Mistä Chilin taimia?

Hanna

Moi chilin ystävät! :)

Kysyisin, että mistä saisin ostettua chilin taimen, kun innostuin tästä noin kk sitten ja oisin halunnut kasvattaa itse siemenestä saakka, mutta ei luultavasti ois kerennyt kasvaa tarpeeksi isoksi :/

7

4028

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Coco Chanel

Moi,
      Olen itsekin vasta muutaman vuoden chilejä harrastellut, mutta ehdoton neuvoni on, että kannattaa ehdottomasti kasvattaa itse siemenestä. Vielä ehtii ;) C.Annuum suvun chilit ja paprikat itävät 100% jopa muutamassa päivässä, jos vain pystyt tarjoamaan paljon valoa ja vettä.

Tietenkin kasvuaika riippuu ihan siitä missä olet aikonut kasvattaa chilejäsi? Paras paikka olisi kasvi-tai viherhuone, josta sitten siirtäisi sisälle talvehtimaan. Niin saa joka vuosi nauttia chilin kasvatuksen iloista ja totuushan on, että vasta muutamien vuosien päästä voi nähdä chilipensaan kaikessa komeudessaan. :D

Jos vielä olet ostamisen kannalla niin chilejä pitäisi löytyä melkein joka paikasta. Kannattaa katsastaa lähikaupan kukkuputiikit sieltä voi löytyä vaikka mitä.

• kavattaja

Jos Turun suunnalta olet niin minulla olisi jonkin verran ylimääräisiä taimia, kun aika reilulla kädellä niitä innostuin laittaan itämään. ovat n2kk vanhoja. Toki mahdollisuudet hyvään satoon vielä, kun heti kylvät ja avitat alku kasvatusta loisteputken tai energiansäästölampun alla.

• kasvattaja

Ja tuleehan puutarhoihin varmaan kuukauden sisään myyntiin taimia, jos et muuta vaihtoehtoa keksi. : )

• ja niistä siemenet talteen

Halvimmalla pääset, kun ostat ruokakaupasta pari paprikaa ja chiliä. Syö ne ja säästä siemenet :)
      Heität multaan ja siitä ne lähtee aika takuuvarmasti!
      Pieni taimia löytyy varmasti myös puutarhoilta ja kesämmältä toreilta taimimyyjiltä.

Valmiita siemenpusseja myös siemenliikkeistä, mutta miksi maksisit pienestä pussista 3-6€, jos et jotain tiettyä lajiketta halua. Eli halvemmalla pääset kun haet ne siemenet itse kaupan vihannesosastolta.

• tsilitsilitsili

Suomen ehkäpä suurimmalta chilinkasvattajalta http://fatalii.shop.wosbee.com/PublishedService

Hänet löytää myös bonsaikanavalta "bonsaifi" IRC:istä nikillä Fatalii jos haluaa kysyä jotain chileistä tms asiaan liittyvää Fatalii on erittäin sosiaalinen heppu ja kiinnostunut auttamaan kyllä jos kysyttävää löytyy ja hän kasvattaa myös bonsaipuita chileistä! :)

Itse olen kuullut häneltä että chilit kasvavat järisyttävän nopeasti ja kyllä toukokuussa kerkeää saada isot chilit tälle vuodelle ja vaikka kesäkuussakin laittaisi kunhan valoa riittää ja reilusti.

• timppastattoos

siis timpalta saa kuivattuja tulisia chilejä 30€ kilokintaan kotiin kuljetettuna
      ei muuta kuin kyselyt tänne [email protected]

• Makezh

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      182
      7720
    2. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      92
      3816
    3. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      67
      2589
    4. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      73
      1630
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      386
      1564
    6. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      64
      1447
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      20
      1436
    8. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      17
      1111
    9. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      1050
    10. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      1048
    Aihe