Saluki

Potter--

Olisikos tällä palstalla salukin omitajia? olisi kiva kuulla Teiltä, millainen koira saluki on.

Minulla on toiveissa hankkia saluki joskus ehkä 3-4 vuoden päästä, kunhan muutan pois kerrostaloalueelta omakotitaloon. :) Ajattelin jo nyt ryhtyä keräämään tietoa salukeista, jotta olen valmis sitten kun aika koittaa sellainen hankkia. Olen lukenut kirjoista ja netistä salukeiden luonteesta ja muusta. Olen täysin ihastunut salukeihin, varsinkin niiden ylvääseen ja itsenäiseen olemukseen. Nyt olisikin siis mukavaa kuulla tieltä omistajilta, millaisia salukit ihan OIKEASTI ovat?

mitä harrastatte lemmikkienne kanssa? miten suhtautuvat lapsiin/muihin koiriin/kissoihin? Tarvitsevatko kaverin vai ovat mieluummin yksin? Kuinka suhtautuvat matkustamiseen? Entäpä näyttelyt? Entäpä tämä kuuluisa "kissamisuus"? Oatko niin itsepäisiä ja itsenäisiä kuin mitä kaikkialla sanotaan? oppivatko peruskäskyt? viekö enemmän aikaa opattaa saluki kuin joku muu koira?

Tottakai jokaisella koiralla on oma persoonansa, eikä mitään tiettyä tapaa voida kaikkiin koiriin yleistää, mutta jos saisin tarpeeksi monelta omistajalta tietoa, niin voisin edes suunnilleen saada tietää, minkälaisia koiria salukit ovat.

Syy, miksi kyselen salukeista tällä palstalla, enkä suoraan kasvattajilta on, että oman koirani hankkimiseen on vielä niin paljon aikaa, etten tohdi vielä kasvattajiin ottaa yhteyttä. :$

Huom. Saluki tulisi olemaan ensimmäinen koirani ikinä.

En tiedä, onko salukien ja muiden vinttikoirien välillä noin luonteensa puolesta mitään yhteistä, mutta muiden vinttikoirien omistajat ovat tervetulleita kertomaan omiensa luonteista ja harrastuksista.

Potter-- kiittää ja kumartaa jo etukäteen.

5

2947

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vintti pimeänä

      Suosittelen tutustumaan salukien keskustelufoorumille http://www.createphpbb.com/ssak/ sekä Tuulen Koirien foorumille http://lootus-sinulle.com/tuulenkoirat/ :). Noilta foorumeilta löydät varmasti parhaiten tietoa salukien jokapäiväisistä metkuista ja vähän luonteestakin.

      Hienoon rotuun olet kyllä ihastunut. Uskoisin salukin sopivan hyvin ensimmäiseksi koiraksi jos vain olet varautunut vinttikoiramaiseen luonteeseen (ne eivät tee kaikkea mitä pyydät tai tahtoisit) ja kun vinttareita pitää irti niin pitää olla todella turvallinen alue. Liian paljon vinttikoiria lähtee omille teilleen pupujen perään.

      • potter--

        kiitos plajon linkeistä, käyn varmasti lueskelemassa noilta sivuilta tarkempaa tietoa.

        Olen kyllä kuullut tosi monesti että saluki EI sopisi ensimmäiseksi koiraksi juuri "hankalan" luonteensa vuoksi. Kiva kuulla vähän kannustustakin :)

        Olen lukenut salukin ja muidenkin vinttikoirien itsenäisestä luonteesta ja se on juuri osasyy sille, miksi olen rotuun niin ihastunut. En halua, että koira on mikään tahdoton lapanen tai tekee jotain mikä ei olle sille itselleen ominaista, vaikka peruskäskyt olisikin ihan hyvä osata. :)

        Kiitoksia ja hyvää kevättä sinulle tiedonlähde!


      • Vintti pimeänä
        potter-- kirjoitti:

        kiitos plajon linkeistä, käyn varmasti lueskelemassa noilta sivuilta tarkempaa tietoa.

        Olen kyllä kuullut tosi monesti että saluki EI sopisi ensimmäiseksi koiraksi juuri "hankalan" luonteensa vuoksi. Kiva kuulla vähän kannustustakin :)

        Olen lukenut salukin ja muidenkin vinttikoirien itsenäisestä luonteesta ja se on juuri osasyy sille, miksi olen rotuun niin ihastunut. En halua, että koira on mikään tahdoton lapanen tai tekee jotain mikä ei olle sille itselleen ominaista, vaikka peruskäskyt olisikin ihan hyvä osata. :)

        Kiitoksia ja hyvää kevättä sinulle tiedonlähde!

        Niin monet kyllä sanovat että vinttikoira ei välttämättä olisi sopiva ekaksi koiraksi, mutta minusta se on vain ihmisen päästä kiinni. Eli että kuinka olet varautunut tälläiseen koiraan joka ei ole niin perinteinen luonteeltaan.


      • Ihanan salukineidin omistaja
        potter-- kirjoitti:

        kiitos plajon linkeistä, käyn varmasti lueskelemassa noilta sivuilta tarkempaa tietoa.

