kysymys Kotkan murteesta

Abu Ali

Suomen kielen tutkijat ovat panneet joskus muistiin, että erityisesti Kymenlaaksossa "kanssa" voi olla "kaa" ja jopa "kää" samoin ehdoin kuin esim. -lla ja -llä: "siskolla" ja "siskonkaa", mutta "veljellä" ja "veljenkää" (ei siis "veljenkaa"!).

"Kaa" ("siskonkaa") on tietysti yleinen vaikka missä, mutta sanooko esim. Kotkassa joku nykyään todella "kää"? Siis esim. "Eilen kävin iskänkää kaupassa", "Me syötiin äidinkää jätskii"?

47

11804

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeile näitä

      Toi sinun "kaa ja kää" esimerkki tulee täällä murre puolella, eli sitä käytetään, kun sanotaa, en mieäkää
      älä siäkää.

      • Out siideri

        No tuohan nyt on ihan luonnollista, kun kirjakielessä "miekää" on minäkään ja "siekää" sinäkään. Taitaa tuo "isän kanssa" joillain tosiaan vääntyä "iskänkää". Kymenlaakson murre tuntuu niin omalta ja kirjakielimäiseltä, kunnes sitä kuulee televisiosta tai radiosta. Meinaa todellakin revetä nauramaan. On se vaan niin huvittavan kuuloista.


      • yritin matkia Kotkan

        murretta,ei siitä tullut,kuin sanomista!Isäni oli syntyisin Korialta ja oli sitä mieltä,että se murre on maailman kauhein!!Meilän ja teilän lällällää.


      • käynyt korialla?
        yritin matkia Kotkan kirjoitti:

        murretta,ei siitä tullut,kuin sanomista!Isäni oli syntyisin Korialta ja oli sitä mieltä,että se murre on maailman kauhein!!Meilän ja teilän lällällää.

        Enpä ole tuollaista murretta siellä kuullut.


      • käynyt !
        käynyt korialla? kirjoitti:

        Enpä ole tuollaista murretta siellä kuullut.

        Se nyt on sitä vanhaa Koria,Elimäki,Junkkari murretta,jos on hävinnyt,niin on hävinnyt vanhojen ihmisten mukana!


      • jani
        yritin matkia Kotkan kirjoitti:

        murretta,ei siitä tullut,kuin sanomista!Isäni oli syntyisin Korialta ja oli sitä mieltä,että se murre on maailman kauhein!!Meilän ja teilän lällällää.

        Min ja Sin :)


    • on sääntö,

      ehkä löyhä sellainen.
      Jos sanassa on a,o tai u niin tulee -kaa. jos ei ole niin tulee kää.
      koira -> koirankaa lenkillä
      kaveri -> kaverinkaa kaupungilla
      sulhanen -> sulhasenkaa mökillä
      jne.

      veli -> veljenkää riidoissa :)
      tyttö -> tytönkää yhes
      jne.

      Ja kyllä on tämä muoto ihan yleisessä käytössä täällä.

    • pyyän , munkaa

      tonne jonnee jonkuukaa syämää jotaa ?
      Eiks kuulostanu kotkalaiselta?

      • Miäkii

        "Miullakii on kyl ihan vitun kova nälkä, et voishaa sit jotaa syyä" "Ainii vittu eihää miul oo yhtää ees rahaa, ku käytii vittu äiskänkää ja iskänkää siäl vitun hesas ostoksil"


      • etkä Hesas
        Miäkii kirjoitti:

        "Miullakii on kyl ihan vitun kova nälkä, et voishaa sit jotaa syyä" "Ainii vittu eihää miul oo yhtää ees rahaa, ku käytii vittu äiskänkää ja iskänkää siäl vitun hesas ostoksil"

        ku ethää siä voi sanoo miul ku pitää sanoo, ett eihää MUL oo rahaa, mut tää on tätä, ei mulkaa oo rahaa, mut mul on tyhjä lompsa.


      • Anonyymi

        Joo


    • eikö kuullosta hienolta?

      Toi munkiikaa kuullostaa jotenkii nii ihanalta korvissa. Kyl tuol maailmal tunnistaa heti toisen kotkalaisen, just tost murteest:)
      Ollaa ylpeit meijän omasta murteest ja hauskaa vappuu vaa kaikille kotkalaisille, tasapuolisesti!!

      • kymenlaaksolainen

        Ei ole kotkan murretta. Kotkalaisten alkuperäinen murre on jotain tähän tapaan. "Voe tokkiinsa ettäpä onniin haaskaa tiällä kottkasa. Ihanonniin ku kottiin oes tullunna. Vuan kylläpä tiällä haisoo pahaalle"


      • siteh

        hurukselanh murreh kuh laitetaah jokah sananh perääh H kirjainh. minusth seh kuullostaah ihanh hyvälth noinh klopaalisth.


      • kielikukka

        Kotkan murre on ihanan soljuvaa ja puolhualimatont puhetta. Olen töis vanhainkodis ja siel vast se kieli on aitoa kotkaa, sekoitettuna sitten vehkalahteen ja saarilta tulleisiin...

        Ja vaikaehan sitä on esim ymmärtää toisten, jotka ei puhu suomea kotimaanaa. Kaikkiyhteenpuhtkeen ja sanoilyhennellään mitensattuu...

        Ihana kieli meillä kaikkine variaatioineen....


      • menee

        Kaa ja kää liitteiden käytön raja menee suunnilleen Summa-joen tienoilla. (The River Summa).
        Summa Summarum:Summan Sakki ei mahdu Neuvottoman Kelkkaan. Revi siitä sitten sukunimiä!
        Kä-kä,kä-kä


      • -kaa, kää, kenen kaa
        menee kirjoitti:

        Kaa ja kää liitteiden käytön raja menee suunnilleen Summa-joen tienoilla. (The River Summa).
        Summa Summarum:Summan Sakki ei mahdu Neuvottoman Kelkkaan. Revi siitä sitten sukunimiä!
        Kä-kä,kä-kä

        Vilniemellä he puhuvat veljen kää ja äitin kää.
        Kää-, kääkieltä. Koko Kotkan alueella muuten sanotaan mun kaa, sun kaa, veljen kaa, siskon kaa, jos on syntyisin nykyisen Kotkan alueella. Mut pistetäänpäs käet taskuun.


      • mennä kauas,!
        -kaa, kää, kenen kaa kirjoitti:

        Vilniemellä he puhuvat veljen kää ja äitin kää.
        Kää-, kääkieltä. Koko Kotkan alueella muuten sanotaan mun kaa, sun kaa, veljen kaa, siskon kaa, jos on syntyisin nykyisen Kotkan alueella. Mut pistetäänpäs käet taskuun.

        muutamienkilometrien läntti,niin johan murre muuttuu!Ja ulkopulisista se on vaan Kymenlaakson murretta,vaikka erilaista.


      • Rokan Rokka
        mennä kauas,! kirjoitti:

        muutamienkilometrien läntti,niin johan murre muuttuu!Ja ulkopulisista se on vaan Kymenlaakson murretta,vaikka erilaista.

        Kyllä Kotkan murre on enempi Karjalan murretta lähenpänä. En ole vielä koslaan kuullut että lähettäis iskänkää ja äitinkää lätkimää.

        Mie oon kotkast, mistäs sie oot, ai kymist. Mie ku huomasin et sukulaisiihan täs ollaa. Kyl mie huomasin siut heti ku äänes kuulin, ett sukulainenha sie miulle oot.


      • 52 vuotta
        Rokan Rokka kirjoitti:

        Kyllä Kotkan murre on enempi Karjalan murretta lähenpänä. En ole vielä koslaan kuullut että lähettäis iskänkää ja äitinkää lätkimää.

        Mie oon kotkast, mistäs sie oot, ai kymist. Mie ku huomasin et sukulaisiihan täs ollaa. Kyl mie huomasin siut heti ku äänes kuulin, ett sukulainenha sie miulle oot.

        Mie oon Kotkast, mistäs sie oot, ai kymist, mie ku huomasin et sukulaisii täs ollaa. Kyl mie huomasin sut heti ku äänes kuulin, et sukulaisiihan myö ollaa. Ja näin oon puhunu 52 vuotta.


      • 52 vuotta
        52 vuotta kirjoitti:

        Mie oon Kotkast, mistäs sie oot, ai kymist, mie ku huomasin et sukulaisii täs ollaa. Kyl mie huomasin sut heti ku äänes kuulin, et sukulaisiihan myö ollaa. Ja näin oon puhunu 52 vuotta.

        myö lähetää iskän ja äiskankaa lätkimää.


      • tuntuu riippuvan
        Rokan Rokka kirjoitti:

        Kyllä Kotkan murre on enempi Karjalan murretta lähenpänä. En ole vielä koslaan kuullut että lähettäis iskänkää ja äitinkää lätkimää.

        Mie oon kotkast, mistäs sie oot, ai kymist. Mie ku huomasin et sukulaisiihan täs ollaa. Kyl mie huomasin siut heti ku äänes kuulin, ett sukulainenha sie miulle oot.

        omien vanhempien sukujuurist. Jotenkii aina tökkii toi mie/sie -juttu, ei meil kyl Kotkansaarel tollee olla koskaa puhuttu. Ja tota -kää -hommaa en oo ees ikinä kuullu!

        Mut eihän se tarvi olla ku isovanhemmat, jotka silloin joskus tänne tuli jostaa päin Suomee sahalle töihi, nii hetihän siin kuulee nää erilaiset variaatiot.


      • elivii
        mennä kauas,! kirjoitti:

        muutamienkilometrien läntti,niin johan murre muuttuu!Ja ulkopulisista se on vaan Kymenlaakson murretta,vaikka erilaista.

        Taitaa joka kylällä olla oma murre. Kaarniemessä ennenvanhaan puhuttiin osin r-murteella. Teirän märät pairat märätti meirän uuren airan!


      • kotkalain 14.v
        52 vuotta kirjoitti:

        Mie oon Kotkast, mistäs sie oot, ai kymist, mie ku huomasin et sukulaisii täs ollaa. Kyl mie huomasin sut heti ku äänes kuulin, et sukulaisiihan myö ollaa. Ja näin oon puhunu 52 vuotta.

        Joo-o aika vanhaa juttuu laitan viäl viestii. Mut nykysi ainaki kotkan murteeasa sanotaan 'miÄ' eikä 'miE':D ja nykyääki jos sanotaan vaik teiän ni moni sanoo tein ja mein :D ehkä toi sit muuttuu jonki verra :D


      • kotkalain taas
        kotkalain 14.v kirjoitti:

        Joo-o aika vanhaa juttuu laitan viäl viestii. Mut nykysi ainaki kotkan murteeasa sanotaan 'miÄ' eikä 'miE':D ja nykyääki jos sanotaan vaik teiän ni moni sanoo tein ja mein :D ehkä toi sit muuttuu jonki verra :D

        mun kaveri joka asuu toisel paikkakunnal ni sanoo et myö kotkalaiset puhutaa joteki nopeesti:DDDD eikä kuitenka kotkast kovin kaukan asu.


      • Juurnäin
        kotkalain taas kirjoitti:

        mun kaveri joka asuu toisel paikkakunnal ni sanoo et myö kotkalaiset puhutaa joteki nopeesti:DDDD eikä kuitenka kotkast kovin kaukan asu.

        Mie oon huamannu kyl kans, et siel päin puhutaa hirviän nopiaa!:D kuin kirjootuskone konsanaa.;)


      • mamma494
        52 vuotta kirjoitti:

        Mie oon Kotkast, mistäs sie oot, ai kymist, mie ku huomasin et sukulaisii täs ollaa. Kyl mie huomasin sut heti ku äänes kuulin, et sukulaisiihan myö ollaa. Ja näin oon puhunu 52 vuotta.

        Ei kotkalaiset sano mie se on miä!


      • Kymin kannumestari

      • SyntynytKotkassa
        kymenlaaksolainen kirjoitti:

        Ei ole kotkan murretta. Kotkalaisten alkuperäinen murre on jotain tähän tapaan. "Voe tokkiinsa ettäpä onniin haaskaa tiällä kottkasa. Ihanonniin ku kottiin oes tullunna. Vuan kylläpä tiällä haisoo pahaalle"

        Ei pidä paikkaansa. Kukaan kotkalainen ei puhu noin. Ja murre voi muuttua ajan myötä. Ja Kotkassa sanotaan miä, siä, myä, tyä ja noi sanan lopusta lähtee usein pari kirjaint, usein vokaali. Kotkan murteessa nykyään sanat sanotaan aika putkeen.


      • Anonyymi
        kymenlaaksolainen kirjoitti:

        Ei ole kotkan murretta. Kotkalaisten alkuperäinen murre on jotain tähän tapaan. "Voe tokkiinsa ettäpä onniin haaskaa tiällä kottkasa. Ihanonniin ku kottiin oes tullunna. Vuan kylläpä tiällä haisoo pahaalle"

        Ei ole olen kotkasta syntynyt


      • Anonyymi
        kotkalain taas kirjoitti:

        mun kaveri joka asuu toisel paikkakunnal ni sanoo et myö kotkalaiset puhutaa joteki nopeesti:DDDD eikä kuitenka kotkast kovin kaukan asu.

        Toi on nii totta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole olen kotkasta syntynyt

        Kotkan saari, savolaisten Amerikka. Savosta tuli ihmisiä aikomuksenaan lähteä laivalla Amerikkaan, mutta äijillä meni matkarahat pirtuun ja huoriin. Jäivät sit Kotkaan persaukisina hakeen hanttihommia ja lopulta osa jäi pysyvästi asumaan.


    • muori

      Neuskis sanotaa et "myä mennää mööttörin kää Kuuttinkii, tuuttenk tyä meitin kää?"

      • neuvottoman murretta

        Miekö lähen niin lähen kyl äiskänkaa ja iskänkaa ja veljenkaa sekä siskonkaa. Mut mie huomaan jos joku on kotkan, kymin piirist. Ku tuol Hämeenlinnan puolel olin lusimas, nii kuulosti kotoselt ku joku vääns siinä Karjalan murretta. Sie ja mie ollaan yhes aina vuan. Kotkahan on savolaisten ameriikka ja karjalaisten myös.


      • 15+56

        myäKÄÄ ei enne menty nettii kun ei sit ollukKAA


    • Kissankaa

      Menen ulos kaverinkaa en kaverinkää.

      • ent.Kotkalainen.nyk. Anjala...

        että mistäs sie oot oikeen kotosin,kun välillä tulee kuulema Kotkaa ja sitten tätä pohjoisempaa Kymenlaaksoa ja siihen kun pläjäytetään lapsuuden peräpohjolan murre,niin tunnen itseni murrevammaiseksi!Kyllä sitä pärjää,kun ei muistele menheitä eikä tulheita,se se vasta mielestäni ruma murre,ja kuitenkhin niin rakhaaksi tulheet ne sanat!


      • elliivoo
        ent.Kotkalainen.nyk. Anjala... kirjoitti:

        että mistäs sie oot oikeen kotosin,kun välillä tulee kuulema Kotkaa ja sitten tätä pohjoisempaa Kymenlaaksoa ja siihen kun pläjäytetään lapsuuden peräpohjolan murre,niin tunnen itseni murrevammaiseksi!Kyllä sitä pärjää,kun ei muistele menheitä eikä tulheita,se se vasta mielestäni ruma murre,ja kuitenkhin niin rakhaaksi tulheet ne sanat!

