krassin taimet

ei vielä viherpeukalo

Aloitteln tämän "uran" laittamalla krasseja itämään kananmunakennoihin. Hyvin itivät ja nyt on pitkiä honteloita taimia.

Voinko siirtää suoraaan altakastelulaatikoihin, vai onko välttämätöntä ensin koulia pienempiin ruukkuihin?

Entä kannattaako latvoa?

Mistä kohden katkaistaan, ihan tyvestä vai lehtien alapuolelta?

Nopeasta vastauksesta kiitollinen....

7

6289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laitta suoraan

      lopulliselle kasvupaikalle. Koulimisen tarkoitushan on laittaa taimet harvempaan, että niilä on elintilaa lisää.

      Itse en latvoisi krasseja.

      • latvoa

        Jos ovat pitkiä honteloita niitä voi latvoa,omiani olen latvonut jo monta kertaa kun kasvavat liian nopeaan.Ne pätkästään siitä kahden lehtihangan välistä, se uusi kasvu,siitä alkaa haaromaan.


      • ei veilä viherpeukalo
        latvoa kirjoitti:

        Jos ovat pitkiä honteloita niitä voi latvoa,omiani olen latvonut jo monta kertaa kun kasvavat liian nopeaan.Ne pätkästään siitä kahden lehtihangan välistä, se uusi kasvu,siitä alkaa haaromaan.

        Uusavuton varmaan olen tässä hommassa, mutta kun varsi on ensin tosi pitkä, ja sitten pari lehteä siinä päässä. Niin mistä kohden siis katkaisen?

        Siirsin taimet nyt parvekelaatikoihin, ja makaavat aivan reporankoina pitkin pituuttaan. Säikähtivätköhän siirtoa vai ovatko vain liian pitkiä. (n. 30cm)
        Tarvitsisivatkohan jo tukea?

        Otan mielellään vastaan ihan tarkkojakin selityksiä miten kannattaa toimia, kun en ole ennen tätä tehnyt ja mieluusti onnistuisin hommassa...

        Miksi jotkut suosittelevat latvomista ja toiset eivät tekisi sitä?

        Mitä eroa siis tulee jos latvon tai en latvo?


      • lehtien juureen
        ei veilä viherpeukalo kirjoitti:

        Uusavuton varmaan olen tässä hommassa, mutta kun varsi on ensin tosi pitkä, ja sitten pari lehteä siinä päässä. Niin mistä kohden siis katkaisen?

        Siirsin taimet nyt parvekelaatikoihin, ja makaavat aivan reporankoina pitkin pituuttaan. Säikähtivätköhän siirtoa vai ovatko vain liian pitkiä. (n. 30cm)
        Tarvitsisivatkohan jo tukea?

        Otan mielellään vastaan ihan tarkkojakin selityksiä miten kannattaa toimia, kun en ole ennen tätä tehnyt ja mieluusti onnistuisin hommassa...

        Miksi jotkut suosittelevat latvomista ja toiset eivät tekisi sitä?

        Mitä eroa siis tulee jos latvon tai en latvo?

        joten, jos latvot, niin lopullisessa taimessa tulee olla lehtiä. Jos sinulla ei ole kuin muutama lehti, niin onko tarvetta latvoa vielää.


      • virkistyy
        ei veilä viherpeukalo kirjoitti:

        Uusavuton varmaan olen tässä hommassa, mutta kun varsi on ensin tosi pitkä, ja sitten pari lehteä siinä päässä. Niin mistä kohden siis katkaisen?

        Siirsin taimet nyt parvekelaatikoihin, ja makaavat aivan reporankoina pitkin pituuttaan. Säikähtivätköhän siirtoa vai ovatko vain liian pitkiä. (n. 30cm)
        Tarvitsisivatkohan jo tukea?

        Otan mielellään vastaan ihan tarkkojakin selityksiä miten kannattaa toimia, kun en ole ennen tätä tehnyt ja mieluusti onnistuisin hommassa...

        Miksi jotkut suosittelevat latvomista ja toiset eivät tekisi sitä?

        Mitä eroa siis tulee jos latvon tai en latvo?

        Joo, anna vielä kasvaa kunnolla,sitten kun ovat pidempiä,niin pätkäset poikki.Latvominen tarkoittaa, että kasvisi tuuheutuu, eikä kasva vain yhtä honteloa oksaa.

        Kun olet juuri niitä siirtänyt, eivät ole pääseet kunnolla juurtumaan, siksi makaavat.
        Siksi ovat pitkiä ja honteloita, olet vain laittanut ne liian aikaisin kasvamaan,ehtivät myöhemminkin ja myös suoraan ulos kylvettyinä.

        Ovatko parvekelaatikot ulkoilmassa ?
        Täällä ainakin on yöpakkasia ja krassit on niille herkkiä.
        Voit kantaa niitä ulos päivällä,että oppivat ulkoilmalle.


      • vileään
        virkistyy kirjoitti:

        Joo, anna vielä kasvaa kunnolla,sitten kun ovat pidempiä,niin pätkäset poikki.Latvominen tarkoittaa, että kasvisi tuuheutuu, eikä kasva vain yhtä honteloa oksaa.

        Kun olet juuri niitä siirtänyt, eivät ole pääseet kunnolla juurtumaan, siksi makaavat.
        Siksi ovat pitkiä ja honteloita, olet vain laittanut ne liian aikaisin kasvamaan,ehtivät myöhemminkin ja myös suoraan ulos kylvettyinä.

        Ovatko parvekelaatikot ulkoilmassa ?
        Täällä ainakin on yöpakkasia ja krassit on niille herkkiä.
        Voit kantaa niitä ulos päivällä,että oppivat ulkoilmalle.

        Luin jostain että tulee vahvemmat taimet jos ovat viileässä.

        Kiitos kaikille, koetan olla kärsivällinen.


    • Muorinkanttura

      Ei krassien kylvämisellä ole vielä kiire. Tulee vain honteloita taimia. Itse kylvän vasta toukokuun puolivälissä ja laitan siemenet suoraan amppeleihin ja parvekelaatikoihin. Pidän kylvökset alusta alken ulkona aurinkoisella seinustalla ja yöksi kannan sisälle. Jätän kylvöastiat sen verran vajaiksi,että lisään vielä pari senttiä multaa, kun ovat itäneet. Näin olen menetellyt jo pitkään ja minulla ovat onnistuneet hienosti. Kylminä tuulisina päivinä peitän astiat hallaharsolla ja vasta kesäkuussa jätän ilman suojaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1275
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1207
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1125
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1060
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      52
      811
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      74
      736
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      672
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      40
      657
    9. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    10. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      349
      625
    Aihe