Tuntuu, että absolutisteina on vain entisiä juoppoja ja uskovaisia. Itse olen absolutisti, enkä silti kumpaakaan edellämainituista. Mitkä syyt toisilla raittiilla on olla ilman tippaakaan? Kiinostaisi kuulla kokemuksia ja perusteluita omalle valinnallenne muiltakin.
Miksi olet raitis?
33
2566
Vastaukset
- minä
Joo, itse en ole raitis. Ja kun asiaa rupesin miettimään... ainoat raittiit jotka tunnen ja eivät ole uskovaisia, entisiä juoppoja, tai molempia. Ovat muutamat tyypit jotka ovat joka päivä niin pilvessä, ettei alkoholille jää aikaa. =)
Suoraan sanottuna, suomen päihdekulttuuri on päin helvettiä.- Meikää
Joo, ryyppäsin rankasti 7 vuotta. Siin meni pari omaisuutta, ylipainoo tuli vajaat 20 kiloo, ystäväpiiri muuttu kummituksen kaimoiks ja lopulta alko tulee krapulan jälkeisenä 2 yönä niin hirveitä tuntoharjoja anteeks harhoja et oli pakko lopettaa. Aivot alko menemään. Pian ois menny kai maksa ja muut.
Onhan se alussa vaikeeta olla selvänä, suoraan sanottuna pilvi on parempi,paljon parempi vaihtoehto ku viina. En tunne pilviveikkoa joka ois yhtä paljon narkomaanin tuntunen ku alkoholisti. Viina ja hepo on loppuvaiheessa yks ja sama, yhtä kurjaa elämää. Ainut vaan et polleen on sentään olemassa lääkkeitä, viinajuoppo joutuu tekemään työn itse ku ei katkollakaan voi yleensä olla 2 vk kauempaa.
Moni turvatautuu Raamattuun.
Niistä jotka ei oo koskaan juonu joka harva ketä tunnen ei oo exjuoppo eikä uskoava, kai ne on todennu et viina ei vaan sovi, toisille tulee liian inhottava laskuhumala. Kuulostaa järkevältä.
Suomessa se on kyl aika harvinaista,meillä ku juomatonta katotaan aika pitkään, ; älä nyt jeesustele, ootssä KOSKAAN JUONU TAI POLTTANU?, Suomalaises kulttuuris noi on kauheen tärkeitä juttuja, muka.
- adagad
hassua miten sattui nimittäin näin viime yönä unta jossa vedin karmeat kännit ja siitä seurasi tietenkin kauhea morkkis kun olin pettänyt itseni. Ja tämä kaikki unessa. Tajusin vasta nyt luettani tuon viestin että tuo tapahtuma oli todellakin unta ja en olekaan langennut päätökseni jälkeen.
Niin niitä syitä juomattomuuteen.
1) Huonot perintötekijät - en osaa juoda aina käy huonosti - jos "oppisin" juomaan tietäisin jääväni koukkuun.
2) Nähnyt alkoholin negatiiviset vaikutukset - suvussa alkoholiin liittyviä kuolemia, itsemurhia, pahoinpitelyjä,avioeroja jne.
3) Oma terveys - ei alkoholi ole missään nimessä terveellistä mitenkään testattuna. Sehän on liuotin. Ja ne oluien ja viinien muutamat B-vitamiinit saa kyllä terveellisestä ruoastakin.
4) Yhteiskunnallinen protesti - alkoholi näyttelee suomalaisessa yhteiskunnassa liian suurta roolia. Aina kun on juhlat niin on syy vetää tajua kankaalle/nollata muisti.
Tuossa nyt nuo päällimmäiset syyt. Joitain pienempiäkin varmaan on, mutta niitä nyt en muista. - Masse
Kuulun kyllä kirkkoon niin kuin valtaosa Suomessa asuvista mutta uskovainen en ole kuitenkaan. En juo juuri koskaan, viimeksi pari vuotta sitten lasi yo-juhlissa. Ei mulla mitään ihmeellisiä syitä ole sille etten juo. En edes yleensä mieti koko asiaa mutta eräs syy on ainakin alkoholijuomien korkea hinta. Terveys tulee kuitenkin ennen rahaa joten mielummin juon limsoja tai mehuja. Alkoholijuomista menee vain vatsa sekaisin.
- Tapsa K
jos menee vain vatsa sekaisin. Mulla menee pää sekaisin, ja raha-asiat, ja ihmissuhteet, ja duunit, ja vähän kaikki.
Siks lakkasin ottamasta. Järki tuli takaisin. Se oli ollut pitkään lomalla.
Nyt kun on moniaita vuosia ollu ottamatta ja selvällä päällä kattellu maailmaa niin miettii, että olik's siinä mitään järkee edes ottaa?
ei ollut.
Tänään "tiedän mistä herään" Juicea mukaillen. Juicekaan ei taida enää ottaa, kun maksa sano poks. Mutta hyviä biisejä jäbä duunaili.
sano
En kuulu kirkkoon enkä hoilaa Halleeluujaaa, mutta jutut joita väitetään Jessen tarinoimiks, ne on kovaa kamaa. Taikka Krishnan. Allahista en ole varma, mutta minusta "islamistit" ei ymmärrä Koraanista yhtään mitään. Tai sitten ne ei osaa lukea, mikä lienee suurelta osin totta.
Ps. Vaimoni on Budhalainen. Se ottaa joskus ½ pulloo kaljaa, panee toisen puolen viikoks jääkaappiin. Sitäkään en ymmärrä.
- mies savosta
En jostain syystä ole huomannut juoda viinaa nukkuessani. Mutta yritän aktivoitua.
- Ha ha
Perse hällä maata viisti
suussa sarveiskulli siisti.
Housuja se kerran osti
Silloin sille myyjä kosti:
Yksi lahje siitä puuttui
siihen kääkkä sitten juuttui
Roikkui sieltä perse roisi
katsoa ei moista voisi.
- Pepita
Itse olen alkoholisti, mutta aloin pohtimaan keitä absolutisteja tunnen, niin pakko myöntää, että ainoat sellaiset henkilöt jotka ovat olleet koko elämänsä absolutisteja ovat mun isomummoni ja mummoni.
Muut absolutistit ovat entisiä juoppoja joilla lähes kaikilta on terveys pettänyt eli on ollut pakko lopettaa, kun elämän halua kuitenkin vielä löyty.
Tunnen lisäksi myös kaksi jotka vankilassa ollessaan ovat tulleet uskoon ja sen myötä jättäneet viinan.
Siis mitäkö tästä vois päätellä...ei mitään paitsi huikka maistuu suurimmalle osalle silloin tällöin tai aika usenkin. - SoF
En ole absolutisti, mutta viina vaan ei maistu. En esim. ole koskaan ollut humalassa. Promillet aina alle 0,2 (mielenkiintoinen yksityiskohta). Näkemykseni mukaan maailmassa on määrättömästi hyvää ruokaa ja juomaa, mutta rajallisesti elinvuosia. En raaski tuhlata aikaani pahanmakuisiin asioihin.
Lisäksi lapsuusajalta on muutamia ikäviä muistoja. - Deekikselle vajonnu
Ise olen dokannut kymmenen vuotta. Töissä ja koulussa olen ollut, mutta kaikki elämän osa-alueet ovat kärsineet niin paljon, että en enää kestä sellaista elämää. Jos rupean ottamaan viinaa, seuraa siitä aina katastrofi ennemmin tai myöhemmin. Olen tunne-elämältäni niin yliherkkä että viina ei vain sovi. Yhden päivän juomisesta seuraa kolmen päivän darra. Elämä on lähes kokonaan valheellista. Raha ja ihmissuhde asiat pahasti pielestä. Nyt haluan lopettaa. Tämä on vasta kuudes raitis päiväni. Minua pelottaa luopua valheellisuudestani, useimmista ihmissuhteistani, vanhasta elämäntavastani ja viinasta. Mutta jumalan (jota koko ajan etsin) ja alkoholistien oma-apu ryhmien avulla uskon selviäväni.
- Isosisko
Jos irti pääset, et tule koskaan raittiustasi katumaan.
- Mie
En ole juoppo ollut enkö uskovainen. Tiedän sitäpaitsi monta muutakin tyyppiä, jotka ei ole ikinä alkoholia ottaneet, eivät ole uskovaisia, eivätkä entisiä juoppojakaan. Ei ihminen tarvitse alkoholia elääkseen, vaikka elimistö sitä vähän itsekin valmistaa joissain olosuhteissa.
- Ex-tissuttelija
Noin 20 vuotta join lähestulkoon joka viikonloppu ja yleensä melko reilusti. Lomat meni myös juodessa. Jos nyt joskus sattui olemaan selvinpäin viikonlopun, se oli omasta mielestä huima saavutus.
En aikaisemmin ymmärtänyt sellaisia, jotka eivät juoneet viinaa. Minusta oli päivänselvää, että jos aikoo nauttia ja iloita elämästä, se ei onnistu ilman viinaa.
Sitten muutos tapahtui pari vuotta takaperin. Raskaasti ryypätyn loman päätteeksi, päätin olla jonkin aikaa juomatta. Ja eikun seuraavana viikonloppuna taas kaksi päivää kännissä. Silloin tajusin, että viina hallitsee elämääni, enkä minä.
Elikä viina oli suuri osa elämää, se oikeastaan ohjasi kaikkea tekemistäni.
Silloin iskostui päässäni ajatus, jospa lopetan juomisen. Tiesin, että aivan absolutistiksi minusta ei ole, joten voin juoda esim. pari kaljaa jossain saunaillassa tai lasin viiniä ruokailun yhteydessä tai voin olla juomatta ne.
Kertaakaan lopettamispäätöksen jälkeen en ole ollut kännissä.
Samalla kun tein päätöksen, oli sellainen tunne viinan suhteen, että nyt on ns. tynnyrit täynnä. Eli olin jo ahtanut itseeni sen määrän viinaa, mitä nyt minuun tän elämän aikana menee.
Nyt kun seuraan ihmisiä, jotka elävät samalla tavoin kuin minä aikaisemmin, minun käy heitä sääliksi. He ovat viinan orjia, eli viina ohjaa heidän tekemisiään.
Sen verran tuosta lopettamispäätöksestä vielä. Se ei tapahdu vain yhden asian takia. Kyllä siihen yleensä vaaditaan monen asian summa. Ja lopetus on jonkin aikaa tuolla takaraivossa kypsymässä, viinanjuonti vaan päättyy sitten kun siihen on valmis.
Olen varma, että jos sellainen henkilö lukee tämän, joka juo paljon viinaa, hän vain nauraa, että onpas siinä taas yksi hölmö. Näin minäkin tein vielä reilut 2 vuotta sitten. Olen ottanut sellaisen kannan tässä asiassa, että en saarnaa muille heidän juomisestaan, koska hyvin tiedän, että siitä ei ole tosiaan mitään apua. Jos on mahdollisuus saada toinen ajattelemaan omaa juomistaan tai sen haittavaikutuksia itseen ja läheisiin, silloin hänellä on mahdollisuus lopettaa("saarnaaminen" ei tosiaankaan auta). Minulle kävi juuri niin, eli aloin ajatella asioita realistisesti.
Tästä riittäisi paljonkin kirjoitettavaa, mutta lopetan tähän viimeiseen lauseeseen, jota voidaan pitää vaikkapa mottonani.
"Jos joku haluaa ryypätä, ryypätköön, minä poika päätän omasta elämästäni."
- hiphope
liikaa varoittavia esimerkkejä alkoholin väärinkäytön seurauksista.
- pitääkö selitellä
En ole täysin absolutisti(tarkoittaa n. 1 pullo
punaviiniä puolen vuoden aikana)Syynä on ettei
viina maistu ja useimmat viinit eivätkäy mahalleni.Ei myöskään kahvi.Elimistö siis ikäänkuin torjuu aineet,jotka aiheuttavat ikäviä
vaivoja.Kiusllista on aina selitellä,miksi en ota.
Silloin ilmanmuuta pidetään alkoholistina,joka
ei uskalla ns.ratketa.Onko niin vaikeaa uskoa,
ettei kaikille vai maistu.En tykkää myöskään mai-
dosta.Täsmälleen samasta syystä.
- puli-ukko
Jep elikkä oma brenkuttelu loppu siihen kun yksinkertasesti rupes vituttamaan laitoskierre eli aina kun pääsin posesta nii kännipäissäni uusia kolttosia tekemään ja ne eivät olleet mietoja nimittäin syytekirjelmässä kun ruvetaan mainitsemaan tapon yritys etc.. nii rupeaa tuomiot pyörimään vuosissa..
Dokasin vuodesta 87-98..ja kaikki duunit dokasin,ystävät yms terveet asiat...nyt olen täysin raittiina ja asiani ovat kunnossa...
Itselleni ei luopuminen ollut vaikeaa vaikkakin luulis sillä tein itselleni päätöksen olen toistaisesksi ottamatta.. eli jos olisin vannonut itselleni jotten koskaan juo niin olisi ollut ehkä turhan raskas elää tuon päätöksen kanssa..
mutta kaikki jotka dokaa nii dokatkoo ei ole kenenkään toisen asia päättää toisen puolesta ja siksi vaikkakin itse en juo nii mua vituttaa myös se kun tää valtio haluaa aina joka käänteessä puuttua yksilön juopotteluun..vedoten terveys syihin ja paskat syyhän on se jos kansalainen saa samaan hintaan pullon kuin virkamies tai ministeri nii kyllähän se närästää..
Ja kulutukseen tulee hetkellisesti huippu kun tuontirajoitukset poistuu mutta tarvitsee muistaa jotta pitkässä juoksussa valtio säästää eli me kansa kun dokut vetää ittensä maanmultiin...
joten se joutava paappominen loppuu huumeiden käyttö vähenee taas kun nuoriso vetää päänsä pehmeek viinalla ja mitä tulee rikollisuuteen niin eipä juurikaan enää lestinheitto kannata.. - Miia D.
Joo-o,kun näitä viestejä on lukenut,niin olo tuntuu entistäkin eriskummallisemmalta. Toki aina puhutaan siitä,et absolutistit on ex-juoppoja tai uskossa,mut en nyt niin ole jaksanut sitä ees tosissani ottaa..Nyt kyllä alkaa jo mietityttää...
En ole 100% absolutisti eli saatan ottaa yhden hörpyn kaverin lasista baarissa joskus,mut alkoholia en ole ostanut enkä kännejä vetänyt 2,5 vuoteen... Ei,tähän ei ole mitään erityistä syytä ja kaikkein vähiten yllämainitut. Teinivuosina tuli juotua siinä kuin muutkin,pussikaljaa puistossa. Mut väheni vähenemistään ajokortin saatuani ja lopulta päätin,et miksipäs en lopettaisi kokonaan..Tässä sitä olaan sitten.
Jos syitä haluan yksilöidä,niin seuraavia ehkä:
1) Selvinpäin olen keskimäärin mukavampaa seuraa muille kuin kännissä,jossa yleensä saan päähäni mököttää jossain vaihees iltaa yksin nurkassa.
2) Viina on pahaa..En ole hyvää viinaa vielä maistanutkaan.
3) Autolla on mukava tulla baarista yöllä kotiin eikä tarvi taksien perään kuikuilla.
4) Humalaisia on ihan mukava seurailla ja naureskella niiden jutuille.
5) Koskaan ei ole juuri krapulaa tullut,mutta kai sekin syy on.
6) Periaatteet,että kyllä ihme jos ei nykyään voi/saa olla halutessaan selvinpäin ja ihan kiusallanikin olen.
7) Säästyypähän rahaakin,kun baariin menee yleensä sisäänpääsyn verran rahaa mahd. jäävesi
monen,monen syyt...
Mutta nyt mietityttää,että onko tosiaan niin,että muita ei tunnnu olevan? Absolutisteja on vähän,mutta että näin vähän? Itselläni se ei ole mikään ongelma ollut koskaan,sosiaalinen elämä ei ole muuttunut,kaveripiiri on sama ja baarissa tulee kuljettua yhtä lailla.
Noh,kaippa sitä sit todella on erilainen nuori...- Heh..
Otas vajaapäinen juopporetku taas viinaa, tai käy pilleripurkilla, niin rauhotut vähäksi aikaa.
Ja käy lääkärillä tutkituttamassa viinalla lahonnut pääsi, vaikka diagnoosi onkin selvä:
http://piv.pivpiv.dk/
- M75
Tärkein syy on kaiketi se, että pelkään tulevani alkoholista heti riippuvaiseksi, joten parempi olla absolutisti. Toisekseen, alkoholittomat juomat ovat moninkerroin halvempia, eli valinta on helppo. En minäkään ole entinen juoppo, enkä uskovainen. =)
- suurkuluttaja(nyk.ent)
Rupesin raittiiksi.
Minulle on alkoholi maistunut aina. Nuorena sitä perinteistä pussikaljaa ja sitten väkevämpiin aineisin kun alkoi saada. Urheilin ja hoidin koulun kunnialla, ei siinä mitään. Ajan kanssa se alkoi maistumaan pikkuhiljaa enemmän ja enemmän. Kävin töissä, olin työttömänä välillä. Edelllisen nousuhuuman aikana myös oli omaa yritystoimintaa joka, niin kuin monella muullekin sattui siihen aikaan kun tuli se suuri talousromahdus. Tuli konkurssi, kahden asunnon loukku, velkasaneeraus ja avioero.
Joksikin aikaa pääsin töihin, mutta sitten tuli irtisanominen ja se lopulta laukaisi usean vuoden kestävän masennus- ja ahdistusjakson, jossa känni tuntui ainoalta lohdutukselta.
Ihmissuhteet ja raha-asiat olivat täysin sekaisin. Häätö tuli kunnan vuokra-asunnosta maksamattomien vuokrien takia. Olin suurinpiirtein täysin kykenemätön hoitamaan asioitani ja olin jo mielenterveystoimiston asiakkaanakin.
Eräs silloin ikävältä tuntunut tapahtuma sai minut huomaamaan, että jotain voin ja pitää tehdä. Työllisyyskurssien kautta hekeuduin täysin uudelle alalle ja siellä aloin saada itselleni uutta suuntaa. Alkoi uusi nousu.
Nyt varmaan luulette että siinä mies raitistui. Väärin. Ei se siihen loppunut vaan jatkui. Kyllähän sitä voi ottaa ihan yhtä hyvin iloon kuin suruunkin. Aina siihen löytyy syy tai sitten se tehdään. Uusi ura toi mukanaan myös parin vuoden ulkomaankomennuksen poikamiehenä. Vaativa ja raskas työ vaatii tietysti kunnon palauttamisen viikonloppuisin. Selvät viikonloput sinä aikana ovat varmaan yhden käden sormin laskettavissa. Eikä se jäänyt pelkkiin viikonloppuihin.
