4 m kumivene

keke

Tämmönen kovapohjainen peli 20 hv moottorilla, soveltuisko kalasteluun meriolosuhteissa, uppoamaanhan sitä kai ei saa millään kelillä mutta kuinka käy kalastus? Mikä on kumiveneen käyttöikä, onko paljonkin lasikuituista lyhyempi?

7

3879

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jepu

      Vaikea sanoa, kun tuo 4-metrinen kovapohjainen ei vielä oikein kerro mitään. 4-metrinen sinällään on jo keskikokoinen kumppari, ainakin täällä Suomessa.

      Kovalla pohjalla tarkoitat todennäköisesti lasikuitupohjaa? Joskus harvakseltaan kuulee sanottavan kumpparia kovapohjaiseksi jos siinä on vaneri- tai alumiiniturkki (lattia).

      Kalastukseen sopii varmasti, ja merelle myös. Veneen tyypistä on sitten kiinni miten hyvin se aallokossa käyttäytyy.

      Kumpparin käyttöikään vaikuttaa niin moni asia, että sitä on lähes mahdoton arvioida. Ilmatäytteinen osa on se joka yleensä ensimmäisenä tulee matkansa päähän. Kestoon vaikuttaa materiaali, huolenpito, säilytys, käyttö jne.. .

      Kerro merkki ja malli niin voi löytyä tarkempia vastauksia?

      Jepu

      • keke

        Niin, kumiveneen merkki on Brig ja hankinnassa on joko baltic-sarjan B420 joka on levypohjalla tai falcon- sarjasta tuo f 400 joka on kai se aito kovapohjainen. Hinnat niillä on aika edulliset valmistusmaasta johtuen. Käyttötarkoitus on norjassa rannikolla kalastus johon luulisin niiden hyvin sopivan ainakin merikelpoisuuden puolesta. Tuollaisen kumpparin saa veteen mistä vaan, ei tarvita vesillelaskupaikkaa joita siellä ei ole joka paikassa. Kokemusta on lasikuituisen ison soutuveneen raahaamisesta kivikoissa ja siitä syntyi päätös kumpparin hankinnasta. Askarruttaa vaan kuinka herkästi se menee puhki esim. nostokoukkua käytettäessä tai isokoukkuisesta uistimesta? Sinulla on kai näistä kumppareista kokemusta?


      • Jepu
        keke kirjoitti:

        Niin, kumiveneen merkki on Brig ja hankinnassa on joko baltic-sarjan B420 joka on levypohjalla tai falcon- sarjasta tuo f 400 joka on kai se aito kovapohjainen. Hinnat niillä on aika edulliset valmistusmaasta johtuen. Käyttötarkoitus on norjassa rannikolla kalastus johon luulisin niiden hyvin sopivan ainakin merikelpoisuuden puolesta. Tuollaisen kumpparin saa veteen mistä vaan, ei tarvita vesillelaskupaikkaa joita siellä ei ole joka paikassa. Kokemusta on lasikuituisen ison soutuveneen raahaamisesta kivikoissa ja siitä syntyi päätös kumpparin hankinnasta. Askarruttaa vaan kuinka herkästi se menee puhki esim. nostokoukkua käytettäessä tai isokoukkuisesta uistimesta? Sinulla on kai näistä kumppareista kokemusta?

        Brig on tosiaankin hinnaltaan sangen asiakasystävällinen. Tehty Ukrainassa, mutta ainakin päällisin puolin työn jälki ja laatu on ihan OK.
        Kalastuskäyttöön esim. sinne Norjan rannikolle sopivat varmasti molemmat mallit. Veneet ovat paikallaan ollessaan tukevia eivätkä juurikaan kallistele veneessä liikuttaessa.
        20 hp moottorilla suorituskykyäkin pitäisi löytyä ainakin kohtuullisesti.

