Kuka?

Jojo

Kertokaas nyt minullekkin kuka on sanonut veeällistä "vain me oppi"?Minä näitä kirjoituksia lukiessani olen huomioinut ettei yksikään veeällä tätä lausetta ole kirjoittanut vaan se on muitten lausumana joka päivä tuotu esiin.Siksi haluaisin "valaistusta"asiaan.Ja kun vielä vakuutetaan joka päivä että olemme HARHAOPPISIA ja tyhmiä ja monta muuta adjektiivia kyseinen joukko on saanut,siksi uteliaisuuteni asian johdosta heräsi.

27

1200

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teologi

tarkemmin vanhoillislestadiolaisten oppiin. Sieltä saat vastauksen kysymykseesi.

• Jojo

Lähes 30-vuoden ajan olen tutustunut,kyllä tuttua on,Mutta se on raamatullinen oppi,tutustu sinä siihen!

• Teologi
        Jojo kirjoitti:

Lähes 30-vuoden ajan olen tutustunut,kyllä tuttua on,Mutta se on raamatullinen oppi,tutustu sinä siihen!

oppi ei todellakaan ole Raamattuun perustuva oppi.

• kerro
        Teologi kirjoitti:

missä tällainen "vain me-oppi" on kirjoitettuna ?

• yks vaan
        Teologi kirjoitti:

Taidat olla pikemminkin geologi. Tai jospa olekin reologi. Sellaisiakin on.

• ACIM

.. tai muutama harva saattaa olla noiden "vain me"-viestien sekä "HARHAOPPI"-viestien takana mutta kirjoittaa/kirjoittavat niin monella eri nimimerkillä että tuntuu kuin kyseessä olisi laajallekin levinnyt mielipide.

Oma henkilökohtainen in-real-life-kokemukseni (ei nettikokemukseni) tästä "vain me":stä rajoituu ihan muutamaan henkilöön. Näiden ihmisten asenne on ollut selvästi se että esim. minun pitäisi pyytää syntien anteeksiantamusta juuri heiltä jotta se olisi pätevä ja voisin sanoa olevani uskovainen ja välttyä iankaikkiselta helvetiltä. Elän lähes täsmälleen samojen arvojen mukaan kuin he, mutta olen ollut heidänmielestään "melkein kuin" uskovainen, siis en uskossa/uskovainen. Lisään vielä että uskon Jeesuksen sovitukseen. Se ei tunnu heidän mielestään riittävän. Tiettyä pilkallisuutta on esiintynyt asenteessa muihin uskonsuuntien edustajiin, mutta tämä johtuu varmaan yksilöstä ei lestadiolaisuudesta sinänsä. Ja tämä oli siis minun kokemustani, muusta en tiedä.

Myöhemmin olen tutustunut A Course in Miracles-teokseen joka vie minua syvemmälle näiden asioiden
      tuntemisessa ja Jeesuksen oppien ymmärtämisessä. Näen nyt, sanotaan 10 vuotta myöhemmin, asioita aivan uudessa valossa. Nykyään minulle on mahdotonta syöttää samaa ideaa sillä mieluummin haluan olla siltojenrakentaja ihmisten välillä totuuden pohjalta. Totuus vain on. Se ei ole subjektiivinen minun/sinun -totuutesi vaan kaikkien halukkaiden ymmärettävissä ja se valkenee vähitellen meille jokaiselle. Jos vain haluamme sen tietää. "Vain-me"-ongelma menettää merkityksensä mitä enemmän totuus paljastuu. Toisaalta on mielenkiintoista käsitellä "vain -me" aihettakin täällä (HUOM! ASIALLISESTI!) ihan jo hengellisen kasvunkin takia.

• Tiedoksi

kertomasi mukaan kyseinen ACIM-kurssi opettaa, että kaikki ihmiset pelastuvat.

Tämähän on selkeää Raamatun vastaista harhaopetusta.

• ACIM
        Tiedoksi kirjoitti:

kertomasi mukaan kyseinen ACIM-kurssi opettaa, että kaikki ihmiset pelastuvat.

Tämähän on selkeää Raamatun vastaista harhaopetusta.

