Ladan HYVIÄ(????) puolia????

Zen

Olen kuullut ladoista pelkkää vitsiä ja huonoa puhetta, mut mä haluaisin nyt tietää teiltä, lähes ladafanatikoilta, onko ladoissa mitään hyvää? Joku sanoo, ett Lada käynnistyy vaikka on miljuuna astetta pakkasta ilman lämmitystä, onko tämä ainoa hyvä puoli? Ja onko se edes totta. (Älkää ny ottako tota miljuunaa ihan tosissanne) ;)

29

4713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyviä puolia

      1. Auton ostohinta edullinen.
      2. Auton korjattavuus jopa tavallisissa kylä pajoissa mahdollista.Ainakin vanhemmat mallit.
      3. ns Oma huolto mahdollista.
      4. Auton osien saatavuus ihan tyydyttävä.
      5. Toimivuus hyvä
      6. Elektroniikan puute helpottaa auton kunnospito toimenpiteitä. ABS puuttuu.
      7. Käynnistyvyys pakkasilla.
      8, Maavara
      9. Tilat autoissa kohtuuliset.
      10.Uusi auto siinä on takuu
      jne

      • Mie

        Toimistomme eräällä rouvalla on Lada 110, vm 2001. Alkukesällä autoon vaihdettiin
        pakoputkisto. Alkuperäinen vajaa 2 vuotta vanha oli ruostunut puhki.

        Tänä aamuna rouva soitti, että hän myöhästyy kun auto ei lähde käyntiin.


      • Vasili
        Mie kirjoitti:

        Toimistomme eräällä rouvalla on Lada 110, vm 2001. Alkukesällä autoon vaihdettiin
        pakoputkisto. Alkuperäinen vajaa 2 vuotta vanha oli ruostunut puhki.

        Tänä aamuna rouva soitti, että hän myöhästyy kun auto ei lähde käyntiin.

        ...lähes minkä tahansa merkkisen auton omistajalta. Omassa lähipiirissäni on niin Opelia, Renaultia kuin Volvoakin ja sama veisu kaikilla: Sähkövikoja, sähkövikoja..........


    • Antilada

      ainakin nopeasti.Lisäksi Ladan suuriin ominaisuuksiin kuuluu maavaran lisäksi suuri kulutus ja kääntösäde.Melua unohtamatta.

      • Giljotiini

        hyviä puolia on se että ei tarvi loukkaantua kolarissa kun suoraan delaa. Katsos kun ei ole airbagejä eikä turvakoria. Jarruttaessa ett ajaudu ojaan vaan lada vetää aatteen mukaisesti vasempaan.


      • Hanski
        Giljotiini kirjoitti:

        hyviä puolia on se että ei tarvi loukkaantua kolarissa kun suoraan delaa. Katsos kun ei ole airbagejä eikä turvakoria. Jarruttaessa ett ajaudu ojaan vaan lada vetää aatteen mukaisesti vasempaan.

        Nyt kun olemme lukeneet asiantuntijan lausunnon, voit mennä henk.koht kokeilemaan,päästään sun
        viisauksista eroon!!


      • pena3
        Giljotiini kirjoitti:

        hyviä puolia on se että ei tarvi loukkaantua kolarissa kun suoraan delaa. Katsos kun ei ole airbagejä eikä turvakoria. Jarruttaessa ett ajaudu ojaan vaan lada vetää aatteen mukaisesti vasempaan.

        Kehottaisin tutustumaan Vakuutusyhtiöiden keräämien onnettomuusautojen varastoon Espoossa, tekemään johtopäätöksiä matkustajien kohtaloista niissä ja laskemaan, montako Ladaa on kyseisten autojen joukossa.

        Myönnettäköön, että turvavälineet voivat jossakin määrin korvata ajajan taitamattomuutta ja typeryyttä.


    • Ex Lada

      Aiemmin ajelin 2107 mallilla, ja tykkäsin kovasti. Takavetoisten siirtyessä historiaan Suomessa, sen jälkeen merkki vaihtui. Olin aikoinani merkkiuskollinen, vaihtaessani 7 uutta Ladaa. Ikävä tulee aikoja, jolloin takavetoisia vielä sai ostettua. Kiitos vaan, EU. Ilmeisesti se olikin tarkoitus, että ei halvalla vain saisi ostaa mitään, eli se oli liian edullinen.

