Mitenkä menee:Isä kuollut aikaa sitten.Äiti(leski)jäänyt asumaan yhteiseen kotiin.Leskellä täysi oikeus asua/hallita omaisuutta.Nyt leski myymässä taloa.Pari oli avioliitossa ja kaksi lasta.Voidaanko nyt pyytää myyntisummasta "isän"osuutta pois.Tämähän jakautuis:leski 50% kaksi lasta 50%(25ja 25%)Käsittääkseni jos lapset vaatii on pakko?leskihän voi käyttää rahat(myös isän osuuden)esim:hyväntekeväisyyteen.Antakaa mulle tietoo.kiitos etukäteen.
Leski myy talon???
14
3179
Vastaukset
- Ilman muuta
Leski luopuu yhteisen kodin suomasta hallintaoikeudesta se ei siirry uuteen kohteeseen ilman teidän lupaa.
Voitte perintökaaren mukaisesti vaatia perinnönjakoa. - lsdjfösl
Ei ole mitenkään harvinaista, että leski vaihtaa asuntoa leskeytymisen jälkeen. Usein muutetaan pienempään, lähemmäksi palveluita jne. Hallintaoikeus myös usein siirretään uuteen asuntoon ainakin silloin kun asunnon hinta ei ole paljoa alhaisempi. Uudessa asunnossahan perillisten omaisuus on edelleen turvassa.
Kannattaisi pyrkiä sopuratkaisuihin. Pakko perillisen puolelta saattaa tietää lakiosaa tyytymistä lesken testamentissa...
Huomioikaa myös mahdolliset veroseuraamukset (lahjavero) jos leski luopuu vastikkeetta hallintaoikeudesta. - lapsille myös
Lisäystä ko aiheeseen.Muuttaa palvelu taloon vuokralle.Tässä tapauksessa myynnistä saamat tulot eivät välttämättä säily,sitä tarkoitin rahan menoa hyvänkekeväisyyteen.Mitä tarkoittaa lakíosa????
- jos jää
Hyväntekeväisyyttä vai lesken hyvinvointia ja vanhuuden turvaa. Eiköhän ne asuntolainat ole juuri tätä elämäntilannetta ajatellen maksettu.
Lakiosa on puolet rintaperillisen perintöosuudesta.
- ...ellei se ole hänen
Nyt perukirja käteen: onko siellä asunto kirjattu äidin omaisuudeksi? Jos ei, niin se on kuolinpesän omaisuutta eikä äiti yksin voi sitä myydä vaan teidän lasten suostumus tarvitaan myös.
Kun kauppa tehdään, päätätte yhdessä mitä tehdä rahoille. Tallettaa kuolinpesän tilille kaikki vaiko jakaa. Jos jaatte, ja asunto siis ei ole ollut yksin äidin, perintö jaetaan teidän kesken 50% äidille ja 25% kummallekin lapselle. Jaosta teette perinnönjakokirjan ja jos muuta omaisuutta ei ole perittävänä kuolinpesä päättää toimintansa.
Äiti voisi myös vuokrata asunnon ja hallintaoikeuden perusteella pitää vuokratuotot itsellään, mutta se ei nyt ilmeisesti ole kyseessä.- nix nax
>>Nyt perukirja käteen: onko siellä asunto kirjattu äidin omaisuudeksi? Jos ei, niin se on kuolinpesän omaisuutta eikä äiti yksin voi sitä myydä vaan teidän lasten suostumus tarvitaan myös.
- > omistaako silloin?
nix nax kirjoitti:
>>Nyt perukirja käteen: onko siellä asunto kirjattu äidin omaisuudeksi? Jos ei, niin se on kuolinpesän omaisuutta eikä äiti yksin voi sitä myydä vaan teidän lasten suostumus tarvitaan myös.
Jos leski on ilmoittanut kieltäytyvänsä antamasta tasinkoa, niin eikös hänellä silloin ole oikeus myydä oma omaisuutensa itse?
- nix nax
> omistaako silloin? kirjoitti:
Jos leski on ilmoittanut kieltäytyvänsä antamasta tasinkoa, niin eikös hänellä silloin ole oikeus myydä oma omaisuutensa itse?
>>Jos leski on ilmoittanut kieltäytyvänsä antamasta tasinkoa, niin eikös hänellä silloin ole oikeus myydä oma omaisuutensa itse?
- Käytännössä toisin
nix nax kirjoitti:
>>Jos leski on ilmoittanut kieltäytyvänsä antamasta tasinkoa, niin eikös hänellä silloin ole oikeus myydä oma omaisuutensa itse?
Jos asunto on ollut tai merkitty lesken nimiin ilman mitään rasitteita niin kuka sen tarkistaa myyntihetkellä että asunto kuuluukin yhtenä osana osittamattomaan kuolinpesään?
Ei kukaan.
Leski voi myydä asunnon itse ilman suostumuksia, tämä rikkoo tietenkin lakia mutta leski voi pelata peliä ettei lapset viitsi häntä käräjille viedä.
Tiedän tämän sillä olen itse leski ja minun nimissä on kiinteistö ja kuolinpesä on osittamatta.
Olen hakenut myös lainhuutotodistuksen laajennusta varten eikä siellä ollut mitään mainintaa osittamattomasta kuolinpesästä eikä myöskään pankki noteraa osittamuutta mitenkään kun laitoin kiinteistön vakuudeksi.
Teoria ja käytäntö on kaksi eri asiaa. - nix nax
Käytännössä toisin kirjoitti:
Jos asunto on ollut tai merkitty lesken nimiin ilman mitään rasitteita niin kuka sen tarkistaa myyntihetkellä että asunto kuuluukin yhtenä osana osittamattomaan kuolinpesään?
Ei kukaan.
Leski voi myydä asunnon itse ilman suostumuksia, tämä rikkoo tietenkin lakia mutta leski voi pelata peliä ettei lapset viitsi häntä käräjille viedä.
Tiedän tämän sillä olen itse leski ja minun nimissä on kiinteistö ja kuolinpesä on osittamatta.
Olen hakenut myös lainhuutotodistuksen laajennusta varten eikä siellä ollut mitään mainintaa osittamattomasta kuolinpesästä eikä myöskään pankki noteraa osittamuutta mitenkään kun laitoin kiinteistön vakuudeksi.
Teoria ja käytäntö on kaksi eri asiaa.Kyllähän kertomasi menettely saattaa onnistua. Lain vastainen se toki on.
Veropetoskin voi jäädä tulematta ilmi ja siten onnistua. Lain vastainen se kuitenkin on.
>>leski voi pelata peliä ettei lapset viitsi häntä käräjille viedä - Miten asiat menevät
nix nax kirjoitti:
Kyllähän kertomasi menettely saattaa onnistua. Lain vastainen se toki on.
Veropetoskin voi jäädä tulematta ilmi ja siten onnistua. Lain vastainen se kuitenkin on.
>>leski voi pelata peliä ettei lapset viitsi häntä käräjille viedäTosielämässä.
Valitettavasti olen törmännyt monesti tapauksiin jossa lesket luulevat saavansa tehdä mitä haluavat, he eivät siis tiedä että rikkovat lakia, toisinaan vaikka tietävätkin niin luottavat ettei siitä tule sanktioita.
Tiedän tapauksen jossa leskelle kerrottiin useamman laki-ihmisen voimin ettei hän saa hävittää kuolinpesän irtaimistoa, arvaa onko mitään jäljellä vajaa vuotta myöhemmin? Ei mitään, leski myi kaikki irtaimiston autotallin työkaluista lähtien.
Turha antaa sellaisia kommentteja ja neuvoja ettei kannata olla huolissaan kun laki estää kun tällaisissa tapauksissa laki alkaa toimia vasta vahingon tapahduttua. - nix nax
Miten asiat menevät kirjoitti:
Tosielämässä.
Valitettavasti olen törmännyt monesti tapauksiin jossa lesket luulevat saavansa tehdä mitä haluavat, he eivät siis tiedä että rikkovat lakia, toisinaan vaikka tietävätkin niin luottavat ettei siitä tule sanktioita.
Tiedän tapauksen jossa leskelle kerrottiin useamman laki-ihmisen voimin ettei hän saa hävittää kuolinpesän irtaimistoa, arvaa onko mitään jäljellä vajaa vuotta myöhemmin? Ei mitään, leski myi kaikki irtaimiston autotallin työkaluista lähtien.
Turha antaa sellaisia kommentteja ja neuvoja ettei kannata olla huolissaan kun laki estää kun tällaisissa tapauksissa laki alkaa toimia vasta vahingon tapahduttua.>>Turha antaa sellaisia kommentteja ja neuvoja ettei kannata olla huolissaan kun laki estää
- pikku korjaus
nix nax kirjoitti:
Jos omaisuus on perukirjassa (ja siis lainhuuto on äidillä yksin)kirjattu vain äidin omaisuudeksi... tällöin kyseinen omaisuus ei ole kuolleen omaisuutta vaikka sitä ensin kuolleen eläessä olisikin käytetty yhteisenä kotina.. pelkkä asunnon ns. "käyttöoikeus" kun ei periydy. Eli jos isä ei omistanut osaakaan ko. talosta, ei lapset voi siitä ISÄN JÄLKEEN vielä mitään vaatiakaan, vaan vasta äidin kuoltua.
- nix nax
pikku korjaus kirjoitti:
Jos omaisuus on perukirjassa (ja siis lainhuuto on äidillä yksin)kirjattu vain äidin omaisuudeksi... tällöin kyseinen omaisuus ei ole kuolleen omaisuutta vaikka sitä ensin kuolleen eläessä olisikin käytetty yhteisenä kotina.. pelkkä asunnon ns. "käyttöoikeus" kun ei periydy. Eli jos isä ei omistanut osaakaan ko. talosta, ei lapset voi siitä ISÄN JÄLKEEN vielä mitään vaatiakaan, vaan vasta äidin kuoltua.
Asia on JUURI siten, kun kerroin. Yritä ymmärtää lukemasi. Jos et ymmärrä, niin kysy viisaammiltasi.
>>Eli jos isä ei omistanut osaakaan ko. talosta, ei lapset voi siitä ISÄN JÄLKEEN vielä mitään vaatiakaan, vaan vasta äidin kuoltua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Dannysta tulee isä 83-vuotiaana
Huh huh sentään sellaista naista, joka laitattaa itsensä paksuksi ikälopulle papalle ! Ajatellaanko lapsen oikeuksia oll1686614Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa
Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava2213981Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?
Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi673331Henkirikos kiuruvedellä
Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut762666Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi42150Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs42055100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es01850Kunnanjohtaja haista sinä
Kyvytön johtamaan kuntaa! Täysin kyvytön. Toivottavasti Hattula saa sinut vaivoikseen. Epäpätevä, ammattitaidoton, yhtei351461Gallup: Mitä teillä syödään pääsiäisenä, onko juhlaruokaa vai meneekö arkiruoilla?
Monessa perheessä pääsiäisenä pöytään pistetään vähän parempaa herkkua. Pääruokaan panostetaan ja lisäksi leivotaan vaik431415Loimaan k-citymarketilla puukotus
Jonka on puukotettu Loimaan citymarketilla tänään iltapäivällä noin klo 14. Kuulin kun ambulanssi huusi kaupungilla kun461338