Haittaa ja ärsyttää ja vihastuttaa. Siinä on päälimmäiset tunteet. VAin toinen myöntää alkoholismin, mutta ei tee mitään asialle..Sanovat että on PAKKO ottaa, jotta pystyy rentoutuun vuorotyöstä. Ymmärtäisin sen jos juominen ois vähästä mutta ei oo.. Toisella menee joka päivä, vaikka ois töissä, silti uskaltaa ottaa viiniä ja/tai siideriä. Toisella menee viiniä noin 7 litraa viikossa keskimäärin siiderit mahdolliset väkevät. Toisella puhutaan pienemmistä määristä, mutta merkittävistä määristä myös.. Olen yrittäny sanoo että vois vähentää, mutta kuulemma en ookaan nähny alkoholismia, ja ihminen on sitten vasta alkoholisti kun ei pysty hoitaan itteänsä ja perhettään.. Näinkö?? eli viinaa voi vetää vaikka kuinka paljon jos vaan voi käyä töissä ja kaupassa... hmm.. Mielipiteitä saa esittää! Pelkään että perheemme hajoaa viinan myötä, enkä voi tehdä mitään. >: Neuvoja ja vinkkejä, ihan mitä vaan, kiitos. Jotenkin häpeän asiaa, enkä halua myöntää sitä kenellekään "ulkopuoliselle".. En myöskään halua kutsua kotiin ketään.. :S Terveisin J-91
Vanhempieni
7
533
Vastaukset
- Vår
Olet ilmeisesti jo yrittänyt keskustella vanhempiesi kanssa asiasta.
Olen sitä mieltä, että sinä et voi tehdä asialle enempää kuin kertoa heille, että olet huolissasi ja että tilanne häiritsee sinua.
On paljon alkoholisteja, jotka pystyvät hoitamaan työnsä ja muutkin asiansa, kuitenkin vain aikansa.
Yleensä tilanne pikkuhiljaa pahenee jos ei muuten niin terveydellisten ongelmien myötä.
On ymmärrettävää, ette tahdo kutsua kotiisi ystäviäsi, se on kova paikka. Kodin pitäisi olla se "turvakeskus", johon voi tuoda kaikki ystävänsä .
Hyviä neuvoja on vaikea antaa, koska ilmeisesti rakastat vanhempiasi, koska olet heistä huolissasi.
Sinun ei kuitenkaan kannata pilata omaa elämääsi vanhempiesi välinpitämättömyyden vuoksi, jos opiskelet, panosta siihen niin paljon kuin ikinä pystyt. Sopiva hetki kotoa lähtemiselle löytyy ihan varmasti.
Pidä itsestäsi mahdollisimman hyvää huolta, sinulla on oma elämä elettävänäsi. - Kalle.
Se on täysin ymmärrettävää, että tunnet vihaa, katkeruutta, voimattomuutta jopa raivoa, kun joudut vanhempien juomista jatkuvasti kokemaan.
Kumpi heistä selittikään, että alkoholismin raja kulkisi itsensä ja perheensä hoitamisessa, on väärässä, koska sinä jo kärsit heidän juomisestaan.
Se oli tyypillistä alkoholistin oman juomisensa perustelua ja valheellista hyväksyntää.
Molempien käyttömäärät ja -ja tiheys kyllä osoittavat alkoholiriippuvuuden, kun eivät voi/osaa olla ilmankaan, ja sanovat, että on PAKKO ottaa rentoutuakseen vuorotöistä.
Sekin on alkoholistin juomisensa näennäisesti loogista perustelua - myös itselleen.
Pidemmällä aikavälillä alkoholi ei tuokaan heille mitään rentoutusta, vaan työt muuttuvat viinan vuoksi raskaaksi rasitteeksi jo pelkästään senkin vuoksi, että jaksaminen heikkenee ja hermot kiristyvät.
Töihin lähdöstä tulee aina vain vaikeampaa ja raskaampaa.
Ihminen ei ole viinalla kauaa käyvä robotti, vaan seinä tulee vastaan ennemmin tai myöhemmin, tavalla tai toisella.
Sinun ei pidä kokea mitään häpeää, saati syyllisyyttä vanhempiesi juomisesta, koska sinulla ei ole siihen mitään osaa eikä arpaa.
Muutos vanhempiesi alkoholin käytössä voi tapahtua vain ja ainostaan niin, että itse tiedostavat ja myöntävät ongelman, mitä he eivät siis edelleenkään tee.
Sinun on keskityttävä omaan elämääsi, opiskeluusi ja omaan tulevaisuuteesi.
Niihin asioihin voit vaikuttaa, mutta ikävä kyllä, vanhempiesi juomiseen et voi muuta, kuin kertoa siitä heille mielipiteesi.
He aikanaan joutuvat kantamaan seuraukset juomisestaan, ja toivottavasti heräävät tiedostamaan ongelmansa.
Sinä ole sinä, ja he ovat he. - vastauksista
tuntuu vaan niin pahalta kun itse ei voi tehdä mitään, ja pelkään menettäväni vanhempani viinalle, lopullisesti. Olen kertonut heille että pelkään heidän kuolevan, mutta en kuulemma saisi päätäni vaivata asialla.. en saisikaan, mutta kun vanhempani ovat niin älyttömän rakkaita minulle, tuki ja turvani, maailmani
- Engeline
Minulla toinen vanhemmista alkoholisti. Muistan, miten turhauttavaa oli eläminen kotona juoma aikoina. Mietin pääni puhki, miten saisin alkoholistin lopettamaan juomisen. Kävin läpi järkipuheen, raivoamisen, miellyttämisen, mykkäkoulun.. Syytin välillä itseäni, kun en mahtanut ongelmalle mitään. Kotiympyröissä en huomannut, että oma mielenterveys alkoi kärsiä. Koko asia oli kuin valtava möykky ja häpeä. Miksi juuri minä? Olin kateellinen kavereiden vanhemmille ja häpesin omiani. Nyt alkoholistin aikuisena lapsena huomaan, että olisi ollut tärkeää nuoruusvuosina mennä hankkimaan itselleni apua. Al-anoniin, psykologille, ihan mitä vaan ulkopuolista keskusteluapua. Tai että olisi ollut keskustelupalsta tai jotain. Kun muutin kotoa pois, ajattelin, että nyt se on ohi ja voin unohtaa koko asian. Vasta tuo irtautuminen nosti todelliset tunteet pintaan ja aloin huomata, miten itse olin vahingoittunut. Vasta pitkän kärvistelyn jälkeen löysin tien al anoniin ja se auttoi mua suunnattomasti. En tiennyt, mitä olisin tehnyt, kun oli vaan niin paha olo koko ajan. Huolimatta siitä, että alkoholisti oli jo ehtinyt raitistua siinä välissä. Ja etäisyyttäkin oli satoja kilometrejä. Nyt olen oppinut sen, että tärkeintä pitää huolta itsestä. Minulla ei ole valtaa toisen ihmisen alkoholismiin, olkoon hän kuinka läheinen tahansa. Kasvaminen alkoholistiperheessä on jättänyt jäljet, mitä en koskaan voi unohtaa. Isäni tulee aina olemaan alkoholisti, mutta kaiken kokemani jälkeen olen vahvempi. Lisäksi olen saanut mahtavia ystäviä al anonissa, varavanhempia. Niistä olen kiitollinen. Olen oppinut myös nauramaan alkoholismille, vaikka joskus ajattelin, että se on pilannut elämäni. Terapiamuotoja toipumiseen on paljon, tsemppiä kaikille, joita tämä aihe koskettaa. T Alkoholistin toipuva aikuinen lapsi:)
- Kalle.
Moni muukin nuori on vastaavassa tilanteessa.
http://www.al-anon.fi/cgi-bin/linnea.pl?document=nuorille - Sama.
Kalle. kirjoitti:
Moni muukin nuori on vastaavassa tilanteessa.
http://www.al-anon.fi/cgi-bin/linnea.pl?document=nuorilleHiljaistapa on siellä. Toivotaan, että vilkastuu.
- Kukkakeiju
Hei!Saitkin jo viisaita neuvoja muilta palstalaisilta.Mutta halusin kirjoittaa sinulle äitinä,joka on alkoholisti.Minun lapseni joutui kokemaan oman alkoholismini,jo ihan pienestä pitäen.En minäkään alussa myöntänyt edes itselleni että minulla oli ongelma.
Lapseni reagoi sairauteeni niin että "unohti"asian..Nykyään kun kysyn muistaako hän jotain tiettyä asiaa niin hän ei muista.Jotenkin se oma mieli halusi unohtaa ikävät asiat.Oli koskettavaa lukea kertomuksesi.En ole edes ajatellut(hävettää sanoa) miltä lapsesta tuntuu.Ajatuksesi herätti paljon ajattelemisen aihetta.Sitä mitä lapseni on kokenut en voi korvata millään,mennyttä ei saa tekemättömäksi.Mutta asiat voi muuttaa jos halua on.Niinkun sanoin,sait hyviä neuvoja jo muilta.Toivon ettei sinulle käy niinkuin minun perheelleni...Nyt olen raittiutta "yrittelevä alkoholisti.Sinulle toivon paljon voimia..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h562950Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062711Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv382431- 332269
Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.501928Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151549- 321473
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1051235- 1771203
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.731060