      • Syy

        Noissa Ladoissa oli melu liian kova ja pitkäaikainen käyttö aiheutti pysyvän kuulovaurion.


      • .......

        ettei sitä tarvitse ostaa.


      • ex-1200L

        Halvat Lada-mallit tosiaan hävisivät kuin 1980-lukukin vuosikymmenen vaihteessa. Viimeiset 1200L-mallin yksilöt myytiin muuten alle 30 000 markalla. Ja muut takavetoiset olivat myös alle 45 000 markan. Samara oli Ladan lippulaiva hinnan perusteella ainakin. EU todellakin on ajatellut kansalaisen puolesta, että edullista autoa ei saa olla olemassakaan; eihän sellainen ole edes autokaan mikä maksaa alle 14 000 €.


    • Eräsvaari

      > Ladan HYVIÄ(????) puolia????

      Tuskinpa Ladan puolat niin erityisen hyviä ovat, mene ja tiedä sen muistakaan sähkölaitteista.

      Kerrotaan, että puolalaisen telakan sähkäri Lech Wałęsa (vai pitäisikö nimi kirjoittaa Lech Walesa?) aikoinaan Polski Fiatia korjatessaan huudahti: "Vika on puolan johdossa!". Hänen kuultiin/luultiin huutavan: "Vika on Puolan johdossa!" Katsotaan, että tästä sai alkunsa Solidaarisuus-liike (Solidarność) ja kommunismin romahduksen historia.

    • Ex ladaisti

      Nimimerkillä "Hyviä puolia" on ihan hyvä lista hyvistä puolista. Lainasin sitä ja kommentoin ko. kohtia, joten saadaan hieman lisänäkemyksiä.

      1. Auton ostohinta edullinen.
      - pitää paikkansa

      2. Auton korjattavuus jopa tavallisissa kylä pajoissa mahdollista.Ainakin vanhemmat mallit.
      - tämäkin pitää paikkansa

      3. ns Oma huolto mahdollista.
      - oma huolto ja korjaaminen ovatkin ainoa tapa saada Ladasta edullinen muutoinkin kuin ostohinnaltaan.

      4. Auton osien saatavuus ihan tyydyttävä.
      5. Toimivuus hyvä
      - auto on mainettaan perempi, mutta ei niin hyvä kuin fanaattisimmat väittävät.

      6. Elektroniikan puute helpottaa auton kunnospito toimenpiteitä. ABS puuttuu.

      7. Käynnistyvyys pakkasilla.
      - legendaa. Mikä hyvänsä auto käynnistyy pakkasella kunhan se pidetään kunnossa. Kunnossa oleva Lada käynnistyy kyllä kylmästäkin, mutta jos sähköpuolen huollon laiminlyö, se saattaa kieltäytyä käynnistymästä jo ennen nollakeliä. Tästä tuli aikanaan monia ikäviä kokemuksia, kunnes opin tuntemaan värkin tavat.

      8, Maavara
      - ei se olennaisesti poikkea muista autoista, lisäksi pieni rengaskoko (13"). Tosin nyt on jo saatavissa 14" koollakin. Sinänsä Samara on hyvä ajettava hieman heikommissakin oloissa, asfaltilla ei valitettavasti voi sanoa samaa.

      9. Tilat autoissa kohtuuliset.
      - ihan "oikean" auton kokoinen, ei vaihtoehtoja tässä hintaluokassa

      10.Uusi auto siinä on takuu
      jne
      - uusissa autoissa on aina takuu. Ladassa se on vain vuosi, eurooppalaisissa kaksi vuotta ja japanilaisissa kolme vuotta.

      Eihän Lada mikään loistoauto ole, mutta monet siihen liitetyt ominaisuudet on itse asiassa siirretty Mossesta ja niistä puhuvat Esson baarin tietämyksen tuomalla varmuudella ne, joilla ei omaa kokemusta Ladasta ole.

    • pena

      Voihan tuntua fanaatikonomaiselta, kun tunnustan pitäväni siitä, koska on vähän kuin itsepäinen jukuripää, raskas ohjattavissa, kun vauhtia on vähän, meluisa, kovajousinen, tuntuu vähän kuin ajaisi kuorma-autolla. Sen kanssa saa olla vähän varuillaan.

