Harmaata "pölyä" / hometta altaassa?

King.Fisher

Moikka,

Osaisko joku neuvoa missä vika, kun altaaseen tulee kahdessa päivässä jotain harmaata "pölyä" tai moetta ja vesi on ishan samea.
Viime kerralla pesin kaikki hiekan, suodattimet altaan jne. jne. mutta 2 päivän jälkeen allas oli taas tauhkaa täys.
Allas on 250l ja kaloina enää 4 haarniskamonneja ja 1 partamonni. Taistelukala delas eilen, ilmeisesti ei tykännyt tuosta likaisesta vedestä. :(

Apuja... ei jaksa enää vaihtaa vettä 2x viikossa....

4

488

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      Serkkuko se siellä, moro.

      Bakteerit sulla siellä koittaa ottaa selkävoittoa, ei hätää.

      Ruokit liikaa vähäisiä kalojasi, kerro annostelut ja aikataulu.

      Pesu hommissa teit ekan virheen, nyt ne yrittää kahta kovemmin selviytyä hengissä akvassasi...

      EI KOSKAAN
      - hiekan pesua kokonaan, pelkkä lappoaminen pinnalta riittää, sekin turhaa jos suodatus asiallinen
      - suodattimien massoja pestä samaan aikaan, ainoastaan tarvittaessa, ei silloinkaan samaan aikaan vedenvaihdon kanssa yms. pesujen...
      - allasta ei pestä kuin tarvittaessa lasipintoja puhdistetaan

      HYVÄT ELÄMÄÄ YLLÄPITÄVÄT BAKTEERIT ELÄVÄT PIENISSÄ AKVAARIOISSA JUURIKIN LASIPINNOILLA, HIEKAN PÄÄLLIKERROKSESSA, JOS NIITÄ PUTSAA JATKUVASTI JOUTUU ONGELMIIN.
      RUOKINTA TOINEN ASIA MIKÄ PITÄÄ TAJUTA ETTEI KALOILLE ANNETA LIIKAA RUOKAA.
      VEDEN VAIHTOMÄÄRÄKSI RIITTÄÄ N. PUOLET AKVAN KORKEUDESTA KERRAN VIIKOSSA VAIHDETTUNA, TÄHÄN ON HYVÄ KEINO TEHDÄ PUUTARHALETKUSTA; AKVASTA VIEMÄRIIN RIITTÄVÄN PITKÄ LETKU JOTA KÄYTTÄÄ VEDEN VAIHDOSSA, ÄMPÄREILLÄ PLÄRÄÄMISEEN MENEE VAAN HERMOT.

      Kerro vesi arvot jos niitä olet tarkkaillut, pH, KH/GH, NO3 lämpötila

      Kerro myös entinen kalasto kokonaisuudessaan määrineen lajeineen.

      http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/vinkkeja.htm#sameus .. lukseses tuolta asijoita...

      • King.Fisher.

        Kiitos vastauksestasi!

        No en mä yleensä ole vaihtanut noita ikinä samaan aikaan, mutta nyt meni totaalisesti hermot ja oli pakko ruveta toimiin. => pahemmaksi meni.

        Kaikki oikeastaan alkoi siitä, kun olin talvilomalla ja piti jättää akva ruokinta-automaatin varaan. No TIETYSTI sen asettelut meni pieleen ja se kylvi altaan täyteen ruokaa. Kaikki kalat delas monneja ja yhtä tiikerinuoliaista lukuunottamatta. Eli menetys oli 2 isoa Tiikeribarbia ja 5 tiikerinuoliaista ja jokunen neontetre. Allas oli niin täys sapuskaa, että näkyvyyttä vedessä oli vähemmän kuin kauppatorin koleera-altaassa! Ei siinä auttanut muu kuin imuroida hiekat, pestä suodattimet ja lasit. siitä lähtien olen ollut tässä kierteessä ja viime viikolla sitten päätin että nyt pestään kaikki kerralla. Mutta ei siitä ollut mitään apua!

        Löytyykö jotain poppakonstia, miten tuosta homeesta pääsee eroon?
        Vai pitääkö tässä vaan sinnitellä ja oottaa että kalat kuolee aikanaan ja aloittaa sitten kaikki alusta... ei kuulosta hyvältä.


      • fish KING
        King.Fisher. kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi!

        No en mä yleensä ole vaihtanut noita ikinä samaan aikaan, mutta nyt meni totaalisesti hermot ja oli pakko ruveta toimiin. => pahemmaksi meni.

        Kaikki oikeastaan alkoi siitä, kun olin talvilomalla ja piti jättää akva ruokinta-automaatin varaan. No TIETYSTI sen asettelut meni pieleen ja se kylvi altaan täyteen ruokaa. Kaikki kalat delas monneja ja yhtä tiikerinuoliaista lukuunottamatta. Eli menetys oli 2 isoa Tiikeribarbia ja 5 tiikerinuoliaista ja jokunen neontetre. Allas oli niin täys sapuskaa, että näkyvyyttä vedessä oli vähemmän kuin kauppatorin koleera-altaassa! Ei siinä auttanut muu kuin imuroida hiekat, pestä suodattimet ja lasit. siitä lähtien olen ollut tässä kierteessä ja viime viikolla sitten päätin että nyt pestään kaikki kerralla. Mutta ei siitä ollut mitään apua!

        Löytyykö jotain poppakonstia, miten tuosta homeesta pääsee eroon?
        Vai pitääkö tässä vaan sinnitellä ja oottaa että kalat kuolee aikanaan ja aloittaa sitten kaikki alusta... ei kuulosta hyvältä.

        Valojen pimentäminen ja dieetti kuuri todella niukalla ruokinnalla seuraavan viidenpäivän ajaksi, voit pitää valoja päällä tunnin ja kolme poissa 08-20 välisenä aikana jos sulla on valaisimelle ajastin.

        Kalastossakin tosiaan parantamisen varaa kun saadaan vesiarvot kondikseen ja tasapainoon... hanki tippatestereitä Tetran on hyväksi todetut, Ph, KH/GH, NO3 niillä päästään alkuun.


      • King.Fisher.
        fish KING kirjoitti:

        Valojen pimentäminen ja dieetti kuuri todella niukalla ruokinnalla seuraavan viidenpäivän ajaksi, voit pitää valoja päällä tunnin ja kolme poissa 08-20 välisenä aikana jos sulla on valaisimelle ajastin.

        Kalastossakin tosiaan parantamisen varaa kun saadaan vesiarvot kondikseen ja tasapainoon... hanki tippatestereitä Tetran on hyväksi todetut, Ph, KH/GH, NO3 niillä päästään alkuun.

        Ok, hommataan testerit ja infoan sitten arvoja.
        Mites tota kalastoa kannattais sitten aikanaan parantaa?
        2 haarniskamonneista on n. 17-18cm ja 2 n. 15cm.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe