskoo olevansa kuollut.
Suuruusharhaluulot: uskoo olevansa jotain suurta, esim. presidentti tai jumala.
Uskonnolliset harhaluulot: esimerkiksi uskoo Jumalan koskettaneen häntä tai saatanan elävän hänessä.
Todella yleinen oire on myös taantuminen aiemmalle kehitystasolle.
Tosiaan psykoosissa todellisuudentaju hämärtyy.
Vaikea sanoa sitäkään mitkä olisivat vaikka juuri alunperin masennuksesta kärsivien ominaisia psykoottisia oireita. Mutta jos jotain pitäisi tuohon vastata, niin sanoisin, että: ajatushäiriöt, puhumattomuus (täydellistä tai tietyissä paikoissa tietyille henkilöille), ja myös se että mahdotonta pysyä hiljaa tai paikoillaan. Ja tuo aiemmalle kehitystasolle taantuminen. Harhaluuloja myös. - joka elää
minä vain kirjoitti:
yleisiä harhaluuloja vielä
Somaattiset harhaluulot: hän saattaa väittää raajansa olevan halvaantunut, eikä pysty sitä liikuttamaan.
Nihilistiset harhaluulot: esim uskoo olevansa kuollut.
Suuruusharhaluulot: uskoo olevansa jotain suurta, esim. presidentti tai jumala.
Uskonnolliset harhaluulot: esimerkiksi uskoo Jumalan koskettaneen häntä tai saatanan elävän hänessä.
Todella yleinen oire on myös taantuminen aiemmalle kehitystasolle.
Tosiaan psykoosissa todellisuudentaju hämärtyy.
Vaikea sanoa sitäkään mitkä olisivat vaikka juuri alunperin masennuksesta kärsivien ominaisia psykoottisia oireita. Mutta jos jotain pitäisi tuohon vastata, niin sanoisin, että: ajatushäiriöt, puhumattomuus (täydellistä tai tietyissä paikoissa tietyille henkilöille), ja myös se että mahdotonta pysyä hiljaa tai paikoillaan. Ja tuo aiemmalle kehitystasolle taantuminen. Harhaluuloja myös.eli siis asuu yksinään (jo vanhahko) ja hän on ajoittain vaikeasti vainoharhainen. Se ei kai ole psykoosia? Hän ei voi juoda edes taloyhtiön vettä myrkyttymisen pelossa. Ovet on lukittu ties miten monimutkaisesti. Hän ei voi käydä edes roskiksella pelkäämättä, että joku käy sillaikaa asunnossa tekemässä jotain pahaa.
Läheisten kanssa tekemisissä oltuaan hänelle jää ihmeellisiä mielikuvia toisten käyttäytymisestä: usein tulee paluupostissa tekstari tai puhelu, jossa syytetään toisia halveksunnasta ja ties mistä.
Asianomainen ei myönnä sairastavansa mitään. Hänen avioliittonsa kariutui näiden kummallisten asioiden takia: puoliso ei enää kestänyt, koska hän ei hakeutunut hoitoon. Jotain lääkkeitä on ollut, mutta ei hän niitä käytä.
Pelko toisia ihmisiä kohtaan on kamala. Olen yrittänyt olla rauhallinen ja pitää yhteyttä, mutta joskus tuntuu kyllä epätoivoiselta. On ajateltava omaakin elämää. En tiedä, pitäisikö uskoa noita kummia juttuja vai sanoa, ettei niissä ole perää. Olen yrittänyt kaikkea.
Ovatko kaikki mielenterveyspotilaat oman napansa ympärillä niin, ettei mitään muuta elämään mahdu? Joskus raivostuttaa tuo itsekeskeisyys. Tekisi mieli kiljua: hanki elämä! Ei se tietysti mitään hyödytä.
