meinaan ruoka maailmasta. CNN:ltä kuulin. Uutisen mukaan katasrofaalinen ruokapula uhkaa koko maailmaa ja ruoan hinta kallistuu ja on kallistunut jo melkoisesti. Puhutaan, että se olisi jopa tuplaantunut maailmalla. Tähän on syynä se, että ruoka käytetään nykyään autojen poltoaineena bensiinin korvikkeena.
Oletteko varautuneet pula-aikaan ja ruvenneet hamstereiksi? Minä olen ja ostin neljä pakastekanaa ja kaksi kalaa pahan päivän varalle.
Nyt se sitten loppuu,
27
1387
Vastaukset
- pois sieltä
pimeästä afrikasta. saisit tietää suomalaisten olevan edellä kävijöitä biopolttoaineiden valmistuksessa. täällä riittää pakettipeltoja rypsin ja rapsin viljelyyn.
- afkari
Juuri noiden biopolttoaineiden vuoksi ruoka loppuukin.
Biopolttoaineet: Neste Oil tuottaa ja kehittää korkealaatuisia biopolttoaineita ja biokomponentteja nopeasti kasvaville uusiutuvien polttoaineiden markkinoille. Neste Oilin ensimmäinen NExBTL-diesellaitos valmistui Porvoon jalostamolle kesällä 2007 ja toisen on määrä valmistua vuonna 2009. Laitosten tuotantokapasiteetit ovat 170 000 tonnia vuodessa. Ne perustuvat Neste Oilin kehittämään omaan NExBTL-tuotantoteknologiaan. Neste Oil aikoo investoida noin 550 miljoonaa euroa rakentaakseen Singaporeen uusiutuvista raaka-aineista dieseliä valmistavan tuotantolaitoksen. Laitoksen kapasiteetiksi on suunniteltu 800 000 tonnia dieseliä vuodessa, mikä tekee siitä maailman suurimman uusiutuvaa dieseliä valmistavan laitoksen. Laitoksen rakentaminen käynnistyy vuoden 2008 alkupuoliskolla, ja sen on määrä olla valmiina vuoden 2010 lopulla. Laitos perustuu NExBTL-teknologiaan.
Eikö ruoka ole tarkoitettu syötäväksi, vaan ei poltettavaksi, vai mitä? - on sittenkin
afkari kirjoitti:
Juuri noiden biopolttoaineiden vuoksi ruoka loppuukin.
Biopolttoaineet: Neste Oil tuottaa ja kehittää korkealaatuisia biopolttoaineita ja biokomponentteja nopeasti kasvaville uusiutuvien polttoaineiden markkinoille. Neste Oilin ensimmäinen NExBTL-diesellaitos valmistui Porvoon jalostamolle kesällä 2007 ja toisen on määrä valmistua vuonna 2009. Laitosten tuotantokapasiteetit ovat 170 000 tonnia vuodessa. Ne perustuvat Neste Oilin kehittämään omaan NExBTL-tuotantoteknologiaan. Neste Oil aikoo investoida noin 550 miljoonaa euroa rakentaakseen Singaporeen uusiutuvista raaka-aineista dieseliä valmistavan tuotantolaitoksen. Laitoksen kapasiteetiksi on suunniteltu 800 000 tonnia dieseliä vuodessa, mikä tekee siitä maailman suurimman uusiutuvaa dieseliä valmistavan laitoksen. Laitoksen rakentaminen käynnistyy vuoden 2008 alkupuoliskolla, ja sen on määrä olla valmiina vuoden 2010 lopulla. Laitos perustuu NExBTL-teknologiaan.
Eikö ruoka ole tarkoitettu syötäväksi, vaan ei poltettavaksi, vai mitä?parempi elellä siellä afrikassa, kun on puurot ja vellit noin pahasti sekaisin.
- afkari
on sittenkin kirjoitti:
parempi elellä siellä afrikassa, kun on puurot ja vellit noin pahasti sekaisin.
kiitos!
- tavallisesti syö:
afkari kirjoitti:
kiitos!
etanolia, teuraseläinjätteitä tai palmuöljyä.
- afkari
tavallisesti syö: kirjoitti:
etanolia, teuraseläinjätteitä tai palmuöljyä.
Mainitsemiesi lisäksi biopolttoaineiden raaka-aineita ovat mm. ruokosokeri, sokerijuurikas, vehnä, maissi, riisi, peruna, auringonkukkaöljy, lignoselluloosa, ...
Etkö siis syö tavallisesti mitään näistäkään? - afrikassa olla
afkari kirjoitti:
Mainitsemiesi lisäksi biopolttoaineiden raaka-aineita ovat mm. ruokosokeri, sokerijuurikas, vehnä, maissi, riisi, peruna, auringonkukkaöljy, lignoselluloosa, ...
Etkö siis syö tavallisesti mitään näistäkään?biopolttoaineiden raaka-aineena, vaikka banaanit, mutta suomessa ei ole. koska otit nesteen esille, niin mainitsemani raaka-aineet ovat sieltä.
- afkari
afrikassa olla kirjoitti:
biopolttoaineiden raaka-aineena, vaikka banaanit, mutta suomessa ei ole. koska otit nesteen esille, niin mainitsemani raaka-aineet ovat sieltä.
ja siksi rakennetaankin tehdas Singaporeen, jotta voidaan käyttää banaaneja.
Älykästä, vai mitä? - niin väärässä
afkari kirjoitti:
ja siksi rakennetaankin tehdas Singaporeen, jotta voidaan käyttää banaaneja.
Älykästä, vai mitä?singaporessa raaka-aineena on palmuöljy. ei tarvitse rahdata sitä tänne suomeen. sinä et syö sitä öljyä, joten..
mot. - afkari
niin väärässä kirjoitti:
singaporessa raaka-aineena on palmuöljy. ei tarvitse rahdata sitä tänne suomeen. sinä et syö sitä öljyä, joten..
mot.mutta olen kyllä juonut mm. "Pinacolada".
Vielä Internetistä poimittua
EU uudistaa suosituksensa biopolttoaineista
Euroopan unionin tavoite lisätä reilusti biopolttoaineiden käyttöä on ajautunut vakaviin vaikeuksiin. Ympäristökomissaari Stavros Dimasin mukaan on jopa parempi olla saavuttamatta tavoitetta ollenkaan kuin saavuttaa se köyhiä ja ympäristöä vahingoittavalla tavalla.
Ympäristöjärjestöt ovat varoittaneet, että EU:n tavoite lisätä biopolttoaineiden käyttöä voi johtaa paheneviin ympäristöongelmiin, kun kehitysmaista raivataan metsää polttoaineiden tuotantoa varten. Samalla ruuan hinta voi nousta hallitsemattomasti, jos pelto käytetään energiakasvien tuotantoon viljan sijasta. - viidakkorumpua
afkari kirjoitti:
mutta olen kyllä juonut mm. "Pinacolada".
Euroopan unionin tavoite lisätä reilusti biopolttoaineiden käyttöä on ajautunut vakaviin vaikeuksiin. Ympäristökomissaari Stavros Dimasin mukaan on jopa parempi olla saavuttamatta tavoitetta ollenkaan kuin saavuttaa se köyhiä ja ympäristöä vahingoittavalla tavalla.
Ympäristöjärjestöt ovat varoittaneet, että EU:n tavoite lisätä biopolttoaineiden käyttöä voi johtaa paheneviin ympäristöongelmiin, kun kehitysmaista raivataan metsää polttoaineiden tuotantoa varten. Samalla ruuan hinta voi nousta hallitsemattomasti, jos pelto käytetään energiakasvien tuotantoon viljan sijasta.täällä suomessa tiedetään, ettei niitä metsiä mitään raivata, ei niitä palmuja kokonaisina tarvita. samoin viljelemättömiä peltoja löytyy pilvin pimein. sokerijuurikaspellotkin paketoidaan. olet niin älykäs, että ihan huimaa.
