niskapoimusta

kyselisin

kuinka ku ootte ollu niskapoimu ultrassa niin miten se menee esim. jos niskapoimu on 1.7 ja sanotaan ettei hätää normaali riski siihen että lapsella jokin vika olisi. niin mikä niskapoimunluku sitten menee riskin puolelle? jos niskapoimu 2.5 onko lisääntynyt riski? toivottavasti tajusitte jotain mun monimutkaisesta selostuksesta.:) kiitos niille jotka viitsii vastata!

15

933

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poimu..

kooltaan 2,5mm tai 3mm katsotaan kohonneeksi riskiksi, mutta se riippuu äidin iästäkin ja siitä ultraan kuuluvasta verikokeesta se lopullinen riskinmääritys. Vaihtelee siis eri sairaaloissa ja eri ihmisilläkin.

• minullakin olla

riski?
        25v. kolme lasta jo kaikki terveitä, suvussa ei kenelläkään erikoista, kaikilla terveet lapset jne.

• tosissasiko oot
        minullakin olla kirjoitti:

riski?
        25v. kolme lasta jo kaikki terveitä, suvussa ei kenelläkään erikoista, kaikilla terveet lapset jne.

Siis et tiedät edes syytä miksi ja mitä niskapoimu ultrassa tehdään? Menet vaan tutkimuksiin etkä tiedä mitä tutkitaan???

• mitä tutkitaan ja miksi
        tosissasiko oot kirjoitti:

Siis et tiedät edes syytä miksi ja mitä niskapoimu ultrassa tehdään? Menet vaan tutkimuksiin etkä tiedä mitä tutkitaan???

mutta en vain tiedä riskirajaa.anteeksi suuresti tyhmyyteni!

• kyllä kuullut,
        minullakin olla kirjoitti:

riski?

että millään paikkakunnalla kohonneen riskin raja olisi noin matalalla kuin 1,7mm, eli kyllä sinulla tuon poimun suhteen ainakin on ihan normaalit riskit. Jos oot 25-vuotias niin sekään ei nosta Down-riskiä kun riski alkaa nousta vasta joskus kolmenkympin jälkeen. Eli ole huoleti vain :)

• sinulle vastauksesta
        kyllä kuullut, kirjoitti:

että millään paikkakunnalla kohonneen riskin raja olisi noin matalalla kuin 1,7mm, eli kyllä sinulla tuon poimun suhteen ainakin on ihan normaalit riskit. Jos oot 25-vuotias niin sekään ei nosta Down-riskiä kun riski alkaa nousta vasta joskus kolmenkympin jälkeen. Eli ole huoleti vain :)

ollaan sitten ihan huoleti, ajattelinkin että se riski paremmin olisi siellä 30v. tienoilla

• mivk

Mistä ihmeen verikokeesta täällä aina puhutaan. Turussa ei ainakaan otetaan mitään veriseuloja niskapoimu-ultran yhteydessä. Ehkä jonkun tietyn iän ylittäneiltä otetaan. Itse olen 32, eikä mulle ole kunta tarjonnut, kun niskapoimu-ultran ja rakenneultran.

• meillä..
        mivk kirjoitti:

Mistä ihmeen verikokeesta täällä aina puhutaan. Turussa ei ainakaan otetaan mitään veriseuloja niskapoimu-ultran yhteydessä. Ehkä jonkun tietyn iän ylittäneiltä otetaan. Itse olen 32, eikä mulle ole kunta tarjonnut, kun niskapoimu-ultran ja rakenneultran.

Naistenklinikalla Hgissä otettiin niskaturvotuksen mittaus ja verikoe, se on kuulemma yhdistettynä tarkempi seula. Olen itse 28v, ja selostuslappusten mukaan se verikoe otetaan kaikilta iästä riippumatta.

• mivk
        meillä.. kirjoitti:

Naistenklinikalla Hgissä otettiin niskaturvotuksen mittaus ja verikoe, se on kuulemma yhdistettynä tarkempi seula. Olen itse 28v, ja selostuslappusten mukaan se verikoe otetaan kaikilta iästä riippumatta.

No Turku varmaan taas säästää.. No toisaalta näin jälkikäteen ajateltuna ihan hyvä, ettei sitä veriseulaa otettu. Olen kuullut että antaa paljon vääriä hälytyksiä ja näin ollen aiheuttaa paljon turhaa stressiä. Nyt ajattelen jo (rv 31), että se on korkeamman käsissä millaisen lapsen saan ja rakastan sitä vaikka olisi mikä. Alussa olisi varmaan kallistunut helposti raskauden keskeytykseen.

• se raja on 2,5mm

Täällä raja on 3,0mm. Meilläkin turvotus oli 1,7mm

• meppe

3,00mm on se raja.

• minä vaan
        meppe kirjoitti:

3,00mm on se raja.

Kävin toissaviikolla niskapoimu ultarassa, poimu oli jotain 1. Kysyin että eikö tuo ole ihan hyvä ja normaali arvo niin vastaus oli että enää ei ole ns raja arvoja vaan riski määritellään aina yhdessä verikokeen tulosten kanssa.

• vedetty, ja yleensähän
        minä vaan kirjoitti:

Kävin toissaviikolla niskapoimu ultarassa, poimu oli jotain 1. Kysyin että eikö tuo ole ihan hyvä ja normaali arvo niin vastaus oli että enää ei ole ns raja arvoja vaan riski määritellään aina yhdessä verikokeen tulosten kanssa.

se on 2,5mm tai 3,0mm. Eihän kaikki osallistu veriseulontaan.

• ultra
        minä vaan kirjoitti:

Meilläkin turvotus oli 1,2, joten ihan hyvä. Mutta, mutta. Meillä veriseulassa oli häikkää ja niinpä pääsin/jouduin sitten tarkempaan syyniin...
        Eli eihän se niskapoimun koko sitten suoraan kerro, onko lapsella kehityshäiriö vai ei... Meilläkin pelkkään turvotukseen tuijotus tuottaisi terveen lapsen.

• pelkästään
        ultra kirjoitti:

Meilläkin turvotus oli 1,2, joten ihan hyvä. Mutta, mutta. Meillä veriseulassa oli häikkää ja niinpä pääsin/jouduin sitten tarkempaan syyniin...
        Eli eihän se niskapoimun koko sitten suoraan kerro, onko lapsella kehityshäiriö vai ei... Meilläkin pelkkään turvotukseen tuijotus tuottaisi terveen lapsen.

kerro on kromosomipoikkeava lapsi tulossa. Vaan verikoe turvotus yhdessä niinkuin tässä on sitä hoettukin. Mutta ei verikoe ole ollut mahdollinen kaikille, nythän se on vasta muutama vuosi sitten tullut vapaaehtoiseksi, ennen otettiin vain yli 38-vuotiaista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      57
      3585
    2. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      41
      3396
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2791
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      46
      2536
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      54
      1973
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1619
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1493
    8. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      20
      1338
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1307
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1241
    Aihe