      Nykyaikaiset (länsi)autot ovatkin enimmäkseen hienohelmoille tarkoitettuja.

      Se on miehille ja naisille, jotka kulkevat omia polkujaan, kuvaannollisesti sanoen.

    • Jokke Kemistä

      Itse ajan onnellisena Eurosamaralla, sitä ennen oli japsipaska Mazda 323 joka oli huono. Aiemmin ajoin takaveto-Lada 1200:illa ja alunperin Moskvitsh Elite 1500:lla. Mosse kesi aika hyvin, mutta Ladat parhaita autja jotka olen omistanut.

      Tämän ansiosta olenkin saanut hankittua omakotitalot ja kesämökit, kun en ole tuhlannut rahaa kalliimpiin ja kestoltaan huonompiin merkkeihin. Lada on paras!

      • pena

        Velka-autoja ajavien sopisi hyvin tutustua Kemin Joken antamaan esimerkkiin.


      • 12 + 5

        On erittäin luotettavaa yleistää yhden mazda 323 takia japanilaiset. 323 nyt onkin sellainen jonka viimeisenä vaihtaisin suprani pois tai maksalootat ylipäätään... Saman kastiin kuuluu ladatkin.

        Ladasta on useammasta mallista kokemusta vanhoista aina uudempaan samaraan ja kaukana miellättyysalueesta kyseiset vehkeet.Varsinkin matka-ajo mukavuus!


    • ladallakin ajanut

      Ladassa on hyviä ja huonoja puolia kuten kaikissa autoissa. Lada 1200 S oli talvella todella lämmin auto, ilman suuntaus vain oli hankalaa, mutta siinä tarkeni toisin kuin nykyisessä autossani diesel-MB:ssä. Samoin ajovalot olivat todella hyvät, eipä tarvinnut ruuvailla lisävaloja nokalle. Samoin huonoilla teillä Ladalla oli hyvä ajaa, koska siinä oli reilu maavara sekä kantava jousitus. Kuoppiin ja monttuihin ei tarvinnut hiljentää yhtä paljon kuin esim. japanilaisilla autoilla. Ikävänä puolena Ladassa oli melu, raskas ohjaus, pikkuviat (tosin niitä on MB:ssäkin valtavasti) ja yleinen laatutaso.

      • Myös ladalla ajanut

        Olen minäkin ladoja omistanut. Vanha takaveto-Lada oli aikojen alussa lämmin muihin merkkeihin verrattuna, sen sijaan uusi 110 ei läheskään pärjää uusille länsiautoille. Kyllä siinäkin tarkenee, mutta se lämpenee hitaasti ja puhallusteho on olematon. Myös eri suuttimista tulee aivan erilämpöistä ilmaa. Jos nyt jotain hyvää haluaa 110:stä löytää, se on kohtuullinen kulutus ja hankintahinta. Nimenomaan vain hankintahinta. Itselläni ja monilla muillakin ovat remontit syöneet erotuksen vastaavan länsimerkin hankintahintaan. Ajelin Ladoilla n. 15 vuotta, enää en aja. 110:ssä oli niin paljon vikoja ettei moni uskoisi! Eikä oma Ladani ole mikään poikkeus. Kun olen muiden omistajien ja huoltomiesten kanssa jutellut, samat viat ja vaivat ovat heille tuttuja.


      • 5 + 6
        Myös ladalla ajanut kirjoitti:

        Olen minäkin ladoja omistanut. Vanha takaveto-Lada oli aikojen alussa lämmin muihin merkkeihin verrattuna, sen sijaan uusi 110 ei läheskään pärjää uusille länsiautoille. Kyllä siinäkin tarkenee, mutta se lämpenee hitaasti ja puhallusteho on olematon. Myös eri suuttimista tulee aivan erilämpöistä ilmaa. Jos nyt jotain hyvää haluaa 110:stä löytää, se on kohtuullinen kulutus ja hankintahinta. Nimenomaan vain hankintahinta. Itselläni ja monilla muillakin ovat remontit syöneet erotuksen vastaavan länsimerkin hankintahintaan. Ajelin Ladoilla n. 15 vuotta, enää en aja. 110:ssä oli niin paljon vikoja ettei moni uskoisi! Eikä oma Ladani ole mikään poikkeus. Kun olen muiden omistajien ja huoltomiesten kanssa jutellut, samat viat ja vaivat ovat heille tuttuja.