Joko A Course in Miracles on väärässä, olen ymmärtänyt A Course..n väärin, Raamattu on väärässä tai Raamattua on ymmärretty väärin tai...?

Olen yrittänyt ihan rehellisesti kirjoituksissani tuoda esille sen että A Course.. ei ole itsestään selvä juttu täällä lestadiolaispalstalla jossa tulisi keskustella Raamatun pohjalta. Sanon sitä sen vuoksi välillä esim. "harhaopiksi". Kuitenkin yhteneväisyyttä Raamatun kanssa on suuresti. Toivoisin joskus saavani ACIM-palstan jolla voisin olla vapaampi mutta A Course...a tunnetaan vielä niin vähän että sinne ei löydy päteviä keskustelijoita. Vastakkaisen mielipiteen omaajienkin pitäisi tuntea sitä ja sen ajattelutapaa ennenkuin voi sanoa siitä perustellusti mitään. Joskus myöhemmin ehkä.

Tällä palstalla olen siksi että täällä on keskustelijoita, yhteneväisyyksiä on minun ja lestadiolaisen uskon kanssa, on myös eroavaisuuksia, osa eroavaisuudesta voidaan ehkä kyseenalasistaa myös Raamatun pohjalta (tätä olen miettinyt viimeaikoina), täällä kasvaa henkisesti (asiallisuutta, maltillisuutta) ja oppii uutta kirjoitellessaan ja lukiessaan, ja ilmeisesti ihmiset hyväksyvät minut täälläkin koska ainakin joskus vaivautuvat vastaamaan kirjoituksiini. :)

• Tiedoksi
        ACIM kirjoitti:

Joko A Course in Miracles on väärässä, olen ymmärtänyt A Course..n väärin, Raamattu on väärässä tai Raamattua on ymmärretty väärin tai...?

Olen yrittänyt ihan rehellisesti kirjoituksissani tuoda esille sen että A Course.. ei ole itsestään selvä juttu täällä lestadiolaispalstalla jossa tulisi keskustella Raamatun pohjalta. Sanon sitä sen vuoksi välillä esim. "harhaopiksi". Kuitenkin yhteneväisyyttä Raamatun kanssa on suuresti. Toivoisin joskus saavani ACIM-palstan jolla voisin olla vapaampi mutta A Course...a tunnetaan vielä niin vähän että sinne ei löydy päteviä keskustelijoita. Vastakkaisen mielipiteen omaajienkin pitäisi tuntea sitä ja sen ajattelutapaa ennenkuin voi sanoa siitä perustellusti mitään. Joskus myöhemmin ehkä.

Tällä palstalla olen siksi että täällä on keskustelijoita, yhteneväisyyksiä on minun ja lestadiolaisen uskon kanssa, on myös eroavaisuuksia, osa eroavaisuudesta voidaan ehkä kyseenalasistaa myös Raamatun pohjalta (tätä olen miettinyt viimeaikoina), täällä kasvaa henkisesti (asiallisuutta, maltillisuutta) ja oppii uutta kirjoitellessaan ja lukiessaan, ja ilmeisesti ihmiset hyväksyvät minut täälläkin koska ainakin joskus vaivautuvat vastaamaan kirjoituksiini. :)

kumpi on väärässä

1) Raamattu

vai

2) A Course in Miracles

???

• ACIM
        Tiedoksi kirjoitti:

kumpi on väärässä

1) Raamattu

vai

2) A Course in Miracles

???

..että Raamattu (siltä osin kun se eroaa A Course..sta). Et antanut tarpeeksi vaihtoehtoja. :)
        Ja tulevia keskusteluja ajatellen: minä en koe tehtäväkseni uskovana ja ihmisenä kritisoida Raamattua sinänsä vaan keskustella sen SISÄLLÖSTÄ. Siis ei osoittaa miten väärässä Raamattu on ja miten oikeassa minä A Course..ni kanssa olen. Sehän olisi aivan älytöntä! Tarkoitukseni on auttaa itseäni ja toisia ymmärtämään pelastuksen ydinsanoma syvemmin ja syvemmin ja pelastuksen perusteet eivät TODELLAKAAN eroa Raamatussa ja A Course...sa. Muuten asia on ymmärretty aivan väärin. Raamattu ei selitä kaikkea, ehkä siksi että sen ajan ihmisille ei voinut selittää kaikkea. Nykyään meillä on niin erilainen maailmankuva. A Course.. menee pidemmälle.

Ja vielä kertaan yhden asian: En todellakaan halua että kukaan uskoo kaikkea mitä sanon ellei todella ymmärrä mitä tarkoitan ja miksi sanon niinkuin sanon. Sitten on eri asia se että voihan sitä oppia ymmärtämään ja vasta sen jälkeen muuttaa mielipidettään jos haluaa.

• Tiedoksi
        ACIM kirjoitti:

..että Raamattu (siltä osin kun se eroaa A Course..sta). Et antanut tarpeeksi vaihtoehtoja. :)
        Ja tulevia keskusteluja ajatellen: minä en koe tehtäväkseni uskovana ja ihmisenä kritisoida Raamattua sinänsä vaan keskustella sen SISÄLLÖSTÄ. Siis ei osoittaa miten väärässä Raamattu on ja miten oikeassa minä A Course..ni kanssa olen. Sehän olisi aivan älytöntä! Tarkoitukseni on auttaa itseäni ja toisia ymmärtämään pelastuksen ydinsanoma syvemmin ja syvemmin ja pelastuksen perusteet eivät TODELLAKAAN eroa Raamatussa ja A Course...sa. Muuten asia on ymmärretty aivan väärin. Raamattu ei selitä kaikkea, ehkä siksi että sen ajan ihmisille ei voinut selittää kaikkea. Nykyään meillä on niin erilainen maailmankuva. A Course.. menee pidemmälle.

Ja vielä kertaan yhden asian: En todellakaan halua että kukaan uskoo kaikkea mitä sanon ellei todella ymmärrä mitä tarkoitan ja miksi sanon niinkuin sanon. Sitten on eri asia se että voihan sitä oppia ymmärtämään ja vasta sen jälkeen muuttaa mielipidettään jos haluaa.

"Tarkoitukseni on auttaa itseäni ja toisia ymmärtämään pelastuksen ydinsanoma syvemmin ja syvemmin ja pelastuksen perusteet eivät TODELLAKAAN eroa Raamatussa ja A Course...sa"

1. Raamattu opettaa:

Jokainen, joka antaa elämänsä Jeesukselle, pelastuu. Kaikki eivät missään nimessä anna elämäänsä eivätkä siten pelastu.

2. ACIM opettaa: Kaikki pelastuvat.

EIKÖ eroa?

• ACIM
        Tiedoksi kirjoitti:

"Tarkoitukseni on auttaa itseäni ja toisia ymmärtämään pelastuksen ydinsanoma syvemmin ja syvemmin ja pelastuksen perusteet eivät TODELLAKAAN eroa Raamatussa ja A Course...sa"

1. Raamattu opettaa:

Jokainen, joka antaa elämänsä Jeesukselle, pelastuu. Kaikki eivät missään nimessä anna elämäänsä eivätkä siten pelastu.

2. ACIM opettaa: Kaikki pelastuvat.

EIKÖ eroa?

Jos näet asian näin: Se mikä on pelastamisen arvoista pelastuu, loppu tuhoutuu. Sehän on oikeudenmukaista myös Raamatun kannalta?

Raamatussa ihmisillä tarkoitetaan fyysisiä yksilöitä lihallisine ominaisuuksineen. Kalle tulee uskoon ja pelastuu, Pelle ei tule uskoon ja ei pelastu. OK

A Course..n mukaan taas sekä Kallessa että Pellessä on sellaista joka ei pelastu ja myös sellaista jonka Jumala loi ikuiseksi, turmeltumattomaksi ja kuolemattomaksi ja joka siis pelastuu.

A Course..lla ja Raamatulla on aivan ilmeisesti eri aikaperspektiivi. Raamattu puhuu ihmiselämästä vain siltä osin kuin se ilmenee fyysisenä elämänä maapallolla ja jatkosta ikuisuudessa sille sitten kun synnistä on puhdistauduttu. A Course..n pelastusperiodi on pitempi. Tämän sisällä kaikki pelastuvat. Tietenkin ymmärrän että kaikki eivät ole olleet uskovaisia elämässään. Kuitenkaan A Course.. ei kehota lykkäämään Sovituksen vastaanottamista vaan hyväksymään sen NYT, HETI. Miksi pitäisikään siirtää kurjuudesta ja helvetistä pääsemistä tuonnemmaksi? Vielä on hyvä muistaa että Raamatussa Jeesus puhui vertauksin ja tietyt asiat tulee ymmärtää hengelliseti, ei aina kirjaimellisesti.