- Suomessakin on
afkari kirjoitti:
Ympäristöjärjestöt ovat varoittaneet, että EU:n tavoite lisätä biopolttoaineiden käyttöä voi johtaa paheneviin ympäristöongelmiin, kun kehitysmaista raivataan metsää polttoaineiden tuotantoa varten. Samalla ruuan hinta voi nousta hallitsemattomasti, jos pelto käytetään energiakasvien tuotantoon viljan sijasta.tällä hetkellä leipä kalliinpaa kuin sianliha. Tieto on Keskon johtajalta. Ennen Joulua tulee mittavia energiarajoituksia Suomessa.
- afkari
viidakkorumpua kirjoitti:
täällä suomessa tiedetään, ettei niitä metsiä mitään raivata, ei niitä palmuja kokonaisina tarvita. samoin viljelemättömiä peltoja löytyy pilvin pimein. sokerijuurikaspellotkin paketoidaan. olet niin älykäs, että ihan huimaa.
se on itsekkään yltäkylläisen hyvinvoivan ihmisen ryöstää viimeinen leivän kannikka köyhän lapsen suusta.
- Biopolttoaineella
niin väärässä kirjoitti:
singaporessa raaka-aineena on palmuöljy. ei tarvitse rahdata sitä tänne suomeen. sinä et syö sitä öljyä, joten..
mot.on luonnollisesti hyvät ja huonot puolensa ja ne huonot ovat vasta tulossa esiin.
afkari kirjoitti:
Ympäristöjärjestöt ovat varoittaneet, että EU:n tavoite lisätä biopolttoaineiden käyttöä voi johtaa paheneviin ympäristöongelmiin, kun kehitysmaista raivataan metsää polttoaineiden tuotantoa varten. Samalla ruuan hinta voi nousta hallitsemattomasti, jos pelto käytetään energiakasvien tuotantoon viljan sijasta.kaikki wiedä saunan taa tjn
ympäristöpisnes on wain arwailua ja tän päiwän trendi EI muuta
mutta niitä weroja ei tunnu kukaan wastustawan ja me SUOMALAISET olemme werotuksessa edelläkäwijöitä :=)
kyllä kansa maksaa tjnBiopolttoaineella kirjoitti:
on luonnollisesti hyvät ja huonot puolensa ja ne huonot ovat vasta tulossa esiin.
olla wihree ei ehditä tutkia haittoja tjn
mut ne werot :=)- vaivaa.
afkari kirjoitti:
se on itsekkään yltäkylläisen hyvinvoivan ihmisen ryöstää viimeinen leivän kannikka köyhän lapsen suusta.
Eli tämä naisfeikki joka sekoilee täällä tsekkas mua yhdellä nimimerkillä jos muistat tissinikin? Sitten hän lähestyi ihan muualla palstalla toisella muka haluten vain ystäväkseni. Se ystävyys oli alunperinkin kummallisen oloinen, mut ajattelin, että täytyy oppia ymmärtämään erinlaisia ihmisiä. Nyt kyllä tajuan, että ei tarvitse. Se, että mua ei haitannut erinlaiset ihmiset ennen johtui siitä, että työpaikassani oli mukava naispari ja yksi toinenkin joka on parisuhteessa naisen kanssa. Mut se, että hyväksyy, ei tarkoita, että itse olisi sellainen. Nyt jälkeenpäin tajuan, että tämä todella karsea nainen kuvitteli suhdetta kanssani. Sen lisäksi hänellä oli pakkomielle saada mulle suhde vaikka väkisin erääseen alkoholisoituneeseen ukkomieheen. Miehen vaimolle hän kyllä valehteli ummet ja lammet silmääkään räpäyttämättä kun toinen häneltä asioita tivasi kummiin tapahtumiin. On politiikassa mukana ja käyttää myös erään puolueensa jäsenen miehen nimissä olevaa osoitetta esiintyen miehenä. Hän vaihtaa yleensäkin alituiseen nimimerkkejä ja sukupuolta. Häntä ärsyttää ihmisten "tyhmyys" joka saa hänet provoilemaan ja tekemään kummia temppuja. Sitten hän harrastaa ketjuja joissa hän itse on aloittaja ja joihin hän itse vastailee toisilla nimimerkeillä. Usein näkee kun hän keskustelee itsensä kanssa vastaillen ja vastauksissa ei ole mitään mieltä.
