Bora 1.8 Turbo 20V

Autokuume

Tervehdys kaikille !
Asiallisia kommentteja ylläolevasta autosta kaivattaisiin. Olen ostamassa vähän käytettyä ko. automallia. Kannattaako maksaa tehoista ja onko kone tosiaan niin tehokas kun annetaan olettaa (vääntö etc..). Entä varustelu perusversio Boraan. Eipä muuta kun hyvää syksyn alkua kaikille. !

19

4920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Audi A4

      VAG -konsernin parhaita koneita. Kestävä, taloudellinen ja tehoakin jonkin verran (lastuttamalla helposti lisää). Minä ainakin ottaisin ehdottomasti juuri tuolla koneella.

    • hintsusti

      Kyseistä mallia ei taida vielä olla kovin paljon käytettynä myynnissä koska moottoriversio tuli vasta hiljattain Suomen markkinoille - ehkä esittelyautoja ?

      • turbopower

        Ko. konemalli on ollut audeissa ja VW:ssä myynnissä jo vuodesta -98 asti!


      • Keke
        turbopower kirjoitti:

        Ko. konemalli on ollut audeissa ja VW:ssä myynnissä jo vuodesta -98 asti!

        Jeps, 1.8T tuli boraan vasta hiljattain


    • Poraturpo

      Joo, kyllä se kone on ihan tehokas tuohon koriin. Ei se siis mikään "wannabe kilpa-auto" ole, tyyliin Corolla T-sport tai Civic Type-R joissa tehoa löytyy yläkierroksilla enemmän kuin tästä, mutta tehoa kyllä riittää tavallisessa ajossa. Varsinkin runsas alavääntö tekee tästä koneesta tosi miellyttävän ajaa. Ja niinkuin joku jo sanoikin niin tarvittaessa tehoa kyllä saa lisää helposti joko pelkästään teholastulla tai sen lisäksi turboa vaihtamalla.

      Varustelua tavalliseen boraan verrattuna on vähän paremmat (urheilullisemmat) etupenkit, nahkaverhoiltu ratti, vaihdekepin nuppi puuta/nahkaa ja kevytmetallivanteet. Eli tällästä pientä sälää tulee turbon mukana.

      Itselläni on nyt ollut Bora tällä kyseisellä koneella kuukauden päivät ja ainakaan vielä ei ole mitään negatiivista sanottavaa. Jos muuten tykkäät autosta ja tila riittää tarpeisiisi niin osta pois.

      • Keke

        Erittäin tasapainoton kone tämä 1.8T, todella alhaisilla kierroksilla tehoa ei ole lähes lainkaan, sitten taas muutaman tuhat kierrosta oikein kunnolla ja sitten meno hyytyy. Itse olen kokenut nuo koneet rasittaviksi, mutta tehon kannalta taitaa olla paras mitä Boraan saa.


      • alkuperäinen

        Onko Bora mielestäsi ahdas tiloiltaan kun kirjoitit että jos tila riittää tarpeisiisi. Onko takana jotenkin erityisen ahdasta. ? Kaikenkaikkiaan tässä on pohdinnassa kaiketi se, odottaako uutta Golf versiota vai vaihtaako jo nyt Boraan. Nykyinen autoni on nimitääin VW golf..


      • Poraturpo
        alkuperäinen kirjoitti:

        Onko Bora mielestäsi ahdas tiloiltaan kun kirjoitit että jos tila riittää tarpeisiisi. Onko takana jotenkin erityisen ahdasta. ? Kaikenkaikkiaan tässä on pohdinnassa kaiketi se, odottaako uutta Golf versiota vai vaihtaako jo nyt Boraan. Nykyinen autoni on nimitääin VW golf..

        Ei ole erityisen ahdas. Kuvittelisin että on sisätiloiltaan samankokoinen kuin Golf. Tarkoitin vaan noin yleisesti, kun tämä kuitenkin on pienehkö auto.

        Itse siirryin Boraan Mitsubishi Pajerosta, joten sen vuoksi tuntuu vähän ahtaalta (ainakin aluksi). On meillä kuitenkin kaksi lasten istuinta takapenkillä ja vielä sinne yksi aikuinenkin mahtuu istumaan.


      • Ventovieras
        alkuperäinen kirjoitti:

        Onko Bora mielestäsi ahdas tiloiltaan kun kirjoitit että jos tila riittää tarpeisiisi. Onko takana jotenkin erityisen ahdasta. ? Kaikenkaikkiaan tässä on pohdinnassa kaiketi se, odottaako uutta Golf versiota vai vaihtaako jo nyt Boraan. Nykyinen autoni on nimitääin VW golf..

        Koko on tietysti suhteellista, mutta sen mitä Venton omistaja olen Boraa koeistunut niin Bora tuntui hieman pienemmältä autolta.. (ainakin peräkontin osalta ;)

        Eräs kummallisuus on mielestäni Volvon V40, joka monesti tunnutaan miellettavän "ylempään keskiluokkaan" mutta ilmeisesti vain hinnaltaan, sillä tässäkin on kyseessä varsin ahdas auto, taas tuntui Ventoa pienemmältä. Ehkä nämä ego- tai elintasofarmarit eivät ylipäänsä ole kovin isoja (vrt. esim. Audi A4 Avant).

        Myöskään esim. BMW 500-sarjan (E39) takapenkki ja peräkontti eivät myöskään tuntuneet vastaavan hintaa ja auton yleistä kokoa (tai mielikuvaa siitä). Päinvastainen esimerkki voisi olla Skoda Fabia, joka oli yllättävän tilavan oloinen pikkuautoksi. Myös uusi Ford Mondeo farmari tarjoaa hintaisekseen todella paljon tilaa, muuten autosta jäi jotenkin vaatimaton mielikuva, mm. melun osalta (tosin olin juuri ajanut BMW 523:n).


      • volski
        Ventovieras kirjoitti:

        Koko on tietysti suhteellista, mutta sen mitä Venton omistaja olen Boraa koeistunut niin Bora tuntui hieman pienemmältä autolta.. (ainakin peräkontin osalta ;)

        Eräs kummallisuus on mielestäni Volvon V40, joka monesti tunnutaan miellettavän "ylempään keskiluokkaan" mutta ilmeisesti vain hinnaltaan, sillä tässäkin on kyseessä varsin ahdas auto, taas tuntui Ventoa pienemmältä. Ehkä nämä ego- tai elintasofarmarit eivät ylipäänsä ole kovin isoja (vrt. esim. Audi A4 Avant).

        Myöskään esim. BMW 500-sarjan (E39) takapenkki ja peräkontti eivät myöskään tuntuneet vastaavan hintaa ja auton yleistä kokoa (tai mielikuvaa siitä). Päinvastainen esimerkki voisi olla Skoda Fabia, joka oli yllättävän tilavan oloinen pikkuautoksi. Myös uusi Ford Mondeo farmari tarjoaa hintaisekseen todella paljon tilaa, muuten autosta jäi jotenkin vaatimaton mielikuva, mm. melun osalta (tosin olin juuri ajanut BMW 523:n).

        Itse olen aika iso (reilu 190 cm/100 kg) ja kun ostin nykyistä Vw-golfiani kävin myös katsomassa Volvoa. Ei ollut meikäläisellä mitään jakoa ko. autoon mahtua sisään. No joo mahduinhan minä, mutta ajoasentoa oli vaikea löytää ja ahdisti ainakin etupenkillä aika pahasti. Minun kokemukseni mukaan paras koko/hintalaatusuhde on volkkareissa. Ainakin golf oli muutama vuosi sitten ns. halvin merkkiauto johon mahduin säätöjen jälkeen parhaiten. Nyt puhun siis alemmasta keskiluokasta (golf,Astra, Corolla etc..) Mielenkiinnolla odotan uutta versiota Golfista, koska ainakin uusi Audi A3 oli etutiloiltaan isompi kuin entinen A3 ja monesti ovat aika samanlaisia etutiloiltaan olleet Golfin kanssa.


      • Ventovieras
        volski kirjoitti:

        Itse olen aika iso (reilu 190 cm/100 kg) ja kun ostin nykyistä Vw-golfiani kävin myös katsomassa Volvoa. Ei ollut meikäläisellä mitään jakoa ko. autoon mahtua sisään. No joo mahduinhan minä, mutta ajoasentoa oli vaikea löytää ja ahdisti ainakin etupenkillä aika pahasti. Minun kokemukseni mukaan paras koko/hintalaatusuhde on volkkareissa. Ainakin golf oli muutama vuosi sitten ns. halvin merkkiauto johon mahduin säätöjen jälkeen parhaiten. Nyt puhun siis alemmasta keskiluokasta (golf,Astra, Corolla etc..) Mielenkiinnolla odotan uutta versiota Golfista, koska ainakin uusi Audi A3 oli etutiloiltaan isompi kuin entinen A3 ja monesti ovat aika samanlaisia etutiloiltaan olleet Golfin kanssa.

        Niin, pitää mainita että itsekin olen hieman reilumman mittainen eli vartta on 187 cm joten tulee pistettyä paljon painoa tuolle kuskin paikalle ja sen ergonomialle. Ehkäpä V40 ei ahdista pienempiä ihmisiä. Joissain autoissa myös meinaa keskikonsoli olla turhan lähellä oikeaa jalkaa, tämäkin lienee vain pitkäjalkaisten ongelmia..

        Yksi auto mitä pitää kehaista on Focus, siinä on varsin mainiot oltavat kuskilla (mutta liikaa rengasmelua). Uuteen Meganeen ei taas mahdu sitten millään, käypä testaan ja mieti että nauratko vai itketkö =)

        Vanhoista autoista, Opel Asconassa (C-mallin) ja Nissan Micrassa (K10 eli ~83-92) oli yllättävän hyvät tilat ja ajoasennot pitkällekin kuskille ;-)


      • jussi
        alkuperäinen kirjoitti:

        Onko Bora mielestäsi ahdas tiloiltaan kun kirjoitit että jos tila riittää tarpeisiisi. Onko takana jotenkin erityisen ahdasta. ? Kaikenkaikkiaan tässä on pohdinnassa kaiketi se, odottaako uutta Golf versiota vai vaihtaako jo nyt Boraan. Nykyinen autoni on nimitääin VW golf..

        Niin Boran kuin nykyisen Golfinkin akseliväli on vain 251 cm eli varsin pieni, joten takatilat eivät voi olla kovin ruhtinaalliset.


      • Ventovieras
        jussi kirjoitti:

        Niin Boran kuin nykyisen Golfinkin akseliväli on vain 251 cm eli varsin pieni, joten takatilat eivät voi olla kovin ruhtinaalliset.

        Semmoinen tuli vielä mieleen että jos vertaa Octaviaa ja Golfia farmarina, niin Octaviassa on vielä Golfia hieman pienemmät tilat takana istuvilla. Tavarankuljetusosasto onkin sitten Octaviassa luokkansa suurin tai ainakin suurimpia. Octavian plussaksi laskisin myös sen että farmarinkin saa turbokoneella ja vielä nelivetoisena.


      • Mikko
        Ventovieras kirjoitti:

        Semmoinen tuli vielä mieleen että jos vertaa Octaviaa ja Golfia farmarina, niin Octaviassa on vielä Golfia hieman pienemmät tilat takana istuvilla. Tavarankuljetusosasto onkin sitten Octaviassa luokkansa suurin tai ainakin suurimpia. Octavian plussaksi laskisin myös sen että farmarinkin saa turbokoneella ja vielä nelivetoisena.

        Tuosta kirjoituksesta sai sen kuvan, että Octaviassa suurempi takakontti olisi saatu aikaan takapenkkiläisten kustannuksella. Todellisuudessahan Octavia on takaylitykseltään jotain 10cm? pidempi kuin Golf, josta se tila tulee. Mielestäni takapenkkitilat ovat suurinpiirtein samat. Uusissa Ocatavioissa on vielä etupenkkejä muotoiltu uudelleen, jolloin polvitilaan on tullut muutama sentti lisää. Se täytyy kyllä myöntää, että en ole farkku-Golffissa istunut takapenkillä pitkään aikaan, mutta silti epäilen, ettei Octavia sen ahtaampi ole. Ajelen siis itse Skodalla, kun näin sitä puolustelen :)


      • Ventovieras
        Mikko kirjoitti:

        Tuosta kirjoituksesta sai sen kuvan, että Octaviassa suurempi takakontti olisi saatu aikaan takapenkkiläisten kustannuksella. Todellisuudessahan Octavia on takaylitykseltään jotain 10cm? pidempi kuin Golf, josta se tila tulee. Mielestäni takapenkkitilat ovat suurinpiirtein samat. Uusissa Ocatavioissa on vielä etupenkkejä muotoiltu uudelleen, jolloin polvitilaan on tullut muutama sentti lisää. Se täytyy kyllä myöntää, että en ole farkku-Golffissa istunut takapenkillä pitkään aikaan, mutta silti epäilen, ettei Octavia sen ahtaampi ole. Ajelen siis itse Skodalla, kun näin sitä puolustelen :)

        Pääosinhan Octavian iso kontti on ison takaylityksen ansiota, totta ;)

        Perustan väitteeni Octavian takapenkin ahtaudesta Golfiin verrattuna siihen että molemmissa olen istunut ja sittemmin lukenut TM:n vertailun alemman keskiluokan farmareista (TM 13/99).

        Mittoja testistä:

        Akseliväli Octaviassa 251 cm, Golfissa 252 cm. Etupenkin ja takapenkin välinen tila (kuskin penkin asennosta riippuen) Octavia 59-91 cm, Golf 60-92. Takapenkin etureunan korkeus Octavia 35 cm, Golf 38 cm. Takaselkänojan leveys Octavia 124, Golf 126.

        Eli erot eivät ole isoja, mutta ehkä Octaviassa tuli käytettyä se kriittinen viimeinenkin sentti ja polvet osuivat kuskin selkänojaan. Istuma-asennoissa ja penkeissä voi muutenkin olla eroja.


      • Mikko
        Ventovieras kirjoitti:

        Pääosinhan Octavian iso kontti on ison takaylityksen ansiota, totta ;)

        Perustan väitteeni Octavian takapenkin ahtaudesta Golfiin verrattuna siihen että molemmissa olen istunut ja sittemmin lukenut TM:n vertailun alemman keskiluokan farmareista (TM 13/99).

        Mittoja testistä:

        Akseliväli Octaviassa 251 cm, Golfissa 252 cm. Etupenkin ja takapenkin välinen tila (kuskin penkin asennosta riippuen) Octavia 59-91 cm, Golf 60-92. Takapenkin etureunan korkeus Octavia 35 cm, Golf 38 cm. Takaselkänojan leveys Octavia 124, Golf 126.

        Eli erot eivät ole isoja, mutta ehkä Octaviassa tuli käytettyä se kriittinen viimeinenkin sentti ja polvet osuivat kuskin selkänojaan. Istuma-asennoissa ja penkeissä voi muutenkin olla eroja.

        Hyvä, että saadaan faktatietoakin tänne palstalle. Erot ovat varmaankin aika pienet, ja esim. takapenkin istumakorkeus voi jo vaikuttaa ahtauden tunteeseen. Olisiko takapenkki Golfissa hieman korkeammalla?

        Sokotan etupenkkejä on muotoiltu uudelleen joskus -00 tai -01 malleista lähtien, joten pieniä muutoksia on TM:n testin jälkeen tapahtunut.


    • 1.8T

      Tässä joitakin omistajan kommentteja. Alla oleva on vastaukseni jonkun kyselijän aiempaan viestiin, mutta pätee edelleen.

      Olen ajanut autolla nyt n. 20 tkm. Mitään erityistä ei kohdalle ole tullut, kuten mielestäni uudessa autossa ei pitäisikään. Kaikki toimii nähdäkseni niin kuin pitääkin. Pikkutavaran säilytystiloja on niukanlaisesti, mutta toisaalta autossa ei sitten pyöri ylimääräistä irtokamaa.

      Penkit tarjoavat asiallisen sivuttaistuen, joskin on muistettava, että auton alusta on samanlainen kuin "tavallisissakin" Borissa. Näin jälkeenpäin voisin hyvinkin harkita madalletun ja jäykemmän alustan valintaa. Penkkien kankaan kuosi poikkeaa standardivarustellusta Borasta. Muita eroja sisätiloissa on nahkaverhoiltu ohjauspyörä ja puuta ja nahkaa oleva vaihdetangon nuppi. Myös penkkien niskatuet ovat normaalivarustusta paremmat. En ole varma, mutta stanumalleissa ei liene mukitelinettäkään kojelaudassa. Ilmeisesti myös mittariston ulkonäkö poikkeaa jossain määrin.

      Ulkopuolelta auton voi tunnistaa turbomalliksi kevytmetallivanteista, korinvärisistä listoista ja kahvoista sekä toki takaluukun merkinnästä, jonka omasta autostani poistatin.

      Kuten edeltä voi huomata, turbo ei juurikaan poikkea muista Bora-malleista. Tämä voi olla sekä etu että haitta, miten sen nyt ottaa. Mikäli haluaa ajella laadukkaan oloisella ja ehkä keskimääräistä suorituskykyisemmällä autolla niin, että ajoneuvo ei erotu muusta liikennevirrasta (vrt. esim. Audi A4 1.8T), on Bora 1.8T hyvä valinta.

      Mitä suorituskykyyn tulee, VW:n 1.8T on 150 hv:n tehollaan suhteellisen asiallinen auto. Aluksi, sikäli jos aiemmin on ajanut lähinnä matalampitehoisella autolla, teho ja vääntö tuntuvat suurilta, mutta myöhemmin tähän tottuu. Nähdäkseni Saksassa moottorista on tarjolla myös 180 hv versio. On syytä muistaa, että 1.8T ei tällaisenaan ole _erityisen_ suorituskykyinen, mutta näinkin autolla pysyy muun liikenteen tahdissa ja ohituksetkin sujuvat suhteellisen turvallisesti (=nopeasti).

      Kulutus oman kokemukseni pohjalta on 7.8 l sekalaisessa ajossa, sisältäen suurimmaksi osaksi matka-ajoa. Kulutus on keskiarvo n. 6000 km lomamatkalta. Kaupunkiajossa kulutus on toki suurempi, helposti yli 11 l/100 km. Lienee kuitenkin niin, että 1.8T:n ostaja ei ensisijaisesti ole kiinnostunut kulutuksesta, vaan muut arvot painavat valinnassa enemmän.

      Bora 1.8T ei ole kovin yleinen, luulen nähneeni yhden vastaavan omani lisäksi. Jonkin verran niitä on toki myyty ympäri Suomen. Odotusaika uuden auton kohdalla on n. 10 viikkoa, jolloin auton saa niillä varusteilla ja sen värisenä kuin haluaa. Mikäli on valmis tinkimään väristä ja/tai joistakin varusteista, auton saa nopeammin. Esim. vakionopeudensäädin kannattaa valita jälkiasennuksena, sillä viiksi ja sen toiminta ei eroa ilmeisesti juuri mitenkään ns. alkuperäiseen nähden. Ainoastaan hinta on edullisempi. Myös automaatti-ilmastointi on ainakin toistaiseksi ollut mielestäni hyvä valinta. Automaattisesti himmentyvää taustapeiliä sekä tuulilasinpyyhinten sadetunnistintakin kannattanee harkita, samaten kuin aiemmin mainitsemaani jäykempää alustaa.

      VW:n huoltohinnoista voisin todeta, että auto on ilman muuta valittava kaikki tosiasiat huomioon ottaen. Mikäli on nähtävissä, että esim. huoltohinnat ovat liian kalliita taloudelliseen kantokykyyn nähden, on tästä syytä vetää johtopäätöksensä. Itse en ole pitänyt merkkiliikkeessä tehtyjä huoltoja (aiemman VW:n kohdalla, tämä ei ole ollut vielä huollossa) kohtuuttoman hintaisina. Lisäksi palvelu on lähes poikkeuksetta ollut hyvää, toisinaan jopa erinomaista.

      Mitä auton sisätiloihin tulee, saa ainakin 180-senttinen kuljettaja penkin ja ratin säädettyä sopiviksi. Itse valitsin kahden hengen perheemme käyttöön VW Boran, sillä takatiloilla ei meille ollut merkitystä. Mikäli esim. takajalkatila/tavaratila/vastaava näyttelee suurta osaa ajoneuvon hankinnassa, harkitsisin VW Passatin hankintaa. Tosin Passat (kuten Golfkin) ilmeisesti uudistuu lähiaikoina, joten omista arvostuksista riippuen (uuden mallin mahd. lastentaudit vs. vanhan mallin loppuunhiottu luotettavuus) ehkä odottelisin vielä.

      • alkuperäinen

        .. ihan hyvältä. Kiitos sinulle tosi asiallisesta ja tietoa sisältävästä vastuksesta. Niin ja hyviä ajokilometrejä. Ehkä törmätään joskus liikenteessä ;=)


      • Juuso

        Löytyy mukiteline ainakin 1.6 mallista edestä ja takaa. Lisäksi nahkainen ohjauspyörä, ainakin itselläni. En tiedä onko lisävaruste.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      8028
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3852
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1906
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1310
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1143
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      31
      1079
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      11
      865
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      847
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      812
    10. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      27
      762
    Aihe