Kummassakin on kuitenkin Jeesus ja hänen anteeksiantamuksensa se joka tuon pelastuksen tekee käytännössä todeksi. Anteeksiantamus on se pointti. Ihmien ei voi pelastua laskelmoimalla mihin "ryhmään" kannattaisi kuulua.

Sekoittaakohan kaikki tämä liikaa lestadiolaisia? Tuntuu siltä että pitäisi todellakin olla A Course..palsta niin voisin kirjoittaa enemmän.

• vrk
        ACIM kirjoitti:

Välillä on vaikea hyväksyä sitä, että helvetti olisi olemassa. Tuntuu epäoikeudenmukaiselta, että Jumala ei pelastaisi jokaista luomaansa ihmislasta viimeisellä tuomiolla.

Kuitenkin Raamatussa on niin monessa eri kohdassa selvästi sanottuna se,että ilman uskoa ei pelastu. Eli ainakaan ne eivät pelastu jotka ovat ateisteja. Inhimillisesti ajateltuna siis vain ateisti on uskoton.

Mutta käsitykseni mukaan Raamattu opettaa, että kaikki jotka ovat kääntäneet selkänsä Jumalalle ovat uskottomia. Eli eivät siis pelkästään suoranaiset ateistit.

Tuohon joukkoon kuuluu monenlaisia ihmisiä.
        En edes halua alkaa miettiä miten niiden käy jotka uskovat 'väärällä tavalla'. Se tuntuu todella epäoikeudenmukaiselta.Voinhan itsekin kuulua niihin vaikka minusta ei siltä juuri nyt tunnukaan. Mutta toisinaan tulee kamala pelko,että on se hirveää jos viimeisellä tuomiolla en saakaan tulla kutsutuksi "Isäni siunattuna".

Joskus tajuaa ajatuksensyrjällä välähdyksenomaisesti,että Jumala on oikeudenmukainen. Tuntuisi vaikealta hyväksyä, että vaikkapa pedofiili, joka ei kadu tekojaan jäisi rangaistuksetta. Jos liikaa miettii syntyjä syviä tulee hulluksi.

• ACIM
        vrk kirjoitti:

Välillä on vaikea hyväksyä sitä, että helvetti olisi olemassa. Tuntuu epäoikeudenmukaiselta, että Jumala ei pelastaisi jokaista luomaansa ihmislasta viimeisellä tuomiolla.

Kuitenkin Raamatussa on niin monessa eri kohdassa selvästi sanottuna se,että ilman uskoa ei pelastu. Eli ainakaan ne eivät pelastu jotka ovat ateisteja. Inhimillisesti ajateltuna siis vain ateisti on uskoton.

Mutta käsitykseni mukaan Raamattu opettaa, että kaikki jotka ovat kääntäneet selkänsä Jumalalle ovat uskottomia. Eli eivät siis pelkästään suoranaiset ateistit.

Tuohon joukkoon kuuluu monenlaisia ihmisiä.
        En edes halua alkaa miettiä miten niiden käy jotka uskovat 'väärällä tavalla'. Se tuntuu todella epäoikeudenmukaiselta.Voinhan itsekin kuulua niihin vaikka minusta ei siltä juuri nyt tunnukaan. Mutta toisinaan tulee kamala pelko,että on se hirveää jos viimeisellä tuomiolla en saakaan tulla kutsutuksi "Isäni siunattuna".

Joskus tajuaa ajatuksensyrjällä välähdyksenomaisesti,että Jumala on oikeudenmukainen. Tuntuisi vaikealta hyväksyä, että vaikkapa pedofiili, joka ei kadu tekojaan jäisi rangaistuksetta. Jos liikaa miettii syntyjä syviä tulee hulluksi.

Minä käsitän tämä niin, että niinkauan kuin yksikään ihminen on helvetissä ei Jumalan tahto ole vielä kokonaisuudessaan toteutunut. Aika-tila systeemi on olemassa kuin virtuaalinen todellisuus jossa saamme temmeltää mielin määrin. Siinä mielessä meillä on vapaa tahto; meillä on käytännössä mahdollisuus valehdella, murhata ja huorata ja koemme käytännössä myös mitä tästä seuraa.

A Course.. sanoo että meillä on vapaa tahto vain sen suhteen MILLOIN oikean valinnan teemme, ei niin että joku voisi sen jättää täysin tekemättä. Jumalan tahto ei ole lopullisesti uhmattavissa! Me näemme että helvetti on täällä maanpäällä ja sen näkyvä osa on varmaankin vain jäävuoren huippua. Ja juuret kelluvat ilman tukea. Ihmiskunta on eksyksissä. Tilanne on ihan tarpeeksi vakava nykyisellään jotta Sovituksella olisi merkitystä. Ei tarvita uhkaa tulevasta iankaikkisesta kadotuksesta josta ei ole poispääsyä.

Jokaikinen joutuu kohtaamaan totuuden ja hylkäämään identiteetistään kaiken sen mikä ei ole pyhää ja oikeaa. Siinä mielessä pedofiili ei voi päästä taivaaseen. Kun hän menee taivaaseen hän ei ole enää pedofiili. Tämä koskee myös uskovaisia. Ei voi pitää jotakin epäpyhää ominaisuutta luullen että se on "anteeksiannettu" kun on uskossa. Kyllä kaikki sellainen pitää jättää taivaan portin ulkopuolelle jos siitä aikoo sisään mennä. Myös meissä jotka emme nyt suorastaan ole pedofiilejä tai murhaajia tai varkaita on paljon sellaista josta meidän pitää tehdä parannus. Joka päivä.

Sanoin jossain aikaisemmassa kirjoituksessani että A Course..ssa on eri aikaperspektiivi kun puhutaan tästä pelastuksesta. Sen mukaan Jeesus joka on itse osoittanut meille RAJATONTA KÄRSIVÄLLISYYTTÄ ei odota kärsimättömänä vaan RAKKAUDESSA. Hän on myös mennyt itse ikuisuuteen täysin ajan ulkopuolelle ja nähnyt miten tämä ihmiskunnan tarina ajassa päättyy. Ja se päättyy A Course..n mukaan onnellisesti mutta sitä ennen meillä on vielä paljon töitä.

• vrk
        ACIM kirjoitti:

Minä käsitän tämä niin, että niinkauan kuin yksikään ihminen on helvetissä ei Jumalan tahto ole vielä kokonaisuudessaan toteutunut. Aika-tila systeemi on olemassa kuin virtuaalinen todellisuus jossa saamme temmeltää mielin määrin. Siinä mielessä meillä on vapaa tahto; meillä on käytännössä mahdollisuus valehdella, murhata ja huorata ja koemme käytännössä myös mitä tästä seuraa.

A Course.. sanoo että meillä on vapaa tahto vain sen suhteen MILLOIN oikean valinnan teemme, ei niin että joku voisi sen jättää täysin tekemättä. Jumalan tahto ei ole lopullisesti uhmattavissa! Me näemme että helvetti on täällä maanpäällä ja sen näkyvä osa on varmaankin vain jäävuoren huippua. Ja juuret kelluvat ilman tukea. Ihmiskunta on eksyksissä. Tilanne on ihan tarpeeksi vakava nykyisellään jotta Sovituksella olisi merkitystä. Ei tarvita uhkaa tulevasta iankaikkisesta kadotuksesta josta ei ole poispääsyä.

Jokaikinen joutuu kohtaamaan totuuden ja hylkäämään identiteetistään kaiken sen mikä ei ole pyhää ja oikeaa. Siinä mielessä pedofiili ei voi päästä taivaaseen. Kun hän menee taivaaseen hän ei ole enää pedofiili. Tämä koskee myös uskovaisia. Ei voi pitää jotakin epäpyhää ominaisuutta luullen että se on "anteeksiannettu" kun on uskossa. Kyllä kaikki sellainen pitää jättää taivaan portin ulkopuolelle jos siitä aikoo sisään mennä. Myös meissä jotka emme nyt suorastaan ole pedofiilejä tai murhaajia tai varkaita on paljon sellaista josta meidän pitää tehdä parannus. Joka päivä.

Sanoin jossain aikaisemmassa kirjoituksessani että A Course..ssa on eri aikaperspektiivi kun puhutaan tästä pelastuksesta. Sen mukaan Jeesus joka on itse osoittanut meille RAJATONTA KÄRSIVÄLLISYYTTÄ ei odota kärsimättömänä vaan RAKKAUDESSA. Hän on myös mennyt itse ikuisuuteen täysin ajan ulkopuolelle ja nähnyt miten tämä ihmiskunnan tarina ajassa päättyy. Ja se päättyy A Course..n mukaan onnellisesti mutta sitä ennen meillä on vielä paljon töitä.

Minusta tuntuu, että sinun käsityksesi ovat hyvin lähellä kiirastuli-käsitystä. Se on kovin houkutteleva ajatuskanta. Mutta en kyllä Raamatussa ole sellaista huomannut.

Jopa niin sanotusta välitilasta eli tilasta kuoleman jälkeen ennen lopullista viimeistä tuomiota Raamattu sanoo jotenkin näin: "vanhurskasten sielut ovat Aabrahamin helmassa".

Muitten sieluista en ihan varmasti muista, mutta joko olen lukenut tämän Raamatusta tai kuullut seuraavan(tai mistä lie jäänyt tämä ajatus mieleen!! ): jumalattomien sielut odottavat Herran tuomiota suurella vavistuksella. Muistanko väärin, joku voi korjata jos muistaa tästä täsmällisen Raamatun kohdan.

• ACIM
        vrk kirjoitti:

Minusta tuntuu, että sinun käsityksesi ovat hyvin lähellä kiirastuli-käsitystä. Se on kovin houkutteleva ajatuskanta. Mutta en kyllä Raamatussa ole sellaista huomannut.

Jopa niin sanotusta välitilasta eli tilasta kuoleman jälkeen ennen lopullista viimeistä tuomiota Raamattu sanoo jotenkin näin: "vanhurskasten sielut ovat Aabrahamin helmassa".

Muitten sieluista en ihan varmasti muista, mutta joko olen lukenut tämän Raamatusta tai kuullut seuraavan(tai mistä lie jäänyt tämä ajatus mieleen!! ): jumalattomien sielut odottavat Herran tuomiota suurella vavistuksella. Muistanko väärin, joku voi korjata jos muistaa tästä täsmällisen Raamatun kohdan.

Katolisillahan käsite esiintyy, mistähän he ovat sen saaneet kun tietääkseni eivät hyväksy muita kirjoja kuin Raamatun oppinsa perusteeksi?

Se pointti miksi uskon tähän kaikkien pelastumiseen (hyvin pitkän ajan kuluessa) on se että jos Jumala on sama aina ja iankaikkisesti ja jos hän on anteeksiantava nyt niin miksei olisi anteeksiantavakin ikuisesti? Niinkauan kun tarvetta parannukseen ja anteeksiantamukseen on, niin kauan on siihen mahdollisuus. Toisaalta jos ei koskaan parannusta tee, niin ei koskaan myöskään saavuta taivasta. Edelleen sanotaan selvästi A Course..ssa että ns. valitut ovat niitä jotka tekevät oikean valinna pikimmin. Kaikki tulevat tekemään oikean valinnan ajallaan. Ihminen voi sekoilla vain Jumalan sallimissa rajoissa. Sinäkin olet saanut tehdä parannuksen/valita Sovituksen kun sinulle on sopinut ja kun olet ollut siihen valmis. Miksei kuka tahansa muukin saisi kun on siihen valmis omista lähtökohdistaan käsin?

Tuomiosta taas sanoo A Course jotain sinnepäin että sitä tapahtuu koko ajan ja viimeinen tuomio on lopullinen vapautus helvetistä ei helvetin alku.

• vrk
        ACIM kirjoitti:

Katolisillahan käsite esiintyy, mistähän he ovat sen saaneet kun tietääkseni eivät hyväksy muita kirjoja kuin Raamatun oppinsa perusteeksi?

Se pointti miksi uskon tähän kaikkien pelastumiseen (hyvin pitkän ajan kuluessa) on se että jos Jumala on sama aina ja iankaikkisesti ja jos hän on anteeksiantava nyt niin miksei olisi anteeksiantavakin ikuisesti? Niinkauan kun tarvetta parannukseen ja anteeksiantamukseen on, niin kauan on siihen mahdollisuus. Toisaalta jos ei koskaan parannusta tee, niin ei koskaan myöskään saavuta taivasta. Edelleen sanotaan selvästi A Course..ssa että ns. valitut ovat niitä jotka tekevät oikean valinna pikimmin. Kaikki tulevat tekemään oikean valinnan ajallaan. Ihminen voi sekoilla vain Jumalan sallimissa rajoissa. Sinäkin olet saanut tehdä parannuksen/valita Sovituksen kun sinulle on sopinut ja kun olet ollut siihen valmis. Miksei kuka tahansa muukin saisi kun on siihen valmis omista lähtökohdistaan käsin?

Tuomiosta taas sanoo A Course jotain sinnepäin että sitä tapahtuu koko ajan ja viimeinen tuomio on lopullinen vapautus helvetistä ei helvetin alku.

Juuri mainitsemistasi syistä vanhoillislestadiolaisessa(kin) herätysliikkeessä opetetaan, että meidän tehtävämme ei ole kovin paljoa pohtia sitä, kuka pelastuu vaan jokaisen pitäisi miettiä omaa kohtaansa, pelastuuko hän. Minusta se on todella hyvä neuvo.

Vaikka minä uskon,että vain uskomalla synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä toisen uskovaisen kautta/säilymällä lapsuudenuskossa (=ei siis ole keiltänyt uskoa sanoin tai töin)pelastuu, en silti ole sen sorttinen ihminen että alkaisin kovin jauhaa toisten pelastumisia. Jotkut ottavat jo sen loukkauksena, että sanoo uskovansa tietyllä tavalla eikä toisella tavalla.

Emme me voi tarkalleen tietää, millainen iankaikkisuus on. Tottakai ihminen haluaa ajatella että kaikki pelastuvat. Mutta silti minä VARALTA haluan uskoa synnit anteeksi. Voihan olla että teen sen turhaan, että pelastuisin ilman sitäkin, mutta en minä siinä toisaalta mitään menetäkään.

• IOK
        vrk kirjoitti:

Juuri mainitsemistasi syistä vanhoillislestadiolaisessa(kin) herätysliikkeessä opetetaan, että meidän tehtävämme ei ole kovin paljoa pohtia sitä, kuka pelastuu vaan jokaisen pitäisi miettiä omaa kohtaansa, pelastuuko hän. Minusta se on todella hyvä neuvo.

Vaikka minä uskon,että vain uskomalla synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä toisen uskovaisen kautta/säilymällä lapsuudenuskossa (=ei siis ole keiltänyt uskoa sanoin tai töin)pelastuu, en silti ole sen sorttinen ihminen että alkaisin kovin jauhaa toisten pelastumisia. Jotkut ottavat jo sen loukkauksena, että sanoo uskovansa tietyllä tavalla eikä toisella tavalla.

Emme me voi tarkalleen tietää, millainen iankaikkisuus on. Tottakai ihminen haluaa ajatella että kaikki pelastuvat. Mutta silti minä VARALTA haluan uskoa synnit anteeksi. Voihan olla että teen sen turhaan, että pelastuisin ilman sitäkin, mutta en minä siinä toisaalta mitään menetäkään.

Kiitän Taivaallista Isää ACIM/vrk-keskustelusta.
        Internet osoittautuu näin sillanrakentajaksi sydänten ja ehkä mieltenkin välillä.

PS. Nimimerkkini tarkoittaa Ihmeiden Oppikurssia (A Course in Miracles suomeksi)

• ACIM
        IOK kirjoitti:

Internet osoittautuu näin sillanrakentajaksi sydänten ja ehkä mieltenkin välillä.

