Baikal IJ-18 EM-M 12/76

millainen ase?

5

3450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voidaan olla

      montaa mieltä mutta minun mielestäni kannattaa panostaa muutama satanen lisää ja ostaa
      päällekkäispiippuinen jos edullista venäläistä
      ajattelee.
      itsekkin reilut parikymmentä vuotta sitten
      aloittelin homman noilla kapistuksilla,
      hyviä puolia ovat keveys ja kestävyys
      mutta taas keveytensä vuoksi on pirun
      paha nakkaamaan piippua ammuttaessa ja
      kokemattomalla saattaa täräyttää aseen
      poskipäähän, toinen riemu on liipasinkaareen
      sijoitettu avaussalpa, arvaappas vaan kuinka
      monta kertaa litistin sormeni pistoolikahvan
      ja salvan väliin asetta kiinni taittaessani,
      niin ja sitten tämä magnum pesitys näissä
      luikuissa, voin vain kuvitella sitä tuskan
      määrää mikä syntyy jos näillä ammutaan
      magnumeja.

    • Tadzio de Santis

      Itselläni on ollut ij-18 varmaan ylä-asteelta lähtien. Sitä ennen oli espanjalainen ciclope, joka muutettiin lintukivääriksi.

      Kummiskin, itse olen ollut vähintäänkin tyytyväinen baikaliini. Avaussalpa vaati hieman totuttelua ennen kuin sitä oppi käyttämään yhdellä kädellä. Koneisto on sen verran yksinkertainen ettei siihen helpolla vikaa tule. Ja lujaa tekoa muutenkin. Saa näppärästi osiin kuljetusta varten. Osuu hyvin kunhan tottuu.

      Itse en ole kaksipiippuista tainnut koskaan kaivata. Harvemmin olisi tullut tilaisuutta ampua useampaa kohdetta, ja pienellä harjoittelulla patruunanvaihto onnistuu nopeasti, sorsajahdissa esimerkiksi.

      Oli minulla välillä kakkosaseena winchesterin pumppu, mutta ainoa ero tuntui olevan että se söi patruunoita 3 kertaa enemmän...

    • n

      ij-18 on hyvä aloittelinjan ase kun pidät siitä hyvää huolta. kannattaa muistaa vaikka baikalin susio on huono baikkalit ovat venäläistä laatua. joten metästys onnea

      • marlinisti

        Riistamaalta on saanut baikalin combi-pakettia halvalla,eli luotipiippu mukaan myös,luotikokoja riitävästi,ainoa huoli on laadun epätasaisuus(osumatarkkuus joissakin loistava,sitten taas ei),muuten olisi varsin käyttökelpoinen ase vain varmoja laukauksia ampuvalle.Lapissa varsinkin ei muuta tarvitse,kivääri repussa,haulikko kädessä.Aikoinaan Tikalla oli kotimainen vaihtoehto malli H-45 16 cal haulipiippu,25-35 cal luotipuoli ja sillä pärjättiin,linnunlihaa syötiin ja joskus hirveäkin.


    • nahkasaha

      70-luvulla ensimmäinen haulikkoni oli ij-18, se opetti ampumaan tarkasti, koska paikkalaukausta ei voinut ampua. Saalistakin tuli, ihan pöytään asti. Seuraava oli puoliautomaatti, jolla patruunakulutus vähintään tuplaantui, mutta saalismäärät eivät kasvaneet. Kolmannen piti olla magnum, vieläkään ei lisäarvoa kulutettuihin taalereihin ollut todettavissa, toki se magnumi nosti egoa ja antoi katu-uskottavuutta.

      Pari vuotta sitten kaivoin "vanhan tienarin" kaapista kaverikseni lintumetälle. Kevyt kantaa, sopi vielä poskelle ja päästi äänen kun liipaisimesta veti, toimiva peli. Tuo keveys oli se, mikä vei miehen sydämen, sitä kantaa huomaamattaa metsässä vaikka koko päivän. Magnumia sillä ei voi ampua, enkä ampuisi vaikka voisikin, koska rekyyli olisi kevyessä aseessa melko roisi, perus 70mm paukku piisaa. Saalistakin on tullut, ihan pöytään asti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5589
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3455
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1558
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1356
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1347
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe