Topcoatin kuivuminen

ja päällemaalaus?

Kuinkapaljon topcoat tarvitsee kuivumisaikaa noin ylipäätään? Entäpä kun ajattelin vetää vielä toisen kerroksen ensimmäisen päälle, niin kuinka pitkä aika ennen uudelleen 'maalausta'?

21

34050

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paria

      tuntia kauempaa kestä kuivua kun laitat vähän reilummin kovettajaa. Pari prossaa jos on lämmintä mut 3-4% jos on viileetä, niinkuin nyt on.

      • kakka tuulettimeen

        eli ensinnäkin pitää sanoa voi vi**n myyjä...

        eli ostin purkin topcoattia ja sutaisin kolhuihin jne... ei tuntunut kuivuneen noin 3h aikana. nyt ehkä syykin selvisi. pitäisi siis olla kovettajaa. no tätä varmaan saa kaupasta, mutta mitä kannattaa tehdä jo levitetylle topparille? kuivuuko se ilman kovettajaakin, mutta odottelua vain pidempään?


      • Wiki
        kakka tuulettimeen kirjoitti:

        eli ensinnäkin pitää sanoa voi vi**n myyjä...

        eli ostin purkin topcoattia ja sutaisin kolhuihin jne... ei tuntunut kuivuneen noin 3h aikana. nyt ehkä syykin selvisi. pitäisi siis olla kovettajaa. no tätä varmaan saa kaupasta, mutta mitä kannattaa tehdä jo levitetylle topparille? kuivuuko se ilman kovettajaakin, mutta odottelua vain pidempään?

        Topcoat ei "kuivu" eli kovetu ilman kovettajaa.

        Yritä poistaa pääosa levitetystä topparista, uskoisin että mekaaninen poisto esim räteillä ja trasseleilla on riittävä, ei haitanne jos sinne jää vähän jäämiä. No, nekin saa pois jos käyttää liuotinta apuna.

        Sitten hommaat sitä kovetinta, tee normaalia vahvempi n. 3% seos. Kovettimen mittauksessa injektioruiskut ovat käteviä. Kun tämän levittää niin sen kovete vaikuttanee niihin vähäisiin hartsijämiin joita epäonnistuneesta eli ilman kovetetta tehdystä hommasta on jäänyt.

        Kerrospaksuuden kasvattaminen muuten tehdään "nihkeään" pintaan eli 20C väli max 6 h. Topparin kuivumisaika 2-4 h, työskentelyaika n. 15 min ( 20C, 2% kovetinta).

        Lue lisää ohjeita: www.terpol.fi


      • vinkeistä
        Wiki kirjoitti:

        Topcoat ei "kuivu" eli kovetu ilman kovettajaa.

        Yritä poistaa pääosa levitetystä topparista, uskoisin että mekaaninen poisto esim räteillä ja trasseleilla on riittävä, ei haitanne jos sinne jää vähän jäämiä. No, nekin saa pois jos käyttää liuotinta apuna.

        Sitten hommaat sitä kovetinta, tee normaalia vahvempi n. 3% seos. Kovettimen mittauksessa injektioruiskut ovat käteviä. Kun tämän levittää niin sen kovete vaikuttanee niihin vähäisiin hartsijämiin joita epäonnistuneesta eli ilman kovetetta tehdystä hommasta on jäänyt.

        Kerrospaksuuden kasvattaminen muuten tehdään "nihkeään" pintaan eli 20C väli max 6 h. Topparin kuivumisaika 2-4 h, työskentelyaika n. 15 min ( 20C, 2% kovetinta).

        Lue lisää ohjeita: www.terpol.fi

        no nyt 'tyhmäkin' pärjää jo :) eipä tässä muuta haittaa ole kuin hieman putsailun vaivaa entisistä.


      • Anonyymi
        kakka tuulettimeen kirjoitti:

        eli ensinnäkin pitää sanoa voi vi**n myyjä...

        eli ostin purkin topcoattia ja sutaisin kolhuihin jne... ei tuntunut kuivuneen noin 3h aikana. nyt ehkä syykin selvisi. pitäisi siis olla kovettajaa. no tätä varmaan saa kaupasta, mutta mitä kannattaa tehdä jo levitetylle topparille? kuivuuko se ilman kovettajaakin, mutta odottelua vain pidempään?

        Kerran vähän vastaavan virheen tehneenä itsellä ei auttanut kuin paljon asetonia ja korkea tehoinen painepesuri. Vielä paremmin lähtisi jos olisi kuumavesipesuri käytössä. Voi sitä v....... sen määrää kun tuota jynssäsi puhtaaksi.


      • Anonyymi
        Wiki kirjoitti:

        Topcoat ei "kuivu" eli kovetu ilman kovettajaa.

        Yritä poistaa pääosa levitetystä topparista, uskoisin että mekaaninen poisto esim räteillä ja trasseleilla on riittävä, ei haitanne jos sinne jää vähän jäämiä. No, nekin saa pois jos käyttää liuotinta apuna.

        Sitten hommaat sitä kovetinta, tee normaalia vahvempi n. 3% seos. Kovettimen mittauksessa injektioruiskut ovat käteviä. Kun tämän levittää niin sen kovete vaikuttanee niihin vähäisiin hartsijämiin joita epäonnistuneesta eli ilman kovetetta tehdystä hommasta on jäänyt.

        Kerrospaksuuden kasvattaminen muuten tehdään "nihkeään" pintaan eli 20C väli max 6 h. Topparin kuivumisaika 2-4 h, työskentelyaika n. 15 min ( 20C, 2% kovetinta).

        Lue lisää ohjeita: www.terpol.fi

        Tee uusi satsi kovetteen kera ja yli maalaus. Toimii ja kovettaa sen jo tehdyn.


    • vai gelkkaria?

      Mitä olet tekemässä ja mihin.

      Gelcoattiin kun lisää muutaman prossan parafiiniä, niin saadaan topparia. Toppariin ei oikein mikään tahdo tarttua kunnolla tuon rasvaisen parafiinin takia. Jos korjaat topparia (yleensä sitä läträtään veneen runkoon piiloon jääviin paikkoihin suojaksi), niin vanha pitää raapia kuitua myöden pois. Uusi lähtee muutoin levuinä irti vanhan päältä.

      Jos taas olet korjaamassa rungon pintavaurioita, niin silloin gelkkaria. Jos vaurio on vesirajan alla niin laitytaisin mielummin epoksikittiä ja sen päälle primerit ja myrkyt. Turha läträtä gelkkarilla jos maalaa yli. Rungon näkyvien osien siisti korjaaminen harrastelijalta ei onnistu. Jälki on niin karmeaa, ettei kannata pikku nirhasuja vedenpäällisissä osissa edes korjailla.

      • osia korjaan

        toppari on siihen käsittääkseni ihan ok, mutta tuo tarttuvuus juttu vanhan päälle on hyvä pointti.


      • Elä Neuvo

        Kun et näy tietävän mitä puhut elä silloin anna harhaanjohtavia neuvoja. Ole aina varma saiastasi, kun ryhdyt toisia neuvomaan.

        Geelipinnan korjaaminen Gelcoatilla ei onnostu ellei pintaa suljeta ilman vaikutukselta. Laita pienen korjattavan alueen päälle vaikkapa piirtoheitinkalvo jolloin geeli kovettuu. Gelcoat ja topcoat eivät saa kuivua niiden pitää kovettua!


      • neuvoja.
        Elä Neuvo kirjoitti:

        Kun et näy tietävän mitä puhut elä silloin anna harhaanjohtavia neuvoja. Ole aina varma saiastasi, kun ryhdyt toisia neuvomaan.

        Geelipinnan korjaaminen Gelcoatilla ei onnostu ellei pintaa suljeta ilman vaikutukselta. Laita pienen korjattavan alueen päälle vaikkapa piirtoheitinkalvo jolloin geeli kovettuu. Gelcoat ja topcoat eivät saa kuivua niiden pitää kovettua!

        Niin missä meni edelliset neuvot väärin?

        "kuivimis" = kovettuminen on itsestään selvyys.


    • RoiskuuKunRapataan

      Mahtaisko pari päivää vanha, ilman kovetinta levitetty toppari kovettua, kun telaa päälle vielä kerroksen reilummalla kovettimella.

      • älä.rappaa

        Pinta ehkä kovettuukin, mutta pohjaan jää todennäköisesti taikinaa. Lisäksi kovettumattomaankin toppariin kertyy pintaan parafiinia, jota ilman pinta jäisi tahmeaksi. Senkään takia vanhan topparin päälle ei uusi tartu, parafiini on lisäksi eristekerrokena kovettimen kulkeutumiselle. Kovettumaton toppari kaavitaan pois ja loppuja otetaan asetonirätillä.


    • Anonyymi

      Mulla tallissa 15 lämmintä eikä kuivu laitoin puoleen litraan10milli kovetinta nyt kuulunu 12 tuntii aina vaan märkää

      • Anonyymi

        Supermarkettien topcoatit on niin paskoja, etten käytä enää ikinä. En yksinkertaisesti keksi sille enää mitään käyttöä kun saman asian ajaa 2k maalit yms.


      • Anonyymi

        Jos se on polyesterihartsia, niin se joko alkaa kovettua tai ei tee sitä koskaan. Voit yrittää lämmittää vaikka hiustenkuivaajalla ja saada polymeroitumaan, mutta voi olla jo myöhäistä.


      • Anonyymi

        Olis hauska tietää mikä tässä meni pieleen? Selviskö ikinä?


    • Anonyymi

      On se jo kuivanut, jos on v.2008 leivottu.

      • Anonyymi

        Anonyymi
        27.03.2020 14:22

        Luetun ymmärtäminen?


    • Anonyymi

      Itse maalasin tuossa viimeviikon Perjantaina ja on vieläkin nihkeä. Mutta aikalailla kuiva kosketukseltaan. Toisaalta lähtisi maali irti jos veneettä siirtäisi trailerista veteen..

    • Anonyymi

      Lorautan aina kovetettua arviolta. Olen näitä lasikuitu hommia tehnyt paljon, hyvin on onnistuneet.
      Veneet tosin ei ole olleet mitään huvipursia.

    • Anonyymi00021

      Kokeilin vetää seuraavan kerroksen maalia 5% kovetinseoksella, kun ei tuntunut kuivan kunnolla, nyt oli pinta kuiva ja kova jo 5 tunnin jälkeen. Ainekset punnitsen vanhalla keittiövaa-alla. Polyesterihartsiin on aina riittänyt 2 %-seos, joten ilmeisesti materiaaleissa on eroja.

      Isommat purkit olen pitänyt lämpimässä, mutta kovetinpurkki on joskus jäänyt autotalliin. Onko kellään tietoa, vaikuttaako pakkanen siihen ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      54
      2774
    2. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      88
      954
    3. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      11
      935
    4. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      49
      876
    5. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      78
      797
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      751
    7. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      86
      650
    8. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      650
    9. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      85
      586
    10. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      565
    Aihe