Onko kenelläkään kokemuksia, miten komeat pelargoniat saisi selviämään talven yli ?
Olen kuullut sanottavan, että niitä pitää säilyttää viileässä. Entä, jos ei ole viileää tilaa ?
Kuka osaa neuvoa ihan seikkaperäisesti, miten niiden kanssa toimitaan syksystä kevääseen ?
Pelargonia
10
874
Vastaukset
- leo
Jos sinulla pelargoni on ruukussa,tuo se pakkasten tullessa sisälle mahd.viileään valoisaan paikkaan.Tod.näköisesti kasvattaa talvella hoikkaa versoa lämpimässä,mutta leikkaa se keväällä reilusti alas ja siirrä kesäkuun alussa takaisin ulos tai vähän suurempaan ruukkuun.Minä olen toiminut näin jo vuosia vanhan pelargonini kanssa.Minulla on tosin talveksi antaa sille viileä,valoisa terassi (talvilämpö 10 ast.)Tänä keväänä ajattelin kokeilla kasvattaa siitä rungollisen,muttei kevätleikkauksen aikana ollu tarpeeksi suoraa vahvaa vartta. Nyt pelargoni on ulkoverannalla ja korkeus 120cm ,josta löytyy pari suoraa vartta,jotka säilytän kevääksi rungollista varten.
- Kirsi
Kiitos vastauksesta.
Ettei nyt mikään menisi pieleen, niin kysyn vielä, että syksyllä, kun nostan sen sisälle, niin leikkaanko sitä jo silloin matalaksi ja toinen kysymys, kastellaanko sitä yhtään talven aikana ? - leikkaa
Kirsi kirjoitti:
Kiitos vastauksesta.
Ettei nyt mikään menisi pieleen, niin kysyn vielä, että syksyllä, kun nostan sen sisälle, niin leikkaanko sitä jo silloin matalaksi ja toinen kysymys, kastellaanko sitä yhtään talven aikana ?Älä leikkaa ,vaan olla kevääseen,sitten kun alkaa tulla vaaleaa honteloa vartta,leikkaa ja tuo sisälle lämpimään.Toukokuulla voit aloittaa kastelun.Joskus kastelen pari kertaa talvella.
Näin on menestynyt sama kukka jo monta vuotta. - leo
Kirsi kirjoitti:
Kiitos vastauksesta.
Ettei nyt mikään menisi pieleen, niin kysyn vielä, että syksyllä, kun nostan sen sisälle, niin leikkaanko sitä jo silloin matalaksi ja toinen kysymys, kastellaanko sitä yhtään talven aikana ?Joo. Älä leikkaa syksyllä.Innostuu vain kasvattamaan uutta versoa,joista tulee vain honteloita lämpimässä ja vähässä valossa. Kastele talvella harvoin.Saa kuivahtaa välillä.Pudottaa lehtiä talven aikana ja tulee vähän aneemisen näköiseksi,mutta ei mitään hätää. Helmikuun lopulla voit leikata. Jos on tukevia leikattuja varsia lehtineen juurruta vedessä ja istuta sitten ruukkuihin.
- Herukka
Olen jo kymmenisen vuotta jakanut ja säilyttänyt samoja pelakuita. Pelakuu muuten on "suomenkielinen" nimi pelargonialle.
Syksyllä (ennen yöpakkasia) kaivan mökillä pelakuut ylös kasvimaasta ja istutan purkkeihin. Jos ovat yksittäisiä, niin laitan useamman samaan talvehtimispurkkiin. Ja purkit tuon kaupunkiin kerrostaloasuntoon, sisälle normaaliin huonelämpötilaan ja eteläikkunalle. Siinä voivat vallan erinomaisesti. Tietysti, kun on vanha talo, niin on leveät ikkunalaudat ja kukat näinollen hieman syvennyksessä, niin kaiketi siinä pakkasilla hieman viileämpi voi olla.
Kyllä ne alkuvuodesta alkavat kasvaa, mutta niin pitääkin, sillä minä otan aina pistokkaita paljon juurtumaan maaliskuun alussa. Kesäksi minulla on sitten paljon, jo kukintansa aloittaneita pelakuita. Niitä sitten laitetaan mökillä kukkamaihin, kaupungissa parvekelaatikkoon ja komeasti ne kukkivat sisälläkin, niin kaupungissa, kuin maallakin.
Multana ei sitten kannata käyttää mitään muuta, kuin mustaa multaa ja lisätä vielä kesällä teelusikallinen puutarhan yleislannoiketta ja kalkkia purkkia kohti. Kyllä kukkaterttuja riittää ja taajaan. Se muuten oli patenttiratkaisu saada ahkeratliisatkin menestymään. Niitä jaan myös pistokkaista. Aiemmin koitin eri sekoitemultia, mutta ei niissä kasva likellekään yhtä hyvin, vaikka pussin kyljessä kuinka selosteltaisiin aineosia ja pitoisuuksia. Näin on.- Juulia
Pelargonian suomenkielinen nimi on
(PIELIKKI) - Herukka
Juulia kirjoitti:
Pelargonian suomenkielinen nimi on
(PIELIKKI)Jo siihen aikaan, kun olin kakara (ja siitä on aika kauan), sanoivat kaikki vanhat ihmiset "Pelargoniaa" Pelakuuksi.
Kautta aikojen on kansa eri yhteyksissä lausunut sanoja parhaaksi katsomallaan tavalla. Nämä muodustuvat perinteeksi ja ovat sitä ainoaa oikeaa suomenkieltä.
Saathan sinä toki nimittää Pelakuuta "pielikiksi" jos teillä päin on siihen totuttu.
Meillä päin tuota nimitystä ei Pelakuusta käytetä, enkä minä, samoinkuin eräs puutarhassaan paljon touhuileva tuttunikaan, tunnistanut siitä nimestä tuttua pelakuutamme.
Pelakuut on ja pysyy ja eikun paranee. - Juulia
Herukka kirjoitti:
Jo siihen aikaan, kun olin kakara (ja siitä on aika kauan), sanoivat kaikki vanhat ihmiset "Pelargoniaa" Pelakuuksi.
Kautta aikojen on kansa eri yhteyksissä lausunut sanoja parhaaksi katsomallaan tavalla. Nämä muodustuvat perinteeksi ja ovat sitä ainoaa oikeaa suomenkieltä.
Saathan sinä toki nimittää Pelakuuta "pielikiksi" jos teillä päin on siihen totuttu.
Meillä päin tuota nimitystä ei Pelakuusta käytetä, enkä minä, samoinkuin eräs puutarhassaan paljon touhuileva tuttunikaan, tunnistanut siitä nimestä tuttua pelakuutamme.
Pelakuut on ja pysyy ja eikun paranee.Palatakseni vielä nimeen,Pielikki onkin Pelargonian virallinen nimi.
Kansankielessä "pelakuu"
Ei pitäisi sekoittaa virallista kieltä KANSANKIELEEN,=
Ammatti hortonomina opetan opiskelijoille kaikki nimet, myös ns.KANSANKIELI. - Herukka
Juulia kirjoitti:
Palatakseni vielä nimeen,Pielikki onkin Pelargonian virallinen nimi.
Kansankielessä "pelakuu"
Ei pitäisi sekoittaa virallista kieltä KANSANKIELEEN,=
Ammatti hortonomina opetan opiskelijoille kaikki nimet, myös ns.KANSANKIELI.Täällä eräs henkilö kysyi erään kasvin hoidosta.
Hänelle minä vastasin ja toivoni mukaan hän jotain apua saikin talvisäilytys ym. asioihin.
Mutta sinä et näe varsinaista asiaa, vaan alat höpisemään aivan muuta. Mikset laita "asiaasi", oman otsakkeensa alle? Tässä se ei ole minkäänsorttinen vastaus kysyttyyn asiaan ja koska vastaat aina minulle, niin voin kertoa, että ei sinun höpinälläsi ole mitään merkitystä minulle. Koskaan en tule käyttämään esittämiäsi nimiä. Ovat aivan tuntemattomia ja typeriä.
Ja jos tuntisit suomenkieltä, niin käsittäisit, miksi siinä alunperin mainitsemassani sanassa "suomenkielinen" oli sitaatit. Ne kertovat, että kyseinen sana on lainattu tähän eri yhteydestä, eikä näinollen tarvitse olla sanatarkka. Silloin jo kirjoittaessani kyseisen lauseen, lisäsin ko. sanaan sitaatit, koska arvelin, että kyllä maailmasta aina ainakin yksi pilkunviilaajaidiootti löytyy. Tosin en ketään pitänyt niin tyhmänä, että ei sitaattien merkitystä tässä yhteydessä ymmärtäisi.
Muuten "Juulia", mietin tässä, että onko sinulla hukassa "pallo" vai "Roomeo".
Se ei ollut kysymys.
Säälin kyllä niitä oppilas- ja harjoittelijaparkoja, joita täydellisesti noin nipottajan kaltainen henkilö pääsee pompottamaan, koko pikkumaisen luonteensa tarmolla.
Koska olen varma, että et pääse "karvoistasi" mihinkään, niin voin ilmoittaa, että en tule jatkamaan tätä keskustelua kanssasi. "Pänks"! - hyvä
Herukka kirjoitti:
Täällä eräs henkilö kysyi erään kasvin hoidosta.
Hänelle minä vastasin ja toivoni mukaan hän jotain apua saikin talvisäilytys ym. asioihin.
Mutta sinä et näe varsinaista asiaa, vaan alat höpisemään aivan muuta. Mikset laita "asiaasi", oman otsakkeensa alle? Tässä se ei ole minkäänsorttinen vastaus kysyttyyn asiaan ja koska vastaat aina minulle, niin voin kertoa, että ei sinun höpinälläsi ole mitään merkitystä minulle. Koskaan en tule käyttämään esittämiäsi nimiä. Ovat aivan tuntemattomia ja typeriä.
Ja jos tuntisit suomenkieltä, niin käsittäisit, miksi siinä alunperin mainitsemassani sanassa "suomenkielinen" oli sitaatit. Ne kertovat, että kyseinen sana on lainattu tähän eri yhteydestä, eikä näinollen tarvitse olla sanatarkka. Silloin jo kirjoittaessani kyseisen lauseen, lisäsin ko. sanaan sitaatit, koska arvelin, että kyllä maailmasta aina ainakin yksi pilkunviilaajaidiootti löytyy. Tosin en ketään pitänyt niin tyhmänä, että ei sitaattien merkitystä tässä yhteydessä ymmärtäisi.
Muuten "Juulia", mietin tässä, että onko sinulla hukassa "pallo" vai "Roomeo".
Se ei ollut kysymys.
Säälin kyllä niitä oppilas- ja harjoittelijaparkoja, joita täydellisesti noin nipottajan kaltainen henkilö pääsee pompottamaan, koko pikkumaisen luonteensa tarmolla.
Koska olen varma, että et pääse "karvoistasi" mihinkään, niin voin ilmoittaa, että en tule jatkamaan tätä keskustelua kanssasi. "Pänks"!että täällä joku kertoo meille kauniin ja vanhan kukan virallisen nimen.
Minä hämmästytin aikanaan koulussa lempikukallani joka oli pielikki, kaikki luuli että se on joku hieno. Toki pelakuu onkin hieno, mutta välttämättä ei arvostettu silloin 60-luvulla.
Minulla on sellainen vika että opin helpommin latinalaisen nimen kasveille, mutta pyrin tietämään myös suomalaisen sen virallisen sekä nipun kansankielisiä.
Eläkööt kukat :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2083306Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391658Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971513- 921419
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461354Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601286Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121218Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55872