Olen ostamassa Honda CX 500 turbo moottoripyörää ja kuulisin mielelläni käyttökokemuksia kyseisestä laitteesta.
Pyörä on vuosimallia -83 ja päällisin puolin siistissä kunnossa.
Onko kyseisessä mallissa tyyppivikoja ja miten tekniikka kestää vanhemmiten?
Saako varaosia ja ovatko kalliita?
Pyörä vaikuttaa sinänsä varsin mielenkiintoiselta.
Olisin kiitollinen pikaisista tiedoista..
CX 500 Turbo -83, käyttökokemuksia
14
4653
Vastaukset
- Make
...vuosimallia, mutta olen joskus ottanut tyypit ko. vempeleellä. Ihme peli. En tiedä mikä on ollut alkuperäinen ajatus käyttötarkoituksesta, mutta mun mielestä se ei ole hyvä missään lajissa. Alakierroksilta puuttuu vääntö ihan kokonaan ja pyörä on varsinainen nuhapumppu. Sitten kun turbo tulee mukaan, (muistaakseni jossain 7000 rpm tienoilla) meno muuttuu varsin oikukkaaksi ja säntäileväksi ja pyörä on suorastaan v****mainen ajettava. En suosittele kenellekään pelkästään ajamista harrastavalle ajopeliksi. Jos taas ajattelee vehjettä pelkästään teknisesti, on se mitä erinomaisin ja kiinnostavin ruuvauskohde niille jotka hakevat moottoripyöräharrastukselta enemmän kuin pelkkää ajamista. Turbohan kuitenkin tuo hommaan kokonaan uuden "aspektin". Itse pidän tuollaista vehjettä todella mielenkiintoisena laitteena, mutta varsinaiseksi ajopeliksi valitsisin kyllä jonkin vapaastihengittävän vermeen. Mieluiten tietenkin Hondan :)
- cxt owner
Moi.
Mulla on turbo honda ja voin sanoa, ettei pyörä ole mikään v mäinen ajettava missään olosuhteissa. Jos koneen säädöt on kohdallaan ja tekniikka muutenkin kunnossa, ei ajettavuudessa ole moittimista. Korviin asti leveä hymy kylläkin vähän häiritsee näkyvyyttä... Alakierroksilla tosiaan on laiska tai kuten normaali 500:nen, mutta 5000rpm:n jälkeen rupeaa tapahtumaan ja hymy leviää kasvoille. Kaasua pitää osata käyttää ahtovaiheessa, tai muuten on enemmän kuin todennäköistä, että aiheuttaa konevaurion.
No juu se niistä ajettavuuksista.
Teknisesti erittäin monimutkainen ja hieno peli rassata, mutta ei sovellu käyttöpyöräksi, ellei tosiaan tykkää olla kokoajan rassaamassa tai laittamassa paljon rahaa varaosiin, jolloin kestävyys paranee luonnollisesti. Varaosien saanti suomesta vain tilaamalla jenkeistä tai tehtaalta. jenkeissä myydään uustuotanto tarvikeosia ko pyörään.
Heikkoja kohtia: Ekana ja pahimpana on laturi. Se ei kestä kovinkaan pitkään, muistaakseni ollut juttua jostain 40tkm ja laturi vaihtoon. Laturihan sijaisee keskellä konetta joten vaihtohomma on erittäin työläs ja aikaavievä. ja kalliskin.
Sähkäliitokset ovat osittain myös heikkoja, vaarallisin heikkous liitoksissa on laturin liitin ja lataus säätimen liitin ja säätimen maadoitus. Jos näissä vikaa, seuraa oikosulkuja sulaneita liittimiä loppuun keitetty akku ja akkuhappoa prätkän rungossa, joka taasen johtaa korroosiovaurioden korjastoimenpiteisiin...
Venttiilin varren yläpää tuppaa kulumaan montulle, jolloin välysten säätäminen hankaloituu.
Automaattinen nokkaketjun kiristäjä saattaa takerrella ja ketju pääsee rallattamaan löysänä.
Turbon hukkaportti tuppaa jumittamaan (riippuu hulloista ja hoidosta)ja turbon öljyletkut saattavat myös vuotaa, jolloin öljyä pääsee suoraan turbon päälle.
Vesipumpun tiivistys on altis vuodoille suuntaan tai toiseen.
Pakarit mätänee alta ja maksavat pirusti.
Niin että tossa noi tärkeimmät. Osta pois sanon mä, mutta ole valmis uhraamaan aikaa ja huolenpitoa siihen.
Sunnuntai pyöräksi ehdoton, kerää uteliaita ympärille ja jutustelijoita riittää aina ihmettelijöistä epäilijöihin.
Onnea. - MATTIKALEVA
cxt owner kirjoitti:
Moi.
Mulla on turbo honda ja voin sanoa, ettei pyörä ole mikään v mäinen ajettava missään olosuhteissa. Jos koneen säädöt on kohdallaan ja tekniikka muutenkin kunnossa, ei ajettavuudessa ole moittimista. Korviin asti leveä hymy kylläkin vähän häiritsee näkyvyyttä... Alakierroksilla tosiaan on laiska tai kuten normaali 500:nen, mutta 5000rpm:n jälkeen rupeaa tapahtumaan ja hymy leviää kasvoille. Kaasua pitää osata käyttää ahtovaiheessa, tai muuten on enemmän kuin todennäköistä, että aiheuttaa konevaurion.
No juu se niistä ajettavuuksista.
Teknisesti erittäin monimutkainen ja hieno peli rassata, mutta ei sovellu käyttöpyöräksi, ellei tosiaan tykkää olla kokoajan rassaamassa tai laittamassa paljon rahaa varaosiin, jolloin kestävyys paranee luonnollisesti. Varaosien saanti suomesta vain tilaamalla jenkeistä tai tehtaalta. jenkeissä myydään uustuotanto tarvikeosia ko pyörään.
Heikkoja kohtia: Ekana ja pahimpana on laturi. Se ei kestä kovinkaan pitkään, muistaakseni ollut juttua jostain 40tkm ja laturi vaihtoon. Laturihan sijaisee keskellä konetta joten vaihtohomma on erittäin työläs ja aikaavievä. ja kalliskin.
Sähkäliitokset ovat osittain myös heikkoja, vaarallisin heikkous liitoksissa on laturin liitin ja lataus säätimen liitin ja säätimen maadoitus. Jos näissä vikaa, seuraa oikosulkuja sulaneita liittimiä loppuun keitetty akku ja akkuhappoa prätkän rungossa, joka taasen johtaa korroosiovaurioden korjastoimenpiteisiin...
Venttiilin varren yläpää tuppaa kulumaan montulle, jolloin välysten säätäminen hankaloituu.
Automaattinen nokkaketjun kiristäjä saattaa takerrella ja ketju pääsee rallattamaan löysänä.
Turbon hukkaportti tuppaa jumittamaan (riippuu hulloista ja hoidosta)ja turbon öljyletkut saattavat myös vuotaa, jolloin öljyä pääsee suoraan turbon päälle.
Vesipumpun tiivistys on altis vuodoille suuntaan tai toiseen.
Pakarit mätänee alta ja maksavat pirusti.
Niin että tossa noi tärkeimmät. Osta pois sanon mä, mutta ole valmis uhraamaan aikaa ja huolenpitoa siihen.
Sunnuntai pyöräksi ehdoton, kerää uteliaita ympärille ja jutustelijoita riittää aina ihmettelijöistä epäilijöihin.
Onnea.Olen onnellinen Honda CX 500 Turbon omistaja.Hankin kyseisen pyörän uutena vuonna 83.Nyt mittarista löytyy kilsoja 82 tuhatta.Edellämainitut ns tyyppiviat ovat totta mutta niiden kanssa tulee toimeen jos ei ole peukalo keskellä....!Olen etsiskellyt toista Turboa ns varaosiksi mutta huonolla menestyksellä sillä varaosien saanti hieman hankalaa.Omassa pyörässä yleisimmät ongelmat ovat olleet laturin käämien kestävyys ( vaihto kestää noin 2tntia ). Vika ilmenee parhaiten kun vilkku ei ns vilku akun virran vähyys. Turbon hukkaportin jumiutuminen vian huomaa kun kiihdyttää ja kierrokset ylittävät 6000 niin punainen häiriövalo palaa mittaritaulussa ja pätkiminen alkaa.Voit kuitata häiriön tappokatkaisijalla hankala vika joka ilmenee melkein aina ohitustilanteessa.Osta ihmeessä jos saat halvalla pyöriähän tuotiin Suomeen 20kpl:tta joten melko harvinainen menopeli Olen myös kiinnostunut kyseisestä Turbosta mikäli et
uskalla ostaa. - jari.pirttilahti
MATTIKALEVA kirjoitti:
Olen onnellinen Honda CX 500 Turbon omistaja.Hankin kyseisen pyörän uutena vuonna 83.Nyt mittarista löytyy kilsoja 82 tuhatta.Edellämainitut ns tyyppiviat ovat totta mutta niiden kanssa tulee toimeen jos ei ole peukalo keskellä....!Olen etsiskellyt toista Turboa ns varaosiksi mutta huonolla menestyksellä sillä varaosien saanti hieman hankalaa.Omassa pyörässä yleisimmät ongelmat ovat olleet laturin käämien kestävyys ( vaihto kestää noin 2tntia ). Vika ilmenee parhaiten kun vilkku ei ns vilku akun virran vähyys. Turbon hukkaportin jumiutuminen vian huomaa kun kiihdyttää ja kierrokset ylittävät 6000 niin punainen häiriövalo palaa mittaritaulussa ja pätkiminen alkaa.Voit kuitata häiriön tappokatkaisijalla hankala vika joka ilmenee melkein aina ohitustilanteessa.Osta ihmeessä jos saat halvalla pyöriähän tuotiin Suomeen 20kpl:tta joten melko harvinainen menopeli Olen myös kiinnostunut kyseisestä Turbosta mikäli et
uskalla ostaa.Moro.
