Bella 551

HooTee

Millainen vene on bella 551? Joku suositteli sellaista aikanaan 530 classic mallin vaihtoehdoksi. Onko se siis saman tyyppinen vene vaiko ihan jotain muuta?

Hakusessa ensi kesäksi pieni HT-vene max 40-heppasella koneella hintaluokassa 5kE /- jotain. Tuo bella 530 näyttää toistaiseksi todennäköisimmälätä vaihtoehdolta. Mitä muita veneitä kannattaisi katsella huomioiden tuon max 40hv vaatimuksen? Vene tulee iäkkään isäukon käyttöön, joka on vähän arka nopeiden veneiden suhteen eli veneen pitäisi toimia suht alhaisillakin matkanopeuksilla (15s).

Vinkkejä ja kokemuksi kuulisin mielellään.

10

4859

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Junor

551 on huomattavasti tilavampi kuin 530 ja muotoilultaan hieman modernimpi. 551 on myös puoliplaanaava, omallani voi ajaa hyvin vajaasta 10 solmusta huippunopeuteen (n.23kn). 40hv riittää hyvin 2 hengelle pitkän viikonlopun tavarat ja 4 hengelle ilman hirveää lastia. Huuto.netissä on mun yksilö myynnissä, käy sieltä katsomassa kuvat ja ota yhteyttä. Paras matkanopeus on juuri tuossa 15kn tuntumassa.

-Junor-

• 530

Itselläni on uuden karhea Bella 530, Hondan 4-t 40-heppasella koneella. 4-henkinen perhe ja parin päivän varusteet sopii suht mukavasti. Matkavauhtina olen pitänyt 10-15 solmua ja jos kiireempää ilmenee, vauhtia löytyy koko perheen kuormituksella n.24 solmua. Muotoilultaan 530 ei ehkä ole niitä kauneimpia eikä ajo-ominaisuudet niitä parhaita huonoilla keleillä, mutta veneen hankinta on usein kompromissien tekemistä eri asioiden suhteen. Itse olen ollut kuitenkin tyytyväinen hankintaani.
        Hyvää veneilysyksyä kaikille!

• HooTee

Varsin varteenotettava vaihtoehto. Noita taitaa olla vaan vähemmän tarjolla. Olen toistaiseksi vielä muilla mailla, niin en pääse venekauppoja kunnolla hieromaan. Taisimpa nähdä samaisen veneen jossakin myyntipalstalla. Olisko ollu venepörssi vaiko mikä. Anyway, onnea myyntiin ja kyselen toki kotimaahan palattuani josko on vielä kaupan.

• heh

kuka nuija haluaa 530ht:een. Buaah!

Ei edes pekan ja pätkän pätkä, vaan hän sanoisi Buaah!

• HooTee

Esimerksi minä nuija. Kun speksit on kone 20-40hv, osittain katettu (jotta pysyy mökkitavarat kuivana), liikkuu omalla trailerilla ja toimii myös hitaammilla matkanopeuksilla (jotta isäukkokin arvaa ajella) hintaluokka kohtuullinen 5kE, niin on vaihtoehdot aika niukat. Kompromisseja sano. Vene tulee yhteys- ja kalastuskäyttöön eikä vieraslaiturissa elvistelyyn. Ja kuten alkuperäisessä viestissä peräänkuulutinkin, saa antaa vinkkejä speksit täyttävistä malleista. Ei oo bella ainoo, vaan en ihan äkkisältään muitakaan keksi.

• veneilijä

Vator 17HT

• Junor

Muuten onkin hyvä vaihtoehto mutta ei sovi ollenkaan alkuperäisen kysyjän tarkoituksiin. Hän etsi max. 40hv perämoottorilla varustettua jolla voi ajaa jo alle 15kn nopeuksia. Vator ei oikein toimi vielä niin pienissä nopeuksissa ja tehojakin hieman enemmän.

• HooTee
        Junor kirjoitti:

Muuten onkin hyvä vaihtoehto mutta ei sovi ollenkaan alkuperäisen kysyjän tarkoituksiin. Hän etsi max. 40hv perämoottorilla varustettua jolla voi ajaa jo alle 15kn nopeuksia. Vator ei oikein toimi vielä niin pienissä nopeuksissa ja tehojakin hieman enemmän.

20 vuotta sitten tuli katseltua kieli pitkällään tuota Vatoria (kun perhe vielä veneili hitaalla meriläisveneellä). Se oli nuoren pojan silmään varsin linjakkaan ja vakuuttavan näköinen paatti ja on sitä edelleen . Syvähkö V ei vaan ole varsinaisesti paras pohja hitaaseen ajoon pienehköllä moottorilla, vaikka toki muuten meriominaisuuksia parantaakin. Lisäksi kalastusta ajatellen Vatorin avotila katon takareunan ja moottorikaivon välissä on vähän niukka.

• Jaa

Ei kai noita ihanan keltaisia ja punaisia 70-luvun koin ja ruton syömiä Vatoreita enää kukaan muu osta kuin sipoolaiset vator-fan-klubbenin jäsenet?

• HooTee
        Jaa kirjoitti:

Ei kai noita ihanan keltaisia ja punaisia 70-luvun koin ja ruton syömiä Vatoreita enää kukaan muu osta kuin sipoolaiset vator-fan-klubbenin jäsenet?

Laitatko lisätietoja veneestä mulle s-postiin: [email protected]

Kaikki tieto tervetullutta. Koneen ajotunnit, historiatietoa koneesta ja veneestä, mahdollisia lisäkuvia, onko sähkökippiä, tuoreöljysydeemejä ja toimiiko niinkun pitää. Myös kaikki tieto mitä nyt en osannut kysyä kiinnostaa.

Kone on vähän vanhempi kun olin ajatellut, mutta kokemuksesta uudehkonkin koneen saa pilattua (alle kymmenvuotiaasta mercurista kun ei kauniiden kuorien alta löytynyt kuin vikaa).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      5
      2732
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2571
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      9
      2259
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1865
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1443
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1433
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1155
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1053
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      938
    Aihe