        Olen kyllä kuullut tosi monesti että saluki EI sopisi ensimmäiseksi koiraksi juuri "hankalan" luonteensa vuoksi. Kiva kuulla vähän kannustustakin :)

        Olen lukenut salukin ja muidenkin vinttikoirien itsenäisestä luonteesta ja se on juuri osasyy sille, miksi olen rotuun niin ihastunut. En halua, että koira on mikään tahdoton lapanen tai tekee jotain mikä ei olle sille itselleen ominaista, vaikka peruskäskyt olisikin ihan hyvä osata. :)

        Kiitoksia ja hyvää kevättä sinulle tiedonlähde!

        Mielestäni salukilla on hieno luonne, ei hankala. Saluki ei ole palveluskoira, joten vaikka sen kanssa voi harrastaakin agilityä taikka esim. tokoa, niin niissä lajeissa ei varmaan kannata odottaa huikeaa menestystä.

        Saluki on omimmillaan kun se saa juosta vapaana ja siksi meidän neiti on esim. aivan hulluna viehejuoksuun ym. kaikenlaisiin takaa-ajo leikkeihin. Mukava harrastus saluki-ihmisille on maasto- ja ratajuoksukilpailut sekä näyttelytoiminta. Saluki kyllä oppii hyvin peruskäskyt, mutta joskus vaan päättää olla kuuntelematta, mikäli ei huvita taikka käskyjen noudattamisesta ei ole sille hyötyä. Parhain tapa on opetaa saluki sellaisilla makupaloilla tai palkinnoilla, joita se ei voi vastustaa =)

        Saluki sopii myös kerrostaloon, se on todella hiljainen. Tietenkin saluki vaatii ulkoilua niinkuin kaikki koirat, mutta loppujen lopuksi on helpompi, koska se ei kotona ollessa vaadi jatkuvaa touhuamista kasvettuaan aikuiseksi. Meidän neiti rakastaa pitkiä päiväunia sohvalta ja sängyltä toiselle :)huonolla ilmalla neitiä saa houkutella ulos! Salukin mielenterveydelle tärkeintä on tarpeen päästä juoksemaan vapaana melkein päivittäin turvallisella alueella.

        Meillä oli kissa kun saluki tuli meilen ja niistä tuli tosi hyvät ystävät. Ei ikinä mitään ongelmaa. Kissa tosin oli selvä johtaja perheessä :D

        Salukin saaminen sisäsiistiksi oli meillä ainakin helppoa, kun alusta asti jaksoi pentua viedä heti ulos tarpeille jatkuvasti. Tämä kannatti, koska meidän tyttö oli täysin sisäsiisti jo 4 kk ikäisenä.

        Salukin kanssa elämä ei ole tylsää, vaan hauskaa.. pentuna saluki varsinkin on varsin puuhakas ja energinen. Saluki on myös todella laumaansa rakastava ja osoittaa sen myös. Mikä onkaan ihananpaa kuin loikoilla sohvalla saluki kainalossasi :)


    • kaisaaaaaaaa

      Enhän mä oo ku neljä vuotta myöhässä, mutta vastaan silti, jos joku muukin etsii tietoa salukista.

      Saluki on perusystävällinen koirarotu. Se ei sinänsä ole kovinkaan kiinnostunut omistajan käskyttämisestä, mutta ei se dominoivakaan ole. Jos siis yksinkertaisesti koiralle jaksaa osoittaa, että "minuahan totellaan", niin kyllä se sitten tottelee. Enkä todellakaan tarkoita, että kun koira on pihalla, ja sanot "istu", niin se istuu. Ei todellakaan.

      Salukit, varsinkin lyhytkarvaiset, ovat aikamoisia hienohelmoja, eli sadesää ja vesilätäköt ei innosta yhtään. Lumeen suhtautuu ihan positiivisesti ainakin meillä kaikki kolme sileetä.

      Lapsiperheissä oikein hyvä, koska on lapsiystävällinen, eikä jatkuvasti riehu ja roiku kannoilla.

      Meidän kolme salukia viedään joka viikonloppu metsään juoksemaan. Se on ihanaa rentoutumista myös ihan itselleen. Pitää vaan olla varovainen, että missä päästää irti. Ja lisäks ennen ku vie aidatulta alueelta pois niin luoksetulon pitäs olla kunnossa, samoin sen, että koira antaa kytkeä itsensä hihnaan. Tän harjottelu pitää alottaa jo pentuna, koska kun salukilla on hauskaa ,se ei malta lopettaa.

      Lisäksi yksi koirista käy näyttelyissä ja juoksutreeneissä & juoksukilpailuissa.

      Matkustaminen on aika helppoa, koira vaan tarvii tietenkin tilaa, missä ikinä meneekään. Laukussahan sitä ei voi kantaa, eli autossa pitäis just olla sitä omaa tilaakin. Salukithan rakastaa pehmeitä paikkoja, eli mitä enemmän peittoa ja tyynyä saluki saa, sitä enemmän se nauttii.

      Itse en sanoisi salukia itsepäiseksi. Se ei mene oman tahtonsa mukaan, mutta aina sitä ei huvita totella. Se ei oo sellanen temppu ja leikkikoira, jonka kanssa käydään tokossa ja jota lääpitään ja jolle ei anneta omaa rauhaa. Se tietenkin rakastaa ja leimautuu omistajaansa (joskus jopa melkeinpä liiankin paljon), mutta silti se haluaa omaa rauhaa ja tilaa.

      Saluki on ikuinen ystävä.

      WARNING: saluki tulee syliin!!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10596
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3013
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2839
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2127
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1878
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1636
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1438
    Aihe