Vieläköhän löytyy ko. pyöriä liikenteestä täältä peräpohjolasta?
Ottakaa yhteyttä. jari.pirttilahti kirjoitti:
Moro.
Vieläköhän löytyy ko. pyöriä liikenteestä täältä peräpohjolasta?
Ottakaa yhteyttä.CX 500 turbo
Moron.
Mulla olis turboyksilö kaupan. Nettimotosta voi tsekkailla peliä.Hyvin on palvellut ja on täydessä käyttökunnossa.Saksapeleihin verrattuna hinta on ihan linjassa ja kauppaahan voi aina käydä.
- Atwa
Jos ette tiedä, niin täältä saattaisi löytyä osia. On kuulemma erittäin pätevä mesta CX 500:n suhteen, ja Saksassahan näitä on paljon myyty.
- Turbo CX 500
Atwa kirjoitti:
Tallissa CX500 Turbo laturi rikkinäisenä, jonka takia jäi seisomaan 10v sitten. Orkkis seinätaulu myös tallin seinällä ! Aikoinaan vaihdoin turbon hukkaportin tapiksi rosteritapin, jonka jälkeen ei kertaakaan jumittanut. Alakierroksilla laiska, mutta mielestäni sen aikaiseksi peliksi hyvää ajaa. Mittarissa vajaa 40tkm. Onko kiinnostuneita laturin korjaajia foorumilla ?
- Atwa
Turbo CX 500 kirjoitti:
Tallissa CX500 Turbo laturi rikkinäisenä, jonka takia jäi seisomaan 10v sitten. Orkkis seinätaulu myös tallin seinällä ! Aikoinaan vaihdoin turbon hukkaportin tapiksi rosteritapin, jonka jälkeen ei kertaakaan jumittanut. Alakierroksilla laiska, mutta mielestäni sen aikaiseksi peliksi hyvää ajaa. Mittarissa vajaa 40tkm. Onko kiinnostuneita laturin korjaajia foorumilla ?
Ota yhteys mainitsemaani linkkiin Saksaan. Siellä ne korjaavat ja muuttavat laturin kestävämmäksi.
Turbo CX 500 kirjoitti:
Tallissa CX500 Turbo laturi rikkinäisenä, jonka takia jäi seisomaan 10v sitten. Orkkis seinätaulu myös tallin seinällä ! Aikoinaan vaihdoin turbon hukkaportin tapiksi rosteritapin, jonka jälkeen ei kertaakaan jumittanut. Alakierroksilla laiska, mutta mielestäni sen aikaiseksi peliksi hyvää ajaa. Mittarissa vajaa 40tkm. Onko kiinnostuneita laturin korjaajia foorumilla ?
Moi.
Mulle tulossa kesällä 500 turbo cx, onko tietoo montako näitä vielä on kilvissä suomessa?
Laturi on tullut vaihdettua ko. pyörään useita kertoja. Ota yhteyttä, jos tarviit apua.
Laturia ei tosin kannata korjata, vaan hankkia tehdasuusi (jos jostain saatavilla).
Missä päin vaikutat? Ite asun Tampereella.
Ota yhteyttä jos kiinnostaa.
Jari- Rakentelen itse
rytmijoonas kirjoitti:
Moi.
Mulle tulossa kesällä 500 turbo cx, onko tietoo montako näitä vielä on kilvissä suomessa?
Laturi on tullut vaihdettua ko. pyörään useita kertoja. Ota yhteyttä, jos tarviit apua.
Laturia ei tosin kannata korjata, vaan hankkia tehdasuusi (jos jostain saatavilla).
Missä päin vaikutat? Ite asun Tampereella.
Ota yhteyttä jos kiinnostaa.
JariMistä löytyisi parhaiten käytettyjä varaosia Hondaan?
- Varaosat
Kiitti vinkistä.
- HRoF
itselläni on -82 turbo ei ongelmia :) aino joka pitää katsoa on turbon hukka portti.
maahantuotu 12kpl -82 keväällä ja loppu kesästä tuli eng. 6kpl. nämä maahantuonin kautta. myynti aika oli -82 & -83
Liikenteessä on noin 5kpl minun tietojen mukaan. joista 1kpl alaskan tuonti.
650cc t. ei ole koskaan tuotu virallisen maahantuonin kautta suomeen vaikka niitä suomi mopoina myydään ;D - cxt owner
Kaikki CX500t omistajat, joilla pyörä kilvissä vielä, klikatkaa peukkua. 2 Peukkua lähtee täältä.
Ketjusta on poistettu 30 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384228- 892049
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152031Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi621687Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541472Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1341437VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1021352- 741256
- 981171
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181080