        Kyllä tähän asti varmempi toimisempi verrattuna ladaan on vanhat corollat jos saman ikäisistä autoista puhutaan. Puhun molempien autojen kokemuksista.

        Euroilla nyt teekkään mitään.


    • atte

      Ei ainuttakaan hyvää puolta tossa 110 mallissa.
      Se että saa uuden kohtuullisen kokoisen auton alle 10000:lla kuullostaa aluksi hyvältä, mutta
      takuu on vain 1 vuosi ja tuonakin aikana on 110 ollut hyvin useasti korjaamolla takuukorjauksissa.
      Jos laskee sijaisauto/taksikulut tuollekin ajalle alkaa kustannuksia syntymään = luokkaa 600 euroa.
      Takuuajan jälkeen on todella kallista korjata esim. virtalukko- startti paketti = n. 500 euroa per kerta. Tämän joutui muuten maksamaan, kun takuuaika ylittyi vain 4 päivällä, kuten mulla.
      Tätä kun tekee muutaman kuukauden välein, alkaa vähitellen kypsymään.
      Lisäksi merkkivalot kojelaudassa tillintallin,
      keskuslukko ei toimi enkä edes yritä sitä korjauttaa enää 3:tta kertaa. Sähkölasi toimii vain kuskin ovessa, jonka yritän pitää kunnossa. Katsastuksesta ei meinannut mennä edes 3 yrityksellä: jarrut, kone alko keittään (termari lakkas just pelaamasta sillon), jarrut toisen kerran.
      Pientä kulutusta kehutaan aivan turhaan.
      Kymppi ei tahdo riittää. Tiedän sen siitä kun otan yleensä 20 euron setelillä bensaa ja 200 km sillä ei pääse. Yritän aina löytää aseman josta bensaa saa noin eurolla litran. Ajoni on tosin hyvin kaupunkivoittoista ja harvoin yli 20 km matkoja.
      Autolla on ajettu muuten ainoastaan 19 tkm, ja vm = 2000.
      Voi olla, että vaihdan tän kohta.

      • Valitettavasti

        Mitä enemmän Ladassa on "lisävarusteita" sitä enemmän siinä on vikoja. On aivan turhaa ängetä siihen kaikkia ikunahissejä ynnä muita kun ne eivät kuitenkaan toimi. Keskuslukitus tosin on pakollinen, eikä sekään näytä pelaavan.
        Ladan kohdalla pätee: Mitä yksinkertaisempi ja simppelimpi se on, sitä vähemmän vikoja. Näin oli vielä takavetoisten Ladojen kohdalla.
        Tehtaalla ei ole intressejä parantaa laatua koska tuotanto myydään lähes yksinomaan Venäjälle. Tai ei ole mahdollisuuksiakaan.

        Vasta sitten kun tavalliset autonkäyttäjät siellä alkavat vaatia parempaa laatua sekä ennen kaikkea pystyvät äänestämään lompakoillaan voi toivoa jotain tapahtuvan. Jos sittenkään.

        Ehkä jonkin jo valmiiksi suunnitellun länsimaisen automallin tuotanto voisi tulla tulevaisuudessa kysymykseen. Mutta silloinkin kompastuskivenä tulee olemaan laatu.


      • Minä

        Sähkölasit, keskuslukko, öljy- ja nestevuodot, lämmityslaitteen kenno, Ilmanottoaukon muoviosat, automaattilämmityslaite, valojen kallistussäätö, sähköviat, kaikenlaiset sovitusviat (esim. takaluukku ei tahdo mennä kiinni), Umpioiden höyrystyminen ja jäätyminen sisäpuolelta, ruostuminen jo uutena (pakoputki syöpyi puhki jo n. reilun vuoden käytön jälkeen), akku uutena, renkaat ja vanteet käyttökelvottomat (tasapainoon ei saa millään), tuulilasikin halkesi itsestään, katkaisinten toiminta, ym. paljon muuta. Korjattu osa takuuna osa takuun ulkopuolella osa itse. Kaikki viat uusiutuvat koko ajan. Kalliiksi tulee! Mitään hyviä puolia en löytänyt, joten vaihdoin merkkiä. Nyt on elämä ollut paljon helpompaa , kun lada ei ole rasitteena. Huonompaa autoa ei liene tehty, kuin lada 110.


    • siinä

      hyvät puolat...

    • sen kun ajaa

      Itsellä 200000 ajettu samara, jarru letkut eteen vaihdettu, eilen katsastuksesta ekalla.

      Ei tarvi murehtia pikku naarmuista ja lautaakin voi kuljettaa sitomalla katolle.

    • Sivullinen

      Olen seurannut keskustelua 110:n huonoista ja hyvistä puolista huvittuneena. Samalla olen seuraillut ohikulkiessani jo n 1.5 vuoden ajan asuntomme parkkipaikalla pysäköitynä olevan Samara 100 Festivalin (16v) olemusta.

      Kyllä omistaja sillä joka aamu töihinsä lähtee, kesät talvet. Päällisin puolin auto on ehjän ja siistin näköinen. Kojelaudalla on joku pysäköintilupalappu. Ilmeisesti auton omistaja on joku huoltomies tai vastaava, joka tarvitsee autoa työssään.
      Ei ole tuulilasi halki, eivätkä lamppujen umpiot huurussa. Näkyvät Ladassakin olevan sitä uutta kirkaslasista mallia, jossa valo kohdistetaan heijastimella ei lampun lasilla.

      Ruostetta en ole havainnut ainakaan päälle päin. Tosin eihän sitä tiedä mitä piilossa muhii.
      Sisään ja ulos ovista tämän auton omistaja kulkee kuin muutkin havainnoistani päätellen.
      Ääni silloin, kun sitä olen sattunut kuulemaan kuulostaa melko sivistyneeltä. Hiljasemmalta kuin 8-venttiilisessä.
      Mitään muuta autoa (mahdollista sijaisautoa) en ole samalla parkkipaikalla koskaan nähnyt.

      Joskus olisi tehnyt mieli kysyä autolla ajavalta henkilöltä itseltään hänen mielipidettään autostaan. En ole kuitenkaan viitsinyt/rohjennut.

      Seuraanpa vain tilannetta jatkossakin sivusta tarkkaillen.

    • Sivullinen

      Olen seurannut keskustelua 110:n huonoista ja hyvistä puolista huvittuneena. Samalla olen seuraillut ohikulkiessani jo n 1.5 vuoden ajan asuntomme parkkipaikalla pysäköitynä olevan Lada 110 Festival farmarin (16v) olemusta.

      Kyllä omistaja sillä joka aamu töihinsä lähtee, kesät talvet. Päällisin puolin auto on ehjän ja siistin näköinen. Kojelaudalla on joku pysäköintilupalappu. Ilmeisesti auton omistaja on joku huoltomies tai vastaava, joka tarvitsee autoa työssään. Tienneekö ajavansa niin huonolla autolla kuin väitetään.
      Ei ole tuulilasi halki, eivätkä lamppujen umpiot huurussa. Näkyvät Ladassakin olevan osittain sitä uutta kirkaslasista mallia, jossa valo kohdistetaan heijastimella ei lampun lasilla.

      Ruostetta en ole havainnut ainakaan päälle päin. Tosin eihän sitä tiedä mitä piilossa muhii.
      Sisään ja ulos ovista tämän auton omistaja kulkee kuin muutkin havainnoistani päätellen.
      Ääni silloin, kun sitä olen sattunut kuulemaan kuulostaa melko sivistyneeltä. Hiljasemmalta kuin 8-venttiilisessä.
      Mitään muuta autoa (mahdollista sijaisautoa) en ole samalla parkkipaikalla koskaan nähnyt.

      Joskus olisi tehnyt mieli kysyä autolla ajavalta henkilöltä itseltään hänen mielipidettään autostaan. En ole kuitenkaan viitsinyt/rohjennut.

      Seuraan tilannetta jatkossakin sivusta tarkkaillen.

    • ArskaH.

      110 hyvin käyntiin pakkasilla.
      Paitsi viime talvena, -32 astetta pakkasta. Ei inahtanutkaan. Tosin syy selvisi Teltassa. Lohkolämmitin oli rikki... onneksi sen takuu oli vielä voimassa.

    • sama asia

      Siperian mersuksi sanottu . Köyhän miehen mersuhan se on ! Nippeliväkit vaan puuttuu ja mahtailu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4496
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1854
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1590
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      212
      1385
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe