Minulla on upea phalaenopsis-risteymä perhoskämmekkä-orkidea, jonka sain ilokseni uudelleen kukkaan viime talven jälkeen.
Olen kuullut että kasvi kasvattaa kukkavanoihinsa itse pieniä taimia, keikejä, jotka voi tarpeeksi isoina leikata varovasti veitsellä pois ja istuttaa uuteen ruukkuun?
Omassa kukassani ei näy keikejä, vaikka kovasti olen odotellut. Voiko niitä jotenkin "edesauttaa" kasvamaan? Uusia nuppuja orkideani tekee kyllä vieläkin, vaikka keväällä jo puhkesivat ensimmäiset kukat.
Olen onnesta sekaisin, jos joku osaa neuvoa.. jään odottelemaan! :)
Orkideasta pistokkaita eli keikejä?
3
4053
Vastaukset
- Elina
että perhoskämmeköiden (Phalaenopsis) kukintovarsiin kasvaa toisinaan nuppujen sijasta pieniä taimia, niin sanottuja keikejä, joista voit lisätä kasvia. Anna keikin kasvaa kukkavarressa, kunnes siihen on kehittynyt 2-3 noin kolmen sentin mittaista juurta. Nyt voit leikata keikin varovasti kukintovarresta terävällä veitsellä ja istuttaa sen sopivaan kasvualustaan. (=muoviruukku, männynkaarnaa ja puuhiilen seosta 1-2cm paloina, joukkoon hieman rahkasammalta)
- ei onnistu
Ei se kasvata sillä se on risteytys lue netistä
- orkidea kans
ei onnistu kirjoitti:
Ei se kasvata sillä se on risteytys lue netistä
KYLLÄPÄS KASVATTAA, meillä on 4 samassa varressa :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t745608- 353141
- 432748
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402082Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin272065Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?291869- 1001844
- 1741782
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241478Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna171258