PS. Nimimerkkini tarkoittaa Ihmeiden Oppikurssia (A Course in Miracles suomeksi)

Olisit apuna vähän valvomassa minunkin sanomisiani etten hairahtuisi kirjoittelemaan omiani vaan A Course..n mukaisesti. :)

Haluan olla sillanrakentaja, mutta joskus tuntuu että se on hirmuisen vaikeaa.

• Neuvo
        IOK kirjoitti:

opettaa Raamatun vastaista harhaoppia.

Lopeta ajoissa ennenkuin on liian myöhäistä.

• ACIM
        Neuvo kirjoitti:

opettaa Raamatun vastaista harhaoppia.

Lopeta ajoissa ennenkuin on liian myöhäistä.

Tarkoitatko että minun pitäisi lopettaa A Course in Miracles:in lukeminen?
        Minulla ei ole mitään syytä lopettaa sen lukemista koska olen tähän mennessä oppinut aivan liian vähän siitä. Ja haluan oppia lisää. :) En voi enkä halua vastustaa Jumalaa ja hänen puoleensa vetävää Rakkauttaan.

Mitä tarkoitat tuolla että "on liian myöhäistä"?

Ilmeisesti kuulut niihin jotka eivät kunnolla tunne A Course in Miracles-kirjaa puhumattakaan siitä että olisit ymmärtänyt mikä sen sanoma on.

Raamatunvastaisuus riippuu siitä kuinka syvälle sanoman ja vertausten ymmärtämisessä mennään.

• vrk

Minä alan kohta laskea kuinka monta kertaa olen !!!:lle (alias Palstalainen, Ihmettelijä, Hämmästynyt, Kummissaan jne.)juurta jaksain selittänyt tuon asian. Laskemattakin voin sanoa että ainakin viisi kertaa.

Sillä on jäänyt levy päälle. Sille on katkera kalkki nieltäväksi se, että ei löydä kunnollista vikaa vanhoillislestadiolaisesta herätysliikkeestä ja siksi se ei voi ilmeisesti keskustella asiallisesti vaan pyörittää tuota levyä.

Ihmettelen tuota asennetta kun se tekee kaiken keskustelun mahdottomaksi. Kyllä minä ainakin voisin puhua ehkäisystä vaikka en sitä hyväksy, aivan kuten monista muistakin asioista. Mutta ehkäpä!!! pelkää keskustelukontaktia koska siinä hänenkin mielipiteensä voisivat muuttua tai laimentua. Mitähän siinä menettäisi jos niin kävisi, tuskinpa mitään, saisi vain hyvän mielin.

• vaeltaja

semmosia skitsoja ihmisiä löytyy täältäkin netistä, jotka tahalleen kiusaavat muita. ns. mielenhäiriöisiä, joilla ei ole muuta elämää kuin tämä netti.

sivuuta vain suosiolla sen viestit. Ei kaikkeen tarvitse tarttua. Ei oo tämä kyseinen herra/rouva saanu kuuloa Jumalalta että ymmärtäisi vaikka rautalangasta vääntäisi!

• Tiedoksi
        vaeltaja kirjoitti:

semmosia skitsoja ihmisiä löytyy täältäkin netistä, jotka tahalleen kiusaavat muita. ns. mielenhäiriöisiä, joilla ei ole muuta elämää kuin tämä netti.

sivuuta vain suosiolla sen viestit. Ei kaikkeen tarvitse tarttua. Ei oo tämä kyseinen herra/rouva saanu kuuloa Jumalalta että ymmärtäisi vaikka rautalangasta vääntäisi!

on vl-harhaoppia, vaikka voissa paistaisi.

• Oulun mies
        Tiedoksi kirjoitti:

pitää paikkansa.

• leppis
        Tiedoksi kirjoitti:

Oliskohan !!! ... :D *Nauraa*

• vakas@M

Jos nyt harhaa onkin joissakin oppimissamme asioissa, niin ei se kkoko totuutta sano.
      Vaikka Jumalanvaltakunnanhan sanotaan olevan kuin hapatus jotte se vilistää jottei sitä huomaakkaan.

Jospa voisimme kaiken selittää tällä hapatteella, mutta kuitenkaan kaikkea hapatusta saa hyväksyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      5
      2752
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2581
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      18
      2297
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      46
      1875
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1453
    6. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1453
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1163
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1063
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      948
    Aihe