kortisoni ja psyyke

epätietoa

Minulleppa kävi näin:sairastuin astmaan vuosia sitten ja olen syönyt ties mitä lääkkeitä. singulair,hengitettävät kortikosteroidit,tilade jne. Nyt kun kevät koittaa,aloitin taas kortisonin käytön ja muutaman viikon päästä aloituksesta,aloin tuntea kummallisia oireita mitä en osannut kortisoniin yhdistää.Mielialani alkoi heittelemään,aloin saada ahdistuskohtauksia,paniikkihäiriön kaltaisia oireita,yöhikoilua,alkoi masentaa ja olo oli sekava.rupesin unohtelemaan asioita,päivämääriä ja olo oli todella epätodellinen. olin huolesta sekaisin,mikä mahtaa olla vialla.kävin lääkärissä ja sain psykologille lähetteen!vasta tutkittuani itse asiaa,huomasin artikkeleita missä kerrottiin kortikosteroidien psyykkisistä haitoista.oireilu on harvinaista,mutta ei läheskään niin vähän kuin luullaan.MIKSI yksikään lääkäri ei ollut tästä varoittanut etukäteen?!kortikosteroidien edut katsotaan niin suuriksi verrattuna haittoihin että niistä ei edes mainita.lopetettuani kortisonin,olo parani noin viikossa ja huomasin etten olekaan tulossa hulluksi..pelottavaa on,etteivät kaikki tosiaan tiedä että kyse voi olla kortisonin vaikutuksesta,eikä puhjenneesta masennuksesta.kehkolääkärini kertoi että kortisoni voi aiheuttaa jopa psykoosin,joten missä kulkee raja mitä potilaalle kerrotaan ja mistä vaietaan?onko jollain samantyypisiä kokemuksia?
mukavaa kevättä kaikille:)

30

16091

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerrotaan

      kyllä ihan lääkepakkauksien ohjeissakin, ei niitä sen kummosemmin salailla ja psykoosi johtuen kortisonista on todella, todella harvinainen sivuv.

      Minulla, astmaatikkolle, joka olen ollut jo n. 30 v, on ainakin aina kerrottu. Ja eipä noissa inhaloitaen otettuissa juurikaan ole näitä kortisonin sivuv., ne kun eivät elimistössä aiheuta samanlaisia sivuv. kuin oraalisesti nautitut kortisonit.

      Niin, oletko nauttinut oraalisesti kortisonia vai vain sitä inhaloinut?

      "MIKSI yksikään lääkäri ei ollut tästä varoittanut etukäteen?!" Outoa, sinulle on sitten käynyt huono tsäkä keuhkol. suhteen.

      Ja eivät kaikki voi tehdä kuten sinä, olla käyttämättä hoitavaa, inhaloitavaa lääkettään.
      Olen elämässäni joutunut niin kortisonitiputukseen kuin nauttimaan sitä oraalisestikin satoja kertoja, ainut sivuv. mikä on joskus tullut on ollut unettomuus...

      Sinullako sitten on taustalla ph., depressio vai mikä? Astmasi lisäksin.

      Taidat tosiaan kuulua siihen harvalukuiseen joukkoon jolla ei ole ollut tiedossa lääk.sivuvaikutukset.Ja se mitä ei pakkauksen ohjeesta löydy, sen saa selville itsekin, mm. ihan vaikkapa netistä googlaamalla tai, tapa jota itse suosin, keskustelemalla erik.lääkärin kanssa.

      Astman kanssa tässä tosiaan kuljettu rinnan n. 30 v ja hyviä kokemuksia lääkäreistä.

      • epätietoa

        taustalla ei ole ollut minkäänlaista psyykkistä häiriötä,se olisikin ehkä ollut helpompi selitys!myöskään en voi itse olla käyttämättä hoitavaa lääkettä,joten tilanne on huono sen suhteen.olet onnekas jos et ole saanut minkäänlaisia oireita ja sinulla on ollut asiantuntevat lääkärit,onnittelen.osaan toki itse katsoa netistä tietoa kuten teinkin,jos ymmärsit kirjoitukseni niin kyse oli nimenomaan siitä etten ole saanut tarpeeksi tietoa lääkäriltä JONKA pitäisi ensisijaisesti ohajata potilasta.on erittäin hyvä että tästä puhuttaisiin enemmän ääneen sillä näitä vaikutuksia tosiaan on,ja käyppäs googlettamassa hengitettävien kortikosteroidien psyykkisistä sivuvaikutuksista niin näet mitä tarkoitan..koska itse sain näitä oireita,en todellakaan usko että ne sittenkään niin "todella todella" harvinaisia ovat.


      • joka kirjoittelee
        epätietoa kirjoitti:

        taustalla ei ole ollut minkäänlaista psyykkistä häiriötä,se olisikin ehkä ollut helpompi selitys!myöskään en voi itse olla käyttämättä hoitavaa lääkettä,joten tilanne on huono sen suhteen.olet onnekas jos et ole saanut minkäänlaisia oireita ja sinulla on ollut asiantuntevat lääkärit,onnittelen.osaan toki itse katsoa netistä tietoa kuten teinkin,jos ymmärsit kirjoitukseni niin kyse oli nimenomaan siitä etten ole saanut tarpeeksi tietoa lääkäriltä JONKA pitäisi ensisijaisesti ohajata potilasta.on erittäin hyvä että tästä puhuttaisiin enemmän ääneen sillä näitä vaikutuksia tosiaan on,ja käyppäs googlettamassa hengitettävien kortikosteroidien psyykkisistä sivuvaikutuksista niin näet mitä tarkoitan..koska itse sain näitä oireita,en todellakaan usko että ne sittenkään niin "todella todella" harvinaisia ovat.

        ympäri palstoja Symbicortista?
        Sittenhän teitä on kaksi jolle Symbicot aiheuttaa masennusta ja unettomuutta=)


      • epätietoa
        joka kirjoittelee kirjoitti:

        ympäri palstoja Symbicortista?
        Sittenhän teitä on kaksi jolle Symbicot aiheuttaa masennusta ja unettomuutta=)

        en tiedä,lähinnä kiinnostaa kuulla ihmisten kokemuksia kortikosteroidien vaikutuksista psyykkeeseen..joten niitä kiitos=)


      • pillereinä
        epätietoa kirjoitti:

        en tiedä,lähinnä kiinnostaa kuulla ihmisten kokemuksia kortikosteroidien vaikutuksista psyykkeeseen..joten niitä kiitos=)

        Olen saanut kortisonia toistakymmentä vuotta pillereiden muodossa.

        Ennen, yli 40 vuotta sitten potilaat eivät mistään saaneet mitään tietoa. Lääkäri kertoi jos kertoi, useinmiten ei edes kertonut. Tokko edes tiesikään paljoa.

        Sitten aloin saada lukea apteekista heidän kirjastaan siihen lääkkeeseeni liittyvää tietoa, jota ostin apteekista, mutta mitään mustaa valkoiselle ei jäänyt. Mitä siinä lukiessa ymmärsi jos ymmärsi ja muisti.

        Nyt asiat ovat todella hienosti. Tietoa on netti pullollaan. Jos keskustelupalstoille pääsee, pääsee hakemaan myös lääkkeestäänkin tietoa.

        Pillereinä olen kortisonia syönyt toistakymmentä vuotta, ja aivan liian suuria annoksia, mutta kun... sairaus vaatii, ei selviä pienemmillä annoksilla.

        Psyykkeeseeni sillä ei ole ollut vaikutusta, mutta muualle. Mm. silmänpainetaudin puhkaisi, refluksitaudin puhkaisi (jota ei ennen kortisonia ollut), voimakkaita mahaärsytyksiä. Kuukasvoisuus, sekä patti niskassa aiheuttaa paljon kipuongelmia. Nesteen keräytyminen, turvotus, ja järjetön lihominen. Tässä jotain vähän alkuun haitoista. Sydäntauteihin altisaen, ja niitä on nyt kortisonin käytön aikana kehittynyt, joita mm. eilen viimeksi kardiologi luokitteli lääkkeiden altisamiksi sairaustiloiksi.


      • aikku3
        pillereinä kirjoitti:

        Olen saanut kortisonia toistakymmentä vuotta pillereiden muodossa.

        Ennen, yli 40 vuotta sitten potilaat eivät mistään saaneet mitään tietoa. Lääkäri kertoi jos kertoi, useinmiten ei edes kertonut. Tokko edes tiesikään paljoa.

        Sitten aloin saada lukea apteekista heidän kirjastaan siihen lääkkeeseeni liittyvää tietoa, jota ostin apteekista, mutta mitään mustaa valkoiselle ei jäänyt. Mitä siinä lukiessa ymmärsi jos ymmärsi ja muisti.

        Nyt asiat ovat todella hienosti. Tietoa on netti pullollaan. Jos keskustelupalstoille pääsee, pääsee hakemaan myös lääkkeestäänkin tietoa.

        Pillereinä olen kortisonia syönyt toistakymmentä vuotta, ja aivan liian suuria annoksia, mutta kun... sairaus vaatii, ei selviä pienemmillä annoksilla.

        Psyykkeeseeni sillä ei ole ollut vaikutusta, mutta muualle. Mm. silmänpainetaudin puhkaisi, refluksitaudin puhkaisi (jota ei ennen kortisonia ollut), voimakkaita mahaärsytyksiä. Kuukasvoisuus, sekä patti niskassa aiheuttaa paljon kipuongelmia. Nesteen keräytyminen, turvotus, ja järjetön lihominen. Tässä jotain vähän alkuun haitoista. Sydäntauteihin altisaen, ja niitä on nyt kortisonin käytön aikana kehittynyt, joita mm. eilen viimeksi kardiologi luokitteli lääkkeiden altisamiksi sairaustiloiksi.

        aikku tässä hei,,,joo tierän kokemuksesta että kortison tapletit lihottaa ,kerää nestettä,,,tekee rauhattomaksi,,,yms,välttäisin jos voisin


      • Anonyymi

        Ei kuulu harvinaisten joukkoon. Yleisempää on ettei lääkärit näistä puhu. Sitten saa itsekseen miettiä onko tulossa hulluksi.
        Muistinmenetys ja mania ei ole pikkujuttuja.


    • kaarinna

      Miten suurella annoksella otit kortisonia? Ei mun mielestä pitäs kyllä tollasia oireita tulla. Unettomuutta voi varm. tulla ainakin kortisonipillereistä.

      • epätietoa

        250 mg 2x päivässä,2 hengenvetoa singulair..tuo herkkyys ilmeisesti vaihtelee todella paljon ihmisestä riippuen.mulle oli kyllä selkeesti liian iso annos!


      • ...
        epätietoa kirjoitti:

        250 mg 2x päivässä,2 hengenvetoa singulair..tuo herkkyys ilmeisesti vaihtelee todella paljon ihmisestä riippuen.mulle oli kyllä selkeesti liian iso annos!

        Ei tää astman lääkitseminen ole mitään on/off touhua, vaan lääkitys ja sen annostus haetaan yksilöllisesti mm. pef-seurannalla. Tai niin minulle on ainakin neuvottu.

        Ja mitä noitten kortisonilääkkeiden vaikutuksesta psyykkeeseen tulee, nii en ainakaan itse ole huomannut juurikaan muutosta huonompaan suuntaan. Masennus on ollut diagnoosina jo yli kuusi vuotta ja astma puhkesi lopulta flunssakierteen laukaisemana puolitoista vuotta sitten. Mulla ennemminkin vie mieltä alas se, jos on pahat oireet ja happi vähissä, ei se lääkitys.


      • kaarinna
        epätietoa kirjoitti:

        250 mg 2x päivässä,2 hengenvetoa singulair..tuo herkkyys ilmeisesti vaihtelee todella paljon ihmisestä riippuen.mulle oli kyllä selkeesti liian iso annos!

        Tietysti kortisonista voi tulla rauhatonta oloa, erityisesti kortisonipllereistä. En kyllä sanois, että Flixotidestä tulis ainakaan huomattavaa huonoa oloa. Voi tietysti olla, että astma voi tehdä myös heikon ja huonon olon sekä paniikin. Mulla ainakin Flixotide auttaa ja helpottaa oloa. Varmaan johtuu sulla vaan jostain muusta nämä oireet.


      • Mummu
        kaarinna kirjoitti:

        Tietysti kortisonista voi tulla rauhatonta oloa, erityisesti kortisonipllereistä. En kyllä sanois, että Flixotidestä tulis ainakaan huomattavaa huonoa oloa. Voi tietysti olla, että astma voi tehdä myös heikon ja huonon olon sekä paniikin. Mulla ainakin Flixotide auttaa ja helpottaa oloa. Varmaan johtuu sulla vaan jostain muusta nämä oireet.

        Sairastan astmaa, jota ei kyllä koskaan todettu, mutta hoidetaan lääkityksellä. Alkuaikoina aloin jostain avaavasta lääkkeestä, oliko se Puventolia tms, hyperventiloimaan ja sain ns paniikkikohtauksen ja menetin tajuntanikin. Sydän alkoi hakkaman lääkkestä, niin, että pelästyin ja paniikkikohtaus oli valmis. Sain siihen kitenkin pien avun Iho - ja allergiasairaalasta, fysioterapeutilta. Käytän säännöllisesti Flixotideä tippoina nenään, Flixotideä henkeen ja Singulairia iltaisin pilleri. Ei ongelmia. Mutta kortisonipillerit ku tulevat mukaan kuvaan muutaman kerran vuodessa, 40 milliset Prednisol...jotain..niin silloin kyllä mielialat vaihtelevat. Tulen ärtyisäksi, vapisen ja hermoilen. En nuku ja olen yliaktiivinen. Olen monesti jotunut lopettamaan kuurin kesken. Hermot eivät kestä, enkä voisi käydä työssä. Viimekerralla lääkräri antoi toista kortisonia, se ei ollut lainkaan yntä paha kuin edellinen.
        Kannattaa siis vaihdella lääkeaineita. Lääkäri kyllä suhtautuu ymmärtäväisesti.


      • kaarinna
        Mummu kirjoitti:

        Sairastan astmaa, jota ei kyllä koskaan todettu, mutta hoidetaan lääkityksellä. Alkuaikoina aloin jostain avaavasta lääkkeestä, oliko se Puventolia tms, hyperventiloimaan ja sain ns paniikkikohtauksen ja menetin tajuntanikin. Sydän alkoi hakkaman lääkkestä, niin, että pelästyin ja paniikkikohtaus oli valmis. Sain siihen kitenkin pien avun Iho - ja allergiasairaalasta, fysioterapeutilta. Käytän säännöllisesti Flixotideä tippoina nenään, Flixotideä henkeen ja Singulairia iltaisin pilleri. Ei ongelmia. Mutta kortisonipillerit ku tulevat mukaan kuvaan muutaman kerran vuodessa, 40 milliset Prednisol...jotain..niin silloin kyllä mielialat vaihtelevat. Tulen ärtyisäksi, vapisen ja hermoilen. En nuku ja olen yliaktiivinen. Olen monesti jotunut lopettamaan kuurin kesken. Hermot eivät kestä, enkä voisi käydä työssä. Viimekerralla lääkräri antoi toista kortisonia, se ei ollut lainkaan yntä paha kuin edellinen.
        Kannattaa siis vaihdella lääkeaineita. Lääkäri kyllä suhtautuu ymmärtäväisesti.

        Oliko uusi kortisonisi Prednison nimeltään? Jos oli niin aivan samaa kuin Prednisolon. Niissä vähän erilaiset vaikuttavat aineet, mutta luokitellaan vastaaviksi lääkkeiksi. Kortisoni nostaa verenpainetta, mikä lienee huonon olosi syy. Kortisonia olisi suotavaa syödä vai kuureina lyhyitä aikoja, jos tulehdus esim. keuhkoissa sen vaatii. Reumaanhan jotkut kyllä syö 5mg päivittäin. Reumaatikkojen olo saattaa parantua pienestä määrästä kortisosnia ja haittoja ei sillä annoksella yleensä ilmene. Tietysti iho voi ohentua ja kasvot pyöristyä.


      • Mummu
        kaarinna kirjoitti:

        Oliko uusi kortisonisi Prednison nimeltään? Jos oli niin aivan samaa kuin Prednisolon. Niissä vähän erilaiset vaikuttavat aineet, mutta luokitellaan vastaaviksi lääkkeiksi. Kortisoni nostaa verenpainetta, mikä lienee huonon olosi syy. Kortisonia olisi suotavaa syödä vai kuureina lyhyitä aikoja, jos tulehdus esim. keuhkoissa sen vaatii. Reumaanhan jotkut kyllä syö 5mg päivittäin. Reumaatikkojen olo saattaa parantua pienestä määrästä kortisosnia ja haittoja ei sillä annoksella yleensä ilmene. Tietysti iho voi ohentua ja kasvot pyöristyä.

        MEDROL.


    • Yksi vain

      Itse joudun rajoittamaan kortisonin käyttöä sen aiheuttamien stressioireiden takia. Sydän hakkaa, ei saa nukuttua, ajatukset laukkaa koko ajan ja olo on kuin jatkuvasti olisi joku vainoaja perässä. Kortisoni on stressihormoni eli aine jota kroppa erittää erityisesti silloin kun pitää olla varuillaan ja valmiina pakenemaan!

    • Omark

      En jaksa lukea edellisiä vastauksia. Olen aikanani työskennellyt 5 vuotta hoitoalalla, enkä minäkään tiennyt asiasta, ennenkuin mummoni meni lähes psykoosiin kortisonin vuoksi. Mummoni käytti kortisonia liiallisesti ja ohjeen vastaisesti, koska kortisoni nosti mielialaa. Hoitoalan taustoistani huolimatta en asiaa tajunnut, salasi niin hyvin. Veljeni tajusi.

      Sitten, kun taistelimme mummolle tarpeelliset kotiavut ja valvonnat, tilanne selkeytyi. Luusto haurastui pysyvästi, vaikka mummoni on massiivisen ylipainoinen, mikä normaalisti suojaa luita haurastumiselta.

      Kortisonin väärinkäyttökin tunnetaan lääkäripiireissä. Toivottavasti kaikki tulevat lääkärit tunnistavat sen.

      Hyvä että tajusit itse tilanteesi! Hienoa! Psykiatriseksi potilaaksi leimaaminen on helppoa, ja sen jälkeen todellisen avun saanti fyysisistä tekijöistä johtuviin ongelmiin on vaikeaa.

      Ehkä tieto kulkee eteen päin, kun vastaavaa kokeneet potilaat muistuttavat lääkärilleen asioista. Toivottavasti tapauksesta on merkitty tiedot kriittisiin tietoihisi, jotta sama ei toistu. Siltä varalta, että olet joskus hoidettavana vaikkapa tajuttomana, etkä voi puolustautua. (Tällöinhän kortisonilääkitys vaikeuttaisi toipumistasi, ellei aikaisempia reaktioitasi tiedostettaisi.)