        Veneen liikutteluun rannalla vaikuttaa tietysti ennen kaikkea sen paino. Jos Baltic on kevyempi, on se tietysti myös helpompi kantaa rantaan. Rättipohjavenettä ei kannata vetää kivikossa niin että pohja kulkee pitkin kiviä. Ei se kyllä lasikuitupohjallekaan hyvää tee.

        Brigin putki (se ilmatäytt. osa) on tehty PVC-muovi-kankaasta. Ts. kudoksen molemmin puolin on pari kerrosta PVC-muovia. Lisähintaan saa Hypalon-kankaasta tehdyn putken, mutta sitten nousee hintakin. PVC on ihan hyvä ja kestävä materiaali. Nykyisin valtaosa vapaa-ajan käyttöön tehdyistä kumppareista tulee PVC-putkella. Esim. Kaikki Zodiacin mallit.

        Pahin vihollinen PVC-kankaalle taitaa olla aurinko, eli UV-säteily. Kannattaa suojata vene, jos se seisoo pitkiä aikoja ulkona käyttämättä.

        Onhan se totta, että putken kanssa pitää olla varovainen kun käyttää teräviä esineitä (koukut, uistimet, puukot ym), mutta en usko etteikö kumppari olisi ihan käyttökelpoinen kalastukseen.

        Plussia ja miinuksia: (henk. koht. näkemys)

        B420
        helppo kuljettaa ainakin pakulla (menee isoon kassiin)
        kevyempi kuin F400?
        - pohjassa vähän V-kulmaa (hakkaa aallokossa)
        - kangaspohja arempi raapaisuille
        - ajo-ominaisuudet yleisesti huonommat kuin kova-pohjaisessa

        F400
        paremmat ajo-ominaisuudet aallokossa (V-kulma)
        tukevampi runko (lasikuitu)
        voi käyttää hieman löysempää putkea = pehmeämpi kulku
        - vaatii trailerin kuljetukseen (tai tukevan kattotelineen ja riuskat nostajat!)
        - paino varauksella


        Brigin RIB-veneissä, eli näissä lasikuitupohjaisissa pohjan V-kulma ei kyllä ole kovin syvä (jyrkkä), ei ainakaan näissä pienemmissä malleissa, mutta silti varmasti mukavampi ajaa kuin vastaava kangaspohjainen.

        En tunne kovin hyvin niitä Norjan vesiä. Jos aallokko on yleensä loivaa ja pitkää, pärjää B420 veneellä hienosti. Jos joutuu ajamaan paljon lyhyessä terävässä aallokossa, silloin mieluummin F400.

        Toivottavasti auttoi?!


      • keke
        Jepu kirjoitti:

        Brig on tosiaankin hinnaltaan sangen asiakasystävällinen. Tehty Ukrainassa, mutta ainakin päällisin puolin työn jälki ja laatu on ihan OK.
        Kalastuskäyttöön esim. sinne Norjan rannikolle sopivat varmasti molemmat mallit. Veneet ovat paikallaan ollessaan tukevia eivätkä juurikaan kallistele veneessä liikuttaessa.
        20 hp moottorilla suorituskykyäkin pitäisi löytyä ainakin kohtuullisesti.

        Veneen liikutteluun rannalla vaikuttaa tietysti ennen kaikkea sen paino. Jos Baltic on kevyempi, on se tietysti myös helpompi kantaa rantaan. Rättipohjavenettä ei kannata vetää kivikossa niin että pohja kulkee pitkin kiviä. Ei se kyllä lasikuitupohjallekaan hyvää tee.

        Brigin putki (se ilmatäytt. osa) on tehty PVC-muovi-kankaasta. Ts. kudoksen molemmin puolin on pari kerrosta PVC-muovia. Lisähintaan saa Hypalon-kankaasta tehdyn putken, mutta sitten nousee hintakin. PVC on ihan hyvä ja kestävä materiaali. Nykyisin valtaosa vapaa-ajan käyttöön tehdyistä kumppareista tulee PVC-putkella. Esim. Kaikki Zodiacin mallit.

        Pahin vihollinen PVC-kankaalle taitaa olla aurinko, eli UV-säteily. Kannattaa suojata vene, jos se seisoo pitkiä aikoja ulkona käyttämättä.

        Onhan se totta, että putken kanssa pitää olla varovainen kun käyttää teräviä esineitä (koukut, uistimet, puukot ym), mutta en usko etteikö kumppari olisi ihan käyttökelpoinen kalastukseen.

        Plussia ja miinuksia: (henk. koht. näkemys)

        B420
        helppo kuljettaa ainakin pakulla (menee isoon kassiin)
        kevyempi kuin F400?
        - pohjassa vähän V-kulmaa (hakkaa aallokossa)
        - kangaspohja arempi raapaisuille
        - ajo-ominaisuudet yleisesti huonommat kuin kova-pohjaisessa

        F400
        paremmat ajo-ominaisuudet aallokossa (V-kulma)
        tukevampi runko (lasikuitu)
        voi käyttää hieman löysempää putkea = pehmeämpi kulku
        - vaatii trailerin kuljetukseen (tai tukevan kattotelineen ja riuskat nostajat!)
        - paino varauksella


        Brigin RIB-veneissä, eli näissä lasikuitupohjaisissa pohjan V-kulma ei kyllä ole kovin syvä (jyrkkä), ei ainakaan näissä pienemmissä malleissa, mutta silti varmasti mukavampi ajaa kuin vastaava kangaspohjainen.

        En tunne kovin hyvin niitä Norjan vesiä. Jos aallokko on yleensä loivaa ja pitkää, pärjää B420 veneellä hienosti. Jos joutuu ajamaan paljon lyhyessä terävässä aallokossa, silloin mieluummin F400.

        Toivottavasti auttoi?!

        Olen lähdössä tutkailemaan tarkemmin niitä veneitä ja saamaan hiukka näppituntumaa asiaan. Puhut kangaspohjasta tuon b:n kohdalla, eikös siinä ole jonkunlainen levypohja, ainakin esitteestä niin ymmärsin? Norjan aallot, siellä missä tänä kesänä olin, olivat hyvällä ilmalla avomereltä tulevaa loivaa maininkia , niin jyrkkää kuitenkin etten päässyt niitä ylös 2 hv:n perämoottorilla varustetulla soutuveneellä, vuonoissa taas ristiaallokko on sitä pahinta ja siihen sitä kumpparia kaipais ettei tarvii henkensä kaupalla kalastella. Tuosta kuljetuksesta senverran että minulla on iso normaali peräkärry jossa vein lasikuituvenettä, se kävisi kyllä hyvin myös kumpparin kuljetukseen vaikkapa täynnäkin.


      • saamamies
        keke kirjoitti:

        Olen lähdössä tutkailemaan tarkemmin niitä veneitä ja saamaan hiukka näppituntumaa asiaan. Puhut kangaspohjasta tuon b:n kohdalla, eikös siinä ole jonkunlainen levypohja, ainakin esitteestä niin ymmärsin? Norjan aallot, siellä missä tänä kesänä olin, olivat hyvällä ilmalla avomereltä tulevaa loivaa maininkia , niin jyrkkää kuitenkin etten päässyt niitä ylös 2 hv:n perämoottorilla varustetulla soutuveneellä, vuonoissa taas ristiaallokko on sitä pahinta ja siihen sitä kumpparia kaipais ettei tarvii henkensä kaupalla kalastella. Tuosta kuljetuksesta senverran että minulla on iso normaali peräkärry jossa vein lasikuituvenettä, se kävisi kyllä hyvin myös kumpparin kuljetukseen vaikkapa täynnäkin.

        joo..kyllä sillä helposti vetää kasikilosen seitin veneeseen!!?


      • Jepu
        keke kirjoitti:

        Olen lähdössä tutkailemaan tarkemmin niitä veneitä ja saamaan hiukka näppituntumaa asiaan. Puhut kangaspohjasta tuon b:n kohdalla, eikös siinä ole jonkunlainen levypohja, ainakin esitteestä niin ymmärsin? Norjan aallot, siellä missä tänä kesänä olin, olivat hyvällä ilmalla avomereltä tulevaa loivaa maininkia , niin jyrkkää kuitenkin etten päässyt niitä ylös 2 hv:n perämoottorilla varustetulla soutuveneellä, vuonoissa taas ristiaallokko on sitä pahinta ja siihen sitä kumpparia kaipais ettei tarvii henkensä kaupalla kalastella. Tuosta kuljetuksesta senverran että minulla on iso normaali peräkärry jossa vein lasikuituvenettä, se kävisi kyllä hyvin myös kumpparin kuljetukseen vaikkapa täynnäkin.

        Joo lattia eli turkki muodostuu levyn kappaleista. Taitaa olla vaneria. Pohjalla tarkoitin sitä osaa joka on vettä vasten. Baltic mallissa se on samaa ainetta kuin putkikin, eli kangasta. Falcon sarjassa se pohja kuten myös turkki on lasikuitua.

        Hyvin pärjäät 4m:n Balticilla merellä. Tuli mieleen, että jos kalastelet yksin tai kaksin, niin silloin 3,6-3,8m vene olis varmasti riittävä? Kulkee hyvin jo 10-15 hp moottorilla.

        Kyllä se peräkärri sopii hyvin kumpparin kuljettamiseen, kannattaa vaan muistaa, että kumivene voi olla lähes 2x soutuveneen levyinen. Ts. pitää olla leveä kärri jos meinaa saada veneen laitojen väliin.

        Onnea venekaupoille!


      • KPy
        keke kirjoitti:

        Niin, kumiveneen merkki on Brig ja hankinnassa on joko baltic-sarjan B420 joka on levypohjalla tai falcon- sarjasta tuo f 400 joka on kai se aito kovapohjainen. Hinnat niillä on aika edulliset valmistusmaasta johtuen. Käyttötarkoitus on norjassa rannikolla kalastus johon luulisin niiden hyvin sopivan ainakin merikelpoisuuden puolesta. Tuollaisen kumpparin saa veteen mistä vaan, ei tarvita vesillelaskupaikkaa joita siellä ei ole joka paikassa. Kokemusta on lasikuituisen ison soutuveneen raahaamisesta kivikoissa ja siitä syntyi päätös kumpparin hankinnasta. Askarruttaa vaan kuinka herkästi se menee puhki esim. nostokoukkua käytettäessä tai isokoukkuisesta uistimesta? Sinulla on kai näistä kumppareista kokemusta?

        Kokemusta on veneseuran Brig'stä muutamalta vuodelta. Työn laatu aivan ok. Väriä kannattaa miettiä, uivassa NJK:lla oli myynnissä vanha harmahtava Brig ja siitä oli tullut aika rähjäisen näköinen. Oman seuramme punainen on säilynyt paljon paremman näköisenä.

        Kippari lehdessä oli alkuvuodesta yhdessä numerossa useampikin hyvä artikkeli kumiveneistä. RIB:n hinnassa kannattaa noiden artikkelin mukaan ottaa huomioon se, että kunnolla tehtyyn lasikuiturunkoon kannattaa ainakin ketaalleen vaihtaa ponttoonit. Olikohan arvio 20 vuoden kohdalla.

        Itse mietin tällä hetkellä myös RIB:ä yleisveneeksi. Samaa kokoluokkaa varustettuna satulalla. Jos et ole aikaisemmin ajanut satulalla varustettua kumivenettä, niin kannattaa pyytää koeajomahdollisuus. Tuo ajomukavuudessa takaisin uhratut eurot.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      80
      3529
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1792
    3. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1102
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1075
    5. Mitä sä haluat?

      Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      923
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

      Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      164
      840
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

      3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      791
    9. Joku kysyy

      Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      59
      769
    10. Kannan sinua mukanani

      Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      735
    Aihe