Dystonia

urinko

HEI OLEN SAANUT 22.4-08 DIAGNOOSIN ETTÄ MINULLA ON DYSTONIA NISKANSEUDULLA JA PÄÄNI AJOITTAIN HEILUU.. BOTOKSIINI PISTOKSIA LÄÄKÄRI SUOSITTELI. OLEN PIIKKI- KAMMOINEN JA AHTAANPAIKAN- KAMMOINEN. ONKO TÄMÄ NYT KOKO LOPPUELÄMÄN VAIVA?

MITEN TÄSTÄ ETEENPÄIN..

HELPOTTIHAN TIETO.. ITSE EN VÄLTTÄMÄTTÄ HUOMAA KUN PÄÄ VAPISEE,MUTTA SIVULLISET SEN HUOMAA..

TRESSI JA JÄNNITTÄMINEN AINAKIN LAUKAISEE VAPINAAN.
MULLA ON JAKSOJA KUN PÄÄN HEILUMINEN EI NÄY OLLENKAAN.
ENSIMMÄISEN HEILUMISEN JOKA SIVULLINEN HUOMASI JA HUOMAUTTI MINULLE SIITÄ ON JO 20 VUOTTA , MUISTAN VIELÄKIN TUON TILANTEEN SANOIN HÄNELLE EIKÄ MINUN PÄÄ TÄRISE.
KERTOKAA MINULLE ONKO KELLÄ SAMA VAIVA.. ITKU ON HERKÄSSÄ...

18

5799

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Servikaalinen dystonia

Hei! Diagnoosi varmasti helpotti kuitenkin, itselläni meni noin 8 vuotta ennnen kuin sain diagnoosin, ylikin. Minulla pää ei myöskään kovin näkyvästi tärise, mutta kivut ovat usein melko koviakin.

Minulle muuten ei tuo Botox sopinut, sain lisäoireita yms, joten se jäi yhteen kertaan. Monia se on helpottanut tosi paljon eli kannattaa kaiketi ainakin koittaa. Piikkikammoon en osaa sanoa kuin yritä kestää, ei se oikeasti ole mikään paha juttu, katsovat koneella paikan ja pistävät siihen. Tosi nopeasti ohi.

Kärsitkö dystonian osalta muista oireista kuin vapinasta?

Tsemppiä! Päivä kerrallaan.

Terveisin melko nuorena sairastunut

• urinko

Hei! Minulla on ollut 15 vuotiaasta asti aurallinen migreeni. Alussa oli pahakin. Näkö hävisi tuli putkinäkö. Puutumisia esim. kasvojen toinenpuoli puutuu. jne.. sen kanssa kyllä voi elää normaalisti.. paitsi kohtausaikana.. en tiedä onko näillä kahdella mitään yhteistä..??

• urinko
        urinko kirjoitti:

Hei! Minulla on ollut 15 vuotiaasta asti aurallinen migreeni. Alussa oli pahakin. Näkö hävisi tuli putkinäkö. Puutumisia esim. kasvojen toinenpuoli puutuu. jne.. sen kanssa kyllä voi elää normaalisti.. paitsi kohtausaikana.. en tiedä onko näillä kahdella mitään yhteistä..??

Joo.. olkapäissä on ollut kipuja, Hartianseutu ollut useita vuosia ihan täysin jumissa. Hieronta ei tuloksia.
        Ajateltiin että siitä vapina johtikin ja sitten olen jännittäjä. Kortisonia olkapäähän olen ottanut vain kerran, Lääkärit kyllä pistäisivät lisää.
        Minusta kortisonilla ei ollut paljoa vaikutusta.

• Dystonia aivan eri kuin mig...
        urinko kirjoitti:

Olisin korjannut sen verran tietojasi, että dystonia on aivojen liikehäiriösairaus, joka aiheuttaa monenlaisia oireita vapinasta koviin kipuihin ja kovaa väsymystä, koska lihakset tekevät koko ajan työtä. Dystonia voi rajoittaa hyvinkin paljon elämää eikä se ole asenteesta kiinni.

Migreeni on aivan eri sairaus, minulla on molemmat. Kärsin ajoittain myös aurallisesta migreenistä, joka tällä hetkellä ei ole viikottaistakaan (kop, kop), mutta dystonia on aina läsnä.

• dystonia myös

Katso dystoniayhdistyksen sivut. siellä on paljon tietoa sairaudesta ja ihan asiallinen keskustelupalstakin.

• uriko

Hei!!
        Kiitos vinkistä. Sova kurssikin on kuulema yksi tapa nähdä vertaisia ihmisiä.
        Kyllä olen näin netistä saanut tietoa ja lääkärini , joka antoi lähetteen neurologille otti minulle netistä tietoa.
        ...Mutta kuinka uskallan nousta puhumaan kun pelkään että rupean tärisee. Kuulijat jännittää että selvänkö tuo tilanteesta ollenkaan. Pitäisikö sanoa, että jos pääni heiluu niin älkää välittäkö, ei se minnekkään tipahda. Kyllähän tieto että se on dystoniaa tietysti helpottaa . mutta , mutta kyllä keljuttaa ihan hirveesti koko tilanne..

• Dystonia myös
        uriko kirjoitti:

Hei!!
        Kyllä olen näin netistä saanut tietoa ja lääkärini , joka antoi lähetteen neurologille otti minulle netistä tietoa.
        ...Mutta kuinka uskallan nousta puhumaan kun pelkään että rupean tärisee. Kuulijat jännittää että selvänkö tuo tilanteesta ollenkaan. Pitäisikö sanoa, että jos pääni heiluu niin älkää välittäkö, ei se minnekkään tipahda. Kyllähän tieto että se on dystoniaa tietysti helpottaa . mutta , mutta kyllä keljuttaa ihan hirveesti koko tilanne..

Joo, tosi kovaa se aina ottaa, kun uuden diagnoosin saa. Kyllä sitä on tavallaan helpottunut, mutta kuitenkin vie aikaa sopeutua ja hyväksyä niinkin ikävä seuralainen.

Migreeniä minullakin, ei varmaan ole yhteyttä dystoniaan, vaikka neurologisia molemmat ovatkin. Luulisin ainakin, ettei ole yhteyttä muuten kuin itse saan helpommin migreenikohtauksen, jos lihakset ovat oikein krampissa.

Kärsitkö kivuista? Minulla tuota vapinaa ei ole niin että itse huomaisin, mutta kylläkin vähän raskasta ajoittain päätä pitää oikeassa paikassa.

Tsempit!

• zeri
        uriko kirjoitti:

Hei!!

Hei!

voisiko joku kertoa,voivatko näköhäiriöt/päänsärky liittyä servikaaliseen dystoniaan? vai onkohan tämä jotain muuta sen ohella..

• sama vika

Hei Urinko !
      Minäkin olen saanut tietää sairastavani dystoniaa
      tammikuussa 08. Olen käytttänyt rentouttavia lääkkeitä ja lisäksi kipulääkitystä. Kyllä päivän mittaan kivut lisäntyy kun jotain vain käsillä tekee. Ensimmäisen Botoxinjektion jälkeen minulle tuli kovat kivut ja jouduin pitkälle sairaslomalle. Sain myös ajan fysiterapeutille jonka jälkeen pääni on nyt pysynyt joten kuten keskiasennossa, ennen kun käveli pää taaksepäin kallellaan ei kunnolla ihmisiä nähnyt hyvä kun eroitti jalat. On myös toinen botoxinjektio annettu muutama viikko sitten, kipuja ei enään niin kovia ja lääkitys vaihdettiin rivatril,kyllä se enemmän väsyttää, mutta tuntuu että nyt on jonkun verran auttanut.
      Olen vain siinä vaiheessa, että minun pitäisi vain hyväksyä tämä sairaus, kyllä monta kertaa on itkettänyt kun ei pysty tekemään sitä samaa kun ennen. Mutta mennään päivä kerrallaan.

Voimia ja jaksamista sinulle, sitä tässä tarvitaan.

• urinko

Hei Kiitos kannustavista kommenteista!! On hyvä kuulla, että tämä sama sairaus on muillakin kuin minulla. Diagnoosiin ei menny kuin pari minuuttia. Mutta kun tätä ei voi parantaa niin se tieto masentaa. Pistos hoitokaan ei saata käydä. Itselläni ensimmäinen pistos hoito on edessäpäin tässäkuussa. Ihan minua hirvittää, entä jos oireeni pahentuvat, voiko siinä niinkin käydä??
        Ajattelin, että SOVA-kurssille menen, jos sitä sairaalassa ehdottavat ja kysyn jos eivät ehdota. Pääsen sinuksi tämän asian kanssa.
        Kyllähän sitä yksin ollaan arjessa tämän sairauden kanssa.

Töissä kerroin, että jos he huomaavat minun puhuessa tai tietokonella ollessa tärisevän, mistä se johtuu. Ja esimiehellenikin kerroin. Että itselläni olisi varmempi olla palavereissa ja muissa esilläolo tilanteissa.
        Olen huomanut että kun vaikka sormella pitää leuasta kiini niin olo helpottuu ja vapina loppuu.
        Sattui yksi hauska törmääminen: Menin passikuvaan kerroin kuvaajalle, että voi olla hankalaa saada hyvää kuvaa, kun mulla on dystonia ja on vaikeaa keskitää katsetta suoraan, tietoisesti... Kuvaaja kommentoi.. ai.. jaa.. ei se haittaa, mulla dystonia on käsissä. No kuvat kuitenkin onnistui. Vaikka mielessä attelin että hyvä on yhdistelmä. Hyvää jatkoa sinullekin .. Kirjoitellaan

• sama vika
        urinko kirjoitti:

Hei Kiitos kannustavista kommenteista!! On hyvä kuulla, että tämä sama sairaus on muillakin kuin minulla. Diagnoosiin ei menny kuin pari minuuttia. Mutta kun tätä ei voi parantaa niin se tieto masentaa. Pistos hoitokaan ei saata käydä. Itselläni ensimmäinen pistos hoito on edessäpäin tässäkuussa. Ihan minua hirvittää, entä jos oireeni pahentuvat, voiko siinä niinkin käydä??
        Ajattelin, että SOVA-kurssille menen, jos sitä sairaalassa ehdottavat ja kysyn jos eivät ehdota. Pääsen sinuksi tämän asian kanssa.
        Kyllähän sitä yksin ollaan arjessa tämän sairauden kanssa.

Töissä kerroin, että jos he huomaavat minun puhuessa tai tietokonella ollessa tärisevän, mistä se johtuu. Ja esimiehellenikin kerroin. Että itselläni olisi varmempi olla palavereissa ja muissa esilläolo tilanteissa.
        Olen huomanut että kun vaikka sormella pitää leuasta kiini niin olo helpottuu ja vapina loppuu.
        Sattui yksi hauska törmääminen: Menin passikuvaan kerroin kuvaajalle, että voi olla hankalaa saada hyvää kuvaa, kun mulla on dystonia ja on vaikeaa keskitää katsetta suoraan, tietoisesti... Kuvaaja kommentoi.. ai.. jaa.. ei se haittaa, mulla dystonia on käsissä. No kuvat kuitenkin onnistui. Vaikka mielessä attelin että hyvä on yhdistelmä. Hyvää jatkoa sinullekin .. Kirjoitellaan

Hei Urinko
        Niin se minuakin välillä masentaa kun tätä ei voi
        parantaa. Mutta onneksi näitä oireita pystytään lievittämään. Minullakin on helpompaa kun pidän käden leuan alla. Eikä sekään niin paljon enään häiritse kun toiset katsoo vähän ihmeissään.
        Hienoa kun olet kertonut töissä asiasta. Voi kun minäkin pystyisin siihen, olen vain kertonut jotakin asiasta, että eivät ihmettele ihan kaikkea. Fysioterapiastakin olen saanut apua tähän vaivaan ja terveyskeskuksen kautta sain myös tukikauluksen, joka vähän rentouttaa.

Kaikkea hyvää sinulle ja hyvää kevään jatkoa.

• urinko

Hei kaikki kassa matkaajat. Ei se niin kauheeta ollutkaan ne potox pistokset. Seuraavana päivänä särki päähän, mutta muuten tämä ensimmäinen kerta mielestäni meni hyvin.
      Pelkäsin aivan mielettömästi miten reakoin myrkkyyn.TOSIN EI VIELÄ OLE MENNYT VIIKKOAKAAN PIIKEISTÄ.
      Kuului vilkkaan lihaksen sytkyttelyä niihin laitettiin piikki, mutta ei joka lihas tai jänne sytkyillyt. Minulla vetää päätä oikealle.
      Olo on ok... katsotaan ja ootellaan.

• vahvaa kortisoniviikko kuuria

Kokemúksesta voin sanoa, että minulla se auttoi kahdeksi vuodeksi. Siinä vaiheessa lääkäreiden kahden vuoden pyörityksen jälkeen olin jo kroonistunut. Toivottavasti Teillä ei käy samalla tavalla. Se Potuliini on nyt muotivillitys. Se ei poista syytä. Auttaa vaan hetkeksi. Jännittäminen aiheuttaa tulehdusta ja se ei lähde kuin kortisonilla. T. väärin hoidettu dystonikko, epileptikko, muuten päästään sekaisin, mikreenikko-siis tässä arvauskeskuksen diagnooseja ja nyt siis krooninen tulehduspotilas, jolle ei voi enää antaa kortisoneja, koska luut haurastuu. T. Burana ja lämpö ja lepo.

• myös kokeiltu

Minulla on dystonia ollut jo 30v. Alkuvuosina päätä väänsi takaviistoon voimakkaasti, mikä sittemmin loppui muutamanvuoden jälkeen. Niskajäykkyyskin alkoi helpottamaan ja olin jo siinä uskossa että tämä paranee. Sittemmin tuli muu syy mennä sairaalaan leikkaukseen. Kaulaalue leikattiin ja samassa leikattiin kaulalihaksia poikki. Dystonia palasi kuin taivaan lahjana kovien kipujen saattelemana. Botuliini pitäisi nyt pistää sillepuolelle kaulaa, jossa lihakset on vielä tallella. Kipu on kroonistunut, enkä usko Botuliinin auttavan tilannetta. Kortisoni saattaisi olla yksi vaihtoehto, mutta en tiedä sen tuomista haitoista, joten olen luopunut toistaiseksi siitä ajatuksesta. Jos jollain on positiivisia kokemuksia kortisonista, niin kerroppa kokemuksiasi tälle palstalle. Ei muut kuin. "Ylös ulos ja lenkille" (kalaan)

• urinko
        myös kokeiltu kirjoitti:

Minulla on dystonia ollut jo 30v. Alkuvuosina päätä väänsi takaviistoon voimakkaasti, mikä sittemmin loppui muutamanvuoden jälkeen. Niskajäykkyyskin alkoi helpottamaan ja olin jo siinä uskossa että tämä paranee. Sittemmin tuli muu syy mennä sairaalaan leikkaukseen. Kaulaalue leikattiin ja samassa leikattiin kaulalihaksia poikki. Dystonia palasi kuin taivaan lahjana kovien kipujen saattelemana. Botuliini pitäisi nyt pistää sillepuolelle kaulaa, jossa lihakset on vielä tallella. Kipu on kroonistunut, enkä usko Botuliinin auttavan tilannetta. Kortisoni saattaisi olla yksi vaihtoehto, mutta en tiedä sen tuomista haitoista, joten olen luopunut toistaiseksi siitä ajatuksesta. Jos jollain on positiivisia kokemuksia kortisonista, niin kerroppa kokemuksiasi tälle palstalle. Ei muut kuin. "Ylös ulos ja lenkille" (kalaan)

Kyllä minä ihailen teitä, kun olette kestäneet monia vuosia dystoniaa. Tai pakko kai se on kestää kun riesakseen on sen saanut.

Muistan kun ystävä perheeseen syntyi pieni down-vauva.(ennen sanottiin mongolidi) Isoveli saunassa kysyi isältään, että tarttuuko se. Ja voiko ottaa pois sen kromosomin. Eihän sitä voi ottaa pois eikä parantaa, mutta veikan kanssa voi leikkiä elää. Isä vastasi pojalleen.

Ja näin se on meilläkin. Yritetään elää mahdollisen normaalia elämää, Ja haetaan apua TK:sta tai yksityiseltä,on terapiat ja sova kurssit, mennään mukaan yhdistyksiin ja piireihin. Omalla kohdalla oon ajatellut ja jos työ on hankalaa kipujen tai muuten, niin sairaseläke voi olla silloin paikallaan. Teitä kannustaen eteenpäin urinko.

