synnytin eka kerran 4,5 vuotta sitten,nyt on toinen kerta lähellä.ensimmäisestä jäi pahat muistot.pelkäsin enkä uskaltanut kysellä mitään kätilöiltä.peräruisketta ei tarjottu enkä osannut kysyäkkään sitä,tarvinu olis...joten,millainen se on,kannattaako se,ja sattuuko???
peräruiske???
21
10690
Vastaukset
- kukka
Eli peräruiske tarkoittaa sitä, että "vettä" valutetaan peräsuoleen, ja sen johdosta sitten peräsuoli tyhjenee täysin hetken päästä. Homman voi kokea jopa miellyttävänä, missään tapauksessa se ei satu. Tulee puhdas tunne eikä tarvitse synnytyksessä jännittää tai miettiä näitä kakka-juttuja.
Jotkut tekee suolihuuhteluja ihan terveydellisistä syistä silloin tällöin.- s25
kiitoksia,tieto helpotti.
- synnyttänyt x3
Minä tein itselleni huuhtelun kotona ennen käynnistystä,koska halusin varmistaa että synnytys lähtis paremmin käyntiin ja että vauva ei sais mahdollisia pöpöjä jos sattuu suoli tyhjentymään ponnistusvaiheessa.Eli sen voit suorittaa itsekin kotona (apteekista saa kertakäyttö peräruiskeita ilman sen kumempia reseptejä) ja sanoa sitten polilla että olet tyhjentänyt itse.Nykyisin ei ole pakko ottaa ruisketta,mutta sillä on supisteluja voimistava vaikutus..eli itse olen halunnut ja viimeksi tein kotona omassa rauhassani.
- ei asiantuntija
että vauvan pitäis nimenomaan saada niitä kakkapöpöjä. Tää on ihan päinvastoin kuin mitä aikaisemmin on sanottu.
- kuulopuheita.
ei asiantuntija kirjoitti:
että vauvan pitäis nimenomaan saada niitä kakkapöpöjä. Tää on ihan päinvastoin kuin mitä aikaisemmin on sanottu.
Ei herranen aika!Vauva voi saada esim.silmätulehduksen ja saada kakat suuhunsa ja ajatelkaapa itse miltä se vois maistua omassa suussa?!Raja se nyt jossain menee niin bakteereilta suojaamisessa kuin niitä suosimisessakin.Kun esim.tullaan osastolle vauvoja katsomaan vierastunnilla,on vieraiden flunssa-aikana desifioitava kätensä ja sitä varten yleensä on lappu osaston ovella ja desifiointi purkki osaston aulassa..että ajatelkaa omalla järjellä kun sitä on suotu!Normaali-oloissa elämisessä saa kyllä vastustuskykyä ilman kakkakylpyjä.
- 7+19
ei asiantuntija kirjoitti:
Alatiesynnytyksessä lasketaan kyllä hyödyksi se, että lapsi saa äidiltä suolistobakteereja. Siitä muodostuu lapsen oman suoliston bakteerikannan pohja ja se suojaa lasta, sekä auttaa mm. ruoansulatuksessa. Olet siis ihan oikeassa, ja saman olen itse kuullut kätilöiltä. Aina niitä pöpöjä saa, olipa suoli tyhjennetty tai ei, tai tulipa äidillä ponnistaessa kakkaa tai ei :)
- äippä-82
Peräruiskeen laittaminen ei missän vaiheessa satu, se vain helpottaa oloasi.
Itselleni peräruiskeen antamisesta ei kuitenkaan ollut hyötyä, koska en koskaan edes päässyt ponnistusvaiheeseen asti. Vaan minut leikattiin 16 tunnin yrittämisen jälkeen, kun supistukset lakkasivat ja kohdunsuu ei ottanut auetakseen.- manda
Itse sain peräruiskeen sairaalaan joutuessani, mutta vauvapa ei syntynytkään vielä silloin. Kun synnytys vihdoin käynnistyi muutaman päivän päästä, niin peräruisketta ei ehditty enää antamaan. Ennen ponnistusvaihetta kysyin kätilöltä, josko pääsisin vielä vessaan, mutta kätilö tokaisi vain, että se on vauvan pää joka siellä painaa. Mutta toisin kävi. Suoli tyhjentyi kesken synnytyksen ja kätilö oli siitä hyvin "vihainen", niin kuin se olisi ollut minun syyni. Pahalta tuntui, mutta kätilöllä taisi muutenkin olla huono päivä, kun piikitteli ja haukkui minua koko ajan.
- jodly
manda kirjoitti:
Itse sain peräruiskeen sairaalaan joutuessani, mutta vauvapa ei syntynytkään vielä silloin. Kun synnytys vihdoin käynnistyi muutaman päivän päästä, niin peräruisketta ei ehditty enää antamaan. Ennen ponnistusvaihetta kysyin kätilöltä, josko pääsisin vielä vessaan, mutta kätilö tokaisi vain, että se on vauvan pää joka siellä painaa. Mutta toisin kävi. Suoli tyhjentyi kesken synnytyksen ja kätilö oli siitä hyvin "vihainen", niin kuin se olisi ollut minun syyni. Pahalta tuntui, mutta kätilöllä taisi muutenkin olla huono päivä, kun piikitteli ja haukkui minua koko ajan.
Vähän kauhea kätilö sinulla !! Tuo on ihmisarvoa loukkavaa käytöstä. Voisi valittaa.
Yhdyn että pr ei epämiellyttävä päinvastoin, kotonakin hyvin yksinkertainen ja turvallinen tehdä. (olen tehnyt muulloinkin...) Juuri tuollaisten kätilöiden varalta kannattaakin ja sitten jos kestää ja mahdollisuus on niin vaikka uudestaan! Se helpottaa oloa ja synnytyksen kulkua. - Mulla..
manda kirjoitti:
Mä taas en saanut peräruisketta ja pelkäsin kakkaamista ponnistusvaiheessa. Mulle kätilö vaan sanoi, että siinä kohtaa on hyvä ja kuuluukin asiaan että tulee kakka jos sitä on. Jos kakkaa on eikä se ponnistusvaiheessa tule, ponnistaa väärin eikä tule myöskään vauvaa. Se ponnistus nimenomaan kun tehdään ns. peräsuolen suuntaan. Jos kätilö suuttuu kakkaamisesta niin on kyllä ehkä väärällä alalla... Lähinnä mulle jäi synnytyksestä mieleen, kuinka ylimitoitettu sekin kakka-huoli mulla oli. Tiesin että jotain tuli, mutta en itse kerennyt sen enempää sitä siinä ajattelemaan, kuten ei myöskään kätilöt tai mies. Oli muuta tekemistä. ;)
- kdnjbldkzn
Mulla.. kirjoitti:
Mä taas en saanut peräruisketta ja pelkäsin kakkaamista ponnistusvaiheessa. Mulle kätilö vaan sanoi, että siinä kohtaa on hyvä ja kuuluukin asiaan että tulee kakka jos sitä on. Jos kakkaa on eikä se ponnistusvaiheessa tule, ponnistaa väärin eikä tule myöskään vauvaa. Se ponnistus nimenomaan kun tehdään ns. peräsuolen suuntaan. Jos kätilö suuttuu kakkaamisesta niin on kyllä ehkä väärällä alalla... Lähinnä mulle jäi synnytyksestä mieleen, kuinka ylimitoitettu sekin kakka-huoli mulla oli. Tiesin että jotain tuli, mutta en itse kerennyt sen enempää sitä siinä ajattelemaan, kuten ei myöskään kätilöt tai mies. Oli muuta tekemistä. ;)
"Ei lasta eikä paskaakaan..."
Samoilla linjoilla.
- kokenut....
joo, siis joku puhui suolihuuhtelusta, ja että vettä valutetaan suoleen. se oli ennen yleistä, ja vettä laitettiin aika paljon menemään suoleen, tyyliin ½-1 l.
Nyt on kuitenkin kyse peräruiskeesta. Ja nimi voi olla kaikenlisäksi vaikkapa pienois-peräruiskekin. Tarkoittaen, että peräruiske on määrältään ehkä noin ½- 1dl, sellainen pienen kahvikupillisen verran ruutataan nestettä peräsuoleen, kun makaat kyljelläsi. Ei satu yhtään, olet vain rentona, se neste tuntuu vähän viileältä ja heti sen jälkeen voi olla vähän vaikea pitää sitä sisällään. Sitten tulee kiire vessaan, kuten esim. jos on vatsa tosi löysällä. Sieltä tulee ekaksi se laitettu aine ulos, mut jää vähän kiertämään mahaa ja kun istuu vielä pöntöllä, niin hetken päästä tulee sit sellainen kakka ulos, joka olis siellä jossain vaiheessa ollu muutenkin tulossa. (sori, jos jotakuta haittaa näin tarkka selostus, mutta aattelin, jos ap:tä askarruttaa sekin, kuinka paljon sitä tavaraa sieltä tulee:)
Noh, sitten on olemassa pienois-peräruiskeita(esim. apteekista ostettavat useimmiten), jotka on kuin pienen huulirasvatuubin kokoisia ja pyllyyn ruutataan muutama ml jotain lääkkeellistä ainetta, joka saa aikaan suolen toiminnan ja melkoiset ripaskast sieltä sitten tulee, jos tällaista käyttää.
Mutta siis ainakin mulla kahdessa synnytyksessä ollut se normi peräruiske, jossa vähän laitetaan sitä vettä ja melko inhimillinen "kakkaus" tapahtuu.. :)
Olipas tää nyt selostus.. :D - agdfh
peräruiske oli mukava, ettei heti seuraavana aamuna ollut kiire isommalle hädälle. Ei sillä kipeällä alakerralla olis kyllä vielä onnistunut pakertamaan ;)
- paras asia
Suosittelen pyytämään tyhennyksen!
Itseltäni kysyttiin, haluanko - ja pyysin sen.
Eräs ystäväni varoitti etukäteen, että ensimmäisen kerran isolla asialle meneminen synnytyksen jälkeen voi olla pelottava asia... mitä se episotomian jälkeen todellakin oli.
Oli siis hyvä, että tällä keinoin oli kiire pois. Pyysin osastolla lisäksi lääkettä ummetukseen synnytyksen jälkeen, jolloin asia helpottui huomattavasti eikä ollut niin kivuliasta kuin olisi luullut / olin ajatellut sen olevan.
- böööö
Mulle tarjottiin peräruisketta aamulla ennen käynnistystä. Kysyin hoitajalta että ottaako kaikki sen ja mitä hyötyä tai haittaa. Sain vastaukseksi että kaikki eivät nykyisin ota ja haitta voi olla se että synnytyksen lopussa vatsa toimii. No minä en sitten ottanut sitä. Ponnistusvaiheen alussa tajusin että se kakka on tulossa mutta kätilö hoiti sen niin nopeasti pois rullaamalla kertakäyttöisen alustan sisään ettei sitä siinä mitenkään jääty ihmettelemään. Minua aluksi inhotti enkä meinannut onnistua ponnistamaan kun niin jänskäsin sitä kakan tuloa mutta kätilö sanoi että sen kuuluu tulla ja että anna mennä vaan. Ei siis jälkikäteen jäänyt harmittamaan se etten sitä ruisketta ottanut.
- Peräruiske kannattaa
Itellä ikää 26 vuotta, viiden lapsen äitinä ( kaksospojat 8v.,tyttö 6v.,tyttö 5v., & poika 3kk.) Joka ikisellä synnytyskerralla olen tuon peräruiskeen ottanut. Auttaa huomattavasti,eikä tunnu kuin viileyttä suolessa,ja äkkiä vessaan ! :) Auttaa todella paljon siinä,että voi ponnistaa,eikä tarvitse pelätä kakkavahinkoja :p
Tosin kakkaaminen on luonnollista,ei se vauvalle nyt niin vaarallista ole,onhan se siellä kohdussakin hetken aikaa omissa tarpeissaan jne.. Luonnollista. ;) - kät.
Sikiö ei kohdussa ole äidin ulosteissa missään vaiheessa ja jos vauva itse ulostaa lapsiveteen, niin silloinhan sikiöllä on ahdinkotila......
"Tosin kakkaaminen on luonnollista,ei se vauvalle nyt niin vaarallista ole,onhan se siellä kohdussakin hetken aikaa omissa tarpeissaan jne.. Luonnollista. ;) "
???
Omissa tarpeissaan? Siis sikiö virtsaa sinne lapsiveteen, sen sijaan ei ulosta paitsi jos on ahdinkotila ja silloinhan lapsivesi on vihreää, juuri ed. mainitusta syystä.
En nyt oikein ymmärätänyt tätä mainintaasi "omissa tarpeissaan"...- .
anteeksi typo; siis en ymmärtänyt....
- ...........
Aivan, vauva virtsaa lapsiveteen, mutta se ei haittaa, koska vesi uusiutuu lyhyin väliajoin, mutta lapsiveteen kakkaaminen on tosiaan huono juttu, ja saattaa aiheuttaa vauvalle melkoisen vakavan tulehdustilan ja pysyviä vaurioita esim keuhkoihin. Vauvan lapsiveteen kakkaaminen tosiaan johtuu ahdinkotilasta tai yliaikaisuudesta.
On nyt muuten vanha ketju, mutta kerrotaans nyt, että kun synnytykseni käynnistystä edellisenä iltana otin itse kotona peräruiskeen ja levolacia. Kuitenkin seuraavana päivänä (yönä)ponnistaessani kakkaa tuli kuitenkin pari nokaretta. Tunsin kun kätilö nopeasti pyyhkäisi ne pois takapuolestani, mutten sen enempää ajatellut asiaa. Vaikka oli kivannäköinen miesharjoittelija toljottamassa suoraan jalkoväliini samaan aikaan =)
Ei vain jaksanut siinä tilanteessa moisesta häiriintyä.
- automaattisestilaite
Itse luulin että se oli ihan rutiini toimenpide kun sanottiin vaan että laitetaan sellainen eikä paljon kyselty että miellyttääkö vai ei. Siis tottahan sitä naien mitä vain vauvan puolesta tekee mutta itseä jäi ihmetyttämään miksei sinulle sitä uatomaattisesti ole laitettu.
- joksulainen
Mulla molemmat synnytykset alkanu suolen tyhjentymisellä, joten ei ole peräruiskeeseen ollut tarvetta. Kysytty on, haluanko (TAYSissa).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733