Zuiko Digital 70 - 300 mm

Ville-Anselmi

Onko kenelläkään kokemuksia kyseisestä lasista, tulis E410 järkkäriin.

8

4444

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konkelokoipi

Kuvanlaatu on kuulemma hyvää, kun ottaa hinnan huomioon. Luultavasti pieksee kaikki muiden valmistajien 70-300-milliset. Ainoat huonot puolet ovat koko ja valovoima: f/4.0-5.6. Hyvä valinta, jos kuvaa kirkkaissa olosuhteissa.

Dpreview.comin Olympus-keskusteluista voi löytyä mielipiteitä enemmän.
      http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1022

• +-+

Sain kyseisen objektiivin käyttööni muutama viikko sitten, pitkän odotuksen jälkeen. Tähän mennessä olen enemmänkin kokeillen kuvannut sillä läheltä ja kaukaa, hyvin tuloksin. Kun ymmärtää ko. lasin rajoitukset, kuten valovoiman ja tarkennuksen verkkaisuuden joissain tilanteissa, niin hyvin pärjää. Objektiivin tuottama jälki on erinomaista, eikä se ole pehmo millään polttovälillä tai aukolla. Hinnan ja laadun suhde on erinomainen. En tiedä, kuinka paljon olet kuvannut järjestelmillä, mutta 300mm on jo melko vaativa polttoväli,joten ainakin suljinaikojen tulee olla hyvin nopeita liikahtamisen välttämiseksi ja kuvanvakaaja on tässä asiassa avuksi. E-410 olyssa ei vakaajaa ole, mutta nopeat suljinajat löytyy ja jalusta on keksitty. Voin suositella.

• E510

Sain käyttööni kyseisen putken vajaat puoli vuotta sitten Suomessa ensimmäisten joukossa ja olen ollut erittäin tyytyväinen.Itse käytän sitä E510:n kanssa, jossa on runkovakaaja, mutta sekään ei aina riitä varsinkaan lentokuviin. Monopodin kun ottaa kaveriksi, niin pärjää kohtuullisesti. Jälkeä ei tartte todellakaan hävetä. Suosittelen.

• Kimmo Koo

Olen kuvannut sillä E-3:lla ja E-510:lla.

70-300 piirtää hyvän kuvan, jos sen tarkentaminen onnistuu. Lintuhen kuvaaminen avoimella onnistuu myös automaattitarkennuksella, jos linssi on alussa suunnilleen oikeassa, mutta valitettavasti linssi lähtee helposti sahaamaan, jolloin kaikki elollinen kerkiää kadota.

Linssi on pieni verrattuna esimerkiksi 50-200, mutta telepää ulottuu pitkälle. Ainoa suunnilleen vastaava linssi on Sigma 135-400mm F/4,5-5,6 DG APO Onko kenelläkään kokemusta tästä Sigmasta?

Hyvä linssi hyviin olosuhteisiin.

• Ville-Anselmi

Kiitos vastauksista. Tilaus tehty. Saa nähdä riittääkö kuukausi, vai meneekö yli.

• Ville-Anselmi

Koekuvasin ja ostin objektiivin. Kuvanlaatu varsin hyvä.Hinta ja koko sopivia. Vaatii jalustan tai kuvanvakaimen rungossa. Kamerani on E-3. Sadesuojausta ei ole, enkä kestävyydestä tiedä, mutta hinta/laatusuhde ovat kohdallaan. Vastaavanlaista objektiivia (koko-paino) ei muilla valmistajilla ole tarjolla.

• perhosia odotellessa

nyt muutaman viikon (E-510:ssä). Lintujen ja vastaavien kuvaamisen lisäksi se toimii kivasti telemakronakin esim. kukkia ja pörriäisiä kuvatessa - tarkentuu noin metrin päähän. Raynoxin 250:sen kanssa olen myös ottanut muutamia kuvia, mutta silloin syväterävyysalue alkaa olla jo turhan pieni.

Kimmo Koon mainitsema sahausongelma tarkennuksen kanssa on joskus melkoinen riesa (etenkin tarkennusetäisyyden muuttuessa), mutta siihen auttaa usein se, että polttovälin pudottaa ensin 70-100 mm:iin ja antaa fokuksen tarkentua ja vasta sen jälkeen siirtyy suurempaan polttoväliin.

• moikar

Mielestäni hinta-laatusuhde ovat erinomaiset.Kuvaan nykyään E-3:sella, jossa on kuvanvakaaja rungossa. Todella mukavan pieni ja kevyt objektiivi, joka tuskin on tarkoitettu rankkaan käyttöön.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1964
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1710
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      57
      1350
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      76
      1298
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1028
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      926
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      923
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      882
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      108
      850
    10. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      72