• pelokas00

Hei! Voisiko joku kertoa miten huomasitte servikaalisen dystonian alkaneen? Itse olen syönnyt monet lääkkeet `migreeniin´( ei ole tehty minkään laista diagnoosia, mutta siihen lääkärit aina vetoavat) pään säryt eivät ole olleet monestikkaan sietämättömiä,enemmänkin on haitannut kielen,kasvojen ja joskus vasemman käden hetkellinen puutuminen joka kohdistuu aina vasempaan puoleen. lääkkeistä ei ole mitään apua koskaan ollut.olen maininnut myös jatkuvista harti ja niskan seudun `painavista/vetävistä´ kivuista joihin ei monestikkaan hierominen auta,ei tunnu painellessa kipeitä kohtia välttämättä. varsinkin silloin kun on pahat kivut hartioissa pääni kääntyy huomattavasti vasemmalle,itse en sitä huomaa mutta lääkäri kerran sitä ihmetteli.myös stressaantuneena tai hermostuneena saattaa muuttua nykimiseksi vasempaan suuntaan.Vaikka aina tuntuu että pää jänkää kovasti vasemmalle,painaa silti oikeaa hartiaa tuntuen siltä että päätä vetäisi saman aikaisesti oikealle alaspäin.neurologille sain ajan kovan väittelyn jälkeen mutta sieltä en apua saanut.

• Dystonian alku

Tämä on nyt sitten vain mun alkutaival sairauteen.
        Tein aikoinani erittäin raskasta työtä, missä joutui jatkuvasti olemaan selkä kumarassa.
        Yhtenä iltana kaverini sanoi, että mulla on kaula ja pää ihan poskellaan.
        Katoin peiliin ja niinhän ne olikin.
        Se oli mun viimeinen työpäivä ja tämä Dystoniahelvetti alkoi, jota on jatkunut jo lähes parikyt vuotta.
        En toivo kenellekkään tätä kohtaloa, en edes pahimmalle vihamiehelle.
        Kipulääkkeitä on tullut kokeiltua kymmeniä, eikä niistä ole ollut muuta hyötyä , kun pää menee sekaisin.
        Ilman lääkitystä, tulee yhtä huonosti toimeen.
        Lippu korkealle. Pidä ystävät lähellä ja elä täysillä, niinkuin Sinulla ei olisi mitään sairautta. Usko tai älä, mutta se auttaa.

• dystonikko
        Dystonian alku kirjoitti:

Tämä on nyt sitten vain mun alkutaival sairauteen.
        Tein aikoinani erittäin raskasta työtä, missä joutui jatkuvasti olemaan selkä kumarassa.
        Yhtenä iltana kaverini sanoi, että mulla on kaula ja pää ihan poskellaan.
        Katoin peiliin ja niinhän ne olikin.
        Se oli mun viimeinen työpäivä ja tämä Dystoniahelvetti alkoi, jota on jatkunut jo lähes parikyt vuotta.
        En toivo kenellekkään tätä kohtaloa, en edes pahimmalle vihamiehelle.
        Kipulääkkeitä on tullut kokeiltua kymmeniä, eikä niistä ole ollut muuta hyötyä , kun pää menee sekaisin.
        Ilman lääkitystä, tulee yhtä huonosti toimeen.
        Lippu korkealle. Pidä ystävät lähellä ja elä täysillä, niinkuin Sinulla ei olisi mitään sairautta. Usko tai älä, mutta se auttaa.

Terve! voisiko joku kertoa tällä palstalla omista dystonian oireista? miten huomasit alkaneen ja kuinka siitä eteen päin on edennyt? olen itse huomannut lähiaikoina että autoa ajaessani katsoessani sivulle pääni saattaa äkkiä nykäistä ihan toiseen suuntaan..tälläista äkkinäistä oiretta itselläni ei ole aikaisemmin ollut,ennen liikkeet ovat olleet `rauhallista´ nykimistä.nyt on alkanut jännittämään mahdollisuus sairauden etenemisestä uusiin pahempiin oireisiin, tai autoilusta luopuminen jos jossain vaiheessa on edessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5983
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3764
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2597
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2131
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1902
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      45
      1878
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1775
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1478
    Aihe