rippijuhlat tulossa

pilvi 64

oisiko jollakin tietoa mistä löytyy kutusu kortti malleja . ja mistä löytää helppoa tarjottavaa rippi juhlissa . juhlimme kotona kirkon jälkeen . ja mitä tarjottavaa kannateet tehdä osa voi olla vieraista kaukaakin tulla . ja lapsia on myös mukana juhlassa miten ne huomioidaan . neuvokaan kiitos .

20

7625

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kultahippu

Ensinäkin tuo ruoka, kannattaa tarjota esimerkiksi jokin keitto kuten lihakeitto jos on kerta kaukaa tulevia. Sitten tietenkin siihen vielä leivät, maito, kotikalja, vesi, leikkeleet, juustoa ja graavilohta. Lisänä kahvipöytä johon kakku, pullakranssi, pikkuleipiä, kuivakakku, kahvi, tee, kahvikerma, sokeri, makeutusaine. Tuommoinen olisi omasta mielestäni peruspöytä.Ja sitten lapset, heille olisi ehkä hyvä varata johonkin huoneeseen leluja, joilla voivat leikkiä juhlan aikana.
      Toivottavasti oli apua :)

• kakut

tekee aina kauppansa ja ne on hyviä kaukaakin tuleville vieraille. Sitten tosiaan joku keitto on hyvä kaukaa tuleville ja pysyy hyvänä kattilassa pitkään, jos lihakeitto on liian aikaaviepä, voi tehdä kanakeiton. Hyvä kanakeitto tulee kaupasta grillattuna ostetusta valmiista broilerista, lisää sitten kanalientä (=vettä liemikuutioita), vähän soijaa (joitakin ruokalusikallisia), pakastemaissia, purjoa, mustapippuria. Lämmitä ensin kanaliemi kiehumispisteeseen, lisää kaikki muu, anna kiehahtaa uudelleen ja on valmista, ripottele päälle hieman tuoretta korianteria. Toinen mikä on helppo pitkämatkalaisille on jokin laatikkoruoka, kuten makaronilaatikko.

• mapee

kortteja on valmiina kaupoissa ja netistä löytyy teko-ohjeita. Kutsukorttihan se on ihan simppelisti..

Voileipäkakku on varmaan se yleisin tarjottava suolainen, mutta aika kallis. Meillä on ollut ihan kunnon ruoka. Laatikkoruoka tai keitto on helppo, suosin laatikkoja. Siihen salaattia sun muut alisuketta ja loput syödään sitten oman väen kesken seuraavina päivinä jos jää. Ruoka tulee omien laskujeni mukaan vielä halvemmaksikin kuin nuo voileipäkakut. Ja ruuan kanssa riittää ihan tavalliset leivät itse voidellen ja päällystellen maun mukaan.

Tuossa ruuassa on se riski, että vieraat viihtyy pitkään kun niille ei tule kiire syömään kotiin.. Toisaalta taas pitkämatkaliset on varsinkin rennosti..

Sitten kahvilel ei tarvita kuin kakku ja pullaa ja pikkuleipää koska vatsat on aika täynnä jo valmiiksi...

Meillä on ollut niin kirjolohilaatikkoa kuin ihan kinkkukiusausta ja broilerkiusausta. Kaikki tulee samalla perusohjeella eli perunasipulisekoitusta, mausteita ja ruokakermaa. Kun tekee ne valmiiksi edellsienä päivänä niin uunissa lämmittämiseen menee vain tovi juhlapäivänä.

Lisukkeet on hyvä varata huolelal eli kasviksia, juustoja jen ja tavalliset punajuuri yms salaatit. Kaikkea ei tarvitse olla paljon vaan kaikkea jonkin verran. Perus vihreäsalaatti sen sijaan reiluna satsina esiin.

Jos ei tahdo lähteä ruokalinjalle niin pasteijat, karjalanpiirakat yms on oiva vaihtoehto suolaisessa myös. Tai ruokaisa salaatti ja leivät/patonki..

• mie.mie

Mun juhlissani tarjottiin lohikeittoa, juomaa oli maitoa, vettä, kenties jotain limonaadia/mehua, en enää muista! sitte ennen kahvia (jos tätäkä oikein muistan!) tarjottii sellasia "vartaita", sekä suolasia että makeita: suolasissa lihapullia, nakkeja, paprikaa, kurkkua... makeissa kirsikoita, mansikoita...
      Kahvin kanssa oli pullaa, kakkua, mokkapaloja, keksejä. Ja eikä tietenkään juomana vain kahvia, tietysti myös tee/mehu;)
      En muista oliko meillä voileipäkakkua! kamalaa, taidan tulla vanhaksi... :)

• kokemusta on

Kirkon jälkeen tarjosin 35 sukulaiselle ja ystäville keitettyä perunaa,silliä savukalaa, lihapullia, paahtopaistia, pari kolme salaattia, leipää ja levitettä. Ruokajuomana puna-ja valkoviiniä. Jälkiruoaksi kahvia, teetä, kakkua
      ja piparkakkua, Yksin tein. Kannattaa etsiä maljakoita valmiiksi ja kattaa pöydät valmiiksi. Perunat heti päälle kun tulee kirkosta. Juhlapuheen ja kuohuviinin jälkeen voi alkaakin syömään. Kun kaikki tulee yhtäaikaa, on aikamoinen hässäkkä eteisessä, siksi maljakot kannattaa katsoa valmiiksi kukille.
      Ja jos kukkaro kestää, niin pyydä, että joku tulee jeesaamaan. On siinä duunia.

• kokemusta on siitäkin

Piti kirjoittaa vielä, että skannaa lapsestasi joku kiva kuva.
        Minä teen aina itse kutsukortit ja niissä voi
        tosiaan olla jokin kuva tai piirros. Anna mielikuvituksen lentää.
        Tai anna lapsesi itse suunnitella kutsu.

• äiti myös

Siis miten teillä juhlitaan lapsen seuraavia isoja juhlia esim. lakkiaiset, valmistujaiset tai häät kun 15 vuotiaalle tuommonen ruokajuhla?
        Onkohan siinä ollu näyttämisen halu vaan?
        Ihan voi pienesti juhlia ja miks aina pitää se ruoka olla kun ei kunnon ruokailu tilaakaan ole suurimmalla osalla. Olen ollut naapurissa lakkiasissa ja sielä oli lohikeittoa tarjolla. Siinä sitä syötiin pianonkannen äärellä ja ei oikein tiennyt mitä piti käsissä ja mitä ei kun tilat oli niin olemattomat.... Ja minä osaan laittaa tarjoamiset myös itse mutta joku järki pitäisi nykyajan vanhemmilla(äideillä)olla!!!

• kokemusta on
        äiti myös kirjoitti:

Siis miten teillä juhlitaan lapsen seuraavia isoja juhlia esim. lakkiaiset, valmistujaiset tai häät kun 15 vuotiaalle tuommonen ruokajuhla?
        Onkohan siinä ollu näyttämisen halu vaan?
        Ihan voi pienesti juhlia ja miks aina pitää se ruoka olla kun ei kunnon ruokailu tilaakaan ole suurimmalla osalla. Olen ollut naapurissa lakkiasissa ja sielä oli lohikeittoa tarjolla. Siinä sitä syötiin pianonkannen äärellä ja ei oikein tiennyt mitä piti käsissä ja mitä ei kun tilat oli niin olemattomat.... Ja minä osaan laittaa tarjoamiset myös itse mutta joku järki pitäisi nykyajan vanhemmilla(äideillä)olla!!!

Olen järjestänyt kahdet kastejuhlat, kahdet rippijuhlat ja yhdet yo-juhlat lapsilleni.
        (toiset yo-juhlat tulossa) Saman kaavan mukaan olen järjestänyt juhlia molemmille lapsille.
        Minusta on ihana suunnitella juhlia. Laittaa ruokaa, leipoa, koristella jne.
        Se on kohteliasta sekä vieraille, että omille lapsille. Siinä oppii lapsetkin käytöstapoja ja osaa arvostaa juhlapäiviä ja sen merkitystä.
        Ei se ole näyttämisen tarvetta vaan kunnioitusta juhlivaa sankaria kohtaan. Itse kuljen silmät avoinna toisten juhlissa ja otan niistä esimerkkejä. On todella valitettavaa joskus, että ei jakseta panostaa siihen "suureen" juhlaan. Se on ainutlaatuista. Ei tarvitse olla sen seitsemän sorttia jos ei ole mahdollista. Siisteys ja kauneus ja hyvät käytöstavat tuovat jo juhlat tunnun ja sekä pukeutuminen on kaiken a ja o.
        Tottakai olen järjestänyt muitakin juhlia lapsilleni, miehelleni ja jopa joillekin sukulaiselle, sekä sukujuhlia. En tee tätä ammatikseni, mutta se on tosi ihanaa järjestää juhlia.
        Tänään oli äitienpäivä. Minä sain aamiaisen kuohuviinin kera. Näin on aina tapahtunut ja tapahtuu myös miehelleni isäinpäivänä.
        Otetaan toinen ihminen huomioon. Tehdään arjestakin juhlaa.

• kokemusta on
        kokemusta on kirjoitti:

Olen järjestänyt kahdet kastejuhlat, kahdet rippijuhlat ja yhdet yo-juhlat lapsilleni.
        (toiset yo-juhlat tulossa) Saman kaavan mukaan olen järjestänyt juhlia molemmille lapsille.
        Se on kohteliasta sekä vieraille, että omille lapsille. Siinä oppii lapsetkin käytöstapoja ja osaa arvostaa juhlapäiviä ja sen merkitystä.
        Ei se ole näyttämisen tarvetta vaan kunnioitusta juhlivaa sankaria kohtaan. Itse kuljen silmät avoinna toisten juhlissa ja otan niistä esimerkkejä. On todella valitettavaa joskus, että ei jakseta panostaa siihen "suureen" juhlaan. Se on ainutlaatuista. Ei tarvitse olla sen seitsemän sorttia jos ei ole mahdollista. Siisteys ja kauneus ja hyvät käytöstavat tuovat jo juhlat tunnun ja sekä pukeutuminen on kaiken a ja o.
        Tottakai olen järjestänyt muitakin juhlia lapsilleni, miehelleni ja jopa joillekin sukulaiselle, sekä sukujuhlia. En tee tätä ammatikseni, mutta se on tosi ihanaa järjestää juhlia.
        Tänään oli äitienpäivä. Minä sain aamiaisen kuohuviinin kera. Näin on aina tapahtunut ja tapahtuu myös miehelleni isäinpäivänä.

Kannattaa ottaa lapsen toiveet huomioon. Mitä lapsi haluaa, että tarjotaan. Tehdään sankarin näköiset juhlat.

• ei grillin kautta kotimatkalle
        kokemusta on kirjoitti:

Ajattelen juuri kuin sinä. Muutamat suuremmat juhlat olen järjestänyt ja aina on ollut ruokajuhlat. Ristiäisistä asti. Ei pätemisen tarpeena vaan ovat mielestäni paremmat kuin kahvikestit. Vieraille aina ruoka maistunut,helpommalla pääsee kuin leipomalla monta päivää etukäteen ja edullisemmaksi tulee myös. Kahvipäydässä sitten hyvää kakkua,keksiä ehkä pullaa. Kaiken teen itse. Viiniä ruuan kanssa tarjottu jos maistunut. Muutenkin Suomi saisi ottaa opiksi muista maista ja tarjota/kutsua ystäviä ja vieraita syömään ja nauttia hyvistä,erilaisista ruuista. Pelkissä kahvikutsuissa ei saa kuin vatsan väänteitä kun makeaa ja kahvia vedetään tyhjän vatsan täytteeksi.

