Mistä Chilin taimia?

Hanna

Moi chilin ystävät! :)

Kysyisin, että mistä saisin ostettua chilin taimen, kun innostuin tästä noin kk sitten ja oisin halunnut kasvattaa itse siemenestä saakka, mutta ei luultavasti ois kerennyt kasvaa tarpeeksi isoksi :/

7

4158

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Coco Chanel

Moi,
      Olen itsekin vasta muutaman vuoden chilejä harrastellut, mutta ehdoton neuvoni on, että kannattaa ehdottomasti kasvattaa itse siemenestä. Vielä ehtii ;) C.Annuum suvun chilit ja paprikat itävät 100% jopa muutamassa päivässä, jos vain pystyt tarjoamaan paljon valoa ja vettä.

Tietenkin kasvuaika riippuu ihan siitä missä olet aikonut kasvattaa chilejäsi? Paras paikka olisi kasvi-tai viherhuone, josta sitten siirtäisi sisälle talvehtimaan. Niin saa joka vuosi nauttia chilin kasvatuksen iloista ja totuushan on, että vasta muutamien vuosien päästä voi nähdä chilipensaan kaikessa komeudessaan. :D

Jos vielä olet ostamisen kannalla niin chilejä pitäisi löytyä melkein joka paikasta. Kannattaa katsastaa lähikaupan kukkuputiikit sieltä voi löytyä vaikka mitä.

• kavattaja

Jos Turun suunnalta olet niin minulla olisi jonkin verran ylimääräisiä taimia, kun aika reilulla kädellä niitä innostuin laittaan itämään. ovat n2kk vanhoja. Toki mahdollisuudet hyvään satoon vielä, kun heti kylvät ja avitat alku kasvatusta loisteputken tai energiansäästölampun alla.

• kasvattaja

Ja tuleehan puutarhoihin varmaan kuukauden sisään myyntiin taimia, jos et muuta vaihtoehtoa keksi. : )

• ja niistä siemenet talteen

Halvimmalla pääset, kun ostat ruokakaupasta pari paprikaa ja chiliä. Syö ne ja säästä siemenet :)
      Heität multaan ja siitä ne lähtee aika takuuvarmasti!
      Pieni taimia löytyy varmasti myös puutarhoilta ja kesämmältä toreilta taimimyyjiltä.

Valmiita siemenpusseja myös siemenliikkeistä, mutta miksi maksisit pienestä pussista 3-6€, jos et jotain tiettyä lajiketta halua. Eli halvemmalla pääset kun haet ne siemenet itse kaupan vihannesosastolta.

• tsilitsilitsili

Suomen ehkäpä suurimmalta chilinkasvattajalta http://fatalii.shop.wosbee.com/PublishedService

Hänet löytää myös bonsaikanavalta "bonsaifi" IRC:istä nikillä Fatalii jos haluaa kysyä jotain chileistä tms asiaan liittyvää Fatalii on erittäin sosiaalinen heppu ja kiinnostunut auttamaan kyllä jos kysyttävää löytyy ja hän kasvattaa myös bonsaipuita chileistä! :)

Itse olen kuullut häneltä että chilit kasvavat järisyttävän nopeasti ja kyllä toukokuussa kerkeää saada isot chilit tälle vuodelle ja vaikka kesäkuussakin laittaisi kunhan valoa riittää ja reilusti.

• timppastattoos

siis timpalta saa kuivattuja tulisia chilejä 30€ kilokintaan kotiin kuljetettuna
      ei muuta kuin kyselyt tänne [email protected]

• Makezh

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa

Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja
      Maailman menoa
      297
      1223
    2. Miksi vanhusraiskaajaa ei ole palautettu?

Ukkola kysyy Rantaselta, vaikka perussuomalaiset ovat olleet hallituksessa kolme ja puolivuotta. Rantasen vastaus on "
      Maailman menoa
      308
      1166
    3. Tuli paha mieli miten kaikki meni meillä

Harmittaa myönnän sen, kun molemmilla oli selvästi toiveita ennen kuin sukset meni ristiin. Olen jäässä. 😔
      Ikävä
      50
      958
    4. Mitä kirjainta kaipaat?

🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      87
      914
    5. Mitä sä teet

Juuri nyt?
      Ikävä
      106
      899
    6. Onko ikäerolla väliä?

Mitä mieltä ootte? Meillä on 14 vuotta ikäeroa.
      Ikävä
      101
      879
    7. Uusioperhe vai salasuhde?

Mitä ensisijaisesti haluat? Pelkään, että menetän järjen sun kanssa 😉
      Ikävä
      111
      742
    8. Katri Helena rikkoi hiljaisuuden dramaattisella uutisella: "Elossa ja ilossa ollaan"

Katri Helena on sinivalkoinen ääni. Hänen klassikkohittinsä ovat tärkeä osa suomalaista kansanperintöä. Katri veti jääh
      Suomalaiset julkkikset
      13
      594
    9. Miten vaikuttaa

Jos kaivatustasi on moni muukin kiinnostunut?
      Ikävä
      64
      588
    10. Anni Ihamäki ja Ilkka-rakas vetivät tiukan rajan TTK:ssa: "Kyllä spekuloitiin"

Anni Ihamäki on naimissa Ilkka Ihamäen kanssa. Aviopuoliso tunnetaan myös nimellä Hovimuusikko Ilkka. Heillä on kaksi yh
      Suomalaiset julkkikset
      3
      577
    Aihe