Raskasta on sairaalla ja raskasta on hänen läheisillään. Tuntuu siltä, että fyysiset sairaudet ovat leikintekoa näiden henkisten sairauksen rinnalla. Kaikesta fyysisestä voi puhua avoimesti ja saa myötätuntoa sekä potilas että omainen.
Näiden kanssa on täysin yksin. - minä vain
joka elää kirjoitti:
eli siis asuu yksinään (jo vanhahko) ja hän on ajoittain vaikeasti vainoharhainen. Se ei kai ole psykoosia? Hän ei voi juoda edes taloyhtiön vettä myrkyttymisen pelossa. Ovet on lukittu ties miten monimutkaisesti. Hän ei voi käydä edes roskiksella pelkäämättä, että joku käy sillaikaa asunnossa tekemässä jotain pahaa.
Läheisten kanssa tekemisissä oltuaan hänelle jää ihmeellisiä mielikuvia toisten käyttäytymisestä: usein tulee paluupostissa tekstari tai puhelu, jossa syytetään toisia halveksunnasta ja ties mistä.
Asianomainen ei myönnä sairastavansa mitään. Hänen avioliittonsa kariutui näiden kummallisten asioiden takia: puoliso ei enää kestänyt, koska hän ei hakeutunut hoitoon. Jotain lääkkeitä on ollut, mutta ei hän niitä käytä.
Pelko toisia ihmisiä kohtaan on kamala. Olen yrittänyt olla rauhallinen ja pitää yhteyttä, mutta joskus tuntuu kyllä epätoivoiselta. On ajateltava omaakin elämää. En tiedä, pitäisikö uskoa noita kummia juttuja vai sanoa, ettei niissä ole perää. Olen yrittänyt kaikkea.
Ovatko kaikki mielenterveyspotilaat oman napansa ympärillä niin, ettei mitään muuta elämään mahdu? Joskus raivostuttaa tuo itsekeskeisyys. Tekisi mieli kiljua: hanki elämä! Ei se tietysti mitään hyödytä.
Raskasta on sairaalla ja raskasta on hänen läheisillään. Tuntuu siltä, että fyysiset sairaudet ovat leikintekoa näiden henkisten sairauksen rinnalla. Kaikesta fyysisestä voi puhua avoimesti ja saa myötätuntoa sekä potilas että omainen.
Näiden kanssa on täysin yksin.Mutta kaikkiin psykiatrisiin häiriötiloihin voi liittyä psykoottisia vaiheita.
Psykoosilajeja on myös monia. Tässä muutama lyhyesti:
Lyhytkestoinen. Kestää vuorokaudesta viikkoihin (liittyy traumaattiseen kokemukseen, esim juuri avioeroon, työttömäksi joutumiseen)
Elimellinen psykoosi. Aiheuttavat esim. aivosairaudet, päihteet, kuume.
Epätyypillinen psykoosi. Psykoottiset oireet tulevat esim vain kuukautisten aikana, tai alle kaksi viikkoa kestävät psykoosit jotka eivät ole saaneet alkuaan traumaattisesta kokemuksesta.
Skitsofrenia.
Skitsofrenia harvoin puhkeaa iäkkäillä ihmisillä.
Onko hän koskaan aikaisemmin oireillut näin?
Hän ei myönnä sairastavansa mitään, sillä hän ei itse usko siihen.
Oireilla on jokin merkitys.
Onko hänelle osoitettu, että häntäkin arvostetaan läheisten keskuudessa? Että hän on saman arvoinen kuin te muutkin ja että hänestä välitetään?
Oletko kysynyt häneltä perusteluja, miksi hän niin ajattelee, että häntä halveksutaan?
Mistä muusta hän syyttää? Voisiko näillä olla jokin yhteys? Miksi hän suojelee kotiaan? Häneltä voisi kysyä, miksi hänen kodissaan käytäisi tekemässä pahaa. Ja että minkälaista pahaa hän uskoisi siellä jonkun käyvän tekevän.
Älä ainakaan lähde mukaan hänen uskomuksiinsa. Varovasti voi yrittää tuoda tosiasioita niiden rinnalle, mutta siinäkin pitää olla varovainen, kun ei saa kuitenkaan vähätellä.
Sopimuksista pitää aina pitää kiinni, sillä psykoottinen ei yleensä ymmärrä selityksiä. Mitään sellaista ei pidä luvata mitä ei varmasti pysty pitämään.
Kokevat pettymykset erittäin voimakkaina. Sitten saatetaankin olla uudestaan lähtöruudussa.
Tosi hieno asia, että olet häneen jaksanut pitää yhteyttä! Ei ole tosiaankaan helppoa olla psyykkisesti sairaan läheinen. Hoitajana tiedän sen hyvin. Tosiaan omaa vointia pitää myös ajatella. Oman voinnin mukaan sitten auttaa muita. - psykiatrin käly
minä vain kirjoitti:
Niin, sitä on vaikea sanoa tajuaako lähteä hoitoon tuossa vaiheessa. Monesti käy niinkin, ettei itse hoksi.Mutta entä sitte jos ne hoitajat varastavatkin oikeasti potilaalta rahaa kukaan ei usko potilasta koska tämä on mukamas psykoottinen ja kuvittelee kaiken, siinä on huono lähtee todisteleen mitään kun on hullun leima otsassa. ja näillä antipsykooteilla on myrkyllisiä vaikutuksia ihmiskehossa. jotenka myrkytyksen kohteeksi joutumisen pelko on enemmänkin normaali reaktio kuin harha.
- minä vain
Tuntuuko sinusta, että vaivut psykoosiin? Olet huolissasi, että jos joskus niin käy?
- ole niin pitkällä
mutta kunhan kyselin varmuuden vuoksi, kun eihän sitä voi koskaan tietää! Eräs läheinen henkilö tässä joutui sairaalaan, kun hänellä alkoi olla harhanäkyjä ja luuli, että kaikki sukulaisetkin ovat kääntyneet häntä vastaan... on nyt pitkällä sairaslomalla...
- minä vain
ole niin pitkällä kirjoitti:
mutta kunhan kyselin varmuuden vuoksi, kun eihän sitä voi koskaan tietää! Eräs läheinen henkilö tässä joutui sairaalaan, kun hänellä alkoi olla harhanäkyjä ja luuli, että kaikki sukulaisetkin ovat kääntyneet häntä vastaan... on nyt pitkällä sairaslomalla...
Miten itse jakselet?
Millä tavalla tämä läheisen ihmisen sairastuminen vaikuttaa sinun vointiisi?
Onko hän vielä sairaalassa? Kuinka kauan hän on ollut ko osastolla (viikkoja, kuukausia) ? Haluaisitko käydä katsomassa häntä?
Epäileekö hän siis muitakin ihmisiä yhtälailla kuin sukulaisiaan? - ...ole vielä
minä vain kirjoitti:
Miten itse jakselet?
Millä tavalla tämä läheisen ihmisen sairastuminen vaikuttaa sinun vointiisi?
Onko hän vielä sairaalassa? Kuinka kauan hän on ollut ko osastolla (viikkoja, kuukausia) ? Haluaisitko käydä katsomassa häntä?
Epäileekö hän siis muitakin ihmisiä yhtälailla kuin sukulaisiaan?niin hätää, välillä enmpi masentaa välillä vähempi. Ei tuo läheisen ihmisen sairastuminen vaikuta minuun paljoakaan (ei hän ole NIIN läheinen) Hän oli joitain viikkoja sairaalassa, ei ole enää. Käy terapiassa. Ja kävin kyllä häntä katsomassa sairaalassa. Oli hänellä epäilyjä kaikkia ihmisiä kohtaan, myös sukulaisiaan... mutta alkaa olla jo parempana nyt. Kiitoksia vastauksistasi ja hyvää kevättä! =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614230Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1521794Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351248Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671046- 56904
- 76895
Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.162809- 39781