        Vielä hullumpaa on kun ei ole mistään kotoisin (ent.karhulalainen) ja asuu nykyään savossa :/ Ennen sanottiin kun kahlattiin lumessa tai vedessä että porssataan. Sitä sanaa en ole kuullut täällä. Kun kymin murretta kuulee vaikka radiosta huomaa miten sanat töksähtää kesken poikki. Se on jotenkin tylyn kuuloista.


      • 26+26

        en pannu jalkaa kenkääKÄÄ mutta en syöny makkaraaKAA naapuri ajoi autonKAA mutta mä meninkii renKÄÄ


    • -T-

      Kyllä peruskotkalaisen korvaan mukavammalta tuntuu tuo -kaa, mutta ei tuo -kää ihan vieras ole. Ja ei missään nimessä mie ja sie, vaan miä ja siä.

      Ja tässä lause, jota ei kai ymmärrä kukaan muu kuin Etelä-Kymenlaaksolainen: "Hei mennääks käet taskus tuuril Lehmää syämää possoi?"

      • Näin on

        Miäkii ihmettelen kovast, miten kaikki mainitsee täl palstal tuota Imatran suunnan "mie ja sie" löpinää, mutta siä sentää puhut asiaa.


    • Abu Ali

      Kiitos, tännehän on tullut oikein mielenkiintoisia vastauksia kysymykseeni!

    • MIESIEE

      No kyl tääl kotkassa puhutaa ''mie'' ja ''sie'' myös :DD Et ei toi nyt ihan unohettu oo ;p Mut se on kyl totta, et tääl puhutaa hirveen nopeesti ja epäselväst :D

      • totuuden torvi..

        No, tottakai puhutaan mie ja sie, kun kerran Kotka kuului aiemmin Viipurin lääniin.

        Nämä siä ja miä sanomiset tulivat jostain Savo-Karjala reuna alueilta mistä sitä sakkia vääntäytyi Kotkan sahoille töihin.


    • sillee

      Jos ollaa siskolla, niin ollaa siskol, mutta jos ollaan siskon seurassa (kanssa) Ollaa siskonkaa. Mä olen ainakii velinkaa, en veljenkää, joka on vissii vehkalahden sekotusta.

    • Anonyymi

      Ite entisenä kotkalaisena tohon ei oiken voi vastata tai ei kukaa muukaa se riippuu paljon esim kotkan murrteesta mutta kyllä siihen tottuu ja se tartuu ja kotkassa on yleensä näin kirjotetaa esim: kotkassa=kotkas siellä lyhennetää paljo sanoja sanoja=sanoi ja jne toivon että auttoi

    • Anonyymi

      Merikeskus Vellamossa oli joskus näyttely sepra-kaupasta. Siis siitä kun Kymenlaakson alueen talonpojilla oli oikeus purjehtia Suomenlahden yli ja käydä kauppaa virolaisten kanssa. Tätä kauppaa harjoitettiin keskiajalta 1930-luvulle asti. Tässä näyttelyssä oli että kauppatavaroiden lisäksi kieli ja kulttuuri ja tavat vaihtuivat vuosisatojen aikona ja Kotkassa käytettävä "kaa" pääte (auton kaa, kaverin kaa) olisi itseasiassa lainaa viron kielestä (heillä pääte-ga joka ilmaisee jonkun kanssa tai jollakin) ja tämän talonpoikaispurjehduksen sivutuote. Narvan alueen virolaisetkin olisivat aikoinaan puhuneet viron kieltä jolla olisi ollut suomesta otettuja vaikutteita, mutta venäläiset hävittivät tuon alueen etniset virolaiset toisessa maailmansodassa ja siirsivät muita kansallisuuksia tilalle joten se murre ei ole säilynyt samalla tavalla kuin kotkalaiset kielen erikoisuudet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5728
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3515
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1895
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1566
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1483
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      17
      1370
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1366
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe