Henkikirjoista

Tikkunekku

Hei!

Minkälaiset henkilöt on henkikirjoihin merkitty? Yritän etsiä äitini isovanhempien alkuperää, mutta en heitä digiarkiston henkikirjoista löytänyt. Tarkemmin kun katselin, niin lapsia ei näkynyt henkikirjoissa ollenkaan. Merkitäänkö henkikirjoihin siis vain esim. ripille päässeet? Miten nuoremmat lapset on henkikirjoihin merkitty? Vai merkitäänkö heitä mitenkään? Huomasin joidenkin naishenkilöiden perässä esimerkiksi numerosarjan 3-1? Tarkoittako tuo nuorempien lasten määrää? Vai mitä se tarkoittaa?

En Sukututkimusseuran sivuilta löytänyt henkikirjojen tulkintaohjeita, mutta jos sinulla on joku linkkivinkki, mistä tietoa löytyisi, niin vinkkaa.

Tarkoitus olisi syksyllä mennä kansalaisopiston sukututkimuskurssille, mutta työn haluaisin saada alulle jo nyt.

Kiitos

10

2701

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tikkunekku

heti kirjoituksen kirjoitettuani tuli mieleen, että onhan sitä olemassa sellainen ihme kuin Google.. johan alkoi selviämään henkikirjojenkin rakenne..

• mieluummin Hiskiä

1990-luvulle asti väestörekisteriä piti kirkko, henkikirjoissa saattaa olla mies "med hustru", lapset, piiat ja renngit pelkästään lukumäärinä.

• sitten välineet

Minä en suosittelisi Hiskiä aloittelijalle, joka ei tiedä, mitä ongelmia sukututkimuksessa voi tulla vastaan. Aloittajalle sanoisin, että ennen kuin aloitat harrastusta ominpäin, jatka googlettamista. Vielä parempi, jos etsiydyt paikkakuntasi kirjastoon ja valikoit muutaman sukututkimusoppaan. Jos omassa kirjastossa ei ole, niitä voi kaukolainata muualta.

Kirjoja lukemallakin on mahdollista tehdä virheitä, kun kukaan ei selitä asioita, joita ei ymmärrä tai on ymmärtänyt väärin. Mutta ihan ilman oppeja lopputulos voi parhaassa tapauksessa olla sinnepäin suhteessa oikeaan ja heikoimmassa tapauksessa olet ihan metsässä.

• Tikkunekku

Hiski on minulle hyvinkin tuttu jo, samoin SSHYN sivuilla olevat digitoidut kirkonkirjat. Henkilöt joita etsin, ovat syntyneet 1870-luvulla, jonne asti kyseisen seurakunnan Hiskin tiedot eivät ulotu. Eivätkä myöskään SSHY:n sivuilla olevat digitoidut kirkonkirjat. (Niiden kautta olen kyllä muuten sukuani pystynyt tarkastelemaan)

Ainoa mahdollisuus tarkastella tämän vaiheen sukuni tietoja netin kautta olisivat siis olleet kansallisarkiston digitoidut henkikirjat. Joista ei siis tässä asiassa kuitenkaan ollut apua, koska kyseiset isovanhemmat eivät siinä näy, koska ovat olleet vielä niin pieniä lapsia.

Seuraavaksi tilaan kuitenkin virkatodistuksen kyseisistä henkilöistä. Toivon, että sitä kautta lähtisi jotain selviämään.

• Tikkunekku kirjoitti:

Hiski on minulle hyvinkin tuttu jo, samoin SSHYN sivuilla olevat digitoidut kirkonkirjat. Henkilöt joita etsin, ovat syntyneet 1870-luvulla, jonne asti kyseisen seurakunnan Hiskin tiedot eivät ulotu. Eivätkä myöskään SSHY:n sivuilla olevat digitoidut kirkonkirjat. (Niiden kautta olen kyllä muuten sukuani pystynyt tarkastelemaan)

Ainoa mahdollisuus tarkastella tämän vaiheen sukuni tietoja netin kautta olisivat siis olleet kansallisarkiston digitoidut henkikirjat. Joista ei siis tässä asiassa kuitenkaan ollut apua, koska kyseiset isovanhemmat eivät siinä näy, koska ovat olleet vielä niin pieniä lapsia.

Seuraavaksi tilaan kuitenkin virkatodistuksen kyseisistä henkilöistä. Toivon, että sitä kautta lähtisi jotain selviämään.

Jos kirjasatossasi on katselulaite, niin voit tilata maakunta-arkistosta ko. seurakunnan mikrofilmejä isovanhempiesi ajoilta.
        Ne saa aika edullisesti kaukolainana pariksi viikoksi. Käy kysymässä.

• Tikkunekku
        Makriina kirjoitti:

Jos kirjasatossasi on katselulaite, niin voit tilata maakunta-arkistosta ko. seurakunnan mikrofilmejä isovanhempiesi ajoilta.
        Ne saa aika edullisesti kaukolainana pariksi viikoksi. Käy kysymässä.

vinkistä. Tosin hieman hankalaa on tuo, kun lähin suuri kirjasto on melkoisen kaukana. Lähikirjastossa ei taas moisia vehkeitä ole. Mutta ehkä sitä kesälomalla ehtisi.

• Eri asiaa

Kirkonkirjoja pitvät seurakuntien papit ja henkikirjoja valtion viranomaiset, henkikirjoittajat.

Vanhoina aikona henkikirjoihin merkittiin vain henkirahan maksajat. He olivat työikäistä väestöä - isäntiä, emäntiä, ammatinharjoittajia, käsityöläisiä ja heidän palkollisiaan. Köyhä kansa,itselliset ja loiset, eivät "päässeet" lainkaan henkikirjoihin.
      Sitä paitsi oli paljon henkirahasta vapautettuja, kuten aateliset, sotilaat, papit jne.

• Tikkunekku

.. alunperin kyselin siis nimenomaan henkikirjoista, koska ne ovat ainoat kirjat, mitä netin kautta löytyy digitoituna 1880-luvulle asti siltä asuinseudulta, missä etsimäni henkilöt ovat asuneet ainakin aikuisina. Mutta eivät siis tässä tapauksessa olleet avuksi oikein nekään, koska silloin ei lapsia henkikirjoihin enää merkitty. (Luin jostakin, että hieman aikaisemmin myös lapset olisi jonkun aikaa merkitty henkikirjoihin, mutta käytännöstä luovuttiin työmäärän vuoksi)

Netin kautta en siis pidemmälle tällä hetkellä pääse ja kun en paikan päällekään kirkkoherranvirastoon pääse, niin täytyy alkaa selvitellä tuota mikrofilmiasiaa.

Tiedän kyllä, että voisin tilata heistä myös virkatodistukset ja se voikin olla aiheellista, jos en heitä itsekseni mistään löydä. Kun siis en ole lainkaan varma, että he ovat syntyneet sillä seudulla, missä ovat aikuisina asuneet. Syntymäajat minulla on heistä kuitenkin tiedossa.

• genealogiaa
        Tikkunekku kirjoitti:

.. alunperin kyselin siis nimenomaan henkikirjoista, koska ne ovat ainoat kirjat, mitä netin kautta löytyy digitoituna 1880-luvulle asti siltä asuinseudulta, missä etsimäni henkilöt ovat asuneet ainakin aikuisina. Mutta eivät siis tässä tapauksessa olleet avuksi oikein nekään, koska silloin ei lapsia henkikirjoihin enää merkitty. (Luin jostakin, että hieman aikaisemmin myös lapset olisi jonkun aikaa merkitty henkikirjoihin, mutta käytännöstä luovuttiin työmäärän vuoksi)

Netin kautta en siis pidemmälle tällä hetkellä pääse ja kun en paikan päällekään kirkkoherranvirastoon pääse, niin täytyy alkaa selvitellä tuota mikrofilmiasiaa.

Tiedän kyllä, että voisin tilata heistä myös virkatodistukset ja se voikin olla aiheellista, jos en heitä itsekseni mistään löydä. Kun siis en ole lainkaan varma, että he ovat syntyneet sillä seudulla, missä ovat aikuisina asuneet. Syntymäajat minulla on heistä kuitenkin tiedossa.

Jos sinulla on olemassa synt.ajat ja synt.paikat, niin aloita siitä, että lähetät kyseisiin kirkkoherranvirastoihin selvityspyynnöt, otsikkona "sukututkimusta varten".
        Itse aloitin aikoinaan siten, että lähetin jokaisesta isovanhemmastani kirkkoherranvirastoihin selvityspyynnöt, jossa pyysin samalla tiedot myös heidän sisaruksistaan.
        Ne tiedot sitten saatuani pääsinkin jo mukavasti itse lukemaan mikrofilmejä.

• yli 70 vee
        Tikkunekku kirjoitti:

Älä summamutikassa rupea tilaamaan sukuselvityksiä, sillä niihin voi mennä yllättävän suuret summat. Sitä paitsi voi kestää kuukausia, ennen kuin saat vastaukset.

Ota selvää, missä on lähin maakunta-arkisto, sillä samat mikrofilmit ovat joka paikassa. Luulisi, että päivän aikana ehtisit käydä edes- takaisin tutkimassa tietoja. Maakunta-arkistot ovat maksuttomat. Apua saat, kun esität asiasi virkailijoille.
        Netti ei ole paras mahdollinen tutkimuslähde, koska siellä ei suinkaan ole kaikkia tietoja vielä. Varmaan menee vuosia, ennenkuin vakavasti otettavaa tutkimusta voi kotikoneella istuen tehdä.
        Aina tiedot kuitenkin pitäisi tarkistaa. Suomi on täynnä saman nimisiä ihmisiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      20
      4934
    2. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      86
      1752
    3. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      288
      1602
    4. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      74
      1564
    5. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      256
      1438
    6. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      135
      1187
    7. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1170
    8. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1119
    9. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      68
      1084
    10. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1064
    Aihe