• olen minäkin
        ei grillin kautta kotimatkalle kirjoitti:

Ajattelen juuri kuin sinä. Muutamat suuremmat juhlat olen järjestänyt ja aina on ollut ruokajuhlat. Ristiäisistä asti. Ei pätemisen tarpeena vaan ovat mielestäni paremmat kuin kahvikestit. Vieraille aina ruoka maistunut,helpommalla pääsee kuin leipomalla monta päivää etukäteen ja edullisemmaksi tulee myös. Kahvipäydässä sitten hyvää kakkua,keksiä ehkä pullaa. Kaiken teen itse. Viiniä ruuan kanssa tarjottu jos maistunut. Muutenkin Suomi saisi ottaa opiksi muista maista ja tarjota/kutsua ystäviä ja vieraita syömään ja nauttia hyvistä,erilaisista ruuista. Pelkissä kahvikutsuissa ei saa kuin vatsan väänteitä kun makeaa ja kahvia vedetään tyhjän vatsan täytteeksi.

Kahvikutsuissa on paljon enemmän työtä, kuin että
        laittaisi ruokaa.
        Viime kesänä kun lapseni ystävän äiti kysyi minulta, että mitä tarjoan rippijuhlissa, sanoin, että teen ruokaa, pääsen paljon helpommalla. Hänkin totesi, että niinpä juuri, niin hänkin taitaa tehdä. Uusia perunoita, kalaa ja jotain lihaa sekä salattia. Se on siinä.

• suninen enkeli

Miten edistyy juhlien suunnittelu, oletko saanut
      vinkkejä, kerro heti.
      Minä tekisin siniset rippijuhlat, kun kerran pidän siitä väristä..

• Pohtija

Mitä mieltä olette alkoholin tarjoilusta rippijuhlissa? Siis sivistyneesti kuohuviinimalja ( alkoholiton vaihtoehto) ja ruoan kanssa viiniä (ja vettä). Jos alkumaljan jättää pois, mitä tilalle?

• ei humalahakuisesti

Sopii rippijuhliin kuin muihinkin juhliin. Näin nuoretkin oppivat että voi lasin nauttia,eikä tarkoitus ole humaltua.

• lenkka
        ei humalahakuisesti kirjoitti:

Sopii rippijuhliin kuin muihinkin juhliin. Näin nuoretkin oppivat että voi lasin nauttia,eikä tarkoitus ole humaltua.

Meilläkin konfirmaatio kesäkuun alussa, edellisistä aikaa 3 vuotta. Silloin n. 30 henkeä ja melkoinen hässäkkä ennen juhlia, ruuan kanssa ilmanmuuta! Tosiasia on kyllä se, että kun on jo aamupäivä oltu kirkossa, kello on yleensä yli puolenpäivän kun sieltä kotiin keretään, on kaikilla nälkä. Ruoka nytkin tulossa, tosin ei vielä tarkkaa suunnitelmaa minkälainen.

Tämänkertainen rippilapsi kun ei kovin perusta juhlista. Pitkällisten molemminpuolisten keskustelujen jälkeen, olemme lähettäneet jopa 4 kutsukorttia. Vain "pakolliset" mummot ja kummit, ei ketään muita halua kutsua. Sukua olisi toki enemmänkin, mutta kun ei niin ei. En voi pakottaa kutsumaan esim. serkkuja ym..vaikka "kuuluisivatkin" ilman muuta kutsuttuihin.
        Olen päättänyt olla välittämättä mahdollisista ympäristön puheista ja siitä ettei ole kutsua tullut.
        En aio muutenkaan nyt ihmeemmin stressata näiden juhlien kanssa,, tosin en voisikaan, särin polveni ja joudun vielä pahimmassa tapauksessa juuri juhlapyhän alla leikkaukseen.
        Onni onnettomuudessa siis!
        Jokainen haluaa omanlaisensa juhlat,, ei siinä hirveästi vanhempien sana paina.

