Paleontologia

Utelias

Missä tätä ainetta voi Suomessa opiskella? Pää- tai sivuaineena?
Millaista opiskelu on?
Kiitoksia kaikista tiedoista!

4

7354

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saurus

Ainakin Helsingin yliopistossa ja varmaan monessa muussakin yliopistossa, ainakin sivuaineena. Katso yliopistojen sivuilta tai http://www.google.fi
      Paleontologiahan kuuluu geologian koulutusohjelmaan.

• saurus

• Alan opiskelija

Kuten jo kävikin selväksi, paleontologiaa voi opiskella Helsingin yliopistossa.

Itse olen opiskellut sitä pääaineenani muutaman vuoden, mutta koska työtilanne ei ole kovin ruusuinen, opiskelen myös toisen tutkinnon ns. varmistukseksi.

Opiskelusta voisin sanoa, että se on hyvin luentopainotteista ja "akateeminen vapaus" kukkii. Alussa opiskelu on hieman työlästä asioihin perehtymättömältä, koska opiskeltavat asiat eivät kuulu alkuunkaan peruskoulun tai lukion oppimäärien piiriin. Ensimmäisen vuoden jälkeen perusasiat alkavat selkeytyä ja opiskelu muuttuu vähemmän työlääksi ja kiinnostavammaksi. Dinosaurusfanien ei ehkä kannata jäädä Suomeen opiskelemaan, sillä alan osaajille ei sattuneesta syystä ole kotimaassa tarvetta, ja opetuksen taso aiheesta ei ole päätähuimaava. Paleontologian opiskelu pohjautuukin pitkälti Suomen jääkauden jälkeiseen aikaan; maaperän muodostumiseen ja muodostumiin, kasvillisuuden kehittymiseen, sekä mikrofossiileihin (siitepölyt ja piilevät).

Koska klassisille paleontologeille ei juuri ole kysyntää ja työttömyyskortistoon koulutus on sekä yhteiskunnalle, että opiskelijalle kallista, laitoksella on ollut puhetta koko "fossiilipaleontologian" mahdollisesta lakkauttamisesta ja painotuksesta ympäristögeologiaan, jossa työllisyystilanne on vielä kohtalainen ja mahdollisesti paraneva. Myös hydrogeologia kuuluu tulevaisuudessa kehittyviin ja kysyttyihin aloihin.

Laitoksen ilmapiiri on kotoisa ja lämminhenkinen, tosin paleontologian ja minerologian laitosten välillä esiintyy jonkinlaista köydenvetoa mm. resurssirahoista, ja tähän pieneen eripuraisuuteen myös jotkut yli-innokkaat opiskelijat sortuvat. Opiskelijaelämä on antoisaa ja virikkeellistä, eikä varmasti ehdi tylsistyä, kun kaikkeen ei edes ehdi mukaan.

Voin suositella lämpimästi ainakin opiskelua, joskin alusta asti kannattaa varmistaa, että opiskelee itselleen ammattitaidon, jolle on kysyntää. Moni on maisterin paperit kädessään huokaissut, että kiva oli opiskella, mutta vielä kivempi olisi saada alan töitä. Surullisen usein osoitteena on kortisto tai koulutusta vastaamaton työ.

Kertaile vielä geologian laitosten nettisivuja ja nettisivuilta löytyvää opinto-opasta, niin kuva opiskelusta selvenee. Opinto-oppaasta selviää myös, mitä suuntautumismahdollisuuksia ala tarjoaa.

Iloa syksyyn ja harkintaan! Jos on vielä kysyttävää, vastaan mielelläni parhaani mukaan.

• Utelias

Kiitos vastauksesta, siitä oli todella apua. Ensimmäistä kertaa ehkä älysinkin mistä asiassa on kyse...!
        Mutta miksi kaikissa kiinnostavissa ammateissa on työllisyys tilanne niin huono?
        Ei oikein innosta opiskella turhaan...
        Mutta pitää miettiä! Onneksi on vielä vähän aikaa!
        Thank you!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1737
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1558
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      44
      1066
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      919
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      40
      910
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      836
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      792
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      768
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      750
    Aihe