veneen lukitseminen

uusi moottorivene

heips,

Uusi vene matkalla ja pitäisi saada lukittua kolme luukkua ja itse vene. Yksi vaihtoehto lienee hankkia kolme pientä lukkoa ja yksi iso ja sarjoittaa ne samalle avaimelle. (mielummin yksi avain koko veneelle kuin monta...). Tiedättekö mitä tällainen maksaa?

Mitenkäs sitten yhdistelmälukko? Kestävätkö säätä? Onko turvallisuus selvästi huonompi?

Miten itse olette lukinneet?

14

5136

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukkosepältä

Äläkä täältä

• lukko

tilaa netistä, saat kaikki samalle avaimella...esim. lukkokauppa.com , nettilukko.fi yms

tulee helposti kotiin kannettuna

• riippulukko

Abloy riippulukko ainoa oikea valinta veneeseen

• Sammutin ei lukkojen taa aj...

Älä sitten jätä luukkuja lukkoon kun lähdet vesille. Suattaapi sakko rapsahtaa, jos turvallisuusvarusteesi (sammutin ainakaan) ovat ajon aikana lukkojen takana.

Mulla oli neljän lukon samanlaiseksi sarjoitettu abloy-riippulukkosysteemi edellisessä veneessä. Ihan näppärä tapa.

• kjllkklsadghglö

Minkä lakipykälän mukaan se sakko rapsahtaisi???

• Jamsk

Moi, onko veneeseen pakko jättää tavaraa, joka pitää saada lukkojen taakse? Säilytetäänkö venettä turvallisessa paikassa?

Turhaa lukitsemista kannattaa välttää koska mikään ei harmita enempää kuin varkaiden rikkomat lukitut luukut, joissa säilytetään äyskäriä, köysiä jne.

Eli kaikki arvokas tavara mukaan ja luukut kiinni ilman lukkoja.

• siitä

missä säilytät. itse lukitsin useinkin kaikki luukut . mutta kun ne murrettiin parikertaa ja bensat pöllittiin. Niin jätin käiken muun paikalleen paitsi tankit. hyvin on säilynyt eikä murheita rikkoontuneista paikoista. varsinkin lasikuituveneessä tuollaisen lukon paskaksi "pyöräyttäminen" saattaa pahimmassa tapauksessa riikkoa penkin yms,. busterinkin penkki jää ikävän näköiseksi kun siitä pyöräyttää irti abloy lukon. , ., älä jätä veneeseen mitään rahanarvoista ja luukut auki niin jos joku halua käydä pällistelemässä niin menkköt säilyyhän paikat.

ps. sokeribensaa sipooseen.

• miettii venesatamaa

Nostetaan sen verran ylös tätä topikkia, että kuinka moni teistä veneilijöistä yleensä käyttää lukkoja?
      Onko se ihan "pakko"-hankinta venesatamaan, oli vene sitten minkälainen tahansa, vai ei?
      Ainakin yksi tämän otsikon kirjoittajista ei näköjään lukkoa käytä, joten mielenkiinto heräsi, että kuinka yleistä se sitten on.

Ja jos saisin venepaikan veneelleni Kivenlahdesta tai Hyljelahdesta, niin onko näissä venesatamissa toimiva vartiointi, vai varastetaanko näistä paikoista kuitenkin joka kesä veneitä/moottoreita?

• 19

omassa kerhossani aina yövahti ja ikinä en ole kuullut mitään varastetun laiturista. oma veneeni on vielä tällainen pressulla perästä suljettava, joten koko paatissa ei oikeastaan edes ole mitään lukollista tilaa, vaikka siellä on plotterit ja muut ja hyvin ovat säilyneet. en siis usko jonkun avopaatin pelastusliivien kiinnostavan ketään. lukot maksavat (kunnolliset) noin 70e kpl, joten sillä rahalla saa jo uudet pelastusliivit varastettujen tilalle. myöskään veneeni ei ole lukittu laituriin kiinni. vakuutus hoitaa, kun on laiturin portissa lukko.

toisessa kerhossa minulla on pieni kumivene ja tässä on kunnon lukko moottorille (moottorin peräpeilin kiristimen ympärille tuleva). siittä vielä veneliikkeen joustava vaireri laituriin jossa kunnon lukko.

eli riippuu vähän venerannasta ja veneestä kannataako lukita vai ei.

• isopahapikkupaha

en lukitse luukkuja enkä itse venettäkään.

Laitapa vene kunnon ketjulla kiinni laituriin ... jep jep. ja sitten muutaman paikan päässä oleva vene syttyy palamaan. Tuleepahan kiire auttajilla etsiä jostakin voimapihdit tai leikkurit jotta saisivat veneesi pelastettua ennen kuin sekin palaa.

Rosvoilla on murtovälineet mukanaan. Lukot ovat vain rehellisiä varten, ja sellaiset eivät venettäsi vie eivätkä sieltä varusteita. Murrettuja ovia ja luukkuja onkin mukava korjailla kun varkaat veivät parinkympin liivit mennessään.

• Uteliass_

Nimimerkki 19 on siis sitä mieltä, että esimerkiksi kumiveneen kohdalla kannattaa moottoriin hommata lukko?
      Entä jos moottori on hyvin pienikokoinen, olisikohan sitten järkevämpää vain viedä moottori autoon joka venematkan jälkeen?

Vartioimisesta sen verran, että itse olen kuullut, että ainakin Suomenojan (eli Hyljelahden) satamassa olisi ihan hyvin tuo vartiointi toiminut, mutta en mene silti takuuseen.

• 16

no ei ole niin pieni että kannattaisi irrotella. 36kg on painoa. tuo on semmoinen helposti hiaceen kannettava kokoluokka, joten siksi mielestäni lukko laiturissa on aiheen. jotain 50hp moottoria ei vedessä olevasta veneestä napata ihan tuostavaan. silloin luultavammin lähtee koko vene. vedin vielä tuon hyväksytyn/kunnollisen lukitusketjun moottorista siksi kiinni laituriin, että tämä estää esim tyhjäämästä venettä ja heittämästä koko roskaa peräluukkuun tai sahaamasta perälaudasta irti.

viimekesän veneeni oli ihan vitosen lukolla kiinni ja säilyi se siellä, mutta kun pari kerholaista kommentoi että "joo kyllä se siittä lähtee, mutta erijuttu minä vuonna", niin ajattelin parantaa lukitusta. saavat sitten murtomiehet edes tehdä vähän hommia palkkansa eteen :)

• miettii venesatamaa

Onnistuvatko varkaat välillä aikeissaan siis myös valvotuissa venesatamissa?
      Eikö vartiointi aina toimi? Vaikka "vartiotorni" olisi hyvälläkin paikalla?

• 27

lähinnä ne vie talvisäilytyksestä moottoreita tai alaosia. se että kesällä viedään laiturista jotain on harvinaisempaa ja varmaankin isommissa kerhoissa joissa on koko kesän vartiointi ei ongelmaa ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5973
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3744
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2587
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2121
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1902
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      45
      1868
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1765
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1468
    Aihe