Kotimaahan muutettuani löysin itselleni uuden ihmissuhteen ja menin naimisiinkin. Loppuiko juominen siihen? No ei tietenkään. Vuosien aikana opittu juomismalli piti tiukasti pintansa monista asiaan liittyvistä katkerista riidoista huolimatta. Aina löytyi syy. Tupakoinnin lopetin kaksi vuotta sitten. Se loppui todettua itselleni että minkä ihmeen takia minä tätä kiskon, mihin sitä tarvitsen. Ei ole päivääkään tehnyt mieli, tupakansavukin on vastenmielistä.
Juomisen lopetin kuukausi sitten. Lopetin sen terveydellisistä, sosiaalisista ja itsekkäistä syistä. Olen aina pystynyt hoitamaan työni ja velvoitteeni mutta ei se aina helppoa ole ollut. Yritän ajatella kuten tupakasta aikanaan että mihin minä sitä tarvitsen. Olen kuullut että ihmiset pystyvät viettämään laadukasta elämää ilman alkoholiakin ja kiinnostaa nähdä kuinka paljon siinä on perää. Aloitin myös uudenlaisen ruokavalion ja kuntoilun ja tällaista elämää aion myös viettää koska tiedän vanhastaan kuinka hyvältä se tuntuu. Täytyy vaan muistaa se, että ei se juominen enää ollut mitenkään rentouttavaa ja että siitä tuli tosi huono olo muutaman päivän jälkeen.
Tässä oli minun tarinani lyhykäisyydessään. Tiedän että tämä saattaa vaikuttaa tilitykseltä, mitä se jossain määrin onkin mutta tuntui myös tarpeelliselta tehdä se jossain. Jotkut tekevät sitä seiskassa ja puolen vuoden välein mutta luulen että tämä riittää minulle.
Kertokaa oma tarinanne, kokemuksia, kommentteja, muuta... - ex alccis-.-.
en ole absolutisti mutta olen vähentäny juomistani rajusti. Nykyään otan vain muutaman seuraksi tai joskus saunan jälkeen. En ole nytten vuoteen juonut enää humalahakuisesti ja olo on ollut paljon parempi.
Mulla oli tapana juoda 1-3 kertaa viikossa ja joka kerta humalaan. Yleensä kävin myös baareissa ja istuin tappiin saakka. Välillä heräsin muualta ja välillä olin roudannut baarista jonkun viereeni. Krapulat ja morkkikset olivat aivan jäätäviä. Ne myös huononsivat mielialaa joten olo oli aina jotenkin huono. Valvomiset ja liskojenyöt veroittivat jaksamista, sen jälkeen ei työ ja koulukaan paljoa kiinnostanut. No sitten vain päätin että nyt saa riittää. Viikonlopuista saa paljon enemmän irti. Saa siivottua, tehtyä ruokaa, nukuttua, käytyä leffassa jne. Olo on paaaaljon parempi, suosittelen kaikille. Ja se kun käy moikkaamassa krapulaisia kavereita saa hyvälle tuulelle siitä ettei itse makaa samassa kuosissa sohvanpojalla....- alccisnainen
Ex alccis, viestisi kolahti. Itse elän nyt sitä elämää, jonka sinä olet jo onnistunut jättämään taaksesi. Halu muutokseen on kova, ja oli hyvä lukea, että joku on siinä jo onnistunut. Ajattelin aina, että ei auta mikään muu kuin absolutismi, mutta se tuntuu rangaistukselta. En juo monen päivän (tai edes kahden) putkia, mutta silloin kun juon, vedän itseni aivan jumiin. En enää jaksa sitä, olen valmis jättämään sen vaiheen taakseni. Alan sitten vaikka absoksi, jos ei muu auta.
- ex alccis
alccisnainen kirjoitti:
Ex alccis, viestisi kolahti. Itse elän nyt sitä elämää, jonka sinä olet jo onnistunut jättämään taaksesi. Halu muutokseen on kova, ja oli hyvä lukea, että joku on siinä jo onnistunut. Ajattelin aina, että ei auta mikään muu kuin absolutismi, mutta se tuntuu rangaistukselta. En juo monen päivän (tai edes kahden) putkia, mutta silloin kun juon, vedän itseni aivan jumiin. En enää jaksa sitä, olen valmis jättämään sen vaiheen taakseni. Alan sitten vaikka absoksi, jos ei muu auta.
kannattaa edes yrittää. Tiedän että illalla vituttaa suunnattomasti ja on hirmu halu lähteä ryyppäämään. Kannattaa aluksi olla kokonaan menemättä. Kannattaa keksiä jotain muuta tekemistä ja mennä ajoissa nukkumaan. Purra vaikka hampaita ettei lähde. Ja sitten kun se seuraava aamu valkenee. Herää ilman krapulaa, ilman väsymystä, niin silloin on niin kiitollinen itselleen että pystyi olmaan menemättä. Mä saan itse aina vaan lisää voimaa olla juomatta jokaisen la ja su aamun jälkeen kun herään virkeänä...
Ja sitten jos haluaa joskus lähteä johonkin niin kannattaa jättää alottelu pois ja ottaa vain sen verran rahaa mukaan baariin ettei sillä pysty juomaan itseään humalaan. Olen itse tehnyt näin. Olen myös juonut vain ja ainoastaa olutta, ei mitään snapsuja tai mitään niin pysyn illan selvinpäin.
Alku voi olla hankala mutta sitten kun keho alkaa kiittämään niin olen kohdallani huomannut että ei mua edes enää huvita kännäillä. - koska.....
ex alccis kirjoitti:
kannattaa edes yrittää. Tiedän että illalla vituttaa suunnattomasti ja on hirmu halu lähteä ryyppäämään. Kannattaa aluksi olla kokonaan menemättä. Kannattaa keksiä jotain muuta tekemistä ja mennä ajoissa nukkumaan. Purra vaikka hampaita ettei lähde. Ja sitten kun se seuraava aamu valkenee. Herää ilman krapulaa, ilman väsymystä, niin silloin on niin kiitollinen itselleen että pystyi olmaan menemättä. Mä saan itse aina vaan lisää voimaa olla juomatta jokaisen la ja su aamun jälkeen kun herään virkeänä...
Ja sitten jos haluaa joskus lähteä johonkin niin kannattaa jättää alottelu pois ja ottaa vain sen verran rahaa mukaan baariin ettei sillä pysty juomaan itseään humalaan. Olen itse tehnyt näin. Olen myös juonut vain ja ainoastaa olutta, ei mitään snapsuja tai mitään niin pysyn illan selvinpäin.
Alku voi olla hankala mutta sitten kun keho alkaa kiittämään niin olen kohdallani huomannut että ei mua edes enää huvita kännäillä.-dokasin päättömästi 10 vuotta, aina viina ja kapakat sekä seksihurjastelu sen päälle mielessä
-join parin omakotitalon hinnan
-tuhosin ihmissuhteet
-pilasin työelämäni lupaavat asiat
-jouduin vaikeuksiin poliisin ja oikeuslaitoksen kanssa, ankarat rangaistukset
-ahdistuin henkisesti, tuli sisäinen helvetti
-mietin itsemurhaa loppuhuipentumana "uralleni"
Siksi, siis siksi, olen nyt raittiina. Saadakseni takaisin Oikean Elämän. Toipumisen tiellä ollaan ja olen kiitollinen raittiista päivästä.
- ElämäPäihteittä
Olen äiti, vaimo, tytär....
Näiden asioiden lisäksi olen absolutisti, jos se yhdellä sanalla on sanottava.
Päihteet eivät vain kuulu elämääni.
Enää, tupakan ja alkoholin jätin jo tovi sitten, kun alkoi joka kerta tulla morkkis.
Nyt elämäni on sellainen, kuin aina ennen haaveilin.
Olen oman onneni seppä. - uskonnoton
Raittiuteen on syitä varmaan niin paljon kuin on raittiitakin. Itse raitistuin vähitellen. Kävin AA:ssa, mutta jätin sen, koska kummini jauhoi niin dogmaattista läppää järjen ja kritiikin kieltämisineen, että olisin tarvinnut lobotomialeikkauksen uskoakseni moista soopaa. Ja muut ryhmätoverit jauhoivat samaa sontaa ja varoittelivat kovaan ääneen, että ilman AA:ta ei voi pysyä raittiina, "yks Eskokin alkoi juomaan 25 vuoden jälkeen kun jätti ryhmät". Jätin ryhmät ja huomasin, että alkoholi on vähitellen haihtunut ajatuksistani tyystin. Juomahaluja ei ole ollut kertaakaan eikä suurempia ahdistuksia. AA ei siis sovi minulle, joka en halua jauhaa menneitä ja kuunnella uskomuspohjaista fatalismia ynnä muuta joutavaa. Uskonnotonkin voi siis raitistua. Jos AA:ssa olisi mahdollista löytää vastaavia kokemuksia se olisi toki hauskaa, mutta pienellä paikkakunnalla ei ajatuksilleni ole vastakaikua.
- uskonnoton
Raitistuin siis siksi, että elämä alkoholin kanssa oli tuskaista. Minulla ei ole lääketieteellistä näyttöä siitä, että alkoholismin ja alhaisen suggestioherkkyyden välillä olisi yhteyttä (psykiatreilla kenties olisi?), mutta jos yhteys on, olisi nähdäkseni aika absurdia korvata yksi päänsekoittaja toisella, kuten uskonnolla tai AA:lla. Raittius on minulle oman suggestioherkkyyden tunnistamista ja valppaana oloa siitä, että tämä herkkyys ei alene. Tämä on myös merkittävä syy, miksi en käy AA:ssa. Mitä lie vaihtoehtoja sitten olisi? Itse en ole aktiivisesti etsinyt vaihtoehtoja vaan olen elänyt jo kaksi vuotta ilman vertaistukea. Käytännössä en ole tänä aikana puhunut kenenkään kanssa päihdeasiaa enkä ole käynyt terapiassa tms. ja paradoksaalisesti (kenties) olen voinut oikein hyvin. Kontaktit AA-tovereihin ovat katkenneet. En ole soitellut heille eivätkä he ole soittaneet minulle. Se siitä yhteisöllisyydestä ja toverihengestä.
- t. voipytty
No minä olen halunnut luopua alkoholista siksi, että tajusin elämäni menevän kohti tuhoa, ennenaikaista kuolemaa. Nyt olen ollut raittiina pitkähkön ajan päivä kerrallaan.
- sen takia
kun muut juo.
- vapautunut tissuttel
Alkoholi on kuin syöpä joka leviää kaikkialle. Sitä luulee ottavansa vain pari rentoutuakseen, mutta todellisuudessa nuo pari korvaavat muun elämän. Vaikka en juonut (kemialliseksi) ongelmaksi asti, niin alkoholi muodossa tai toisessa alkoi olla koko elämän sisältö. Tissuttelu voitti kaiken mielekkään tekemisen. Sen kun tajusin, lopetin.
Raittius on vapautta alkoholin kahleesta. - 54363
Olen vasta harkinnut raittiiksi ryhtymistä. Omalla kohdallani syynä voisi olla vaikka se että kännissä kaikki ikävät puolet nousee esiin ja erittäin monta kaverisuhdetta on joko katkennut tai huonontunut kännissä laukomieni kommentien vuoksi. Yhtäkään niin hauskaa iltaa ei ole viime vuosina ollut ettenkö loppuillan käytökselläni saa niitä painettua miinukselle.
- rlzmellll
Krapulat, kallista,ei muuta kuin haittaa. Tappeluja, riitoja ym.
Kännissä olet todellakin ääliö! - päähinttiHOMO
Siksi koska päihteet tekee heikoksi. Känniläisten jutut ei paina mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892648Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031678- 1161610
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411471Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641232Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 67871
- 45867
- 61835