Kuuluuko refluksitautiin kurkun punotus, turvonneet imusolukkeet kaulalla, nielemisvaikeudet ja kaula kipeä nielun kohdalta!??
Onko nämä REFLUKSITAUDIN oireita!!???
12
4128
Vastaukset
- miepä tässä
Angiinan oireitahan noi on.
- nyyhky
Mutta angiina ei oo, nieluviljelmät tehty.. ja oireet vaan jatkuu.. välillä kyl menee pois mut tulee takas..
- asiaa mietin,,,
VOI tottavieköön johtua refluksitaudista, minulla tuli jokunen yö sitten sapet suuhun, kurkku punoittaa ja muutenkin sellainen "käheä", ikenet kipeät, ym pientä. Kaula on kipeä, hieman kauemmin on kaulalla ollut yksi suurentunut rauhanen,
kyllä hapot saavat kaikenlaista aikaan.
Tyynyjä lisää. - reffu
Itselläni joskus nielemisvaikeuksia(palan tunne) ja nielu kuin puutunut.Varsinkin aamuisin kurkku hieman punoittaa ja on kipeä, äänikin saattaa olla käheä.
Sama tunne ruokailun tai särkylääkkeen ottamisen jälkeen.Sappirefluksi tähystyksellä todettu.- refluksikurkku
Puhuit, että sinulla on todettu sappirefluksi.
Minkälainen tähystys sinulle tehtiin?
Kertoiko lääkäri mitään sappirefluksin eroavaisuuksista tavalliseen (ruokatorvi ja kurkku) refluksiin verrattuna? - reffu
refluksikurkku kirjoitti:
Puhuit, että sinulla on todettu sappirefluksi.
Minkälainen tähystys sinulle tehtiin?
Kertoiko lääkäri mitään sappirefluksin eroavaisuuksista tavalliseen (ruokatorvi ja kurkku) refluksiin verrattuna?Minulle tehtiin gastoskopia eli mahalaukun tähystys.
Lyikkärin paksuista letkua työnnettiin mahalaukkua kohti metrin verran ja matkan varrelta napsittiin koepaloja.
Lääkäri totesi,että mahalaukussa on runsaasti sappinestettä.
Refluksien eroavaisuuksista ei ollut puhetta.
Happolääkkeitä kuulemma pitäisi käyttää,ettei limakalvot vaurioidu,vaikken Somacista ole mitään apua saanutkaan..
Ajattelinkin seuraavaksi pyytää jotain toista lääkettä.Onko muilla kokemusta lääkkeiden vaihdosta?Vinkkejä? Kiitos! - refluksikurkku
reffu kirjoitti:
Minulle tehtiin gastoskopia eli mahalaukun tähystys.
Lyikkärin paksuista letkua työnnettiin mahalaukkua kohti metrin verran ja matkan varrelta napsittiin koepaloja.
Lääkäri totesi,että mahalaukussa on runsaasti sappinestettä.
Refluksien eroavaisuuksista ei ollut puhetta.
Happolääkkeitä kuulemma pitäisi käyttää,ettei limakalvot vaurioidu,vaikken Somacista ole mitään apua saanutkaan..
Ajattelinkin seuraavaksi pyytää jotain toista lääkettä.Onko muilla kokemusta lääkkeiden vaihdosta?Vinkkejä? Kiitos!Eli sulle tehtiin siis normaali gastro ja todettiin väljä portti - diagnoosina "normaali" refluksi? Ajattelin, että sulle tehtiin
jotain enemmän sappeen liittyviä tutkimuksia
kun käytit outoa termiä.
Nexium lääkäreiden mielestä on tällä hetkellä
paras lääke (n. 30e/28 tablettia)- kaikkien täytyy tietenkin kokeilla itse. Lääkityksen lisäksi tietenkin ne ruokavaliorempat sängynpäätykohotuksineen peliin mukaan.
"Ylä/kurkku"refluksiin (ylempikin portti vuotaa ja päästää aineksen ylemmäksi) pitää ainakin
vaikutuksen huomaamiseksi popsia lääkettä
pitempään (tutkimuksissa 3- 6kk , kaksinkertainen annostus/pvä).
- refluksikurkku
Omaan refluksiini ei ole liittynyt kurkun punoitusta (kurkunpäässä sitä on mutta sen
näkee vain peilitähystyksellä lääkäri) -
kitakaaren vieressä sitä vähän on mutta se on ollut vuosia jo.
Nielemisvaikeudet liittyvät refluksiin mutta myös eri ylähengitysteiden tulehduksiin. "Pala kurkussa" on klassinen oire
ylärefluksissa eli laryngofaryngeaalisen refluksimuodossa. Palan tunnetta esiintyy myös joillakin ihan ilman refluksia stressaavissa tilanteissa (kurkunpää lihasten jännittyminen?).
Minulla oli refluksin lisäksi ruokatorven tulehdus, joka oli melko tuskallinen. Kipuja ei kuitenkaan tuntunut
ulospäin eivätkä imusolmukkeet olleet turvoksissa missään vaiheessa. Kurkkukipu alempana kurkunpään
alueella on tuttua.
Katsoiko lääkärisi pienellä peilillä varsinaiseen kurkkuusi (ei siis vain nieluun)? Jos ei, pyydä sitä ensi kerralla - happopunoitusta (erilaista
kun infektion aiheuttama) pitäisi löytyä kyllä sieltäkin. Mahdollisen punoituksen analysointi ei kylläkään taida yleislääkäriltä sujua vaan vaatii
korva/kurkkulääkärin. Tulehdusarvothan sulla ei varmaankaan ollut koholla ja nieluviljely oli negatiivinen?
Kokeile ensiapuna seuraavia:
Nosta sängynpäätyä esim puhelinluetteloilla/kirjoilla ym 10 -15 cm ja katso vaikuttaako (älä käytä tyynyjä). Ei ole väliä vaikka valutkin sängyssä - vaikutus on kuitenkin koko ajan sama koska tietty kulma säilyy ja painovoima vetää nesteitä alas. Jätä myös perinteiset takaisinvirtausta aiheuttavat pois vaikka kuukaudeksi ja tsekkaa onko eroa (suklaa, kahvi, hiilihappojuomat, tee, tomaatit, sitrushedelmät, minttu, voimakkaat mausteet, sipuli). Syö 3-4 tuntia ennen nukkumaanmenoa, pieniä annoksia pitkin päivää rauhallisesti, ei nesteitä ruoan kanssa.- Mhmm
Miksi ruoan kanssa ei saisi juoda nesteitä? Itse en ainakaan ole huomannut, että se haittaisi, vaikka joisinkin (siis vettä tai maitoa, hiilihappoiset juomat ovat asia erikseen).
- ei oikein
Mhmm kirjoitti:
Miksi ruoan kanssa ei saisi juoda nesteitä? Itse en ainakaan ole huomannut, että se haittaisi, vaikka joisinkin (siis vettä tai maitoa, hiilihappoiset juomat ovat asia erikseen).
ole hyväksi syömisen kanssa koska syljestä kertyvät entsyymit sekoittuvat juomiin ja sotkevat normaalin pureskelurefrenssin siis kun syöt ja juot yhtäaikaa niin ruokasi on liian suurta mennäkseen mahaasi..pureskelu paranee ilman juomista ja ruoansulatuskin toimii paremmin.
syljenerityskin toimii normaalisti ilman juomista..juo 15 minuutin päästä syömisestä.huomaat kuinka elimistösi toimii paremmin tällätavalla. - R.potilas
ei oikein kirjoitti:
ole hyväksi syömisen kanssa koska syljestä kertyvät entsyymit sekoittuvat juomiin ja sotkevat normaalin pureskelurefrenssin siis kun syöt ja juot yhtäaikaa niin ruokasi on liian suurta mennäkseen mahaasi..pureskelu paranee ilman juomista ja ruoansulatuskin toimii paremmin.
syljenerityskin toimii normaalisti ilman juomista..juo 15 minuutin päästä syömisestä.huomaat kuinka elimistösi toimii paremmin tällätavalla.Minulla on ollut aina tuo ominaisuus, eli juon vasta ruuan jälkeen vettä tai mehua.
En tiedä onko alitajunnassa ollut toi, mutta niin se vaan on aina ollut - refluksikurkku
Mhmm kirjoitti:
Juomisen jättäminen pois ruokailun yhteydessä
refluksiin liittyen perustuu siihen,
että mahalaukku täyttyy ruoasta ja juoman
lisääminen täyttää sitä turhaan (saa
myös ainekset ikäänkuin kellumaan),
joka puolestaan saattaa provosoida refluksia.
Niillä, joilla on ongelmia esim. syljen tai nielemisen kanssa (refluksiin liittyen), saattaa syöminen ilman juomaa olla vaikeaa. Toisissa
taudeissahan, joissa nielemisoireita myös esiintyy (muistaakseni Parkinson/Alzheimer), yhtenä nielemislihasten "viilentelykeinona"
on täysin päinvastoin suositeltu kylmähköä juomaa syömisen ohella.
Itselläni vesi aiheuttaa "vesiröyhtäisyjä",
jotka ovat täysin turhia kun yritetään
minimisoida ilman poistumista yläkautta.
Juon ruokailujen välissä (ehkä noin tunti ruokailusta) pieniä kulauksia huoneenlämpöistä vettä. Maidon kalsium lisää itse asiassa hapon tuotantoa, joten siitä pitäisi löytää vielä itselle kaiketi se sopiva määrä juotavaksi kerralla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2474639Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii773086- 472473
- 281813
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451777- 811470
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851295PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69958
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894