Monet merkilliset aloitukset ovat hänen yms...
Eli kovin paljoa en uskalla nikittömille, tai tiettyinä aikoina rekisteröidyille nikeille vastailla. Kyllä mun mielipaha tästä laimenee toivon niin, kunhan lopetan täällä käynnin ja enkä käy enää ulkona niissä paikoissa joissa on ollut tapana, eli tanssimisen saan jättää kokonaan. Eräs henkilö tuli sanomaan, että sen jälkeen kun laitoin nikkiini vihjauksen tanssimisesta, niin tanssivien miesnikkien määrä on täällä hälyyttävän paljon noussut? Ymmärrät varmaan miksi täältä on parempi lähteä pois? Suurin osa ihmisistä on toki aitoja ja mukavia, mutta yksikin pelaava kummajainen joka rekisteröi useita nikkejä vähän väliä kumpaistakin sukupuolta aiheuttaa sen, että mihinkään ei oikein sovi luottaa? Menneisyyteen kun seurasin, niin ainakin vuodelta 2002 asti on hänen pluffejaan näkyvillä eri palstoilla, monia loukkaantuneita ihmisiä jättäneinä palstat...
Eli ei mulla tavallaan ihan huonosti asiat ole, vaan tämä feikki on monet kerrat sairaampi henkisesti. Siihen ainakin pistän toivoni. Itse silloin alussa toivoin vain löytäväni yhden kultaisen miehen johon tutustua, en kyllä täältä netistä vaan tansseista. Useita ihania kohtasinkin, mutta aina nämä feikin kummalliset ystävät pelasivat elämääni omaan omituiseen pussiinsa tuhoten kaiken toivon ja uskalluksen yrityksistäni. He ilmeisesti kuvittelivat minun etsivän kaltaistaan rajatonta seksiseuraa...
Kyllä sun aiheesi ihan ok oli, älä siitä murehdi, mä vaan itse korkeintaan olen liian laiska ajattelemaan vakavasti kyseistä aihetta, siksi kai ihan asian vierestä olevaa puppua suolsin, meikä kun ei noista "polttoaineista" muuta ymmärrä ko, sen, että ku polkee vaikka polkupyörällä kovasti, niin syntyy kehossa hyviä varastoituvia reagtioita jotka vain entisestään lisäävät energiaani, eri outoa §;-) - miten onnistutte tuossa
afkari kirjoitti:
on sun oltava outo tapaus kun sulle ei voi vastata, noh enhän mä voi sua lokeroida, tai ei ole ollut yleensäkään tapana ilman parempaa tietoa arvioida ihmisiä tuulesta temmatuilla ajatuksilla. Olen päättänyt kerran, että ihmiset on hyväksyttävä sellaisina kun ovat vaikka kuinka kummeksuisin heitä, siks toiseks sä näytät olevan aika erikoinen tapaus, kun aina sinne viidakkoon juokset naisia pakoon, ootko sielä turvassa? §;-)
Se on totta yritän kauheasti deletoida tilannetta, porukat neuvovat, että ei saa enää mennä paikkoihin joissa olen kohdannut näitä tyyppejä, etten enää pahoita mieltäni, itse ajoittain tunnen, että mun pitäisi mennä sinne tarkoituksella näyttää/kohdata tilanne, että ei hetkauta. Silti vaikka olen saanut pariin otteeseen kuitattua aika kivasti, niin se tuntuu ylireagoinnilta eikä omalta toiminnalta.
Seuraavaksi kun saan mentyä ulos (en ole mikään yökuhkija) kokeilen niitä muita paikkoja. Haluan nauttia normaalisti käyttäytyvien ihmisten seurasta, ilman, että alan miettimään, että onko toinen tosissaan vai kertooko hän jotain kummallisia tarinoita...
Se on harmi siksi, että elämäni suurin rakkaus on ollut tanssiminen ja joudun nyt luopumaan siitä täysin jos vaihtoehto b osottautuu parhaimmaksi ratkaisuksi, eli pakeneminen siksi, että ei enää tarvitse pelätä toistoa...
- mira-ley
Hello afkaani,
Kuuleppa, syötkö vain kalaa kanaa? niin minäkin yleensä mutta pyrin lisäämään ruokavaliooni myös paljon kasviksia, sillä ne ovatten todetut tosi terveellisiksi...;)) kaikkea hyvää sinun elämääsi toivon. t:mira-ley ;))- afkari
syötyä kanojen ja kalojen ohella myös vihanneksia ja hedelmiä, mutta ajattelin, ettei ne loppuisi ihan ensimmäisenä kun on jo sadeaikakin alkanut.
- Muanviljellijä
mie jo kylvin pahan päivän varalle.
katsos kun tuota ekopensaa woi myös syödä/juoda :=)
olen warautunut tai huomen waraudun meen ostaa mallasta ettei lopu wkl :=)- afkari
neuvoa kuinka tehdään leipää, eli siis leivotaan, koska leivätkin tietenkin kohta loppuu kaupan hyllyiltä. Minä olen kyllä ihan hyvä kotikokki, mutta en ole mikään leipuri. Nobody is perfect.
- tiän
5 dl kädenlämpöstä vettä, 50g hiivaa, 1tl suolaa, 1rkl sokeria, n.1-1,5kg sämpyläjauhoja (ihan pelkkä vehnäjauhoki käypi)
Sekuta hiiva, suola, sokeri veteen..lappaa jauhoja sekaan ja sekota hyvin, ite kyllä huomaat jos taikina on liia löysää tai liia kovaa..taikinan pitäis olla just silt välilt ;o)) Pistä liina taikinakulhon päälle ja anna taikinan kohota n.tunti..ja sitte eiku leipoon :o)) - afkari
tiän kirjoitti:
5 dl kädenlämpöstä vettä, 50g hiivaa, 1tl suolaa, 1rkl sokeria, n.1-1,5kg sämpyläjauhoja (ihan pelkkä vehnäjauhoki käypi)
Sekuta hiiva, suola, sokeri veteen..lappaa jauhoja sekaan ja sekota hyvin, ite kyllä huomaat jos taikina on liia löysää tai liia kovaa..taikinan pitäis olla just silt välilt ;o)) Pistä liina taikinakulhon päälle ja anna taikinan kohota n.tunti..ja sitte eiku leipoon :o))Ja ei kun leipomaan. Kuitenkin pieni tarkennus vielä. Mitä eroa on pullan ja leivän leipomisella?
- mamma mia
afkari kirjoitti:
Ja ei kun leipomaan. Kuitenkin pieni tarkennus vielä. Mitä eroa on pullan ja leivän leipomisella?
älä laita kardemummaa, rusinoita ja sokeria päälle .
Noooo..... kunhan kokeilet..... itse tehty tuore leipä on parasta, oli millaista tahansa, ja oikeaa voita päälle. ( nyt joku älähtää) :)
- mamma mia
kun mietin. Nälänhätä on hirveä juttu. Ruoan kallistuminen hyvinvointivaltioissa itsestäänselvyys. Moni asia vaikuttaa toiseen : ilmasto, sateet, viljasadot suurilla tuottajamailla,
No, hyvähän se on, että bensan tilalle löytyisi ympäristöystävällinen käyttöaine.Enkä usko, että sitä nyt kehitysmaissa ruokaviljan sijalla viljeltäisi :\ Paitsi ehkä tosiaanki suurilla platanseilla.
Ja onha tuo ruoka kallista täällääkin nykyään, kiitos inflaation.
Vaikka mun shoppailupäivä ei kulukaan muotiliikkeissä, vaan lähinnä ruokakaupoissa, herkkusuu ;(
Voisin kyllä lähteä keräämään rahaa ovelta ovelle : euro afrikkaan ! Mutta, kun sen perille meno onkin jo toinen juttu !!!!
Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 24710802
- 1276913
- 955583
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa324860- 404134
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta303649- 613454
On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323382Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru192824- 552599