      • kokemuksella

        Nyt on osalla varmaan mennyt sekaisin mikä minkäkin sivuvaikutuksen aiheuttaa. Kortisonilla on se hauska vaikutus, että kun sitä käyttää pitkäaikaisesti, sen lopettaminen aiheuttaa mielialan vaihteluita sun muuta, koska kortisoni on stressihormoni ja sen vähentäminen herkistää stressin vaikutuksille. Monilla tuntuu myös olevan oireita, jotka todennäköisemmin johtuvat liiansuurista avaavien lääkkeiden annoksista. Usein kun kortisoni aloitetaan niin lisätään myös avaavien lääkkeiden määrää ja se aiheuttaa tärinää, jatkuvaa päänsärkyä yms ei kortisoni. Myös esim Duact-niminen allergialääke aiheuttaa voimakkaasti unettomuutta ja yliaktiivisuutta. Hengitetävissä kortisoneissa on eroja jotka usein kai myös johtuvat seosaineista ja Flixotide sinänsä voi helposti aiheuttaa mm erittäin voimakasta pahoinvointia, mitä ei useimmilla muilla kortisoneilla esiinny. Jos sitä esiintyy kannattaa kokeilla Bulmicortia, jossa ei ole muuta kuin pelkkää kortisonia, jotta voi olla varma, että oireet tulevat nimenomaan inhaloitavasta kortisonista, joka on todella harvinaista. Tablettien syönnin aiheuttamille ongelmille ei juuri voi mitään, itsellänikin on ne lähes kaikki, mutta liikakiloista pääsee jos jaksaa olla äärettömän sinnikäs.. voin vannoa sen 50 kg laihduttaneena ja nykyään taas normaalipainoisena naisena.. mutta kaihileikkaus on edessä ja vatsakalvoni olen kyllä suojannut syömällä siihen suojaläkkeitä, ei kenenkään vatsa muuten loputtomasti kestä. Tsemppiä kaikille aurinkoiseen kevääseen, siitäkin voi nauttia oireista huolimatta.


    • hallaa psyykkeelle

      Itse olen syönyt kortisonia tammikuun lopusta kilpirauhasen tulehdukseen, tulehdus on parantunut ja olen ihmetellyt jotta miksi minulla on psyykkisiä oireita edelleenkin??mm. ajoittain ahdistusta,epätodellista oloa, paniikki tyyppistä oireilua,masennusta, yms epämääräistä oloa. Kortisoni annokseni on ollut pieni viimeiset 2 viikkoa vain 2,5mg eli murto osa siitä mitä se oli 20mg. Nyt 2 päivää ilman kortisonia ja ajatukset on kirkastunut kummasti olen aivan kuin eri ihminen!!!

    • pitkäaikainen astmaatikko

      Hei,
      olen sairastanut astmaa koko ikäni, 2-vuotiaana todettu ja nyt olen 26-vuotias. En itsekään tiennyt näistä haitoista aikaisemmin.
      Viime syksynä aloin kokemaan paniikkikohtauksia, hengen ahdistusta ja hyperventilointia. Itse en tiennyt mistä oli kyse, luulin että sain lieviä astmaattisia kohtauksia. En saanut apua mistään, omalääkärillä ei ollut mitään ideaa eikä neuvoa, kävin jopa kunnallisella keuhkolääkärillä joka ei kommentoinut mitenkään tilaani, sitä kesti 4kk, jolloin olin jo ihan uneton ja aina paniikissa, yöt oli kamalimpia..

      Sitten menin yksityiselle keuhkolääkärille, joka maksoi kyllä maltaita, mutta oli sen arvoinen.
      Hän osasi heti luetella oireeni kuin olisi osannut ajatukseni lukea, hän kertoi mistä on kyse ja miten voin itse helpottaa tilaani jos tulle tällaisia kohtauksia. Hän vaihtoi lääkkeeni toiseen ja siitä asti olen voinut paremmin.

      Söin kaikki nämä vuodet seretideä, nyt syön symbicortia. Se on ihmisestä kiinni mikä on parempi vaihtoehto, sitä pitää vain kokeilla.

      Puhu lääkärisi kanssa siitä, jotkut lääkärit ovat tietoisia asioista ja haluavat auttaa, toiset taas ei. Vaihda lääkäriä jos et tunne saavasi apua.

      • inhaler1980

        Kiintoisia kommentteja. Itselleni myös tuli juurikin noista hengitettävistä kortisoneista hirveä olo; sellainen ihmeellinen epätodellisuuden ja paniikin välimaastossa vellova "etäinen" olotila, tunti myös, ettei "pysy nahoissaan" - että olisi koko ajan mukamas pakko tehdä jotain tai lähteä jonnekin - ja nukkuminen erittäin huonoa! Lisäksi koko ajan sellainen tunne, ettei saa oikein "kiinni" hetkestä tai elämästä; sellainen juurikin jotenkin apea ja tylsistynyt - siis jotain TÄYSIN oman itseni peilikuvaa. Seksuaalista haluttomuutta ja kyvyttömyyttä sekä jonkinlaista yleistä apaattisuutta ja aloitekyvyttömyyttäkin esiintyi (vaikkei sellaiselle pitänyt olla mitään syytä!). Tällaista kehittyi, kun lääkkeenä oli pidemmän aikaa Beclomet 1 600 - 2 000 mikrogrammaa / vrk.


      • sanako

        Joo kyllä lääkkeillä on merkitystä, mutta ei nämä tavallisen koulutuksen saaneet lääkärit useinmiten vain tiedä..itse ollut allerginen ja käyttänyt Ventolinea allergiaoireisiin..siitä vapinaa ja paniikkia kun ei saa henkeä..sitten ei tullut ääntä..antibioottia..ja refluksilääkkeitä..ihmetystä kun ei mikään auta..jopa paniikkikohtaus..kun vihdoin pääsin astmatutkimuksiin ja sain oikean lääkityksen, niin asiat selkeytyivät..mutta totta kai elämäntilanteet, infektiot yms. aina vaikuttavat niin astmaan kuin muuhunkin..ihminenhän on kokonaisus..kaikki vaikuttaa kaikkeen..summa summarum


    • gr

      Minä kun luulin sekoavani ja mietin mikä minua oikein vaivaa. En tiedä voiko olla näin mutta jalkaan pistetty nyt lyhyen ajan sisään 3 kortison piikkiä ja oon tullut ihan sekopääksi. Siis saan paniikkikohtauksia ja ahdistaa niin että kurkkua kuristaa. Hirveitä sydämen rytmihäiriöitä myös. astmalääkitys ollut vuosikausi, siitä en (kai) ole oireillut.

      • hölönpölönpölön

        Ei paikallinen lihakseen pistetty kortisoni päähän vaikuta. Jos syöt kortisonitabletteja kuukausi- tai vuositolkulla niin se varmasti vaikuttaa.


      • heikkoa tietämystä
        hölönpölönpölön kirjoitti:

        Ei paikallinen lihakseen pistetty kortisoni päähän vaikuta. Jos syöt kortisonitabletteja kuukausi- tai vuositolkulla niin se varmasti vaikuttaa.

        Jokaisen elimistö on vain erilainen ja sietää eritavalla kortisonikuormaa. Lisämunuaiskuoren toimintaa ei yleensä tutkita ennen kuin se on pamahtanut käsiin ja sama pätee kilpirauhasarvoihin. Vuosikausia käytetty astmalääkitys rasittaa eritavalla eri ihmisten elimistöjä. Henkeen vedettäviä pidetään, siis pidetään turvallisina. Tiedän, koska en itse voi käyttää edes näitä henkeen vedettäviä juuri sivuvaikutusten vuoksi, joista osa samoja kuin gr:llä.


    • eläkeläinen

      Olen vajaan vuoden ottanut suihkeina astmalääkkeet; avaavan ja kortisonin. Ja vatsa on oireillut jo pitkään, ylävatsaturvotusta, ripulointia, harvoin närästystä. Onko kellään ollut vastaavaa?

    • Tramppiiii

      Nosto
      Kortisonipiikki annettu eilen, tänään masentaa ja ahdistaa. Voiko johtua piikistä?
      Olen äärimmäisen herkkä lääkkeille. Kuinkahan pian menee ohi, jos johtuu siitä.

      • Anonyymi

        Jos on herkkä kortisonin systeemi vaikutuksille , kaikki muodot ; piikki, pilleri, hengitettävä jopa voiteet, aiheuttavat oireita.
        Lääkkeellä on systeemivaikutukset somaattisella ( refluksio yksi yleisimmistä ) ja mentaali puolella.
        Alussa lääke tekee pirteäksi ( tai maaniseksi ).
        Steroidin metaboloituessa eli poistuessa elimistöstä, tulee oireilua . Yleistä on ahdistuneisuus ja masennus.
        Kortisoni vaikuttaa sisäeritykseen, hormonitoimintaan ja tätä kautta ravintoainevaihduntaan . Esim. B-vitamiinien imeytyminen saattaa heikentyä erittäin voimakkaasti ruoansulatuskanavasta.
        Käyttäjä ei yleensä osaa yhdistää erilaista oireilua lääkkeeseen, koska kortisoneja on eri vahvuisia ja vaikutusajat eri pituisia.
        Esim. lyhytvaikutteisia n3-4 pv , keskivoimakkaita n. viikko tai voimakkaita , jopa 4 viikkoa.


    • realistinen katsanto

      Tilanne on, että ihmisille voi tulla kaikenlaisia psyykkisiä oireita erilaisissa elämänvaiheissa lukuisista syistä. Se että hengitettävästä kortisonista tavallisilla annoksilla tulee psyykkisiä oireita on tietääkseni harvinaista, mutta ei mahdotonta. Lapsilla riski on varmaan suurempi.

      Kuten keskustelussa todettu, näistä mahdollisista sivuvaikutuksista mainitaan yleensä lääkepakkauksen ohjeessa.

      Tietenkin jos itse havaitsee yhteyden oireiden ja lääkkeen käytön välillä, niin silloin asia saa uskottavuutta. Joillakin ihmisillä on myös yliherkkyyksiä lääkkeisiin. Ei pidä silti liioitella riskejä.

    • Anonyymi

      Puolisollani syövän etäpesäkkeiden sytostaattihoidon yhteydessä aloitettiin kortisoni tabletit, kahdesti päivässä. Muutaman päivän kuluttua oli kolme päivää aivan psykoottinen. Sen jälkeen kiukutellut kuin pieni lapsi ja ollut kärttyisä. Unettomuutta viikko tolkulla, nukkui vain muutamia tunteja vuorokaudessa, ahdistunut. Lopulta puhkesi mania, ei pysynyt hetkeäkään paikallaan, ajatus riensi hurjaa vauhtia, puhua palpatti myös tuntemattomille, toimelias, aloitti kaikkea, muttei vienyt mitään loppuun. Oli useasti psykoottinen. Tuhlasi rahaa aivan estottomasti, jolle pistin stopin, eri tilit. Suuttui, laittoin avioeron vireille ja häipyi. Täysin vastakohta omaksi rauhalliseksi tasapainoiseksi itsekseen. Nyt hoitojen loputtua kortisonia ajetaan alas. Tapasin juuri perheasiain neuvottelukeskuksessa ero asioissa. Totesin psykoterapeutille, tämä ei ole edelleenkään puolisoni, ei se henkilö jonka olen koko elämäni ajan tuntenut. Kortisonikuuri ilmeisesti loppuu ensi viikon kuluessa. Mielenkiintoista nähdä palautuuko hän vielä tai milloin ennalleen ? Tämä henkilö ei ole koskaan käyttäytynyt kertomallani tavalla. Koko episodi alkoi kortisonikuurin alettua, joka kesti kaikkinensa 4 kk.

    • Anonyymi

      Olen tosi pahoillani sinun oireistasi!.Olen itse joutunut syömään kortisonia vuoden ja välissä oli 3kk tauko kunnes tulehdus arvot taas nousivat ja kaikki alkoi alusta.Jaksamista sinulle ❣️ tiedän mitä käyt läpi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2013
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      55
      1731
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1634
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1535
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe