Mikä ihmeen lyyra?

ylioppinut08

Olen kuullut, että ylioppilaan äidille pitäisi ostaa lyyra. Onko tämä jonkin muinainen, unholaan jäänyt tapa, vai vieläkin käytössä? Jos on, mikä se on, ja mistä niitä saa.

terv. nim. lukio_ei_opettanut_kaikkea

5

2046

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raosta

kiven alta....
      käytä wikiä½

• ylioppilas02

Äidin lyyra on siis sellainen samanlainen lyyra joka ylioppilaslakissa on ja useimmiten äidin lyyra on rintaneula tai joskus kaulakorukin. Tarkoitus on, että tuore ylioppilas antaa äidilleen lyyran kiitokseksi tuesta ja huolenpidosta, kun lakkiaisten jälkeen nuori usein muuttaa pois kotoa opiskelemaan muualle ja muutenkin tulee aikuiseksi. (Tiedän, isää kohtaan epäreilua ettei hänelle ole vastaavaa).

En tiedä, milloin lyyra oikeasti kuuluisi antaa äidille, mutta minä ainakin annoin lakkiaispäivän aamuna ja äidillä oli rinnassa lyyra lakkiaisissani.

Tämä koko äidin lyyran suosio tuntuu vaihtelevan paljon paikkakunnittain ja vuosittain. Esim. veljeni kirjoitti ylioppilaaksi 8 vuotta ennen minua, eikä silloin kukaan puhunut äidinlyyrasta mitään, kun taas minun yo-vuonnani 2002 asia oli kovasti esillä. Silloin ostimmekin veljeni kanssa äidille sellaisen tuplalyyran.

Äidin lyyraa myydään näin keväisin lähes kaikissa koruliikkeissä. Hinta on varmaan n. 20 euroa.

• äidin rintaan

Äidin rintaan on tarkoitettu lyyrarintaneula ja jos on monta ylioppilaslasta päässyt ylioppilaaksi, niin ne on "juotettu" kultasepässä yhteen. Niitä näkee äideillä äitienpäivinä rinnassa, se on äidin palkka.

• ylioppilas -07

Kyllä ostin äidilleni lyyran. Kultakaupoistahan niitä saa. En itsekään ollut kuullut moisesta kuin vasta abivuonna. Hinnat oli jotain 7-20e luokkaa, niitä on vähän erilaisia. Ostin halvimman ja hyvin välttää :) Olen ainoa lapsi ja äidille kovin tärkeä erinäisten seikkojen takia, joten ajattelin ostaa muistoksi, vaikka eihän sillä periaatteesa mitään teekään.

• 19 €

Näin tänään Sokoksessa niitä rintalyyroja. Se yksinkertainen (siis yksi lyyra, ei kaksi tai kolme yhdessä) maksoi 19 euroa. Muiden hintoja en muista.

Tämä lyyrajuttu on uusi asia minullwkin. Olen niitä nähnyt, mutten tiennyt tavasta. Pitäähän se nyt ostaa. Varmaan äiti yllättyy, kun ei olla sellaisista puhuttu. =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7768
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3732
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1180
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1033
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      983
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      782
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    10. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      740
    Aihe