• kokemusta on

Äitini joskus sanoi, että ainako pitää olla
        viinaa tarjolla joka paikassa ja juhlassa.
        Totta toinen puoli. Jokainen päättäköön itse, haluaako tarjota alkoholia ja onko se sopivaa.
        Kaksikymmentä vuotta sitten olin kummityttöni ristiäisissä, jossa tarjoiltiin ruusuboolia.
        Kymmenen vuotta sitten olin muistotilaisuudessa, jossa ruoan kanssa oli viinejä ja kahvin kanssa konjakkia tietty. Eikä kukaan pannut pahakseen. Aina on kuitenkin mietittävä ketä kutsutaan ja kenelle tarjotaan.
        Ystävättäreni esim. ei mistään hinnasta tarjoilisi esim. alle 18 v. juhlissa minkäänlaista alkoholia.
        Mutta minä olen tarjoillut kuohuviinejä, ruokajuoamaksi viinejä, olutta ja kahvin kanssa konjakkia sekä likööriä. Oli ne juhlat sitten mitkä tahansa. (jos kukkaro kestää, aina ei kestä)ja kukaan ei ole sammunut tai lähtenyt kontaten kotiin. En minäkään ota lärvejä, nautiskelen vain.

• lapsen juhla

Rippijuhla on lapsen siis alaikäisen juhla, ei äidin, eikä isän juhla ja silloin ei kuulu alkoholi asiaan!

• rippijuhlista jaloin
        lapsen juhla kirjoitti:

Rippijuhla on lapsen siis alaikäisen juhla, ei äidin, eikä isän juhla ja silloin ei kuulu alkoholi asiaan!

Alaikäisestä lapsesta on kysymys ja lapsella vanhemmat. Se on koko perheen juhla ja koko suvun, kummien jne. Vanhemmat ne juhlan tekee, kyllä se on niin.

• Riparijuhlat tulossa
        rippijuhlista jaloin kirjoitti:

Alaikäisestä lapsesta on kysymys ja lapsella vanhemmat. Se on koko perheen juhla ja koko suvun, kummien jne. Vanhemmat ne juhlan tekee, kyllä se on niin.

Sitten ilmeisesti tarjoaisit myös ristiäisissäkin shampanjat!!!

Onhan se nyt päivän selvää, että rippijuhla on nuoren juhla! Se, että meillä kaikilla on vanhemmat, ei nyt liity tähän asiaan mitenkään.

Itse tarjoan tyttäreni juhlissa mehu-limu-boolia, joka varmasti maistuu, kun olen tilannut elokuun alkuun hellettä :)

• Deina
        rippijuhlista jaloin kirjoitti:

..mutta kuohuviinit ja ruoan kanssa on viiniä tarjolla. Kyllä se on juuri niin kuin joku jo aiemmin totesi, että lapsi oppii ne järkevät alkoholin käytöt vain näkemällä. Ei saa tehdä hyvistä juomista pirua! Me olemme olleet (muistaakseni neljissä) rippijuhlissa joissa on aina tarjottu kuohuviinit ja melkein kaikissa ollut myös viiniä ruoan kanssa. _Eikä ketään ollut humalassa!_
        Meillä on myös ruoat tarjolla, sitten kakkukahveet pikkuleipää ja pullaa.

Sinä joka siunailit voileipäkakun kalleutta; se on todella helppoa (ja edullista) tehdä itse! Kannattaa vaikka googlettaa ohjeita. Eikä ole vaikeaa tehdä, majoneesi salaattia ja vaikka kinkkusuikaleita väliin sulatejuustoa päälle ja vaikka kurkkukoristeet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      123
      1732
    2. NO NIIN !!!

Totuus Ukrainan sodan todellisista ja oikeista juurisyistä alkaa nyt näköjään paljastua lopultakin. https://www.youtube
      NATO
      681
      1644
    3. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      88
      1467
    4. Palsta kysely..

Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott
      Sinkut
      165
      1343
    5. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      123
      1298
    6. Trumpin hallinto hiljentää mediaa USA:ssa

Tuo paskahallinto on sananvapauden vihollinen, vaikka Vancen idiootilla oli otsaa syyttää eurooppalaisia sananvapauden p
      Maailman menoa
      322
      1294
    7. aivan mieletön ikävä

paha olo 😥🫣 kaipaan sua 😔💔
      Ikävä
      43
      1258
    8. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      25
      1195
    9. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1155
    10. Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa

Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.
      Ikävä
      61
      1142
    Aihe