CX 500 Turbo -83, käyttökokemuksia

Marko

Olen ostamassa Honda CX 500 turbo moottoripyörää ja kuulisin mielelläni käyttökokemuksia kyseisestä laitteesta.
Pyörä on vuosimallia -83 ja päällisin puolin siistissä kunnossa.

Onko kyseisessä mallissa tyyppivikoja ja miten tekniikka kestää vanhemmiten?
Saako varaosia ja ovatko kalliita?
Pyörä vaikuttaa sinänsä varsin mielenkiintoiselta.

Olisin kiitollinen pikaisista tiedoista..

14

4246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Make

      ...vuosimallia, mutta olen joskus ottanut tyypit ko. vempeleellä. Ihme peli. En tiedä mikä on ollut alkuperäinen ajatus käyttötarkoituksesta, mutta mun mielestä se ei ole hyvä missään lajissa. Alakierroksilta puuttuu vääntö ihan kokonaan ja pyörä on varsinainen nuhapumppu. Sitten kun turbo tulee mukaan, (muistaakseni jossain 7000 rpm tienoilla) meno muuttuu varsin oikukkaaksi ja säntäileväksi ja pyörä on suorastaan v****mainen ajettava. En suosittele kenellekään pelkästään ajamista harrastavalle ajopeliksi. Jos taas ajattelee vehjettä pelkästään teknisesti, on se mitä erinomaisin ja kiinnostavin ruuvauskohde niille jotka hakevat moottoripyöräharrastukselta enemmän kuin pelkkää ajamista. Turbohan kuitenkin tuo hommaan kokonaan uuden "aspektin". Itse pidän tuollaista vehjettä todella mielenkiintoisena laitteena, mutta varsinaiseksi ajopeliksi valitsisin kyllä jonkin vapaastihengittävän vermeen. Mieluiten tietenkin Hondan :)

      • cxt owner

        Moi.

        Mulla on turbo honda ja voin sanoa, ettei pyörä ole mikään v mäinen ajettava missään olosuhteissa. Jos koneen säädöt on kohdallaan ja tekniikka muutenkin kunnossa, ei ajettavuudessa ole moittimista. Korviin asti leveä hymy kylläkin vähän häiritsee näkyvyyttä... Alakierroksilla tosiaan on laiska tai kuten normaali 500:nen, mutta 5000rpm:n jälkeen rupeaa tapahtumaan ja hymy leviää kasvoille. Kaasua pitää osata käyttää ahtovaiheessa, tai muuten on enemmän kuin todennäköistä, että aiheuttaa konevaurion.
        No juu se niistä ajettavuuksista.

        Teknisesti erittäin monimutkainen ja hieno peli rassata, mutta ei sovellu käyttöpyöräksi, ellei tosiaan tykkää olla kokoajan rassaamassa tai laittamassa paljon rahaa varaosiin, jolloin kestävyys paranee luonnollisesti. Varaosien saanti suomesta vain tilaamalla jenkeistä tai tehtaalta. jenkeissä myydään uustuotanto tarvikeosia ko pyörään.

        Heikkoja kohtia: Ekana ja pahimpana on laturi. Se ei kestä kovinkaan pitkään, muistaakseni ollut juttua jostain 40tkm ja laturi vaihtoon. Laturihan sijaisee keskellä konetta joten vaihtohomma on erittäin työläs ja aikaavievä. ja kalliskin.

        Sähkäliitokset ovat osittain myös heikkoja, vaarallisin heikkous liitoksissa on laturin liitin ja lataus säätimen liitin ja säätimen maadoitus. Jos näissä vikaa, seuraa oikosulkuja sulaneita liittimiä loppuun keitetty akku ja akkuhappoa prätkän rungossa, joka taasen johtaa korroosiovaurioden korjastoimenpiteisiin...

        Venttiilin varren yläpää tuppaa kulumaan montulle, jolloin välysten säätäminen hankaloituu.
        Automaattinen nokkaketjun kiristäjä saattaa takerrella ja ketju pääsee rallattamaan löysänä.

        Turbon hukkaportti tuppaa jumittamaan (riippuu hulloista ja hoidosta)ja turbon öljyletkut saattavat myös vuotaa, jolloin öljyä pääsee suoraan turbon päälle.

        Vesipumpun tiivistys on altis vuodoille suuntaan tai toiseen.

        Pakarit mätänee alta ja maksavat pirusti.

        Niin että tossa noi tärkeimmät. Osta pois sanon mä, mutta ole valmis uhraamaan aikaa ja huolenpitoa siihen.

        Sunnuntai pyöräksi ehdoton, kerää uteliaita ympärille ja jutustelijoita riittää aina ihmettelijöistä epäilijöihin.

        Onnea.


      • MATTIKALEVA
        cxt owner kirjoitti:

        Moi.

        Mulla on turbo honda ja voin sanoa, ettei pyörä ole mikään v mäinen ajettava missään olosuhteissa. Jos koneen säädöt on kohdallaan ja tekniikka muutenkin kunnossa, ei ajettavuudessa ole moittimista. Korviin asti leveä hymy kylläkin vähän häiritsee näkyvyyttä... Alakierroksilla tosiaan on laiska tai kuten normaali 500:nen, mutta 5000rpm:n jälkeen rupeaa tapahtumaan ja hymy leviää kasvoille. Kaasua pitää osata käyttää ahtovaiheessa, tai muuten on enemmän kuin todennäköistä, että aiheuttaa konevaurion.
        No juu se niistä ajettavuuksista.

        Teknisesti erittäin monimutkainen ja hieno peli rassata, mutta ei sovellu käyttöpyöräksi, ellei tosiaan tykkää olla kokoajan rassaamassa tai laittamassa paljon rahaa varaosiin, jolloin kestävyys paranee luonnollisesti. Varaosien saanti suomesta vain tilaamalla jenkeistä tai tehtaalta. jenkeissä myydään uustuotanto tarvikeosia ko pyörään.

        Heikkoja kohtia: Ekana ja pahimpana on laturi. Se ei kestä kovinkaan pitkään, muistaakseni ollut juttua jostain 40tkm ja laturi vaihtoon. Laturihan sijaisee keskellä konetta joten vaihtohomma on erittäin työläs ja aikaavievä. ja kalliskin.

        Sähkäliitokset ovat osittain myös heikkoja, vaarallisin heikkous liitoksissa on laturin liitin ja lataus säätimen liitin ja säätimen maadoitus. Jos näissä vikaa, seuraa oikosulkuja sulaneita liittimiä loppuun keitetty akku ja akkuhappoa prätkän rungossa, joka taasen johtaa korroosiovaurioden korjastoimenpiteisiin...

        Venttiilin varren yläpää tuppaa kulumaan montulle, jolloin välysten säätäminen hankaloituu.
        Automaattinen nokkaketjun kiristäjä saattaa takerrella ja ketju pääsee rallattamaan löysänä.

        Turbon hukkaportti tuppaa jumittamaan (riippuu hulloista ja hoidosta)ja turbon öljyletkut saattavat myös vuotaa, jolloin öljyä pääsee suoraan turbon päälle.

        Vesipumpun tiivistys on altis vuodoille suuntaan tai toiseen.

        Pakarit mätänee alta ja maksavat pirusti.

        Niin että tossa noi tärkeimmät. Osta pois sanon mä, mutta ole valmis uhraamaan aikaa ja huolenpitoa siihen.

        Sunnuntai pyöräksi ehdoton, kerää uteliaita ympärille ja jutustelijoita riittää aina ihmettelijöistä epäilijöihin.

        Onnea.

        Olen onnellinen Honda CX 500 Turbon omistaja.Hankin kyseisen pyörän uutena vuonna 83.Nyt mittarista löytyy kilsoja 82 tuhatta.Edellämainitut ns tyyppiviat ovat totta mutta niiden kanssa tulee toimeen jos ei ole peukalo keskellä....!Olen etsiskellyt toista Turboa ns varaosiksi mutta huonolla menestyksellä sillä varaosien saanti hieman hankalaa.Omassa pyörässä yleisimmät ongelmat ovat olleet laturin käämien kestävyys ( vaihto kestää noin 2tntia ). Vika ilmenee parhaiten kun vilkku ei ns vilku akun virran vähyys. Turbon hukkaportin jumiutuminen vian huomaa kun kiihdyttää ja kierrokset ylittävät 6000 niin punainen häiriövalo palaa mittaritaulussa ja pätkiminen alkaa.Voit kuitata häiriön tappokatkaisijalla hankala vika joka ilmenee melkein aina ohitustilanteessa.Osta ihmeessä jos saat halvalla pyöriähän tuotiin Suomeen 20kpl:tta joten melko harvinainen menopeli Olen myös kiinnostunut kyseisestä Turbosta mikäli et
        uskalla ostaa.


      • jari.pirttilahti
        MATTIKALEVA kirjoitti:

        Olen onnellinen Honda CX 500 Turbon omistaja.Hankin kyseisen pyörän uutena vuonna 83.Nyt mittarista löytyy kilsoja 82 tuhatta.Edellämainitut ns tyyppiviat ovat totta mutta niiden kanssa tulee toimeen jos ei ole peukalo keskellä....!Olen etsiskellyt toista Turboa ns varaosiksi mutta huonolla menestyksellä sillä varaosien saanti hieman hankalaa.Omassa pyörässä yleisimmät ongelmat ovat olleet laturin käämien kestävyys ( vaihto kestää noin 2tntia ). Vika ilmenee parhaiten kun vilkku ei ns vilku akun virran vähyys. Turbon hukkaportin jumiutuminen vian huomaa kun kiihdyttää ja kierrokset ylittävät 6000 niin punainen häiriövalo palaa mittaritaulussa ja pätkiminen alkaa.Voit kuitata häiriön tappokatkaisijalla hankala vika joka ilmenee melkein aina ohitustilanteessa.Osta ihmeessä jos saat halvalla pyöriähän tuotiin Suomeen 20kpl:tta joten melko harvinainen menopeli Olen myös kiinnostunut kyseisestä Turbosta mikäli et
        uskalla ostaa.

        Moro.
        Vieläköhän löytyy ko. pyöriä liikenteestä täältä peräpohjolasta?
        Ottakaa yhteyttä.


      • jari.pirttilahti kirjoitti:

        Moro.
        Vieläköhän löytyy ko. pyöriä liikenteestä täältä peräpohjolasta?
        Ottakaa yhteyttä.

        CX 500 turbo

        Moron.
        Mulla olis turboyksilö kaupan. Nettimotosta voi tsekkailla peliä.Hyvin on palvellut ja on täydessä käyttökunnossa.Saksapeleihin verrattuna hinta on ihan linjassa ja kauppaahan voi aina käydä.


    • Atwa

      Jos ette tiedä, niin täältä saattaisi löytyä osia. On kuulemma erittäin pätevä mesta CX 500:n suhteen, ja Saksassahan näitä on paljon myyty.

      • Atwa

      • Turbo CX 500
        Atwa kirjoitti:

        http://www.cx500-shop.de/

        Tallissa CX500 Turbo laturi rikkinäisenä, jonka takia jäi seisomaan 10v sitten. Orkkis seinätaulu myös tallin seinällä ! Aikoinaan vaihdoin turbon hukkaportin tapiksi rosteritapin, jonka jälkeen ei kertaakaan jumittanut. Alakierroksilla laiska, mutta mielestäni sen aikaiseksi peliksi hyvää ajaa. Mittarissa vajaa 40tkm. Onko kiinnostuneita laturin korjaajia foorumilla ?


      • Atwa
        Turbo CX 500 kirjoitti:

        Tallissa CX500 Turbo laturi rikkinäisenä, jonka takia jäi seisomaan 10v sitten. Orkkis seinätaulu myös tallin seinällä ! Aikoinaan vaihdoin turbon hukkaportin tapiksi rosteritapin, jonka jälkeen ei kertaakaan jumittanut. Alakierroksilla laiska, mutta mielestäni sen aikaiseksi peliksi hyvää ajaa. Mittarissa vajaa 40tkm. Onko kiinnostuneita laturin korjaajia foorumilla ?

        Ota yhteys mainitsemaani linkkiin Saksaan. Siellä ne korjaavat ja muuttavat laturin kestävämmäksi.


      • Turbo CX 500 kirjoitti:

        Tallissa CX500 Turbo laturi rikkinäisenä, jonka takia jäi seisomaan 10v sitten. Orkkis seinätaulu myös tallin seinällä ! Aikoinaan vaihdoin turbon hukkaportin tapiksi rosteritapin, jonka jälkeen ei kertaakaan jumittanut. Alakierroksilla laiska, mutta mielestäni sen aikaiseksi peliksi hyvää ajaa. Mittarissa vajaa 40tkm. Onko kiinnostuneita laturin korjaajia foorumilla ?

        Moi.
        Mulle tulossa kesällä 500 turbo cx, onko tietoo montako näitä vielä on kilvissä suomessa?
        Laturi on tullut vaihdettua ko. pyörään useita kertoja. Ota yhteyttä, jos tarviit apua.
        Laturia ei tosin kannata korjata, vaan hankkia tehdasuusi (jos jostain saatavilla).
        Missä päin vaikutat? Ite asun Tampereella.
        Ota yhteyttä jos kiinnostaa.
        Jari


      • Rakentelen itse
        rytmijoonas kirjoitti:

        Moi.
        Mulle tulossa kesällä 500 turbo cx, onko tietoo montako näitä vielä on kilvissä suomessa?
        Laturi on tullut vaihdettua ko. pyörään useita kertoja. Ota yhteyttä, jos tarviit apua.
        Laturia ei tosin kannata korjata, vaan hankkia tehdasuusi (jos jostain saatavilla).
        Missä päin vaikutat? Ite asun Tampereella.
        Ota yhteyttä jos kiinnostaa.
        Jari

        Mistä löytyisi parhaiten käytettyjä varaosia Hondaan?


      • Varaosat

        Kiitti vinkistä.


    • HRoF

      itselläni on -82 turbo ei ongelmia :) aino joka pitää katsoa on turbon hukka portti.

      maahantuotu 12kpl -82 keväällä ja loppu kesästä tuli eng. 6kpl. nämä maahantuonin kautta. myynti aika oli -82 & -83

      Liikenteessä on noin 5kpl minun tietojen mukaan. joista 1kpl alaskan tuonti.

      650cc t. ei ole koskaan tuotu virallisen maahantuonin kautta suomeen vaikka niitä suomi mopoina myydään ;D

    • cxt owner

      Kaikki CX500t omistajat, joilla pyörä kilvissä vielä, klikatkaa peukkua. 2 Peukkua lähtee täältä.

    Ketjusta on poistettu 30 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      143
      10446
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      2983
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2809
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2117
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1868
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1689
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1616
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1587
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. 82
      1378
    Aihe