Talon värin vaihtaminen

Jaskkuu

Kokemuksia talon värin vaihtamisesta? Huoltomaalaus edessä tänä kesänä ja ajattelimme vaihtaa samalla talon väriä.

12

11470

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • telatepa

      Ei mitään ongelmaa. Ota selvää, mikä maali seinässä nykyään on (öljypohjainen vai akrylaattimaali) ja tee uuden maalin valinta sen mukaan. Mielellään saman tyypin maalia, mutta muutkin vaihtoehdot mahdollisia.

      Jotkin maalit on kertalevitteisiä, eli maalaus yhteen kertaan riittää, tulipa väriksi mikä tahansa ja olipa alle jäävä väri mikä tahansa. Jotkin maalit (tavalliset öljypohja- ja akrylaattimaalit) vaativat kaksi tai jopa kolme maalipintaa, ennenkuin vanha maali ei enää kuulla läpi. Se riippuu siitä, kuinka paljon väri vaihtuu.

      Tehkää pohjatyöt kunnolla, niin pääsette pitkäikäisimpään ratkaisuun. Älkää säästelkö tyhmissä paikoissa kuten pensselin valinnassa yms. Missäpäin Suomea maalailette? Teette ilmeisesti itse vai maalautatteko jollakin?

      • korjata

        Öljypohjainen EI ole sama kuin öljymaali eli ne ovat kaksi täysin eri asiaa. On paljon vesiohenteisia maaleja,jotka ovat öljypohjaisia esim.Pika-Teho on öljypohjainen/-pitoinen akrylaattimaali.
        Eli ota selvää onko nykyinen maali ÖLJYMAALI vai vesiohenteinen.
        Jos et itse saa selville,raavi irti mallipalanen pinnasta ja vie näyte mukaan maalikauppaan,jossa osataan varmasti sanoa kumpi on kyseessä.


      • Jaskkuu

        Itse maalataan ja Etelä-Suomessa. Välineisiin on tarkoitus panostaa.


    • rakennustarkastajalta, saatko vaihtaa ulkomaalin väriä.

      • Jaskkuu

        Kunnalle riittää ilmoitus, kaavassa määritelty ainoastaan väriksi vaalean sävyinen. Pitävät tärkeämpänä naapureiden kirjallista kuulemista.


      • Jaskkuu kirjoitti:

        Kunnalle riittää ilmoitus, kaavassa määritelty ainoastaan väriksi vaalean sävyinen. Pitävät tärkeämpänä naapureiden kirjallista kuulemista.

        selvä.


      • ootko asiantuntija näissä m...
        runontaja kirjoitti:

        selvä.

        ootko muka joku asiantuntija näissä maali asioissa ?

        Käyn mieluiten elokuvissa katsomassa:
        Draamaa
        Mielimusiikkiani on:
        Rock
        Pukeudun useimmiten:
        Kotoisan mukavasti siihen mitä kaapista löytyy
        Vapaa-aikanani:
        Harrastan liikuntaa: laji kuin laji, kaikki kelpaa
        Jos voittaisin miljoonan:
        ---


      • ootko asiantuntija näissä m... kirjoitti:

        ootko muka joku asiantuntija näissä maali asioissa ?

        Käyn mieluiten elokuvissa katsomassa:
        Draamaa
        Mielimusiikkiani on:
        Rock
        Pukeudun useimmiten:
        Kotoisan mukavasti siihen mitä kaapista löytyy
        Vapaa-aikanani:
        Harrastan liikuntaa: laji kuin laji, kaikki kelpaa
        Jos voittaisin miljoonan:
        ---

        miten on itsesi kanssa?


    • Jaskkuu

      Olen saanut vinkkiä, että Vinha voisi olla hyvä vaihtoehto öljymaalin päälle, vars. jos halutaan vähentää pintahomeen takaisin tuloa. Kokemuksia?

      • mitenhän on

        Vinha on sellainen maali,jota suositellaan jos mikään muu maali ei kestä pinnalla. Hyvä maali siis ja hyvin tuntunut pysyvän.
        En kuitenkaan tiedä Vinhasta öljymaalin päällä. Kun suositeltavaa tietenkin on vetää aina sama mitä käytetty aiemmin. Kaikkein varmin ilman pohjamaalausta tällöin on Ultra,joka käy myöskin öljymaalin päälle.
        Tietysti voi tehdä myös niin,että vetää nykyisen pinnan päälle pohjamaalin ja sen päälle sitten sen Vinhan. Muuta en osaa sanoa,että miten käy Vinhalle öljymaalin päällä.
        Vesiohenteisen kuitenkin voi hätätapauksessa vetää öljymaalin päälle.


      • Jaskkuu
        mitenhän on kirjoitti:

        Vinha on sellainen maali,jota suositellaan jos mikään muu maali ei kestä pinnalla. Hyvä maali siis ja hyvin tuntunut pysyvän.
        En kuitenkaan tiedä Vinhasta öljymaalin päällä. Kun suositeltavaa tietenkin on vetää aina sama mitä käytetty aiemmin. Kaikkein varmin ilman pohjamaalausta tällöin on Ultra,joka käy myöskin öljymaalin päälle.
        Tietysti voi tehdä myös niin,että vetää nykyisen pinnan päälle pohjamaalin ja sen päälle sitten sen Vinhan. Muuta en osaa sanoa,että miten käy Vinhalle öljymaalin päällä.
        Vesiohenteisen kuitenkin voi hätätapauksessa vetää öljymaalin päälle.

        Erään yrityksen maalilinjalla suositeltiin näin...


      • antaa mennä vaan!
        Jaskkuu kirjoitti:

        Erään yrityksen maalilinjalla suositeltiin näin...

        jos näin on sanottu niin siitä vaan. jos tulee ongelmia eikä toimikaan noin niin ei kun reklamaatiota, maalilinja kyllä korvaa maalit. vaikkakaan ei työtä..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe